Gå til innhold

Hva er poenget med Apple TV?


Anbefalte innlegg

Vi har 2 x Apple tv 4K fra 2021 og den nyeste 4K chromecasten. Chromecasten er myyyye tregere enn appletvne til å navigere rundt i apper etc. Annen fordel med appletv er om man er i Apple økosystemet, så er det sømløst å koble på AirPods, navigerer man med fjernkontrollen over et tekst felt så får man en notifikasjon opp på tlf for å skrive på den om man ønsker etc. Man kan også bruke tlf som fjernkontroll.
 

Det er også mulig å bruke appletvn som en smart hub, eller som en «relé» av ting fra f eks home assistant. Til eksempel så eksponerer jeg div enheter som lys, lås, termostat som ikke er «native» støttet i Apple HomeKit, fra home assistant til Apple tvn, som da igjen gjør de tilgjengelige i «home» appen på tlf til kona. 

Har også inntrykket av at appkatalogen er mye bedre, i form av bedre vedlikehold, ux etc. Som nevnt over så kan man også bruke kun en fjernkontroll for å styre alle devicer (gitt det er støttet). F eks så skrur jeg av/på tvn og styrer lyden via sonos anlegg kun med Apple tv kontrollen. 
 

Dog, er jo klart at dersom bruksområdet er å browse på padden også caste/airplaye til tvn er det kanskje like greit med dagens oppsett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Apple TV er bedre enn Chromecast tviler jeg dog ikke på. Jeg har Chromecast og det er jaggu meg treige greier. Testet i går. Ikke akkurat Apple kvalitet over flyten der. Det lagger og hakker som bare det. Jeg har som nevnt kun brukt den til å streame fra iPad. 

Jeg har jo sett diverse videoer angående Apple TV og det er jo noe helt annet. Koster jo mer også selvsagt. 

Jeg får se om jeg manner meg opp og kjøper Apple TV senere i dag. Jeg er fortsatt usikker på hvor mye verdi en slik boks vil gi meg i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar

Trenger du egentlig flere bokser? Jeg har Chromecast selv, men merker at om jeg skal caste fra mobilen til tv'en kan jeg velge å sende til Telia box, tv'en eller Chromecasten. Uansett hva jeg velger av de tre får jeg samme resultatet. Dvs. om jeg velger å caste til tv'en kommer jeg inn i app-menyen på tv'en når videoen er slutt, da er det et par ekstra knappetrykk for å navigere ut derfra igjen. 

Jeg kunne sikkert plugget ut Chromecasten, men det plager meg heller ikke at den ligger tilkoblet baki der ... 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (35 minutter siden):

At Apple TV er bedre enn Chromecast tviler jeg dog ikke på. Jeg har Chromecast og det er jaggu meg treige greier. Testet i går. Ikke akkurat Apple kvalitet over flyten der. Det lagger og hakker som bare det. Jeg har som nevnt kun brukt den til å streame fra iPad. 

Jeg har jo sett diverse videoer angående Apple TV og det er jo noe helt annet. Koster jo mer også selvsagt. 

Jeg får se om jeg manner meg opp og kjøper Apple TV senere i dag. Jeg er fortsatt usikker på hvor mye verdi en slik boks vil gi meg i mitt tilfelle. 

Hva snakker dere om? Kjenner meg ikke igjen.

Bland de som sitter på sofaen min er det alltid en eller to som lever i apple-verden og jeg sitter ofte på en sofa med en TV med apple TV tilkoblet. Jeg ser ingen forskjell når jeg er på besøk hos dem og de folkene fra apple-verden klager aldri om at det lagger og hakker hos meg uansett om de selv har kontroll over CCen med sin iphone eller om androidene styrer den med sine mobiler.

Lenke til kommentar

Jeg har nett fra Telia, har ikke TV fra dem så slipper å betale for det.

