Gå til innhold

La bilen stå


minim

Anbefalte innlegg

Vi leser ukentlig igjennom vinteren om at en må "la bilen stå" når det kommer 5-10cm snø. På vestlandet i dag snødde det vel 10-15cm noe som resulterte i stengte videregående skoler og kaos i trafikken. Nå ser jeg Akershus på forhånd varsler at skolene stenges om noen dager fordi litt snø skal smelte. Har vi blitt helt handlingslammet nå nylig? Jeg kan ikke huske at landet brøyt sammen av normalt vintervær bare noen år tilbake. Viking begrepet må vi ihvertfall la være å bruke om nordmenn fremover tror jeg. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppgraderer-farevarsel-ekstremvaer/80839963

https://www.vg.no/nyheter/i/JQz64P/akershus-stenger-alle-videregaaende-skoler-mandag-melder-utdanningsnytt

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (15 minutter siden):

Selvsagt har det vært vær som skaper kaos før også, men vi er nå på ukentlig basis fra første snøen kommer. I tillegg skal det ikke noe til før man er på ekstrem vær. Ganske sikker på at man kan finne en artikkel pr uke siden snøen kom om at man må "la bilen stå". Nå har vi nådd nye høyder når skoler stenges med 3dagers varsel fordi det skal smelte litt snø.

Her brøytet jeg i går kveld og det var kommet 5-10cm over natten som var nok til å stengte de skolene :D snøen var attpåtil så tørr at en kunne brøytet med løvblåser.

Endret av minim
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

10-15 cm i tillegg til all snøen som kom før det. 

Samfunnet bryt ikkje saman, men når det kjem store mengder snø i områder som ikkje er vane med det så kan det bli litt kaos i nokre dagar, men det meste går seg til.

Eg ser ikkje problem med å be bilistar la bilen stå når det er utfordrande kjøreforhold og mannskapet som skal halde veiane kjørbare ikkje rekk over alt.

Ja I forgårs tok lokal avisen bilde av meterstokken i snøen som viste 16cm så da er vi borti knehøyde med snø totalt her :) Blir oppriktig flau av at en ikke håndterer "normalvær" bedre enn at en stenger ned basis tjenester som skoler i normalt vintervær. Såpass må håndteres uten forstyrrelser i tjenestene. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Selvsagt har det vært vær som skaper kaos før også, men vi er nå på ukentlig basis fra første snøen kommer. I tillegg skal det ikke noe til før man er på ekstrem vær. Ganske sikker på at man kan finne en artikkel pr uke siden snøen kom om at man må "la bilen stå". Nå har vi nådd nye høyder når skoler stenges med 3dagers varsel fordi det skal smelte litt snø.

Her brøytet jeg i går kveld og det var kommet 5-10cm over natten som var nok til å stengte de skolene :D snøen var attpåtil så tørr at en kunne brøytet med løvblåser.

Etter covid er det nok blitt lettere å stenge skoler, siden man nå har god erfaring med hjemmeundervisning over nett. 

Store snømengder på kort tid har alltid skapt kaos, og det er vanskelig å gjøre så mye med annet enn å brøyte det bort og oppfordre folk til å bli hjemme hvis de kan. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Har de nedprioriterat brøyting de senaste åren? Har fått för mig att de gjort det här men har ingen data eller information. Möjligt att de bruker mindre salt också. 

Jeg har også en feeling av dette uten noe data å backe det med. Mener at når vegvesenet hadde brøyting før alt ble privatisert så hadde de lastebiler, hjullastere og veihøvel som nå virker for å i stor grad være byttet ut med pickuper med plastskjær og en og annen traktor. I nord norge som jeg har vært en del i vinter er det stort sett lastebiler og hjullastere som brøyter ser jeg, men så må de gjerne håndtere litt mer snø i løpet av en sesong også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må også huske på at vi blir flere mennesker, måtte bare sjekke hvor mye, men siden 1994 har det blitt over 1 million flere mennesker her i Norge, jo flere mennesker jo mere biler, hus osv... Husker når jeg var ung på 90 tallet og bare det å ta en tur i butikken var en mye bedre opplevelse enn det er i dag når du nesten må brøyte deg gjennom folkemasser.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det tyter jo av biler i forhold til for tyve år siden. Ikke minst tungtransport. Utenlandske trailere har jo nær null respekt eller forståelse for vanskelig kjøreforhold. Og da står de på trynet rundt omkring da, med tilhørende køer på flere hundre biler.

Så har vi bilister som burde holde seg hjemme pga sine håpløse kjøreferdigheter ene og alene.. Ødelegger for alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (18 minutter siden):

Må også huske på at vi blir flere mennesker, måtte bare sjekke hvor mye, men siden 1994 har det blitt over 1 million flere mennesker her i Norge, jo flere mennesker jo mere biler, hus osv... Husker når jeg var ung på 90 tallet og bare det å ta en tur i butikken var en mye bedre opplevelse enn det er i dag når du nesten må brøyte deg gjennom folkemasser.

