Gå til innhold

La bilen stå


minim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SpecialForce skrev (16 timer siden):

Det trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt fordi man kan stimulere alternative næringer som kan ha snørydding og lignende som biarbeid. Et veldig godt eksempel på en slik ordning er rett og slett jordbruksoppgjøret. For hvert år så legges det ned gårdsbruk over hele landet. Veldig mange bønder tar brøyteoppdrag ved siden av ordinær drift i sitt område. Ved frafall i den skalaen som vi opplever så er det færre som kan settes i beredskap fordi ressursene som kan bruke til å opprettholde beredskap rundt mat og sosiale ordninger for bønder oppleves som for dårlige.

Ja bøndene er nok ivrige etter og sette tenna i enda mer underbetalt arbeid.

 

Nye strenge krav til kontrakter (miljø) gjør at kjøretøy og utstyr til brøyting er en betydelig investering,nytter ikke drive med dette på dugnad med gårdsfresen lengre.

Endret av 3l33t3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 3l33t3 said:

Ja bøndene er nok ivrige etter og sette tenna i enda mer underbetalt arbeid.

 

Nye strenge krav til kontrakter (miljø) gjør at kjøretøy og utstyr til brøyting er betydelig investering,nytter ikke drive med dette på dugnad med gårdsfresen lengre.

Jepp. Du kan vel stort sett bare glemme å bruke dieseltraktorer som bøndene bruker, da innen 2025 skal det være nullutslipp for arbeid utført for  Oslo kommune, og sikkert flere andre steder. Dette betyr at for i hele tatt kunne ta brøytejobber, vil du realistisk sett trenge elektriske maskiner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/el-maskiner-skaper-broytetrobbel-ma-lades-i-fire-timer-etter-n-times-bruk/s/5-95-863675.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (59 minutter siden):

Nye strenge krav til kontrakter (miljø) gjør at kjøretøy og utstyr til brøyting er en betydelig investering,nytter ikke drive med dette på dugnad med gårdsfresen lengre.

Betydelig investering, dårlig lønn, utrolig dårlige arbeidsvilkår. Skjønner godt at færre og færre vil drive med vintervedlikehold. 

Jeg er på vinterkontrakt for et større firma i Oslo, døgnkontinuerlig utkallingsvakt. Det er OK,, men det er et jævla kjør når det snør, og det må kombineres med fulltidsjobb i tillegg. Toppen av kransekaka er at halvparten av Oslos ukvalifiserte vinterbilister MÅ kjøre kidsa i barnehagen akkurat denne dagen for å rekke kontorjobben sin. Kombinert med at en gjennomsnittlig bilist planlegger like langt som nesa si, så er det åpenbart at mine skift blir vesentlig lengre når det snør. 

Ungdom vil ikke ha slike jobber, virker det som, og de eldste er på vei å bli så utslitt at de ikke orker mer. Jeg har aldri hørt om at det er enkelt å få tak i folk til vintervedlikehold.

likferd skrev (55 minutter siden):

nullutslipp for arbeid utført for  Oslo kommune.

Jeg tror det kommer til å bli dispansasjon på dette i minst 10 år etter 2025. Det eksisterer per i dag ikke teknologi som gjør det praktisk mulig å vedlikeholde på nullutslipp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var dette kun om Oslo hvor det han skriver om fortetting stemmer, men det forklarer ikke at skoler på vestlandet holder stengt pga 15cm snø. Det er ikke kun fortetting da :p

"Og om du trodde det var annerledes før, at hovedstaden klarte seg fint gjennom all slags snøvær før i tiden, viser faktisk forskningen at det stemmer." 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsker-svarer-derfor-blir-det-mer-snokaos-na-enn-for/16388713/?fbclid=IwAR1ttjfGQl6qe6Xhqsz7pVj6ECVs1j38kt8g3kySF5V1Aw96VXb6FXC5vpA

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (På 19.1.2024 den 6:01 PM):

Ja I forgårs tok lokal avisen bilde av meterstokken i snøen som viste 16cm så da er vi borti knehøyde med snø totalt her :) Blir oppriktig flau av at en ikke håndterer "normalvær" bedre enn at en stenger ned basis tjenester som skoler i normalt vintervær. Såpass må håndteres uten forstyrrelser i tjenestene. 