Vi har brukt AppleTV siden den kom til norge og er storfornøyd med det. Billig og evig bedre apper og responsivitet enn SmartTV appene og streaming fra mobil. Alle TVer i dag kommer jo med smart funksjon, men for å være ærlig så foretrekker jeg AppleTV over det som er innebygget. Bare at de har en fjernkontroll som fungrer skikkelig er verdt pengene, så vi ikke sitter med tradisjonell fjernkontroll med gummiknapper som er identisk med den min første TV på 90-tallet hadde.


Altibox har app for AppleTV, har ikke Telia også det, så du kan fjerne den extra boksen?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (20 minutter siden):

Begynner ikke den å bli relativt utdatert? 

Nei, på ingen måte. Den fungerer fremdeles veldig bra, jeg har både 2017 og 2019 modellen. Men det er klart at det hadde vært kjekt med en ny modell, det har skjedd ganske lite siden 2017.

Lenke til kommentar

Har 2 Apple TVer og er storførnøyd med de, når en åpner en søke linje popper det automatisk opp på iPhonen at jeg kan skrive inn søkeord på den fremfor å bruke skjermtastaturet med en begrenset fjernkontroll. One click og alltid pålitelig tilkobling til AirPods med Spatial Audio og ellers veldig responsiv til forskjell fra de fleste smart TV OSer som gjerne og er pumpet full i irriterende reklame. En annen funksjon som har vært en gamechanger for meg er at Apple TV nå nylig ble oppdatert til å  fungerer som en basestasjon for Homekit så har egentlig kunne pensjonert homey stasjonen min. Så ja, en fantastisk liten boks :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Hva snakker dere om? Kjenner meg ikke igjen.

Bland de som sitter på sofaen min er det alltid en eller to som lever i apple-verden og jeg sitter ofte på en sofa med en TV med apple TV tilkoblet. Jeg ser ingen forskjell når jeg er på besøk hos dem og de folkene fra apple-verden klager aldri om at det lagger og hakker hos meg uansett om de selv har kontroll over CCen med sin iphone eller om androidene styrer den med sine mobiler.

Når jeg går inn på apper som feks. netflix i Chromecast eller åpner Spotify så går det tråkt. Det skjer liksom ikke med en gang at appen åpner seg. Det tar fort 1-2 sekunder før noe skjer og hver gang jeg setter markøren i et søkefelt så bruker den liksom alltid ett sekund før jeg kan skrive. 

Det funker jo, men ting skjer bare litt trogt. 

Blir litt som å sitte å trykke på androidtelefon fra billighyllen. 

Jeg har iPad Pro, iPhone 15 Pro Max og Apple Watch Ultra 2 i tillegg til Airpods Pro Gen 2. Det fungerer så sømløst at jeg nesten blir overrasket til tider. Jeg vil tro at denne opplevelsen ikke blir dårligere med Apple TV.

Uansett, så er Chromecast for meg utelukket, siden jeg har blitt en liten Apple Fanboy (ikke Mac da. Foretrekker fortsatt PC) Apple er gode på og få ting til å funke sammen, sømløst. 

Jeg tror jeg aldri har restartet min iPhone untatt når den oppdateres. Med min Android telefon på jobben så er saken en annen. Den er tråkk, og ikke nok med det, den sluker strøm. 

Lenke til kommentar

 

Vi har AppleTV 4K av forskjellige generasjoner spredt rundt i boligene og største fordelen jeg ser med dem er at de har veldig god flyt i UI´et, veldig bra apper fra både streaming-tjenester og en god Plex-app for dem som bruker det og at de fungerer bra i samspill med iPhone og iPad. De nyeste generasjonene med den grå fjernkontrollen er å foretrekke om du skulle finne på å kjøpe brukt.

Hovedgrunnen til at jeg foretrekker AppleTV 4K er dog at de har veldig god støtte for å skifte oppdateringsfrekvens og format, om jeg spiller av en TV-serie som er 60hz så svitsjer AppleTV´en automatisk til dette, om det er en film med HDR og 24hz så svitsjer den til det og sikrer at flyt i bildet stemmer med den opplevelsen de som skapte innholdet ønsker å vise frem. 

