Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nyansatt kollega tjener mer i samme stilling


Gjest df590...696

Anbefalte innlegg

Gjest df590...696

Litt usikker på hvor denne skal, så flytt den gjerne.

Jeg har jobbet i denne stillingen i noen år nå. Nå har det nylig blitt ansatt en person i samme stilling som med samme utdanning/erfaring. Jeg fikk vite at denne personen tjener ca 15% mer enn meg. Jeg har samme utdanning, lik om ikke mer erfaring samt jobbet her noen år allerede. Hvordan burde jeg gå frem?

Anonymous poster hash: df590...696

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest df590...696 skrev (11 minutter siden):

Litt usikker på hvor denne skal, så flytt den gjerne.

Jeg har jobbet i denne stillingen i noen år nå. Nå har det nylig blitt ansatt en person i samme stilling som med samme utdanning/erfaring. Jeg fikk vite at denne personen tjener ca 15% mer enn meg. Jeg har samme utdanning, lik om ikke mer erfaring samt jobbet her noen år allerede. Hvordan burde jeg gå frem?

Anonymous poster hash: df590...696

Ta det opp med nærmeste leder og begrunn hvorfor du mener du fortjener det samme eller mer. Eller mindre om du mener det, men virker ikke slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken type jobb/stilling er det snakk om? Eventuelt industri? Generelt vil jeg si at dette er det du kan gjøre:

  • Lønnssamtale. Spør arbeidsgiver om å ta en prat.
  • Skaff tilbud fra andre arbeidsgivere som du kan bruke som pressmiddel, men vær forberedt på å måtte ta nye jobben hvis du gjør det. Det kan hende de 'tar deg' hvis du kun bløffer.

Under lønnssamtalen så bør du fokusere på verdien du skaper for bedriften og selge deg inn på den måten. Hvis argumentet ditt er at "dette er urettferdig" eller at "inflasjonen er høy" så er det dårlige insentiv for å gi lønnsøkning.

I tillegg så er det jo absolutt mulig at den nyansatte er flinkere enn deg og de derfor er villig til å betale ekstra, men som regel går det på at man får størst lønnsøkning/bedrifter må betale mer når det er snakk om nyansettelser kontra årlige lønnsøkninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest df590...696
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Hvilken type jobb/stilling er det snakk om? Eventuelt industri? Generelt vil jeg si at dette er det du kan gjøre:

  • Lønnssamtale. Spør arbeidsgiver om å ta en prat.
  • Skaff tilbud fra andre arbeidsgivere som du kan bruke som pressmiddel, men vær forberedt på å måtte ta nye jobben hvis du gjør det. Det kan hende de 'tar deg' hvis du kun bløffer.

Under lønnssamtalen så bør du fokusere på verdien du skaper for bedriften og selge deg inn på den måten. Hvis argumentet ditt er at "dette er urettferdig" eller at "inflasjonen er høy" så er det dårlige insentiv for å gi lønnsøkning.

I tillegg så er det jo absolutt mulig at den nyansatte er flinkere enn deg og de derfor er villig til å betale ekstra, men som regel går det på at man får størst lønnsøkning/bedrifter må betale mer når det er snakk om nyansettelser kontra årlige lønnsøkninger.

Generell ingeniør. 

Skaff tilbud, det innebærer at man må først få et konkret jobbtilbud?

Blir vel å ta en samtale da antar jeg.

Anonymous poster hash: df590...696

Lenke til kommentar
Gjest df590...696

I en samtale, burde jeg referere til at kollega tjener mer osv, eller bare en generell samtale?

Anonymous poster hash: df590...696

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Guest df590...696 said:

I en samtale, burde jeg referere til at kollega tjener mer osv, eller bare en generell samtale?

Du kan jo prøve å forestille deg å sitte på den andre siden av bordet og hva din reaksjon ville være om det beste argumentet du presenteres for å øke lønnen er at "X tjener mer enn meg".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest df590...696 skrev (42 minutter siden):

Generell ingeniør. 

Skaff tilbud, det innebærer at man må først få et konkret jobbtilbud?

Blir vel å ta en samtale da antar jeg.

Anonymous poster hash: df590...696

Du kan enten få et spesifikt tilbud eller du kan bløffe. Hvis du går siste veien så er det kjipt om de "caller deg" på bløffen. High risk, mest sannsynlig ikke verdt det.

