Gå til innhold

Eldre gamere/dataspill entusiaster/hobby spillere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (35 minutter siden):

 

High five! 😀

Jeg spilte masse EU3 for 10-15 år siden. Husker jeg spilte start til slutt med Norge (…overlevde!🥳), Burgund (verdensmakt #1🥳) og Polen (verdensmakt #3 og handelsmakt #1 pga kontroll over sør-Kina😵‍💫😆Det Polske Ostindiakompani😵‍💫😆), men etter en ekstremt frustrerende og deprimerende økt med Songhai ga jeg opp 😵

High five indeed! Jeg fikk stor interesse for historie etter å ha spilt EU4 og da særlig det mogulske riket. I CK2 fikk jeg en god flyt med mongolene. Husker ikke hvilken stamme jeg startet med da. I EU4 vant jeg "The war for independence" med Norge og det var gøy inntil jeg køddet med Sverige og ble slukt. Men Sverige hadde nok tatt meg likevel med tanke på hvor elendig jeg spilte :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

High five indeed! Jeg fikk stor interesse for historie etter å ha spilt EU4 og da særlig det mogulske riket. I CK2 fikk jeg en god flyt med mongolene. Husker ikke hvilken stamme jeg startet med da. I EU4 vant jeg "The war for independence" med Norge og det var gøy inntil jeg køddet med Sverige og ble slukt. Men Sverige hadde nok tatt meg likevel med tanke på hvor elendig jeg spilte :D 

Jeg husker spillinteresssen gikk i 3 spill for noen år siden.  Total war -> Europa universalis -> Civ -> tilbake til start.  Kongekamp fra levende bøker, forløperen til europa universalis var også en høydare, lånt på biblioteket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (9 minutter siden):

Hva betyr disse forkortelselsene her:

  • BG3, antar jeg er Bulder Gate 3, har jeg rett?
  • WH?
  • ZE?
  • LLM?
  • RDR2?

Har ingen av de i fotkartelse lista mi. Får ikke oppdatert den tråden heller, pga endre knappen er forsvunnet. Hater når slikt skjer.

 

Jeg bruker WH til Warhammer, LLM for Lower League Management (fra Football Manager serien og går ut på å lede lag helt nederst i fotballpyramiden) og RDR2 er vel Red Dead Redemption 2. BG3 er Baldurs gate 3 som du skrev. ZE er jeg ikke sikker på, men tror det er Zelda.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg glemte jo det viktigste spillet: Factorio. My oh my! For et spill. Jeg ble regelrett tullerusk da jeg så hvor mye rot det hadde blitt etter hvert :D

Denne anmeldelsen leste jeg et sted og legger ut her (ikke min altså):


"I started a co-op factory with a close friend. After a day of work, I stepped back, looked at what we built, and came to some realizations.

1) I have no ♥♥♥♥♥♥♥ idea whats going on in this factory
2) Half the components that directly interact with each other aren't even near one another, one of the machines producing copper cable for another machine to assemble into circuit boards is halfway across the ♥♥♥♥♥♥♥♥ refinery
3) 90% of the conveyor belts are underground, and the rest are going so many directions this thing looks like a ball of yarn
4) There is coal ♥♥♥♥♥♥♥ EVERYWHERE
5) I maintain enough sanity to count to 5
6) Staring at this thing makes my eyes itch
7) Looking away makes my brain itch

The scariest part is that it keeps getting bigger, and every time it gets bigger it somehow becomes MORE labrynthine. One of those ♥♥♥♥♥♥♥ conveyor belts goes all the way around the entire factory to deliver steel plates to a single assembler thats making bloody gears, and its right next to the refinery itself!

Sometimes the factory breaks. We don't usually notice because of how much of a mess this thing is, and the breaks we do spot are often half an hour old and are a recurring problem. Rather than fix it, we simply unjam the machine and ignore it until it breaks again. The biggest problem to fixing it comes from our production lines. Normal production lines look like a grid. Ours looks like you threw a bunch of squares into a bowl of spaghetti noodles and gave the bowl to a five year old for a period of one to five minutes. This proccess results in either an empty bowl and a full five year old, a floor covered in noodles, or spaghetti all over the walls and ceiling with the squares nowhere to be found. Knowing the trend in increasing chaos and complexity the factory exhibits, probably all three.

