Gå til innhold

Hvorfor vil man la eldre jobbe lenge?


Anbefalte innlegg

majer skrev (16 timer siden):

De fleste eldre kan selge seg ned i bolig om de får økonomiske problemer. Og mange av de eldre som vil jobbe trenger det ikke engang av økonomiske årsaker. Da er det veldig rart at man skal la de forbli i arbeidslivet samtidig som unge ikke får jobb. Det gir jo moralsk forkastelig.

Den som er villig til å begrense andre sine valg om bolig og jobb kan sikkert få større kake selv ja😉, særlig når man selv definerer hva som er moralsk høyverdig🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler om at kullene som ble født på på og etter 80 tallet lager for få barn. Blir rett og slett for få arbeidere i forhold til pensjonister som gir to problemer. Ene er økonomisk som egentlig ikke er et stort problem med tanke på sparingen i utlandet. Andre, som er verre er at det blir for få hender til å dekke behovet. Enkleste løsningen for politikere er å tvinge folk til å jobbe lenger men dette vil trolig feile. 
men det vi ser nå er toppen av isfjellet. Problemet kommer til å eskalere og trolig vil mer dramatiske løsninger tvinge seg frem. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det henger mest sammen med om man har manuelt arbeid. Det er ikke til å komme forbi at kroppene forfaller med alderen.  Ellers kan man jo også kjenne det kognitivt. Hvor lenge er vi like sylskarpe og raske i oppfattelsen?

En forskyvning i pensjonsalderen vil se tåpelig ut hvis antall nye uføre øker for aldersgruppen 67+

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Helt riktig. Ser man på statistikker fra de som har én eller flere runder på rehabillitering så er kontorarbeidere meget høyt representert. Spesielt de som jobber med å levere tjenester man forventer er tilgjengelig 24/7.

Og det er langt i fra "fordi de sitter på ræva hele dagen" men fordi de har et ekstremt arbeidspress som nesten alltid går utover privatliv og helse.

Jepp, jeg har levert 24/7 tjenester og ledet dette i 10 år. Det er utrolig slitsomt, selv om det ikke er fysisk. Stress nivået er høyt.

Jeg fikk en smell og måtte rett og slett bytte beite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.kode24.no/artikkel/miriam-har-sokt-200-jobber-frykter-mental-helsekrise-blant-nyutdanna/80544554

Her er det snakk om åtte års utdanning og informatikk. Blir feil å si at det bare er de uten utdanning som står og venter

Og hva så om folk uten utdanning og står uten jobb? Er det greit da? Jeg har elleve kusiner og fettere som har adhd diagnose. Det er fullt mulig siden det er arvelig, men ingen av de fikk diagnosen som barn. Alle fikk den først i eller etter studiene. Vi har heldigvis mange med høy IQ og kultur for høy arbeidsmoral i slekta, noe som gjorde at alle er i jobb, men det hadde ikke vært rart om noen av de droppet ut av vgs. Det er ikke folk med adhd sin feil at skolesystemet ikke er tilpasset dem eller at de ikke fikk diagnosen som barn. Det at man ikke har utdanning skal ikke ha noe å si

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Jepp, jeg har levert 24/7 tjenester og ledet dette i 10 år. Det er utrolig slitsomt, selv om det ikke er fysisk. Stress nivået er høyt.

Jeg fikk en smell og måtte rett og slett bytte beite.

Samme her faktisk. Men har ikke klart å komme meg ut av 24/7 verdenen. Hatt 2 smeller og 1 ganske så stor smell for 10 år siden. Utfordringen min har vært at selv om jeg har byttet jobb 3 ganger siste 7  år pga. det så er aldri ny arbeidsgiver ærlig om hvordan ting gjøres, hva de forventer osv. De er villige til å lyve og pynte på sannheten i altfor stor grad for å få deg til å si ja.

Men vi får se hva som skjer. Jeg er nå på 30 året ift. dette. (dvs. noen av årene her og der var det ikke 24/7 men meste parten av tiden).