Godt poeng. Og det skal ofte bare en bil til for å lage kork.. Kombinasjonen av at vi ruster ned vintervedlikehold (pickup med plastskjær) og mer trafikk er gjerne ikke veldig god heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (19 minutter siden):

Må også huske på at vi blir flere mennesker, måtte bare sjekke hvor mye, men siden 1994 har det blitt over 1 million flere mennesker her i Norge, jo flere mennesker jo mere biler, hus osv... Husker når jeg var ung på 90 tallet og bare det å ta en tur i butikken var en mye bedre opplevelse enn det er i dag når du nesten må brøyte deg gjennom folkemasser.

Artig å se på gamle arkiv klipp fra NRK. Der kan du se et fåtall mennesker, midt i en vanligvis travel tid på døgnet, der de lusker rundt inne på Øst-banen. Mennene smiler og tar av seg hatten og bukker for damene, og damene smiler da enda bredere tilbake.

Faen som jeg ønsker meg en tidsmaskin...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (37 minutter siden):

Har de nedprioriterat brøyting de senaste åren? Har fått för mig att de gjort det här men har ingen data eller information. Möjligt att de bruker mindre salt också. 

Salt virker bare mot sin hensikt inntil det har stanset å snø og veien er måkt grundig først..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Oppfordringen til å ikke bruke bilen er sikkert også for at de helst ikke skal være i veien for rydde- og bilredningstjenesten - selv om du selv kanskje har bil med privat brøyteskjær foran og belter bak istedenfor hjul.

Og heeelt generelt: samfunnet har i betydelig grad blitt mer juridisk gjennomsyret - cover-my-ass overalt. Var selv en gang vitne at en ganske overvektig persom sklei fra setet i bussen uten å slå seg nevneverdig. Det ble ambulanse og legekontroll selv om vedkommende protesterte.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På østlandet salter de også noe hinsides. Salt+Kulde=ekstremt glatte veier. Blander du snø inn i dette får du en suppe som knapt noen biler kan kjøre på. Og er det en bil av 100 som står - så står fort det meste annet også fordi den ene bilen av 100 sperrer for resten - det være seg biler eller busser.  Og disse bussene som kjører rundt i sentrale strøk er ikke designet for å kunne håndtere mye snø. I gamle dager hadde man mye mer bakkeklaring og kjetting på dekkene. Alle busser kjørte med kjetting før - og de fleste biler hadde piggdekk. Nå har samfunnets politikere bestemt at vi skal ha elbusser - og de skal ha lav innsteg fordi det skal være tilspasset rullestolbrukere. Og vi skal ikke kjøre med piggdekk eller kjetting pga. miljøet. Det sentrale østlandet og de store byene  har rett og slett rigget seg for å IKKE kunne håndtere en skikkelig vinter. En har liksom klima tilpasset alt ut fra et tankesett at vi ikke lenger vil ha vintre i Norge....

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man er forberedt på det man forventer.

En halvmeter snø over 3-4 dager skjer hvert 15 år på de delene av vestlandet som har fått det nå. Det er vi ikke forberedt på, så da blir det litt styr, og øst- og nordlendinger rister sikkert litt på hodet over et.

Så kommer det 70mm regn på østlandet, og plutselig er det flom og krise der, mens bergensere og sogninger sitter å flirer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Beredskapen på brøyting er satt til og ta unna vanlige snøfall gjennom vinteren avhengig av trafikk på aktuelle veier,hvis man skulle hatt beredskap til og ta unna all snø "likt" alle steder ved store snøfall ville det blitt veldig dyrt da disse skal betales gjennom hele vinteren uavhenging av hvor ofte det snør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (1 time siden):

Beredskapen på brøyting er satt til og ta unna vanlige snøfall gjennom vinteren avhengig av trafikk på aktuelle veier,hvis man skulle hatt beredskap til og ta unna all snø "likt" alle steder ved store snøfall ville det blitt veldig dyrt da disse skal betales gjennom hele vinteren uavhenging av hvor ofte det snør.

Det trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt fordi man kan stimulere alternative næringer som kan ha snørydding og lignende som biarbeid. Et veldig godt eksempel på en slik ordning er rett og slett jordbruksoppgjøret. For hvert år så legges det ned gårdsbruk over hele landet. Veldig mange bønder tar brøyteoppdrag ved siden av ordinær drift i sitt område. Ved frafall i den skalaen som vi opplever så er det færre som kan settes i beredskap fordi ressursene som kan bruke til å opprettholde beredskap rundt mat og sosiale ordninger for bønder oppleves som for dårlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, FriskLuft said:

I gamle dager hadde man mye mer bakkeklaring og kjetting på dekkene. Alle busser kjørte med kjetting før - og de fleste biler hadde piggdekk.

Det vel bare 10 år siden mange bussruter i Oslo kjørte med piggdekk. Nå har jo bussene fått nye problemer pga udugelig leverandører / innkjøpere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...