The factory is an empodiment of madness incomprehensible even to the men who built it, laid every unholy circuit of conveyor belt, a thousand arms madly spinning every second, countless plates of copper and iron in a complex dance the likes of which is unseen in the realm of mere mortals. There are sections that I have no idea how they work, and I BUILT THEM.

The factory grows more complex with each passing second and more convoluted every milisecond. Perhaps the reason is in part due to each segment being constructed with no plans for future additions, then the future additions were constructed by forcibly adapting the existing segments, usually by shoving more tubes into it rather than actually redesigning it, and these futrue additions are also not planned for expansion. The end result is a cluster-♥♥♥♥ so large in magnitude, the last time a cluster-♥♥♥♥ rivaled it in size, God smote the town and turned its inhabitants into salt. Unfortunately no god can save us from this... thing.

Having expanded it further its almost as if the factory has a mind of its own, an ever hungry consciousness burning with dark malevolence and the need to grow. It infects all who stand in its presence, compelling them to add to it. A hundred furnaces belch smoke and the black blood of the earth is torn from its cradle to fuel the fires of industry. The ecosystem is demolished and the skin of the planet is rent and shattered for its glittering treasures, tossed into the inferno of a thousand stone and metal prisons to be transformed, used to expand the malignant blight upon the world that we brought. Ten thousand steel cogs turn and steam fills the air as the never ending fires boil the oceans away to power the sprawling spiderweb of mechanised mayhem, ordered chaos at its purest, a hundred thousand plates of steel and copper cycle and swirl in patterns barely knowable by the very people that created them.

Each day, the red and green fluids are pumped into glowing crystalline globes, each sparking and burning, discovering new knowledge and new machines. The factory grows. Each advance in technology only complicates matters. The factory grows. The new advances create a need for new resources. The factory grows. The new resources require new means of transportation. The factory grows. The new transportation feeds new machines that burn the new resources to produce blue fluids to discover new technology. The factory grows. The blue fluids feed the globes to reveal new truths, beginning the vicious cycle anew, a neverending circle of destruction and growth that will only end when every corner of the planet is scoured clean. The factory grows. The planet will never be scoured clean. The factory grows. The planet is infinite in size. The factory grows. The game will never be over.

The factory grows.

Epilogue:

//: Date: 6/21/[ERROR_NULL_VALUE]

Resources have dried up again. The factory consumes all within its reach, insatiable in its hunger. Though it had experienced full production stoppages in the past, the factory could never be eliminated from the planet by the natives, for the sun itself powered the beams of destruction that maintained its borders. Within the creaking, ancient cogs and permanent haze of foul and polluted smoke, a single humanoid shape slowly rises to its feet. Aged, failing flesh and bone long ago replaced with steel and chrome, once polished and clean, now weathered by uncountable years of exposure to acid rain and blackened by thick, choking smog, form its excuse for a body. It could have left while it was still human, before it was consumed in body by the foundry it created to escape. It never had a chance to leave, mind and soul devoured in the pursuit of freedom. With slow, clanking steps and the steady drip of oil from its joints, like a bleeding mechanical nightmare brought to hideous life, it stands and rasps as it moves for the exit. Behind it, a thousand drones rise like a plague of locusts, ready to continue the endless harvest. As the abomination that was once a man steps towards the gates of the factory, a mighty space faring vessel lies decrepit in its dry dock deep within the core of the facility. It was supposed to be a way off the planet, the whole reason for the factory's construction. But soon, the building of the factory became the means and the end, no thought other than the constant urge to grow in its mind.

The only machine resembling the human form in the entire world stepped out into the barren wasteland of the ruined world. A keening, howling wind tears across the surface, forests destroyed by the ruined atmosphere no longer keeping it in check.

It is the cry of a dead world, echoing forever on a planet overtaken by the machine."

