Gå til innhold

Hva er poenget med Apple TV?


Anbefalte innlegg

Jeg og madammen har begge iPhone og iPad og bruker den "gamle store" Telia boksen. Vi har også internett fra Telia (500/500).

Vi pleier å streame filmer etc. fra feks. Nettflix appen på Ipad og sende den til TV via Chromecast som jeg har. Chromecast blir kun brukt til dette.

Merker at det til tider lagger litt, men ikke noe kjempestort problem. 

Hva slags fordeler har jeg med å kjøpe Apple TV Gen 3?

Jeg regner med jeg fortsatt må beholde Telia boksen uansett grunnet internetttilgang?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har en internett boks, altså et modem fra Telia?

Denne må dere ha for å ha internett i huset.

 

Dere har ikke en ekstra boks for tv?

For å få tv kanaler på tv.

 

Apple tv vil egentlig være en boks som står koblet til tv, hvor dere kan bruke en fjernkontroll til å styre ulike applikasjoner på tv, for eksempel Netflix.

Normalt sett vil dere få bedre kvalitet, bedre stabilitet, samt slippe å bruke telefonen eller nettbrettet (og dermed spare strøm på dem)

 

Om Chromecast enheten dere har er den med innebygd Android tv, altså den med en fjernkontroll, så vil dere ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar

Ja, vi har den med fjernkontroll, men vi har egentlig aldri brukt den. Har liksom aldri satt meg så veldig inn i det. Sitter mest å knoter med iPaden og streamer derfra. 

Funker jo greit det egentlig... 

Om jeg bruker den Telia boksen med tilhørende fjernkontroll eller Apple TV Gen 3 blir vel kanskje det samme? 

Lenke til kommentar

Apple TV sin styrke er at alle streaming tjenester har veldig gode apper på den. Flyter bra, lett å søke, autopålogging med faceid fra telefon etc. 

Den har søk etter innhold på tvers av streaming tjenester

Den har "nå har det kommet en ny episode" pushmeldinger til telefonen på tvers av streaming tjenester.

Den har brukere, slik at serier og oppsett progress etc. skilles mellom deg og madamen

Den har en god HDMI-CEC implementasjon, som gjør at du kan styre apple-tv med tvfjernkontrollen, eller alt med appletv fjernkontrollen

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/vQzW1p/hdmi-cec#hva-kaller-din-tv-produsent-cec

Dersom du bruker en Plex mediaserver (Plex.tv) så har den en bra Plex client app.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Takker for godt svar :) 

Jeg er ikke så veldig inne i dette TV greine. Jeg ser egentlig mest på youtube på iPad og evt. streamer til TV derfra via Youtube appen og Chromecast. Det funker. 

Det å bruke iPad til å streame til TV funker egentlig veldig bra da jeg synes det er lettere og søke/sveipe etc. på iPad for å finne det jeg er ute etter før jeg streamer til TV. 

Problemet je* ser med Chromecast og Apple TV etc. er at det er pain in the ass og feks. Søke etter masse ting på Youtube ved å skrive inn tekst i søkefelt med fjernkontroll. Det er mye mye mer tingvindt.... å det er det jeg driver med mest. Egentlig. 

Jeg satt hos en kompis i fjor sommer og tok noen pils hvor han skulle teste den nye lydplanken sin. Jeg er usikker på om han brukte chromecast eller Apple TV men når jeg satt og søkte på Spotify etter musikk og eller Youtube etter spesifikke videoer så merket jeg hvor tungvindt dette var kontra og skrive på iPad. 

Jeg vet man kan bruke Siri med Apple TV men det funker dårlig her hjemme hvis madammen har lagt seg eller leser en bok mens jeg sitter å gaper ut søkeord konstant. 

Med tanke på selve klikkingen og der hvor man blar gjennom apper etc. funker nok fint med Apple TV. Helt til man skal begynne å søke samt dinne noe spesifikt. Da blir det fort tungvindt slik jeg ser det. Å det er derfor jeg liker å bruke iPad til dette for så og streame til TV. 
 

Et spørsmål på tampen: 

Kan man bruke Apple AirPods Pro med Apple TV?

Lenke til kommentar

Jeg testet Chromecast nå nettopp da jeg faktisk aldri har brukt fjernkontrollen og brukt den slik folk flest gjør. Jeg har kun brukt den til å streame fra iPad. 

Mitt dørsteinntrykk var at dettte var pain in the ass, mildt sagt. Det lagger til tider og det å søke etter ting i Youtube appen på Chromecast er jo bare slitsomt. 

Jeg tror jeg kjøpte en slik Chromecast dongle for ca. Et år siden. Usikker på hvilken modell etc. det var, men jeg velger som regel det beste hvis det finnes flere typer hvis ikke prisen spriker ekstremt. 

hvis ikke Apple TV Gen 3 er vesentlig bedre enn denne, så tror jeg det er bortkastede penger for min del. Å søke samt finne innhold på iPad er jo MYE enklere. 
 

Telia Boxen som jeg har fungerte bedre enn Chromecast synes jeg. Mer smooth. Men slett ikke perfekt den heller. Alt funker fint npr man bare klikker rundt. Det er når man skal begynne å søke problemene dukker opp for meg. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
10 hours ago, Bjerknez said:

Takker for godt svar :) 

Jeg er ikke så veldig inne i dette TV greine. Jeg ser egentlig mest på youtube på iPad og evt. streamer til TV derfra via Youtube appen og Chromecast. Det funker. 