Kva lokalavis og kvar i landet? Var det dei første 15 cm denne vinteren?

Lenke til kommentar
On 19.1.2024 at 6:42 PM, Sovna said:

Salt virker bare mot sin hensikt inntil det har stanset å snø og veien er måkt grundig først..

Tänkte på min erfaring fraTrondheim i vinter. Det har kommit 10-15 snö under kort tid 3-4 ganger i vinter och väldigt lite förutom det. Trots det tycker jag det har tagit flera dagar till uker mellan snöfallen innan det begynner bli bra på många veier. Har upplevt flera tillfällen där jag tycker det har varit riktigt glatt och en del ganger rätt oväntat. Då speciellt der alla bremser in och isen blir polerad. Speciellt mycket bröyting har jag ikke heller sett. 

Det har varit kallt som säkert gör att de saltar mindre men jag har hört att de på sykkelveiene har infört krav om mindre salting och jag lurer på hvis du har gjort noe liknande på vanliga veier å, om de har nedprioriterat brøyting generellt eller om det jag har upplevt bara er på grund av været.

Når man vill att alla ska köra med piggfri dekk så tror jag ikke det er så lurt att nedprioritera brøyting i bymiljø.  Blir inte fina vinter veier når det er en massa trafikk tror jag. Blir ett mellanting der underlaget kan bli ekkelt lite vel ofta. 

 

Lenke til kommentar

Enhver oppfordring om å la bilen stå er en merkelig forkortelse av at det oppfordres til å bruke bilen. 

Når det oppfordres om å la bilen stå, betyr det varsel om at bilen må stå klar til bruk! At kollektivt ikke er pålitelig grunnet dårligere busser enn før.

Bra at det varsles, så folk kommer seg på jobb ved å kjøre eller sitte på noen med bil. Møteplikt på jobb er klar i lovverket. 

Logikken i at folk ikke bør bruke kollektivtrafikk på vinteren er mildt sagt idioti i Norge. Det er manglende gjennomtenkte sider med det grønne skiftet. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Kva lokalavis og kvar i landet? Var det dei første 15 cm denne vinteren?

Det var vel "andre" snøfallet.  Et bilde noen dager i forveien viste 16cm på meterstokken og så kom det vel 10-15cm til. Totalt lå det vel mellom 20-40cm alt etter hvor høyt over havet en var. Relativt normale mengder og ikke nok til å skape utfordringer med hvor en skal plassere snøen eller  få brøytet det relativt problemfritt innen kort tid. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 19.1.2024 den 5:34 PM):

Vi leser ukentlig igjennom vinteren om at en må "la bilen stå" når det kommer 5-10cm snø. På vestlandet i dag snødde det vel 10-15cm noe som resulterte i stengte videregående skoler og kaos i trafikken. Nå ser jeg Akershus på forhånd varsler at skolene stenges om noen dager fordi litt snø skal smelte. Har vi blitt helt handlingslammet nå nylig? Jeg kan ikke huske at landet brøyt sammen av normalt vintervær bare noen år tilbake. Viking begrepet må vi ihvertfall la være å bruke om nordmenn fremover tror jeg. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppgraderer-farevarsel-ekstremvaer/80839963

https://www.vg.no/nyheter/i/JQz64P/akershus-stenger-alle-videregaaende-skoler-mandag-melder-utdanningsnytt

Litt snø skal smelte? Det blir speilblank is og "umulig" føre for biler. Du tror virkelig is på veiene kombinert med regn gir gode kjøreforhold?