Gjest df590...696 skrev (37 minutter siden):

I en samtale, burde jeg referere til at kollega tjener mer osv, eller bare en generell samtale?

Anonymous poster hash: df590...696

Jeg ville nok ikke nevnt dette direkte nei. Det du kan gjøre er å nevne er at du vet at markedsverdien din er høyere og så vise til det du leverer for å backe opp hvorfor du fortjener det. 

Har du fått gode tilbakemeldinger? Er du flink til å dele kunnskap med andre? Andre bidrag som gjør at bedriften går bedre? Det er mange måter å bidra på foruten om å kun gjøre jobben sin.

Er du fagorganisert forresten? Om du er medlem i NITO, Tekna eller liknende så har de nok enten egne kurs/artikler/videoer eller så kan du få en samtale og få litt mer direkte hjelp på å forberede deg til en lønnssamtale. Det er en del fallgruver å unngå også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva du bør gjere kjem veldig ann på. 

At lønna er ulik kjem ofte av ulik tilgang på arbeidskraft der arbeidsgiver må betale meir for å nytilsette. Korleis du skal gå fram kjem ann på kva som er din situasjon. Kan du søke og få andre jobbtilbod? Står du i posisjon til å true med å seie opp om du ikkje får meir lønn? Osv. 

Generelt sett så vil arbeidsgivar ofte gamble på at du totalt sett er fornøgd nok til at du kjem til å fortsette i jobben sjølv om du får mindre betalt. Du kan sjølvsagt kreve meir lønn men det er ikkje gitt at arbeidsgiver vil gi etter for kravet ditt, og då spørs det om du villig til å bytte jobb eller ikkje. 

 

Eg vil også legge til at det er aktuelt å tenke på kva dette betyr for framtidige lønsforhandlingar. Her får du gode argument for kvifor din lønn skal auke meir enn den nye tilsette ettersom dykk har lik bakgrunn og at du i tillegg har god kompetanse på arbeidsplassen. Det er ikkje heilt utenkeleg at den nytilsette har fått høgt lønnstilbod for å takke ja til jobben, men at vedkommande over tid vil ha ei lågare lønnsutvikling enn deg fram til dykk begge ligg på same lønnsnivå. 

Lenke til kommentar

Det høres litt ut for meg som om du kanskje baserer deg på noe du har hørt, eller fanget opp. Er du helt sikker på at vedkommende har nøyaktig samme utdannelse og nøyaktig samme erfaring som det du har? Kan det hende at personen har en litt annen type erfaring?

Jeg synes en prat med nærmeste leder, hvor du legger frem det du legger frem her, er helt fair. Kommer helt an på ledertype, men jeg hadde ikke reagert dersom noen la frem dette for meg. Men du skal være nøye med hvordan du legger frem - ikke gå for hardt ut. Det kan være mye du ikke vet eller er klar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke benytt kollegas lønn som ditt forhandlingskort i første omgang. Ikke i andre omgang heller forresten.

Be om en lønnssamtale med leder. Se hva som skjer der og ta neste skritt derfra. Har du aldri forhandlet før kan du få deg en overraskelse, siden du sjelden får noe annet enn tariffjustering om du ikke fremsetter krav via forhandling.

Lenke til kommentar

Det høres ut som vi er i omtrent samme bransje ;)

Her er det personlige forhandlinger som gjelder. At en kollega med lik bakgrunn/utdannelse osv som deg, tjener mer enn deg i samme type jobb, skyldes nok rett og slett at vedkommende var attraktiv for firmaet og de bladde opp for å få vedkommende med på laget. Det betyr dog ikke at arbeidsgiver nødvendigvis gjør noe galt eller at du har "rett" på noen lønnsøkning, det betyr antageligvis bare at du må finne riktig måte å få dem til å forstå at du også fortjener den samme lønna. 

Sjekk litt rundt, henvend deg til noen andre firmaer og søk jobb. Få et tilbud eller to (du forplikter deg ikke til noe der), se hva de vil gi deg og legg på litt, og så går du til sjefen din og sier at du vurderer å bytte jobb fordi du kan få bedre betalt annet sted. Da vil du fort finne ut om de føler de trenger deg :)
Det er selvfølgelig også en mulighet å droppe prosessen med å søke andre jobber, det kommer litt an på ledelsen i firmaet ditt det, om de hører på deg eller ikke.. 

Lenke til kommentar

Er vel ganske vanlig.  Avhenger av arbeidsmarkedet og personlige egenskaper. 