(Kilde: https://steamcommunity.com/id/site19/recommended/427520/)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

39 år

Holder meg til gamle spill av en eller annen grunn. Starcraft 1 Brood war, Duke Nukem 3D kunne vært gøy å prøve igjen ;), Prøve Doom her om dagen også. Fantastisk. Kunne tenke meg å prøve Diablo 2 igjen etter mange år.

Av en eller annen grunn liker jeg de gode gamle best, sliter med å finne nye spill jeg blir glad i. Mister fort interessen, eller så er jeg kanskje bare for nostalgisk av meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 timer siden):

Ingenting gæærnt med roguelikes 😁

Enig, jeg er veldig glad i roguelikes 😀

Boing_80 skrev (5 timer siden):

High five indeed! Jeg fikk stor interesse for historie etter å ha spilt EU4 og da særlig det mogulske riket. I CK2 fikk jeg en god flyt med mongolene. Husker ikke hvilken stamme jeg startet med da. I EU4 vant jeg "The war for independence" med Norge og det var gøy inntil jeg køddet med Sverige og ble slukt. Men Sverige hadde nok tatt meg likevel med tanke på hvor elendig jeg spilte :D 

Kult 😀 husker jeg prøvde Gyldne Horde i EU3 og det ble litt for mange borgerkriger 😅

Investigator224 skrev (5 timer siden):

Jeg husker spillinteresssen gikk i 3 spill for noen år siden.  Total war -> Europa universalis -> Civ -> tilbake til start.  Kongekamp fra levende bøker, forløperen til europa universalis var også en høydare, lånt på biblioteket.

TW og EU og Civ er veldig bra alle sammen 😀👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 timer siden):

Karrieren startet med å se på en kompis spille CM 93 på Amiga. Jeg lurte på hvorfor han gadd bruke tid på det. Spol fram noen år, jeg ble introdusert for CM2, og da var det gjort. 

Jeg spiller mest CM 01/02. Det er et helt lite samfunn rundt det spillet, de lager patcher med bugfikser og oppdaterer lagene til nåtid. To ganger i året. Helt vilt, og veldig moro. 🙂

Nyeste FM for min del er '21. Det er så lite nytt fra år til år, gidder ikke kjøpe hver gang. Kanskje neste år, da skal det komme ut på ny grafikkmotor. Tipper det kan bli et solid hopp. 

Ellers går det i Sonic 2, Super Metroid og andre klassikere fra midt på nittitallet. 🙂

Ahhh🙌

CM 01/02 var det beste! Hvor får du spilt det? Sjekket en gang tidligere og fant en side der man skulle kunne laste ned spillet, men tror ikke jeg lyktes. Har Mac for øvrig.

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 timer siden):

Ahhh🙌

CM 01/02 var det beste! Hvor får du spilt det? Sjekket en gang tidligere og fant en side der man skulle kunne laste ned spillet, men tror ikke jeg lyktes. Har Mac for øvrig.

Du finner det her:

https://champman0102.net/

I forumet for tech support er det en egen tråd for mac-relaterte greier. 

https://champman0102.net/viewforum.php?f=43

Du får bare hive ut et spørsmål der inne om du står fast med noe. Forumet er ganske aktivt, det er folk innom hver dag, noen hjelper deg. 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Du finner det her:

https://champman0102.net/

I forumet for tech support er det en egen tråd for mac-relaterte greier. 

https://champman0102.net/viewforum.php?f=43

Du får bare hive ut et spørsmål der inne om du står fast med noe. Forumet er ganske aktivt, det er folk innom hver dag, noen hjelper deg. 🙂

Tusen takk 🙂 

Jeg sjekker. Er alene i julen, og jobber altfor mye. Kanskje skal et mer enn ti år gammelt fotballspill bryte rutinen ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (Akkurat nå):

Tusen takk 🙂 

Jeg sjekker. Er alene i julen, og jobber altfor mye. Kanskje skal et mer enn ti år gammelt fotballspill bryte rutinen ☺️

Du må gjerne sende meg PM her inne hvis jeg kan hjelpe med noe. 🙂 Jeg har dog aldri satt opp spillet på Mac, så jeg vet ikke om jeg kan bidra med noe der. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...