 

  

Dubious skrev (På 19.1.2024 den 6:04 PM):

Kun når det skjer noe uvanlig i sør-norge at sør-norge stenges ned. 

Dette er ikke bare uvanlig, men ekstremt. Synes du det er en god ide med vanlig rushtrafikk på speilblank is?

 

  

MailMan13 skrev (På 19.1.2024 den 7:16 PM):

Så kommer det 70mm regn på østlandet, og plutselig er det flom og krise der, mens bergensere og sogninger sitter å flirer.

Problemet er ikke regnet i seg selv, men det at det regner på isen som allerede ligger på veiene. Er de så fryktelig vanskelig å forstå?

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Litt snø skal smelte? Det blir speilblank is og "umulig" føre for biler. Du tror virkelig is på veiene kombinert med regn gir gode kjøreforhold?

 

  

Dette er ikke bare uvanlig, men ekstremt. Synes du det er en god ide med vanlig rushtrafikk på speilblank is?

 

  

Problemet er ikke regnet i seg selv, men det at det regner på isen som allerede ligger på veiene. Er de så fryktelig vanskelig å forstå?

Ikke gode forhold nei nå legger du ord i min munn. Relativt normale forhold iløpet av en vinter i Norge vil jeg si. På ingen måte kritisk eller ekstremt. 

 

Igjen det er ingen verdens ting med dette som er ekstremt. Det skjer hvert år flere ganger i året og er en konsekvens av å bo her vi bor. Det har gått bra før vi styrte alle mot ubrukelige krav som ikke er forenlig med å bo her vi bor. 

 

Ja det er vanskelig å forstå at man stiller seg i en situasjon der man ikke håndterer vanlig vinter føre. Påstår du i fullt alvor at vi ikke skal håndtere regn på is her vi bor såpass langt nord? Har vi ikke gjort det før? 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Markiii said:

lemet er ikke regnet i seg selv, men det at det regner på isen som allerede ligger på veiene. Er de så fryktelig vanskelig å forstå?

Jeg tenker på regnværet som førte til oversvømmelser og stengte veier i slutten av august. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4zb30/store-nedboersmengder-i-oslo-flere-biler-staar-fast

Da regnet det ca 60mm over et døgn der, som tilsvarer en vanlig, litt ekstra grå høstdag på vestlandet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (På 19.1.2024 den 18.58):

På østlandet salter de også noe hinsides. Salt+Kulde=ekstremt glatte veier. Blander du snø inn i dette får du en suppe som knapt noen biler kan kjøre på.

Lurer på om det var det som skjedde meg dagen etter det store snøfallet. Finner ingen annen forklaring på det pga kjøring med bil som har firhjulstrekk og piggdekk. Kunne ikke stoppe nedover en bakke. Nesten like glatt oppover igjen etterpå. Dog er vinterdekkene 7 år gamle og NAF setter grensen ved 6 år,  men de er lite brukt.

Trodde jeg skled i et hjulspor pga for lite måking. Men var nede i bakken og sjekket etterpå. Det var sørpe blandet med salt, siden asfalten begynte å bli synlig. I mellomtiden var det strødd et lag med grus. En bil prøvde å kjøre opp, men det gikk dårlig og sjåføren rygget ned igjen. Prøvde en gang til, sjåføren ga opp og kjørte i en annen retning. Merkelig at gruslaget ikke hjalp.

Lenke til kommentar
likferd skrev (På 20.1.2024 den 1:40 PM):

Jepp. Du kan vel stort sett bare glemme å bruke dieseltraktorer som bøndene bruker, da innen 2025 skal det være nullutslipp for arbeid utført for  Oslo kommune, og sikkert flere andre steder. Dette betyr at for i hele tatt kunne ta brøytejobber, vil du realistisk sett trenge elektriske maskiner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/el-maskiner-skaper-broytetrobbel-ma-lades-i-fire-timer-etter-n-times-bruk/s/5-95-863675.