Utdanning har noe å si for å bli ansatt ift minstekrav, men etterhvert er det referanser fra jobb og personlige egenskaper som overtar.

Hvis personen som er ansatt er i ca samme klasse som deg er det likevel ganske vanlig - dvs bedriften kan måtte gå litt opp i pris for å sikre seg det de mener er beste kandidat.  

På din side kan du evt spille med åpne kort og lufte det med sjef. Bør være helt ok om det er en god sjef.

Noen velger i slike situasjoner å bytte jobb - det er også en måte å øke lønn på, om en er attraktiv i arbeidsmarkedet.  De som er i samme stilling år etter år i samme bedrift, blir dessverre gjerne forbigått mhp lønnsøkninger.  

Lenke til kommentar

Det er dessverre ofte slik at de mest lojale arbeidstakere blir lønnstapere og "jobb-hoppere" blir lønnsvinnere. 

Helt feil i mitt hode da lojalitet mot egen arbeidsplass burde gi høyere lønn enn noen som hopper videre til konkurrenten i det sekundet de kan gå opp noen ekstra prosent. 

Dette her er nok hovedårsaken til dette:

The Avatar skrev (19 timer siden):

At lønna er ulik kjem ofte av ulik tilgang på arbeidskraft der arbeidsgiver må betale meir for å nytilsette.

 
Skjønner jo bedriftene også, ville jo fort blitt dyrt om de måtte sette opp lønna til samtlige eksisterende arbeidstakere hver gang de ansatte noen nye, men om du er et positivt tilskudd i bedriften og har en ok tone med lederen din bør mye løse seg. 

I likhet med flere andre her inne ville jeg unngått å starte med "Hei, hørte X tjente 15% mer enn meg, det vil jeg også ha", men det kan ofte være en god plan å si at du vil prate om litt lønn og finne noen argumenter som spiller deg litt god. 
Et kort som du kan bruke (egentlig maks 1 gang pr bedrift om du spør meg) er jo også å si at du mistenker at du ligger litt under snittet når det kommer til lønn og at du liker deg godt, men at du kommer til å følge litt med i markedet fremover. (Men legg det gjerne frem på en litt mer smidig måte enn jeg gjorde nå) 

Da har du spilt ballen videre til arbeidsgiver, og du kan selv ta vurderingen når du får/ikke får lønnsforhøyelse. 

En ting jeg absolutt ikke vil anbefale er å godta å bli værende i bedriften etter at du i utgangspunktet har fått noen håndfaste nye tilbud fra konkurrenter eller andre. (Eller bruke disse som argument)

Avdelingsledere er også vanlige mennesker, de synes det er slitsomt å forholde seg til "trusler" om oppsigelse og å måtte "kjempe" for å beholde deg. 

Selv om de da faktisk føyer seg etter kravene dine, så kan du jo gjette på hvem de er minst villige til å "kjempe" for å beholde neste gang det er omtrukturering, snakk om lønnsforhøyelser osvosv. 

Snakk med sjefen, er det god takhøyde bør det ikke bli dårlig stemning, men får du nytt tilbud fra konkurrenter og lønna frister så ville jeg bare bestemt meg på egenhånd uten å involvere bedriften. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Det er dessverre ofte slik at de mest lojale arbeidstakere blir lønnstapere og "jobb-hoppere" blir lønnsvinnere. 

Helt feil i mitt hode da lojalitet mot egen arbeidsplass burde gi høyere lønn

Tvertimot.  De som kommer utenfra med bred erfaring fra mange andre bedrifter gir en viktig og verdifull innsprøytning av nye ideer and kunnskap og er følgelig som oftest betydelig mer verd enn folk som har satt i samme stol i 10+ år og har gjort ting på samme måte år etter år i mangel på nye ideer og i mangel på bred og oppdatert erfaring fra hvordan andre bedrifter løser tilsvarende problemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (24 minutter siden):

Tvertimot.  De som kommer utenfra med bred erfaring fra mange andre bedrifter gir en viktig og verdifull innsprøytning av nye ideer and kunnskap og er følgelig som oftest betydelig mer verd enn folk som har satt i samme stol i 10+ år og har gjort ting på samme måte år etter år i mangel på nye ideer og i mangel på bred og oppdatert erfaring fra hvordan andre bedrifter løser tilsvarende problemer. 