Hvordan fikk du byttet beite? 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (2 timer siden):

En forskyvning i pensjonsalderen vil se tåpelig ut hvis antall nye uføre øker for aldersgruppen 67+

Vil det egentlig det? Jeg har forstått det slik at det vil være en nødvendig konsekvens av økt pensjonsalder, og at en i praksis vil "pensjonere" en del gjennom ufør når helsen ikke strekker til å jobbe lenger. Hensikten er vel å holde de som kan arbeide lenger i arbeid, mens en finner ordninger som ivaretar de som ikke har helse til å stå lenger i arbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mine øyne er det kriminelt å øke pensjonsalderen for de som allerede har vært mer enn 20 år i arbeidslivet. Det er ikke deres skyld at nye generasjoner ikke får barn.

Det er helt latterlig å si på 80-tallet "Du trenger ikke bekymre deg for pensjonen, den er du lovfestet å få ved xx år" og så 20-30 år si til de samme "Nå bør du selv spare til egen pensjon og vi har laget følgende ordninger + du må jobbe 5-8 år lenger enn det vi egentlig sa når du begynte i arbeidslivet".

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Samme her faktisk. Men har ikke klart å komme meg ut av 24/7 verdenen. Hatt 2 smeller og 1 ganske så stor smell for 10 år siden. Utfordringen min har vært at selv om jeg har byttet jobb 3 ganger siste 7  år pga. det så er aldri ny arbeidsgiver ærlig om hvordan ting gjøres, hva de forventer osv. De er villige til å lyve og pynte på sannheten i altfor stor grad for å få deg til å si ja.

Men vi får se hva som skjer. Jeg er nå på 30 året ift. dette. (dvs. noen av årene her og der var det ikke 24/7 men meste parten av tiden).

Hvordan fikk du byttet beite? 

Jeg startet ny avdeling i samme firma, så nå driver jeg med opplæring og support ift software integrasjon. Det er fortsatt support arbeid, men med lav responstid slik at stresset er på ett helt annet nivå. Er også flyttet fra service og support delen av selskapet til R&D.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (4 timer siden):

Jeg tror det henger mest sammen med om man har manuelt arbeid. Det er ikke til å komme forbi at kroppene forfaller med alderen.  Ellers kan man jo også kjenne det kognitivt. Hvor lenge er vi like sylskarpe og raske i oppfattelsen?

En forskyvning i pensjonsalderen vil se tåpelig ut hvis antall nye uføre øker for aldersgruppen 67+

Samtidig så har også forventa levealder auka med over 10 år sidan 50-tallet, så der ein på 50-tallet forhåpentlegvis rakk akkurat å bli pensjonist før ein dødde av alderdom så har forventningane i dag snudd seg til at ein skal rekke å bli sprek pensjonist som skal leve livets glade dagar i minst 10 gode år før ein havnar på sjukeheim og til slutt døyr. 

Det kokar då ned til eit spørsmål om kva det skal bety å være pensjonist, og ikkje minst kor god pensjon ein skal få når ein gir seg på grunn av alderen og ikkje på grunn av helsa.

Manuelt arbeid slit på kroppen, men samtidig gir det også helsebringande mosjon. Stillesittande arbeid er komfortabelt men det kjem med heilt andre helseplager og dødsrisikoar som stress og fedme. 

Sjølv om andelen uføre over 67 auker ved auka pensjonsalder så betyr det lite i den store samanhengen, for det vil i alle fall være nokon 68 åringar som er i stand til å jobbe nokre år til utan å bli uføre. Og for AS Norge går det for det same kvifor folk ikkje jobbar, det er uansett tapt verdiskapning. Forskjellen ligg berre i at dersom det er motivasjonen som manglar og ikkje helsa så er det mogleg å gjere tiltak for å gjere arbeid meir attraktiv, og det er uavhengig av om du er 70 år og lurer på om du klarer å jobbe eit år til eller om du er 22 år og synes det er mest komfortabelt å være ung ufør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at de som er født på 60-70 og 80-tallet kommer til å bli nærmere 100 år slik vi har sett mye med de som var født rett før og under andre verdenskrig. Livsstilen til folk og samfunnet har endret seg for mye, samt overfloden og mye annet gir helt andre helseutfordringer etter 40/50 nå.