Det å bruke iPad til å streame til TV funker egentlig veldig bra da jeg synes det er lettere og søke/sveipe etc. på iPad for å finne det jeg er ute etter før jeg streamer til TV. 

Problemet je* ser med Chromecast og Apple TV etc. er at det er pain in the ass og feks. Søke etter masse ting på Youtube ved å skrive inn tekst i søkefelt med fjernkontroll. Det er mye mye mer tingvindt.... å det er det jeg driver med mest. Egentlig. 

Jeg satt hos en kompis i fjor sommer og tok noen pils hvor han skulle teste den nye lydplanken sin. Jeg er usikker på om han brukte chromecast eller Apple TV men når jeg satt og søkte på Spotify etter musikk og eller Youtube etter spesifikke videoer så merket jeg hvor tungvindt dette var kontra og skrive på iPad. 

Jeg vet man kan bruke Siri med Apple TV men det funker dårlig her hjemme hvis madammen har lagt seg eller leser en bok mens jeg sitter å gaper ut søkeord konstant. 

Med tanke på selve klikkingen og der hvor man blar gjennom apper etc. funker nok fint med Apple TV. Helt til man skal begynne å søke samt dinne noe spesifikt. Da blir det fort tungvindt slik jeg ser det. Å det er derfor jeg liker å bruke iPad til dette for så og streame til TV. 
 

Et spørsmål på tampen: 

Kan man bruke Apple AirPods Pro med Apple TV?

Ja du må bruke stemme. Eller iPad / telefon

Den starter tastaturet på iPad / telefon med en gang du klikker i et tekstfelt på appletv så lenge du er logget inn i samme apple id.

Lenke til kommentar

Jeg har i mange år (antageligvis omtrent fra Chromecast kom) brukt den. Bare i ett år etter at jeg fikk fiber måtte jeg ha T-We. Men heller ikke da har jeg brukt det ettersom de ulike appen har håndtert lydstyrken (gjennom et tilkoblet hjemmekinoanlegg) helt idiotisk.

Jeg ser på alt av TV-liknende enten

  • direkte på PC-skjermen (2 x 24") mens jeg driver med noe annet der, eller
  • med mobil fra sofaen til chromecast - da  sitter gjerne flere med mobil på sofaen og kontrollen går litt rund: den ene har denne appen, den andre har en annen, noen vil vise noe på youtube etc, eller
  • fra Chrome-nettleseren på PC satt over til en av chromecastene i huset, eller
  • fra Home Assistant til chromecasten på soverommet ifm automatikker som vekking, trim-roing.

Nei takk til tastatur-navigering med fjernkontrollen på en TV-skjerm.

Endret av trikola
ørten finjusteringer
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Det er stort sett muligheter for tale til text via en innbygd mikrofon i fjernkontrollen på disse dingsene. 

Ja, men slikt er jo irriterende å høre på for andre når jeg hele tiden gaper inn søkeord til Siri. Passer dårlig på natten også når andre i huset sover og jeg er våken… 

Lenke til kommentar

Har en Apple TV på veg i posten nå. Mest fordi jeg er lei av tregheten til WebOS og synes det er kronglete å finne frem telefon eller pad for å pause avspilling, skippe intro eller hoppe til neste episode hvis jeg bruker chromecast. For min del skal jeg også bruke den som knutepunkt for hjemmautomatisering.

Lenke til kommentar
Locrin skrev (7 minutter siden):

å finne frem telefon eller pad for å pause avspilling, skippe intro eller hoppe til neste episode hvis jeg bruker chromecast

Om du bruker mobben/padda for å starte har du jo den liggende allerede.

Forøvrig har jeg oppdaget at pause- og start-tasten på fjernkontrollen til TV-en videreformidler kommandoen til chromecasten. Har ikke prøvd de andre tastene.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Enda en trådløs enhet…. Da er vel iPad’en like grei å bruke? 

Jeg hadde brukt fjernkontrollen om du går for en tv boks, veldig intuitiv i bruk, mye bedre enn å knote med padder å det som verre er. Jeg har ingen erfaring med apple, men shielden min er mye enklere i bruk enn å sjonglere alt det telefon og chromecast tullet som jeg drev med før. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, trikola said:

Om du bruker mobben/padda for å starte har du jo den liggende allerede.

Forøvrig har jeg oppdaget at pause- og start-tasten på fjernkontrollen til TV-en videreformidler kommandoen til chromecasten. Har ikke prøvd de andre tastene.

 

Jeg har en Chromecast Ultra 4K, men foretrekker å styre alt med fjernkontroll fremfor telefon / pad så har holdt meg til WebOS men det blir tregere for hver måned som går.

Jeg foretrekker å  finne frem en liten fjernkontroll med fysiske knapper og  trykke på den store knappen i midten for å gjøre ting fremfor å låse opp telefonen, åpne appen og så trykke på en touchskjerm. Lettere å pause eller finne en ny episode / film for folk som er på besøk også.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (Akkurat nå):

Jeg foretrekker å  finne frem en liten fjernkontroll med fysiske knapper og  trykke på den store knappen i midten for å gjøre ting fremfor å låse opp telefonen, åpne appen og så trykke på en touchskjerm. Lettere å pause eller finne en ny episode / film for folk som er på besøk også.

Amen og halvejula. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...