Og jeg sier tvert imot din tvert imot. Som lojal ansatt ser jeg ofte at nye kommer inn og egentlig ikke bidrar noe som helst for bedriften annet enn å fiske etter måter de kan hoppe videre på.  Jeg har ennå tilgode å se noen komme inne med ideer og løsninger som ikke er kjent fra før.  Noen er også frekke nok til å legge frem ideer og løsninger som sine egne når de egentlig kommer fra andre. Dessverre er samfunnet vårt blitt slik at stadig flere tenker på hva de selv kan få ut av ting - ikke hva de selv kan bidra med. Og mange av disse jobb hopperene er da ofte slike mennesker som tenker på hva de selv kan få ut av ting. Jeg har sett svært mye av dette og mange ansatte har egentlig null lojalitet til arbeidsgiver dessverre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Tvertimot.  De som kommer utenfra med bred erfaring fra mange andre bedrifter gir en viktig og verdifull innsprøytning av nye ideer and kunnskap og er følgelig som oftest betydelig mer verd enn folk som har satt i samme stol i 10+ år og har gjort ting på samme måte år etter år i mangel på nye ideer og i mangel på bred og oppdatert erfaring fra hvordan andre bedrifter løser tilsvarende problemer. 


Nuja, det er jo både og da. 

Dersom din bedrift er helt rå på å montere sammen kontorstoler og du har motiverte ansatte som har brukt 10 år ++ på å finne ut alt det de kan om akkurat den kontorstolen dere leverer og kjenner til hver eneste skrue/mutter så skal skal det mye til for at en nyansatt som har erfaring med å montere en annen type stoler eller solsenger er mer kunnskapsrik eller "genererer" mer for bedriften sånn rent umiddelbart. 

Samme gjelder om du er Norges største kontorstol-monteringsbedrift. 
Da skal det mye til for at du som nyansatt klarer å komme inn fra sidelinjen og se på hele bildet før du begynner å gjøre endringer som selvsagt "fungerte megabra" en eller annen plass du var, men som kanskje påvirker hele produksjonslinjen i denne bedriften i negativ retning. Da må du først bruke tid på å sette deg inn i systemene, og innen du har lært deg alt du trenger om interne systemer, menneskene som jobber der og produktet i sin helhet så har det jo fort gått et år eller to... 

Endring er vel å bra så lenge det ikke er endring for endringens skyld. 

Min påstand er at dette gjelder uavhengig av om du leverer noe fysisk, digitalt eller personlig. 
Hadde jeg jobbet i 10 år med å demontere girkasser i Mercedeser så hadde jeg sett rart på den nyansatte fra Ford-verkstedet som skulle fortalt meg hvordan jeg kunne gjort det bedre sånn umiddelbart. 

Jeg har selvsagt opplevd å komme inn i bedrifter og lært bort småting som jeg har lært underveis til kollegaer relativt raskt, men har aldri hatt noen illusjon om at jeg kunne mer enn de av den grunn, for kunnskapsflyten andre veien har jo vært formidabel. 

Det du beskriver er egentlig daffe folk, og sannsynligheten for at en ny person blir daff etter at prøvetiden er over er vel ikke så utrolig mye lavere enn at avdelingens senior som faktisk har gjort jobben i 10 år er daff? 
Da ville jeg heller brukt de pengene på å motivere han som allerede har stått på i 10 år for å unngå at denne personen mister motivasjonen sin. 

 

For all del, ja til nye ideer og løsninger, men at noen "fortjener" f. eks 15% høyere lønn kun basert på at de ikke har jobbet i firmaet frem til nå blir jo feil..

Det dyreste man opplever er vel feilansettelser, så er jo risikosport.. :)

FriskLuft skrev (2 timer siden):

 

Veldig bra skrevet, enig i det.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamlejobben hadde fagforeninger som fikk gjort lønnsforhandling for alle medlemmer hvor dealen ble at ingen eksisterende ansatte skulle ligge under lønn for nyansatt i tilsvarende stilling og ansvar.

Kan være en vei å gå, hvis en har litt tålmodighet og ikke vil stikke seg ut. 

Lenke til kommentar

Fikk en gang tilsendt et lønnsøkningsbrev fra en kunde som nettopp hadde fått ny jobb hos en teknologi bedrift. "Vi ser at markedslønnen for tilsvarende stilling har økt, og vi har da valgt å øke lønnen din tilsvarende". Kunden Fikk den uoppfordret.  Her snakker vi en bedrift som var frampå og har skjønt at det å miste/ansette nye er svært kostbart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...