Jeg kjøpte en Google Chromecast 4K (den med fjernkontroll) i fjor til et av gjesterommene og den fungerer tålelig bra. Men den er treg og den svitsjer ikke automatisk i apper mellom riktig oppdateringsfrekvens, så om jeg har den stilt på 4K 60hz og spiller av en britisk TV-serie spilt inn i 50hz så hakker bildet om jeg ikke manuelt går inn i innstillinger og svitsjer om. For mitt vedkommende er det irriterende nok til at jeg heller bruker pengene på en AppleTV hvor jeg ikke har opplevd denne problemstillingen på flere år nå, men på et gjesterom så gjør den en grei nok jobb.

Har også en Nvidia Shield Pro kjøpt i 2020, for min del var den ikke langt unna AppleTV i bruk men jeg opplevde samme utfordring med manglende støtte for skifte av format og oppdateringsfrekvens i mange apper og den er var litt treg i bruk. I dag er den kun i bruk som en Plex Server, noe den forøvrig fungerer veldig bra til.

Ene Philips OLED-TV´en vår har innebygget Android TV. Det er samme irritasjonsmoment på det som nevnt over om Chromecast 4K og Nvidia Shield Pro, men for den gjengse forbruker så vil opplevelsen være 90% av det en AppleTV 4K gir og dermed er det kanskje ikke verdt å legge til 2k for en slik om man ikke er like kresen på enkelte funksjoner som jeg kan være og heller ikke skulle være i Apple-universet med mobil og nettbrett. 🙂

Lenke til kommentar

Bruker AppleTV boksen med Altibox-app istf Altibox-dekoderen.  Det gir forenkling og frihet ift plassering av TV'n siden wifi via AppleTV fungerer bedre enn via Altibox-dekoderen (som helst skal ha kabel).

En anonym liten boks koblet til TV som da kan plasseres uavhengig av ethernet-uttak i stua og en fin liten fjernkontroll.  Seff kan man velge å streame fra iPad også men det er noe med enkelheten.  Du gjør deg også uavhengig av hvor smart eller lite smart TV'ens OS er.  Søke på youtube-appen med en og en bokstav er jeg enig i er pita, men ellers fungerer det fint.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Modig gjort av deg å stå fram på denne måten!
Et eksempel for de mange av oss som fortsatt lever "in denial" ...

Haha... 

Jeg har hatt ANdroid og Apple om hverandre mange ganger fra Apple kom med sitt første utskudd. Har man noen Apple produkter så finner man ut hvor sømløst disse snakker sammen. 

Et eksempel:

Jeg sitter i sofaen og ser på Youtube. på iPad og hører lyd via Airpods pro. Jeg legger fra meg iPad'en og tar frem telefonen og åpner Spotify. Å vips så switcher den fra Youtube på iPad til telefonen. Helt sømløst. 

Dette skjedde aldri når jeg hadde android telefon og Sony hodetelefoner. Der måtte jeg hele tiden koble fra og koble til manuelt. 

Det samme gjelder Chromecast jeg har og Spotify vedrørende å koble Sony hodetelefoner eller Airpods til den. Det er bare et styr. Ofte må jeg inn og koble til på nytt manuelt. 

Derfor er jeg Appple fanboy. Jeg vil at enhetene mine snakker sammen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Når jeg går inn på apper som feks. netflix i Chromecast eller åpner Spotify så går det tråkt. Det skjer liksom ikke med en gang at appen åpner seg. Det tar fort 1-2 sekunder før noe skjer og hver gang jeg setter markøren i et søkefelt så bruker den liksom alltid ett sekund før jeg kan skrive.

Den må jeg ha med teskje.

