Gå til innhold

Hvorfor vil man la eldre jobbe lenge?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Subara said:

Pengesløsing er blant annet de godt betalte it-konsulentene som benyttes i staten, om det fortsatt er sånn.

Og hvorfor behøver egentlig NAV å sette jobbsøker kursene sine ut på anbud?

Korrekt. Sopra Steria blant flere lever godt på Staten og hadde knapt klart seg uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Theo343 said:

Det må sies at det heldigvis ikke er laveste pris som er høyeste prioritet og det bør vi alle være glad for. Da hadde vi fått mange dårlige løsninger og løsninger med skjulte kostnader. Men det er stor forskjell på det og sløsing av penger.

Hva er mål og hensikt med å kjøpe samme produkt til for eksempel 50% overpris på grunn av at man har en rammeavtale med leverandøren? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
10 minutes ago, arne22 said:

Hva er mål og hensikt med å kjøpe samme produkt til for eksempel 50% overpris på grunn av at man har en rammeavtale med leverandøren? 

Rammeavtaler har også et tidsløp som man binder seg til. Det er ofte er større sammenhenger i en rammeavtale og ikke produktet isolert. Om man kan få det ene produktet billigere hos en annen tilbyder er da ikke like relevant.  Heldigvis er ikke pris alene det avgjørende, det hadde ført til mye dårlige innkjøp og gjør det der man "sparer seg til fant".

Men det er langt fra å gjøre gode valg som koster litt mer til å sløse penger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Det rareste av alt sammen, det er rammeavtalene. Man skulle jo tro at når man har en rammeavtale, så får man det billigste innkjøpet, men nei, det er ikke skjeden at man må kjøpe inn fra den aller dyreste leverandøren, som er den som har rammeavtalen. Lurer jo litt på hvordan de rammeavtalene kommer i stand. 

Kjøper man inn fra den billgste leverandøren, for å få busjettet til å strekke til, så får man en korreks, og beskjed om å kjøpe inn fra den dyreste levarandøren, som er den som har rammeavtalen.  (For IT utstyr)

Dette blir off-topic. Men poenget med rammeavtalar er at ein på førehand har forhandla fram standardvilkår som skal gjelde for alle kjøp slik at ein ikkje treng å bruke tid på å reforhandle dette ved kvart einaste kjøp. Prisen vil typisk være ein viktig del av rammeavtalen, men også ting som kor raskt varen skal leverast, kvaliteten på varen og betalingsmåte kan være ein del av rammeavtalen.

Rammeavtalen kjem ofte fram etter at det har vært ei anbodskonkurranse der ein tilbydar har vunnet fram med det beste tilbodet. Også her er prisen ein del av anbodet, men i dag skal f.eks. miljøkrav stå for 30% vektinga. Slike anbodskonkurransar tek lang tid og er svært ressurskrevjande, så rammeavtalar sikrar at ein ikkje treng å ha ny anbodskonkurranse før det har gått 4 år.

Målet for det offentlege er ikkje at det skal være billeg, det er også stort fokus på at innkjøpa skal være bærekraftige der selgaren må kunne dokumentere alt frå firmaets miljørekneskap til at levetida på det leverte produktet er godt nok.
Eit anna mål for det offentlege er at det skal være "rettferdig" slik at alle tilbydarar skal kunne levere eit tilbod og at ein ikkje berre kjøper alt hos nærmaste tilbydar. Det er likevel ofte relativt liten prisforskjell, så reint økonomisk sett hadde det kanskje vært billegare å berre gå til den fyrste og beste sjølv om det kostar litt meir.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

... hvis staten hadde hentet kompetansen i egne rekker hadde det vel blitt billigere. Men det er visst vanskelig å få til kursing og opprettholde kompetansen i stor "etablert bedrift" med faste ressurser. Spesialkompetanse må hentes utenfra.

Eldre som skal jobbe lengre: Mange vil bli en ineffektiv gren av bedriften, som man ikke vet hvordan man kan nyttegjøre seg av. Ev. produsere utdatert forskning/rapporter når man begynner å bli overtallig, som ingen vil lese. Slippe de tyngste løftene hvis man jobber på gølvet.

Utdrag av Støres nyttårsavtale. Synes ikke han har mye fokus på eldre her.

Sitat

Nye, unge ansatte – de er en ressurs. Så ta dem godt imot.

I en tid hvor befolkningen blir eldre, med flere pensjonister, trenger vi så mange som mulig, alle som kan, ut i arbeid og verdiskaping.

Så er det noen som ikke kan jobbe, av gode grunner. De skal velferdsstaten stille opp for. For velferdsstaten vår er ikke til pynt, den er til bruk.

Barn og de unge skal leve lengst i landet vårt. De er vår fremtid, og de må vi ta på alvor.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Utdrag av Støres nyttårsavtale. Synes ikke han har mye fokus på eldre her.

Men så har han vel heller ikke hatt så mye fokus på strømpriser, stigende priser på de fleste varer, nedgang i kronekursen, og en generell nedgang i levestandarden, for folk flest. Pensjonsalderen heves, eknepansjon tas vekk og avvikles  .. De som har penger flytter ut av landet ..