Jeg tipper vi vil se mange ikke komme lengre enn ut i 70 årene i beste fall og kanskje en økning av dødsfall før fylte 67. Disse spådommene fra politikerne er nok tatt ut i fra deres eget forgodtbefinnende. Vi har ikke lenger røykere men alkoholkonsum, bedagelighet, ultraprosessert mat, prestasjonsstress  og lignende har tatt seg opp betraktelig siste 40 år. Samt mange andre faktorer som garantert ikke påvirker helsen bra i det lange løp. Det er lett å ser fris og rask ut som 20-30-40. Man ser også at stadig flere mennesker dør av steroid og annen substance misbruk før de når 60.

Man kan alltids sammenligne seg med andre land som japan. Men det er for store forskjeller i kosthold og livsstil.

Denne "eldrebølgen" tror jeg ikke noe på. Eneste årsaken til at vi vil se flere eldre er at stadig færre får barn. Ikke fordi folk vil bli eldre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Samtidig så har også forventa levealder auka med over 10 år sidan 50-tallet, så der ein på 50-tallet forhåpentlegvis rakk akkurat å bli pensjonist før ein dødde av alderdom så har forventningane i dag snudd seg til at ein skal rekke å bli sprek pensjonist som skal leve livets glade dagar i minst 10 gode år før ein havnar på sjukeheim og til slutt døyr. 

Det kokar då ned til eit spørsmål om kva det skal bety å være pensjonist, og ikkje minst kor god pensjon ein skal få når ein gir seg på grunn av alderen og ikkje på grunn av helsa.

Manuelt arbeid slit på kroppen, men samtidig gir det også helsebringande mosjon. Stillesittande arbeid er komfortabelt men det kjem med heilt andre helseplager og dødsrisikoar som stress og fedme. 

Sjølv om andelen uføre over 67 auker ved auka pensjonsalder så betyr det lite i den store samanhengen, for det vil i alle fall være nokon 68 åringar som er i stand til å jobbe nokre år til utan å bli uføre. Og for AS Norge går det for det same kvifor folk ikkje jobbar, det er uansett tapt verdiskapning. Forskjellen ligg berre i at dersom det er motivasjonen som manglar og ikkje helsa så er det mogleg å gjere tiltak for å gjere arbeid meir attraktiv, og det er uavhengig av om du er 70 år og lurer på om du klarer å jobbe eit år til eller om du er 22 år og synes det er mest komfortabelt å være ung ufør. 

Samtidig vil alle ha inn yngre krefter, de er livredde for forgubbing i bedriftene og politikken vil at yngre krefter må slippe til. De vil ha den siste teknologien, nytenkning og høyt tempo.

De eldre ansatte blir mer og mer uønsket.  Så hvordan kan dette egentlig gå i hop? Alle snakker imot hverandre.  Målet synes bare være å spare pensjon.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Theo343 said:

Jeg tror ikke at de som er født på 60-70 og 80-tallet kommer til å bli nærmere 100 år slik vi har sett mye med de som var født rett før og under andre verdenskrig. Livsstilen til folk og samfunnet har endret seg for mye, samt overfloden og mye annet gir helt andre helseutfordringer etter 40/50 nå.

Jeg tipper vi vil se mange ikke komme lengre enn ut i 70 årene i beste fall og kanskje en økning av dødsfall før fylte 67. Disse spådommene fra politikerne er nok tatt ut i fra deres eget forgodtbefinnende. Vi har ikke lenger røykere men alkoholkonsum, bedagelighet, ultraprosessert mat, prestasjonsstress  og lignende har tatt seg opp betraktelig siste 40 år. Samt mange andre faktorer som garantert ikke påvirker helsen bra i det lange løp. Det er lett å ser fris og rask ut som 20-30-40. Man ser også at stadig flere mennesker dør av steroid og annen substance misbruk før de når 60.

