Gå til innhold

Dagens snakkis: Tucker Carlson intervjuer Vladimir Putin


Anbefalte innlegg

50 millioner visninger på 5 timer (X + youtube). Lite nytt for oss som allerede har satt oss godt inn i Russlands motiver for Ukraina-konflikten, men gledelig at denne informasjonen nå når et såpass bredt publikum.
 

 

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig hvor stort det intervjuet har blitt allerede. Måtte bare få det med meg, selv om jeg er lei av hele russland-ukraina-krigen. 

Vel, det var interessant å høre Putins versjon, og hvordan han tenker og ser på saker og ting.

En del av det han sier er temmelig ullent, der han liksom snakker uten egentlig å si noe. Samtidig fremstår han som en intelligent og kunnskapsrik leder, som det er interessant å lytte til. Må motvillig innrømme det. En skurk og diktator. Men smart tydeligvis. 

Kontrasten er i hvert fall stor til Joe Biden, som nettopp hadde et katastrofalt møte med journalister, der han åpent ble utfordret på sin dementia, og ikke kom særlig godt ut av det. Biden husker bl a ikke når han var vise-president, eller når sønnen hans døde, i følge etterforskerne i dokumensaken. 

Putin fremstår som kompetent i lys av Biden. Men det skal vel ikke så mye til. 

Når det gjelder Tucker Carlsen, så er dette et scoop for ham. Her klarer han å gjøre det milliardstore vestlige media-konserner ikke klarer å gjøre, nemlig å utføre ekte og uavhengig journalistikk. 

Ingen propaganda. Ingen som forteller hvordan vi skal tenke. Bare et enkelt interjuv med Putin. 

 

 

 

Endret av Vaniman
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

CNN, Fox News, NRK, +++ har hatt mulighet i snart 2 år å faktisk snakke me'n og få hans perspektiv. Tucker gjør jobben for dem og de friker ut for en eller annen grunn, mon tro hvorfor. Ingen som sier at de skal være enig me'n, åpenbart. Men du har en rett til å være informert og er pliktig til å vite hva de forskjellige sidene faktisk gjør og står for, spesielt når skattepengene dine blir sendt dit. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Uderzo said:

Nøkkelordet er: Journalister. De var gode gamle journalister.
Hvor har du vært de siste årene? Tucker Carlson har mer eller mindre opptrådt som en propagandist for Putin. 

Jeg synes det er misforstått at journalister skal være konfronterende eller utfordrende. De kan være det, men det er ikke dårlig journalistikk å faktisk få frem synspunktene til intervjuobjektet. Derimot kan et oppstykket intervju som mest ligner en krangel, være dårlig håndverk og lite informativt. Kunsten er vel å stille de riktige spørsmålene, men la intervjuobjektet svare. To timer med Putin er mye, og det jeg har sett (ca. 1t) var stort sett kjent fra før. 

Intervjuet er tilgjengelig, og det er fritt frem for analytikere å vurdere det han sier. At man skal bruke 1/3 av artikkelen på å angripe Tucker Carlson, som NRK gjør, synes jeg er en avsporing, selv om heller ikke jeg fordrar fyren. 

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er misforstått at journalister skal være konfronterende eller utfordrende. De kan være det, men det er ikke dårlig journalistikk å faktisk få frem synspunktene til intervjuobjektet. To timer med Putin er mye, og det jeg har sett (ca. 1t) var stort sett kjent fra før. 

Intervjuet er tilgjengelig, og det er fritt frem for analytikere å vurdere det han sier. At man skal bruke 1/3 av artikkelen på å angripe Tucker Carlson, som NRK gjør, synes jeg er en avsporing. 

 

Ja, som du sier det meste er kjent fra før, det er ikke slik at Putins synspunkter er ukjente, faktisk har verken han eller hans propagandapparat holdt noe tilbake. Enig i at det ikke er dårlig journalistikk å la intervjuobjektet snakke, mange gode eksempler på det. Men Tucker Carlson er mer et talerør enn noe annet, han er ikke en nøytral part, han har i lang tid snakket Putins sak. Kreml tillater kun intervjuer som ikke utfordrer Putins linje, således er dette kun et eksempel på propaganda, ikke et stykke journalistikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, WiiBoy said:

Da legger du til grunn at det er et ærlig intervjuobjekt. Putin har full regi i denne samtalen og absolutt alle spørsmål er kjent på forhånd og alle svar er nøye planlagt. Dersom man som journalist går med på det, så er man ikke lenger en journalist. Da er man en propaganda person/reklame plakat.

Dette intervjuet har omtrent ingenting med hva Putin mener/tror/tenker å gjøre. Det handler nesten utelukkende om hva Putin ønsker at du skal mene/tro/tenke.

Putin oppfører seg altså som en politiker. Ja, makan....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...