Det spørs om det er den helt rette mann å spørre om hvordan man skaper økonomisk vekst og framgang.

Endret av arne22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Theo343 said:

Dette er i stor grad tullball og opplagte argumenter man gjemmer seg bak.

Jeg og flere bekjente jeg har som har jobbet i sektoren har vært vitne til sløsingen. Man kunne kjøpe eks. en stol til 6000,- men kjøpte heller den til 38.000,-.  

Dette er ren løgn. Jeg har selv jobbet med anskaffelser og det er ingen statlige etater som kjøper stoler til 38.000. Man har rammeavtale på stoler fra feks interstuhl, og får gunstig pris på stoler nettopp pga avtalene. En typisk stol koster omlag 6000 kroner. 
 

Når det kommer til data og telefoni gjør man avtale med en telefonoperatør som gir pris på utvalgte modeller. Enten iPhone eller Samsung. Det samme gjelder data. Man gjør rammeavtale med Lenovo/HP etc og får rammeavtale på en standard pc som skal tilfredsstille krav til ytelse basert på IT avdelingenes kriterier. 

Alt du skrev er ren løgn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/2/2024 at 11:29 PM, Krig og fred said:

Dette er ren løgn. Jeg har selv jobbet med anskaffelser og det er ingen statlige etater som kjøper stoler til 38.000. Man har rammeavtale på stoler fra feks interstuhl, og får gunstig pris på stoler nettopp pga avtalene. En typisk stol koster omlag 6000 kroner. 
 

Når det kommer til data og telefoni gjør man avtale med en telefonoperatør som gir pris på utvalgte modeller. Enten iPhone eller Samsung. Det samme gjelder data. Man gjør rammeavtale med Lenovo/HP etc og får rammeavtale på en standard pc som skal tilfredsstille krav til ytelse basert på IT avdelingenes kriterier. 

Alt du skrev er ren løgn.

Helt latterlig klovnete. Du må mene hva du vil om dette men både jeg og flere med meg kan vise til dette. Da vi faktisk har jobbet disse stedene :)

Det er helt feil at man alltid gjør en avtale med telefonoperatør og kjøper alt derfra. Ofte gjør man avtaler med andre leverandører/3.part som kan levere utstyr som Iphone, Samsung, HP, Microsoft Surface, Macbook, iPad osv. Man kan velge mellom ulike spesifikasjoner på alle områdene. Når avtalene utgår så forhandles det på nytt og man kan havne på helt andre leverandører for de samme produktene eller andre produkter.

Så at du mener dette er løgn betyr at du nok ikke har mye greie på det du snakker om eller ikke har jobbet særlig mange steder i staten. Jeg var også involvert i standardisering på nasjonalt nivå. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Helt latterlig. Du må mene hva du vil om dette men både jeg og flere med meg kan vise til dette. Da vi faktisk har jobbet disse stedene :)

Det er helt feil at man gjør en avtale med telefonoperatør og kjøper alt derfra. Ofte gjør man avtaler med andre leverandører som kan levere utstyr ol. Iphone, Samsung, HP, Microsoft Surface, Macbook, iPad osv. Man kan velge mellom ulike spesifikasjoner på alle områdene.

Så at du mener dette er løgn betyr at du nok ikke har mye greie på det du snakker om eller ikke har jobbet særlig mange steder i staten.

https://www.dn.no/telekom/mobil/telenor/telia/telia-haler-innpa-telenor-inngar-storkontrakt/2-1-739966
 

Du er avslørt. Du har ikke vært i nærheten av et offentlig anbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Krig og fred said:

https://www.dn.no/telekom/mobil/telenor/telia/telia-haler-innpa-telenor-inngar-storkontrakt/2-1-739966
 

Du er avslørt. Du har ikke vært i nærheten av et offentlig anbud. 

Helt latterlig klovnete. Vel da må jeg bare kunne informere deg om at du ikke har den minste peiling på hva du snakker om eller linker til. Phonero ble brukt lenge av flere av de store i staten til rene telefonitjenester. Du er avslørt som en kverulant uten kjennskap til de faktiske forhold.

Quote

Avtalen omfatter abonnement og trafikk innen mobiltelefoni, samt tilhørende tjenester som tilgang til mobile nett, basistjenester for tale og datatrafikk og sentralbord. Avtalen har en varighet på to år, med mulighet for forlengelse.

Telia-selskapet Phonero ble valgt som ny leverandør til de statsansatte fordi de hadde det beste forholdet mellom pris og kvalitet, opplyser Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Også Telenor og Atea hadde levert tilbud, men de nådde altså ikke helt opp.

Med ignoransen og tunnellynet du utviser så håper jeg virkelig ikke du noen gang vil jobbe med noe så viktig som offentlige anskaffelser. Hadde du hatt det minste peiling på dette ville du vært klar over at leverandører endres ofte fra gang til gang.

På én av arbeidsplass hadde de telefonitjenestene via Phonero, innkjøp av mobil/pc ol. via Atea, osv.
Men du er kanskje heller ikke klar over at Phonero eies av Telia. Selv om man gjør avtalen med Phonero.

