Gå til innhold

Her jeg bor har eliten fagbrev. Hvorfor er det mange eldre med fagbrev som ikke anser seg selv som en del av eliten?


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, aklla said:

Tenkte mer på de som tar forbrukslån for å dra til syden, så bruker de neste 6 månedene på å betale ned forbruksgjelden, gitt at de rekker det før neste ferie. Punkterer ett dekk må de enten ta mer gjeld eller droppe mat. Bilen og huset har 30 års nedbetalingstid og det minsker aldri, gjelden øker i takt med at boligprisene stiger for å dekke forbruk. Siste uken i måneden må man saumfare 50%-disken for å ha råd til mat på bordet.
Slike folk kan gjerne også være i syden 2 ganger i året, 2 biler, ett hus og haugevis av gjeld..

Bare for å avklare. så er det disse jeg tenkte på som ikke velstående, selv om det kan se slik ut utenifra.

Det var ikke umiddelbart åpenbart for meg at du så for deg noen helt andre i en tråd hvor det spesifikt ble beskrevet huseiere som visstnok er gjeldfrie osv.
Men jada, skinnet kan selvsagt bedra, at noen på overflaten fremstår rike, betyr ikke at de er det, jeg er enig, det er notert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Det var ikke umiddelbart åpenbart for meg at du så for deg noen helt andre i en tråd hvor det spesifikt ble beskrevet huseiere som visstnok er gjeldfrie osv.

Det står ingenting om gjeldsfrie noen sted som jeg kan se, kun uten studielån..
Hvor står det beskrevet at huseiere er gjeldsfrie?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

Det står ingenting om gjeldsfrie noen sted som jeg kan se, kun uten studielån..
Hvor står det beskrevet at huseiere er gjeldsfrie?

Du har rett, de er ikke beskrevet som gjeldsfrie, det var bare dette med studielån som er nevnt, jeg som surrer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (42 minutter siden):

Men det er vel litt livsviktig å ikke brenne inne på grunn av en feilinstallasjon, eller at oljeplattformer ikke eksploderer, eller at fly og helikoptre ikke faller ned?

Selvfølgelig, men da får man heller ikke beskjed om at de kommer på et tilfeldig tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med elite, er det kun økonomisk elite du mener? Det viser seg ofte at de som har størst behov for å bekrefte sin posisjon i eliten, er de som ikke er en del av denne. Ingen er så rike som rørleggerlærlingene på puben. Et viktig gjennombrudd for mange så snart frontallappen er ferdigutviklet, er at det stort sett er en selv som bryr seg om hvor man pøser ut penger på overprisede produkter og tjenester. Av ren høflighet blir man gratulert med ny bil, men det er ingen andre på jobben som egentlig bryr seg om du kjører i en femten år gammel avensis eller en overbelånt tesla. Arbeidskraum med nedbetalte boliger og uten billån har gjort ting fornuftig, og har det sannsynligvis greit økonomisk, til tross for moderate lønninger. Jeg tror ikke de ønsker å bli oppfattet som elite, og jeg tror heller ikke mange andre oppfatter dem som elite. Blant den virkelige eliten er det mange som verken ønsker å bli oppfattet som elite, eller lever som om de er en del av en elite. Noen, som kjendiser og influensere, lever nok mer luksuriøst rett og slett som en del av deres image. De fleste superrike jeg kjenner/vet om, også milliardærer, tar rutefly, bor i relativt ordinære (men noen ganger noe påkostede) hus, har barna i offentlig skole og er lite interessert i å flashe penger, strø om seg eller sy puter under armene på andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Selv om mange ikke vet det så er også en del kontorjobber slitasjeyrker som kan føre til uførhet. Disse kjenner også på mestringsfølelse og verdien av arbeidet sitt selv om de blir sett ned på av mange.

Det er selvsagt mange varianter av administrativt arbeid der det er mer givende, sjangsen for å bli psykisk utbrent er nok høyere der, som kan gi utslag i fysiske plager. Spørsmålet var dog hvorfor arbeiderklassen ikke så på seg selv som en del av eliten, svaret mitt var en avansert måte å si at de ikke er så fin på det. De gir med andre ord f i status fordi det er et overfladisk verdisyn. Er jo godt kjent at det kan være ukultur av en mentalitet på ledelsesnivå, en ovenfra og ned holdning kan man vel si.

Lenke til kommentar

I et Norsk perspektiv, kan dette diskuteres, men i et verdensperspektiv, er vi nordmenn i eliten.

Til og med de, med laveste trygd, er vinnere og en fagarbeider, er jo styrtrik. ( En laveste ufoeretrygded ogsaa, for den saks skyld. )

Forstaar at dette kan diskuteres nasjonalt, men vi tilhoerer jo denne kloden og bare se det, i et nasjonalt perspektiv, blir litt snevert, synes jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare det å se på seg selv som en del av "eliten" er i seg selv et tegn på at man ikke er det. Til NØDS kan jeg se poenget i en debatt hvor en velstående person/maktperson angriper økonomiske/maktmessige forskjeller i et samfunn e.l., men da er det et poeng knyttet til en debatt og ikke at vedkommende faktisk går rundt og tenker på sin egen status daglig og gir seg et klapp på skulderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev tråden om hvor mye uflaks jeg har. Det går ikke an å poste der lenger, men nå har selvfølgelig en disse med firmabiler kjørt inn i min gamle bil som måtte skrotes etter at  en syklende rusmisbruker krasjet i den. Den er ikke lenger forsikret og står og venter på at forsikringsselskapet skal hente den. Hva tror dere skjer? Kommer selskapet til å kreve at jeg skal betale for skadene eller kommer de eventuelt til å ta kontakt med eliten selv?

Lenke til kommentar
majer skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev tråden om hvor mye uflaks jeg har. 

Konklusjonen var at du ikke hadde uflaks.

majer skrev (9 minutter siden):

bil som måtte skrotes etter at  en syklende krasjet i den.

Høres ut som verdens dårligst bygde bil det der.

majer skrev (9 minutter siden):

eller kommer de eventuelt til å ta kontakt med eliten selv?

Ettersom det ikke er noen elite å kontakte så er det nok liten sjanse for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Konklusjonen var at du ikke hadde uflaks.

Høres ut som verdens dårligst bygde bil det der.

Ettersom det ikke er noen elite å kontakte så er det nok liten sjanse for det.

Selvfølgelig var det uflaks. Det er latterlig å pådra noe annet. Dersom noe skjer som det er lav sannsynlighet for at skal skje har man flaks eller uflaks. Så enkelt er det... Om ekstremister kanselerer fakta så viser det hvor ille ting har blitt

Så hva tror du skjer? Bilen som måtte kondemneres er fra 2015. Det skal lite til før man kondemnerer. En liten bulk i ramma er nok. Hjalp ikke at jeg hadde nytt batteri og nye vinterdekk

Jeg har naturligvis bilskiltet til personen som gjorde det. Hva tror du skjer videre? Trenger jeg si fra til forsikringsselskapet? Kommer de til å kreve noe?

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (På 18.1.2024 den 4:40 PM):

Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten?

Fordi de ikke er del av eliten? De høres ut som helt vanlige folk som har ordnet seg greit.

Se til fotballen. Det er 16 klubber i Eliteserien ut av NFFs 1753 medlemsklubber. Eliten er altså de 1% beste. Det kan grovt sett overføres til andre områder. De  politiske partiene har hundretusener medlemmer men bare et lite antall sitter i sentralstyre, på stortinget osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...