Gå til innhold

Hvor viktig er det med gode karakterer? Jeg har ikke mulighet til å få bedre


Gjest 6232c...0a0

Anbefalte innlegg

Gjest 6232c...0a0

Jeg går master i utlandet og her blir det sett på som godt nok å komme inn på denne masteren. Det gjør at de fleste studentene har A i snitt på bachelornivå, men bryr seg null og niks om studiene nå så lenge de består

Jeg er en A elev, men gruppearbeid gjør så nesten samtlige karakterer blir B. Hva skal jeg gjøre? Slutte å jobbe så mye siden jeg uansett får B og heller bruke tiden på å få relevant erfaring gjennom startup? Forklare i søknadsteksten at jeg er god for bedre karakterer enn jeg får? Fortelle om det på intervju?

Anonymous poster hash: 6232c...0a0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg vil ikke anbefale å skylde på andre, at du egentlig er en "A elev", det kan oppfattes som usympatisk for en utenforstående.
Gjør ditt beste, og relevant erfaring er aldri noe dumt å ha. Å kunne referere til/snakke om andre ting enn bare karakterer er gull. Ofte så er ikke karakterer det viktigste, arbeidsgivere bryr seg mer om dine egenskaper etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli lenge siden jeg intervjuet folk i arbeidssituasjoner, men jeg kan jo nevne følgende: 

Om du som en intervjuer har to kandidater foran deg, begge har tilsvarende utdanning og det eneste som skiller er A i snitt eller B i snitt... 

Da må du være temmelig spesiell for å ikke innse at "her er 2 personer som begge er flinke til å ta til seg informasjon på en strukturert måte, så her blir det personlige egenskaper som avgjør".

Dessverre hjelper det ikke alltid din sak om du da skriver i en søknadstekst eller forteller i et intervju at "jammen, det var ikke min feil at jeg ikke fikk A" 

Om du ender opp med B i snitt ville jeg tatt det for hva det er også ville jeg vært meget fornøyd med å ha en god utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det andre fagområder enn jus hvor man er så vanvittig opptatt av at karakterene må være perfekte?

På min første master fikk jeg et snitt litt nærmere C enn B, og gikk rett inn i en kremjobb, som var ett av flere tilbud jeg hadde før masteroppgaven var levert. Det hang nok litt sammen med hva jeg hadde prestert utenfor studiene. På min andre master var snittet vesentlig bedre, og det snittet har så vidt jeg kan bedømme hatt null betydning for karrieren videre.

Om du søker hos meg og klandrer medstudentene for at du "bare" fikk B trekker det helt klart ned mitt inntrykk av deg som person. Den eneste akseptable måten å påpeke det er dersom du har en detaljert karakterutskrift som viser ikke bare samlet karakter i hvert fag, men karakterer for både individuell del og gruppedel, og at din individuelle karakter nokså konsekvent ligger over gruppedelen. Da, og kun da, kan du påpeke det muntlig på intervju etter at samtalen har gått lenge nok til at jeg trygg på at du ikke er et forferdelig menneske. Om denne detaljerte karakterutskriften derimot viser at det er hipp som happ om du gjør det bedre eller likt med gruppen, ikke ta opp temaet overhodet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er klart viktigast å ha graden, det et den som opner for yrkesmuligheiter. 

Kor mykje eller lite vekt ein arbeidsgivar legg i karakterane vil variere ganske mykje, og særleg når du kjem til andre og tredje jobben din så blir det viktigaste at du har utdanninga og at du har ein god attest. 

Lenke til kommentar
Gjest 6232c...0a0 skrev (10 timer siden):

Jeg går master i utlandet og her blir det sett på som godt nok å komme inn på denne masteren. Det gjør at de fleste studentene har A i snitt på bachelornivå, men bryr seg null og niks om studiene nå så lenge de består

Jeg er en A elev, men gruppearbeid gjør så nesten samtlige karakterer blir B. Hva skal jeg gjøre? Slutte å jobbe så mye siden jeg uansett får B og heller bruke tiden på å få relevant erfaring gjennom startup? Forklare i søknadsteksten at jeg er god for bedre karakterer enn jeg får? Fortelle om det på intervju?

Anonymous poster hash: 6232c...0a0

jeg skjønte ikke helt fram til hva du skulle fram til i første avsnittet. 

 

når det gjelde snitt karakter så er det raskeste du kan gjøre for å ikke få jobb noen plass og si at du fikk dårlig snitt pga gruppearbeid og skylde på gruppa, strengt tatt ville jeg ikke nevent karakterer i veken søketekst eller intervju med mindre det blir tatt opp, de har lest cv og kansje sette på vitnemålet ditt, etter første jobb kommer ingen til og se på det vitemålet ditt mer, jeg har ikke en gang lagt med kopi av papier fra skole når jeg har søkt jobb ivertfall siden jeg var midt på 20 tallet, prestasjoner og relevant kompetanse trufer alt av skole når du har fått jobbet noen år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Gavekort, når jeg skal ansette noen har det ingen betydning om de har A-snitt eller B-snitt.
Jeg ansetter personen og personligheten. Kompetanse kan læres, men personlighet er det vanskelig å endre på.

Jeg vil heller ha en person med B-snitt som kommer på jobb når man skal, enn en med A-snitt som ikke kommer på de verste snø-dagene fordi sitat: "Stikkveien i byggefeltet er ikke brøytet enda". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...