  • du prøver altså å åpne netflix-appen (eller Spotify) på din mobil eller iPad. Men "i chromecast"? Du mener kanskje at det skjer mens Chromecast spiller en netflix-video som du tidligere har startet med denne appen?
  • Og det går tregt - appen åpner seg ikke. Hva slags åpning tenker du på? Henger mobilen?
  • Søkefeltene i netflix-appen? De har da ingenting med chromecast å gjøre?
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Haha... 

Jeg har hatt ANdroid og Apple om hverandre mange ganger fra Apple kom med sitt første utskudd. Har man noen Apple produkter så finner man ut hvor sømløst disse snakker sammen. 

Et eksempel:

Jeg sitter i sofaen og ser på Youtube. på iPad og hører lyd via Airpods pro. Jeg legger fra meg iPad'en og tar frem telefonen og åpner Spotify. Å vips så switcher den fra Youtube på iPad til telefonen. Helt sømløst. 

Dette skjedde aldri når jeg hadde android telefon og Sony hodetelefoner. Der måtte jeg hele tiden koble fra og koble til manuelt. 

Det samme gjelder Chromecast jeg har og Spotify vedrørende å koble Sony hodetelefoner eller Airpods til den. Det er bare et styr. Ofte må jeg inn og koble til på nytt manuelt. 

Derfor er jeg Appple fanboy. Jeg vil at enhetene mine snakker sammen :) 

Og samme gjør man med Apple TV. Har begge generasjon 4k, og den siste er lynkjapp og helt genial å bruke. 
Airpods Pro med Apple TV og spatial audio høres så og si ut som du har høyttalere i stua. Styrere ofte Apple TV fra telefon eller Apple Watch. 

Lenke til kommentar

Madammen tok nettopp på seg sine Sony hodetelefoner. Hun satt på en serie på Netflix å hun fikk lyd. Jeg ble koblet automatisk ut og nå sitter jeg å ser på videoer på iPad. Når hun slår av sine å jeg låser iPad så blir jeg automatisk koblet til Apple TV. Deilig! Slik skal det gjøres :) 

jeg må venne meg til søking etc. på Youtube. Har ikke testet så mye enda. Kom hjem fra jobb for en time siden å nå har madammen okupert Apple TV. Nå trenger vi ikke bruke telia boksen lenger og ei heller Chromecast. 

Når jeg trykker på en app nå i Apple TV så spretter feks. netflix opp med en gang, uten noe som helst lagg. 

også har jeg programmert Apple fjernkontrollen til å skru opp og ned lyden på lydplanken. Så nå bruker vi kun en fjernkontroll også. Helt fantastisk. Har prøvd og få til noe lignende med Chromecast tidligere, å det funket bare så dar. Var i hele tatt mye knot. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Madammen tok nettopp på seg sine Sony hodetelefoner. Hun satt på en serie på Netflix å hun fikk lyd. Jeg ble koblet automatisk ut og nå sitter jeg å ser på videoer på iPad. Når hun slår av sine å jeg låser iPad så blir jeg automatisk koblet til Apple TV. Deilig! Slik skal det gjøres :) 

jeg må venne meg til søking etc. på Youtube. Har ikke testet så mye enda. Kom hjem fra jobb for en time siden å nå har madammen okupert Apple TV. Nå trenger vi ikke bruke telia boksen lenger og ei heller Chromecast. 

Når jeg trykker på en app nå i Apple TV så spretter feks. netflix opp med en gang, uten noe som helst lagg. 

også har jeg programmert Apple fjernkontrollen til å skru opp og ned lyden på lydplanken. Så nå bruker vi kun en fjernkontroll også. Helt fantastisk. Har prøvd og få til noe lignende med Chromecast tidligere, å det funket bare så dar. Var i hele tatt mye knot. 

Enten skriver jeg med telefonen for å søke, ellers legger jeg det jeg vil se på, i "se senere" med telefonen. Så spiller du den listen på Apple TV. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...