Men en ting kan jeg si, jeg kjenner igjen typen jeg diskuterer med.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Å herre gud. Vel da må jeg bare kunne informere deg om at du ikke har den minste peiling på hva du snakker om eller linker til. Phonero ble brukt lenge av flere av de store i staten til rene telefonitjenester. Du er avslørt som en kverulant uten kjennskap til de faktiske forhold.

Med ignoransen og tunnellynet du utviser så håper jeg virkelig ikke du noen gang vil jobbe med noe så viktig som offentlige anskaffelser. Hadde du hatt det minste peiling på dette ville du vært klar over at leverandører endres ofte fra gang til gang.

Men du er kanskje heller ikke klar over at Phonero eies av Telia. Selv om man gjør avtalen med Phonero.

Men da bekrefter du jo bare det han sa jo? Hvordan er det du her sier et argument? Annet enn at du er fornærmet?

Fellesavtale for telefonitjenester | Anskaffelser.no

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Men da bekrefter du jo bare det han sa jo? Hvordan er det du her sier et argument? Annet enn at du er fornærmet?

Fellesavtale for telefonitjenester | Anskaffelser.no

Jeg bekrefter ikke noe mer det han sier enn han bekrefter det jeg sier. Man kan ikke bli fornærmet av uvitenhet, men oppgitt :)

Jeg ser heller ikke hvordan det å linke til en av de siste avtalene som er gjort ugyldigkjør noe av det jeg har skrevet. Da er man i beste fall ignorant.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Kanskje avgjøre det med en tissekonkurranse?

Neh. Er det noe jeg ikke gidder bruke tid mye tid på lenger så er det hobbykverulanter. Alle vet at slike avtaler endrer seg hele tiden og hvem man kjøper hva fra endrer seg. Ellers har man ikke jobbet lenge i sektoren.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Neh. Er det noe jeg ikke gidder bruke tid mye tid på lenger så er det hobbykverulanter. Alle vet at slike avtaler endrer seg hele tiden og hvem man kjøper hva fra endrer seg. Ellers har man ikke jobbet lenge i sektoren.

Jo, men han har da vel ikke benektet det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Neffi said:

Jo, men han har da vel ikke benektet det?

Ved å basere seg på den siste avtalen han fant i en eller annen random instans og dermed fornekte at annen praksis har funnet sted så er det i grunn å benekte.

Men jeg ser dere ofte i tospann i forumet. Har du fått prøvd luen ennå? Passet den godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Men jeg ser dere ofte i tospann i forumet. Har du fått prøvd luen ennå? Passet den godt?

Hva tar du meg for? La oss se litt på det tospannet:

Krig og fred skrev (På 13.12.2023 den 2:00 PM):

Neffi har bestemt seg, det nytter ikke å forsøke. Hvis du tilbakeviser påstander eller ber om bevis for at en stor urett begås mot kvinner fordi det ikke finnes flere overklassekvinner i overklassestillinger, så tap-dancer hun bare forbi innlegget ditt og kommer med flere løse påstander. 

Tror du jeg ville prøvd en lue som syns det er greit å undertrykke de kvinner som har investert flere millioner i sin kompetanse (studielån, utvekslingskostnader fra utlandet samt alternativkostnaden som i tapt arbeidsinntekt under utdanning), fordi den muligheten ikke er tilgjengelig for alle (de som ikke jobber like hardt for å nå sine mål)? 

Jeg vet ikke hvilke fantasifoster dere bærer på for å rettferdiggjøre narrativet, men skjønner de er fullbårne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Neffi said:

Hva tar du meg for? La oss se litt på det tospannet:

Tror du jeg ville prøvd en lue som syns det er greit å undertrykke de kvinner som har investert flere millioner i sin kompetanse (studielån, utvekslingskostnader fra utlandet samt alternativkostnaden som i tapt arbeidsinntekt under utdanning), fordi den muligheten ikke er tilgjengelig for alle (de som ikke jobber like hardt for å nå sine mål)? 

Jeg vet ikke hvilke fantasifoster dere bærer på for å rettferdiggjøre narrativet, men skjønner de er fullbårne.

Sarkasme er ikke alltid så godt synlig på nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Sarkasme er ikke alltid så godt synlig på nett. 

Hva faen har det med denne tråden å gjøre? 

Det er et diagnosesymtom å mistenke brukere for merkelige fantasier. Sjekk deg!

La oss se nærmere på hva du har i ditt eget spann:

Theo343 skrev (På 25.12.2023 den 5:55 PM):

I tillegg virker noen av disse gjesteinnleggene tvilsomme til tider og skrevet av andre enn den man utgir seg for å være.

I det hele så minner du meg om en person som har vært innom her før for å skittkaste rundt menn og forumet bør virkelig vurdere å kreve brukernavn i noen av kategoriene. For alt vi vet kan du være 5 gjestebrukere som har dialog med seg selv.

Du vet at personangrep og personfiksering er i mot reglene på forumet?

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...