Gå til innhold

iknutis

Medlemmer
  • Innlegg

    610
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

4 403 profilvisninger

iknutis sine prestasjoner

288

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ubehandlet eller dårlig behandlet stål vil alltid få en brun patina, og det går ofte veldig raskt. Saltet her til lands er knallhardt på bilene, og sånn sett burde egentlig alle norsksolgte biler understellsbehandles. Men at noen har sett på traversen og konstatert at den er brun, betyr ikke at den er ødelagt. Det betyr at du har mulighet til å gjøre noe med det for å forhindre at det utvikler seg til noe verre.
  2. Fordeler og ulemper med begge deler. Fordeler med aktive: -kort signalvei fra forsterker til elementer -mindre kabler totalt sett -forsterker tilpasset høyttaleren Fordeler med passive: -lett å bytte ut enten forsterker eller høyttaler om man ønsker å gjøre endringer på oppsettet -billigere høyttalere i prinsippet Kjøp det du har lyst på, og som passer ditt bruksområde og behov.
  3. 220kr timen er ikke akkurat sosial dumping, men det er heller ikke noe du blir rik av. Hvis alternativet er å være arbeidsledig i sommer kontra å dra inn noen kroner ved å jobbe med noe du syns er morsomt, er jo lønna helt grei den. Skal du leie deg ut til et offshore-selskap ville man forventet mye mer. Jeg tenker dette blir opp til deg selv å vurdere.
  4. Stempel i kalipper som henger, eller glidere som henger, gjør at bremsene blir varmere på ett hjul. Dersom abs slår inn i lav fart er det gjerne et tegn på: -feil på abs-sensor -feil avstand mellom abs-sensor og sensor-ringen -dårlig hjullager (krappe svinger) -skade på sensor-ringen eller skitten abs-sensor -dårlig kontakt/ledningsbrudd Jeg fikset tilsvarende problem på en Chevrolet Tahoe for en uke siden, da hadde det kommet litt rust mellom sensoren og navet slik at sensoren ble presset 1-2mm lengre ut. Tok ut sensoren, pusset rent metallet og satte den på plass igjen: problemet løst.
  5. Jeg har Vippset 40k for en bruktbil, to år siden eller no sånt. Måtte re-identifisere meg med Bank-ID pga beløpets størrelse, men det gikk helt fint det.
  6. Og på de fleste VAG-modeller bør man bytte vannpumpen samtidig, da den er drevet av registerreimen. Da blir det fort noen tusen i deler. Min personlige mening er at man ved et motorbytte må påregne å bytte slike ting, det er fort gjort på en løs motor og koster nesten bare delekostnad. Jeg ville byttet registerreim med tilbehør (strammer, løpehjul, vannpumpe), multireim, olje og alle filter. På enkelte motorer og dersom km-stand er nærmere 200k ville jeg også vurdert clutch, utløserlager og svinghjul når man først er ute med det. Koster mye mer å bytte alt dette senere når motoren står i bilen.
  7. Var mer utbredt før VOEC dette, men du kan jo feks lese hva Posten skriver. Jeg har, som mange andre, sendt inn tillatelse til Posten slik at de kan fortolle varer til meg på mine vegne. https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta Personnummer er ikke regnet som sensitiv info.
  8. Lærere jeg kjenner sier at barna ikke er problemet, men foreldrene. Det ligger mye i det. Ser også at de som var drittsekker på skolen for 35år siden, ofte i dag har unger som også er drittsekker. Jeg fikk prøve meg som lærervikar i 6mnd for 25år siden og ble da helt kurert for yrket.
  9. Derfor skriver jeg "med jevne mellomrom". Men praksisen er ikke ny, selv om du ikke har opplevd det.
  10. Mange etterspør dette, og det har med fortollingen å gjøre. Spesielt nettbutikker i England ber om VAT ID, jeg kjøper selv masse bildeler fra utlandet og med ujevne mellomrom ber de om dette. For firma er det org.nummer, for privatpersoner er det personnummer. Dette blir diskutert med jevne mellomrom, her feks i 2007
  11. Det er personnummeret ditt når du er privatperson, det er ikke vanskeligere enn det.
  12. iknutis

    Bilkjøp

    Info hos Vegvesenet er innskrevet manuelt, og der er det så mye feil at man ikke kan stole på at det er 100% riktig. Der er det både skrevet feil på modellnavn, feil hengervekter, feil taklast, feil på antall aksler med drift osv osv.
  13. Det bør du snakke med din arbeidsgiver om. Nyansatte hos oss bestemmer stort sett selv om de ønsker å ta ut ferie uten lønn. Det er ikke ønskelig for arbeidsgiver å sette folk i en vanskelig posisjon. Men hos andre bedrifter som stenger helt i fellesferien og alle tar ferie samtidig, vet jeg det kan være vanskelig å gjøre på annen måte.
  14. Leaf, selv om de er stygge og kjedelige etter min mening, er de mest driftssikre. Jeg har sansen for UP, men rekkevidden blir litt knapp. Jeg har 5.2mil hver vei til jobb, og e-golf 1.gen hadde problemer når det var nysnø på veien. Måtte da lade både hjemme og på jobb.
×
×
  • Opprett ny...