Gå til innhold

iknutis

Medlemmer
  • Innlegg

    570
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

4 223 profilvisninger

iknutis sine prestasjoner

250

Nettsamfunnsomdømme

  1. Passat er verken bedre eller dårligere enn andre. Slitedeler slites uansett. Mange må gjøre ett eller annet med bilene mellom 100-200k. Da blir det gjerne en runde med bremser, kanskje kalippere, noen kuler og noen foringer. Neste runde kommer fort rundt 200k eller litt over; registerreim, multireim, vannpumpe, glødeplugger, clutch, svinghjul. Mellom 2-300k; hjullager, ny runde på bremser, enda flere foringer og kuler. Muligens også dynamo, starter, turbo osv. Og slik fortsetter det. Motor og gir holder normalt lenge. Unntak finnes.
  2. Største ulempen er jo at vedkommende er den første som ryker i en eventuell nedbemanningsprosess. Selv om snittbehovet er 60% over tre år, kan det variere fra 0% til 100% i store perioder. Vanskelig å ansette noen i fast stilling i slike tilfeller. Men vedkommende står helt sikkert øverst på listen over folk de vil ansette om noen slutter, eller behovet for faste ansatte vil øke. Jeg ville fortsatt sett meg om etter en annen jobb med mulighet for 100% dersom det er det vedkommende ønsker. Ville selvsagt snakket med sjefen først, og gitt uttrykk for ønske om fast jobb og være ærlig på at dersom man ikke kan få det der man er, må man lete andre steder. Det er ikke negativt for noen, sånn sett.
  3. Dette er bl.a beskrevet her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/midlertidig-ansettelse/ Det er altså lov, men en som har vært midlertidig ansatt vil etter tre år opparbeide seg rett til fast ansettelse. Normalt vil den faste ansettelsen være i en stillingsbrøk gjennomsnittsberegnet gjennom en viss periode, dvs at han ikke kan forvente 100% stilling med mindre han faktisk har jobbet 100% i lengre tid. Ulempen med dette, hvis behovet for arbeidskraft faktisk varierer så mye, er at han vil stå øverst på listen over folk som mister jobben dersom behovet faller bort. Hadde jeg vært i situasjonen til din venn, ville jeg lett etter en annen fast jobb.
  4. Neida, svinghjulene ryker på et tidspunkt alle modeller fra vag-konsernet pga mye moment på lavt turtall. Men om man regner inn bytte av det samtidig som registerreim (en gang mellom 150-250k km).. Problemet oppstår også på biler fra andre produsenter, men i varierende grad pga motorisering. Dessverre er verken Caravelle eller Vito feilfrie biler når de får noen år på baken. Har hjulpet en nabo med å skru litt på hans 08 Vito og byttet både mellomaksel, transferkasse, dempere og litt andre slitedeler. Skal man ha gammel bil må man enten ha råd til å bruke verksted, eller skrue selv for å holde kostnadene nede.
  5. Vel.. for 400kr for tre poser kan man vel trygt si at frakten er innbakt. En slik pose koster 39kr i butikken.
  6. Lag en passende tråd om det, denne tråden omhandler generasjonen etter. Selv har jeg 6900xt og opplever det som dønn stabilt med siste driver.
  7. Tiguan er en kjempebil, men jeg syns ikke den er god til å trekke tungt. Til det syns jeg akselavstanden blir litt kort, og så er førstegiret veldig kort men andregiret veldig langt. Foretrekker gammeldags automat når jeg skal trekke tungt, og lang akselavstand. Gjerne ramme, men ikke alltid jeg syns rammebiler har de beste kjøreegenskapene. Jeg syns feks Pajero (mk3-4 uten ramme) er bedre å kjøre langs vei enn både Land Cruiser (120) og Patrol (y61). Ja, jeg har eid alle tre typene.
  8. Når jeg jobbet på Elkjøp for 20år siden var det egentlig veldig enkelt: enhver selger hadde myndighet til å gjøre kunden fornøyd. I dette tilfellet, selv om det hadde gått 1.5mnd, ville jeg solgt en ny maskin til kunden med den funksjonen de savnet, og solgt maskinen deres som en B-vare til rabattert pris i butikken. Trolig vil butikken komme ut av det omtrent i null, men med to fornøyde kunder i stedet for en misfornøyd.
  9. Fikk endelig hentet min bestefars gullklokke hos Urmaker Jermstad i helgen. Tore har som vanlig gjort en kjempejobb; ny krystall, ny krone. Verket er renset, overhalt og nysmurt. Veier inn på pene 60 gram så denne merkes ikke på håndleddet.
  10. Er plast på kjede-glideren som gjør at den slites og må byttes før den er utslitt og det blir stål mot stål. Men den koster 50kr og er byttet på en halvtime, så ikke noe stort problem bare man vedlikeholder bilen normalt. Den gamle stempelpumpa på Pajero mk3 fra 2001-2006 er ikke glad i vann og drit i dieselen, som kommer inn fordi dieselpåfyllingsrøra ruster i stykker. Kjøp en med hel påfyllingsrør, så går dieselpumpa lett en million km. Beste Pajeroen er 2010 med 200hk. Suverent bra trekkbil med ekstremt lite feil.
  11. Aha! Både en nabo og en kollega har testkjørt plug-in vs vanlig-hybrid utgavene mot hverandre, og begge to var enige om at plug-inen var mye bedre på alt. Spesielt isolasjon, kvalitetsfølelse og kjøreglede. Selv har jeg kun kjørt plug-in og den overrasket som sagt positivt. Svaret mitt over gjelder Rav4 som modell, ikke med tanke på motor/drivverk-spesifikk.
  12. Ikke unormalt at problemet er småkjøring. Ikke så lett å reparere, med mindre man går over til bensinmotor eller elbil. Jeg kjøpte derfor bensinbil til fruen etter å ha levd med tette EGR-ventiler noen år.
  13. Hvis du får det byttet eller renset for 15k hadde jeg gjort det før salg. Hvis det blir dyrere enn det, ville jeg heller bare senket prisen på bilen.
×
×
  • Opprett ny...