Man kan alltids sammenligne seg med andre land som japan. Men det er for store forskjeller i kosthold og livsstil.

Denne "eldrebølgen" tror jeg ikke noe på. Eneste årsaken til at vi vil se flere eldre er at stadig færre får barn. Ikke fordi folk vil bli eldre.

Har ingen statistik eller noe men tycker många mår bra och är aktiva långt upp i åldrarna. Är väl kanske det som är en del av problemet, är en hel del som mycket väl kan och kanske vill jobba efter de är 65 (eller vad pensionsåldern är numera) och det är bäst för samfundet hvis folk jobbar. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Adobyen said:

Samtidig vil alle ha inn yngre krefter, de er livredde for forgubbing i bedriftene og politikken vil at yngre krefter må slippe til.

De eldre ansatte blir mer og mer uønsket.  Så hvordan kan dette egentlig gå i hop? Alle snakker imot hverandre.  Målet synes bare å spare pensjon.

Ja, förekommer väl en del fördomar når man ska anställa folk. En 55-60 åring som både kan och är motiverad av att jobba tror jag ikke har så lätt att få ett nytt jobb (i en del bransjer i alla fall).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Adobyen said:

Samtidig vil alle ha inn yngre krefter, de er livredde for forgubbing i bedriftene og politikken vil at yngre krefter må slippe til. De vil ha den siste teknologien, nytenkning og høyt tempo.

De eldre ansatte blir mer og mer uønsket.  Så hvordan kan dette egentlig gå i hop? Alle snakker imot hverandre.  Målet synes bare være å spare pensjon.

Jeg har vært med på denne runden noen ganger og aldri har det vært så mange utfall og SLA brudd som når man tok inn yngre for å "modernisere" og hverken hadde struktur eller plan med noe som helst. Likevel skylder man på det "gamle" mens det forårsakes av de ledelsen ville ha inn. Og vi gamle må fikse. Jeg har sagt opp 2 jobber pga slikt, så har man ingen andre enn seg selv å skylde på. Jeg er alltid spent på hva neste unnskyldning blir for det eneste som er sikkert med slik ledelse er ansvarsfraskrivelser.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Theo343 said:

Jeg tipper vi vil se mange ikke komme lengre enn ut i 70 årene i beste fall og kanskje en økning av dødsfall før fylte 67.

Jeg ser på livsstilen til de på 20-25 idag, det er ikke bra. 3-4 energidrikker per dag, enkelte er 50 kg overvekt. Det meste går så lenge man er ung, kroppen tåler mye, men før eller siden må man betale prisen. Jeg spår at enkelte vil oppføre seg som 50-åringer allerede ved 35.

Arbeidslivet er under stor endring for tiden. Bedrifter er desperate etter nye folk og helst rett fra skolen, da krever de minst. De erfarne flykter og de unge blir bare et par år. Igjen står noen få erfarne og må lære opp alle disse nye, der kanskje halvparten ikke har noe som helst interesse for selve jobben. Det blir en tung byrde på noen få skuldre. Samtidig er det rekord profitt for tiden og mye å gjøre, uten at det vises på vilkårene. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

Relativt frekt og smålig av en stat som velter seg i penger, og øser ut bistandsmidler og som ellers har lite kritisk blikk til hva de selv velger å bruke penger på. Brenna og Støre bør fjernes raskt, ja egentlig hele regjeringen.

Dessverre blåser fortsatt den blå vinden over landet, og da går det fra ille til verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

stadig færre får barn

Kvinner i Norge fødte 20 prosent færre barn i 2022 enn tjue år tidligere, målt i antall fødsler per 1000 kvinner i alderen 15–49 år. Antall fødsler går ned til tross for en stadig økende befolkning, viser de nye tallene fra Medisinsk fødselsregister i Folkehelseinstituttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...