Ordene realistisk sett og elektrisk drift hører ikke sammen. Hadde det vært snakk om potensiell hybrid drift så hadde saken stilt seg annerledes. 
 

Når det kommer til kravene i det offentlige så er det ikke de samme kravene i privat næringsliv og hos private. Man kan fint bygge seg en base med kunder som har mer realistiske krav til vintervedlikehold enn kommunal-Norge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 19.1.2024 den 6:25 PM):

Ja, det tyter jo av biler i forhold til for tyve år siden. Ikke minst tungtransport. Utenlandske trailere har jo nær null respekt eller forståelse for vanskelig kjøreforhold. Og da står de på trynet rundt omkring da, med tilhørende køer på flere hundre biler.

Så har vi bilister som burde holde seg hjemme pga sine håpløse kjøreferdigheter ene og alene.. Ødelegger for alle andre.

Det er ikke bare utenlandske trailere som kjører hele året på sommerdekk. Svært mange på Østlandet gjør det også. Holdningen er visst at det er så få dager med skikkelig vinter at da kjører de heller "forsiktig" de dagene... Særlig rundt Oslo-fjorden er dette et problem.

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (13 timer siden):

Ordene realistisk sett og elektrisk drift hører ikke sammen. Hadde det vært snakk om potensiell hybrid drift så hadde saken stilt seg annerledes. 
 

Når det kommer til kravene i det offentlige så er det ikke de samme kravene i privat næringsliv og hos private. Man kan fint bygge seg en base med kunder som har mer realistiske krav til vintervedlikehold enn kommunal-Norge. 

Tror ikke politikerne har begrep om hvilken mengder med energi det går med til snørydding. Jeg vet avinor snuser på mer grønn vasking ved elektrifisering av brøyting. De største øveråsen fresene har en 600hk diesel motor til fremdrift og en 2200hk motor på snøfresen. Man kan nok fort regne at disse går nære maks under brøyting. Si 2500hp i bruk eller 1850kW. Et tesla batteri er vel 100kWh så for å drifte en slik i en time så trengs det 18.5 tesla 100kWh pakker og da er det helt fullt. Mer realistisk trengs det nok 25x. Når det snør så brøytes det også ganske kontinuerlig og på Gardermoen er det ganske mange i sving samtidig så de vil få et vanvittig lade problem når de skal lade 20stk samtidig hvor hver av maskinen tilsvarer 25 teslaer. Det blir som å sette på 500 teslaer på lading samtidig :D

Lenke til kommentar
minim skrev (På 20.1.2024 den 8:52 PM):

Nå var dette kun om Oslo hvor det han skriver om fortetting stemmer, men det forklarer ikke at skoler på vestlandet holder stengt pga 15cm snø. Det er ikke kun fortetting da :p

Hvor på Vestlandet er dette?

Her på Nordvestlandet har vi fått minst en halv meter med snø, men har ikke hørt om noen stengte skoler, eller andre store problemer. Det blir brøytet mer riktignok...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bare utenlandske trailere som kjører hele året på sommerdekk. Svært mange på Østlandet gjør det også. Holdningen er visst at det er så få dager med skikkelig vinter at da kjører de heller "forsiktig" de dagene... Særlig rundt Oslo-fjorden er dette et problem.

Ikke helt feil det. Det er bare det at norske trailersjåfører fatter en del mer om vinter og føreforhold. Og da har de med utstyr for det. Kjetting. Etter mye mas så hender det at utenlandske førere har med kjetting også, karret frem fra et møkkete lager. Sette på kjettingene kan de ikke, og ofte er de ikke lenger funksjonelle, låser ødelagt og/eller gjennomrustet.

Mye norske tungbiler her til lands benytter en mer helårlig gummiblanding og med godt mønster. Det kommer ikke utlendingene hit med. I tillegg benytter utenlandske transportører to akslede trekkvogner til semi. Klart verst på vinterforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...