Gå til innhold

Eldre gamere/dataspill entusiaster/hobby spillere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (12 timer siden):

Begrepet er så vannet ut at til og med min gamle mor er gamer.

Allerede i 1999 hadde årets viktigste event tittelen "True Gamer Invitational." Dette har vært et problem lenge med useriøse og inkompetente i spillmiljøet. Spillene har blitt deretter fordi det først og fremst handler om å tjene penger. Det sto i en wiki at det var godt over 3 milliarder gamere i verden. Det blir som å påstå at alle som eier hammer eller rørleggertang er snekker eller rørlegger.

Jeg stiller ikke til kriterie at folk skal være profesjonelle, men at de har deltatt i en eller annen form for organisert spilling hvor det er klare mål for aktiviteten og hvor man trener for å nå målene.

Er du gamer så står navnet ditt i en eller annen wiki eller resultatlister. Hva så om du kom nest sist i Divisjon D. Det var i alle fall organisert spilling og målrettet.  Snekker blir det når du får til noe konstuktivt med hammeren, for eksempel å bygge en stol. Gamer blir du når du har en slags karriære innen for spill. Den trenger ikke å være suksessfull, men den må eksistere.

Her er en gamer. Kort hvem han hva og hva han er husker for alle disse årene senere. Spillet hans var så revolusjonerende at folk sto og måpte.
image.png.67272dddeef541cb3b3ecf58846178f5.png
image.thumb.png.3de30d74e0bf6e73cca543c2bd4b9a66.png

Han har langt flere oppnåelser enn dette da han herjet vilt i flere år på norske og utenlandske servere. Ikke minst på LANtreff både her og der. De var bare ikke så flinke til å dokumentere saker og ting for 26-27 år siden. Det finnes arkiv for ligaspill og treningskamper, bare ikke i denne  wikien.

Forskjellen på en gamer og en ikke gamer er at en gamer vet hvordan man skal slippe seg lydløst ned for å lure/forvirre motstanderen jamfør 50 sekunder inn i denne kampen. I verste fall har gameren til formål å sette alt annet på pause og finne ut av det snarest råd. En som ikke er gamer vil fortsette med livet sitt og på å kaste bort tida på spill uten mål og mening.

Timestamp i videoen.

Dette er et eksempel fra de gode gamle dagene før alt som kunne krype og gå ble kalt gamere.

Useriøse finnes i alle aktiviteter. Da jeg tok påbygg for å begynne på høyskolen gikk jeg sammen med 23 jenter som hadde studert helsefag og noen hadde ambisjoner om å bli sykepleiere, så var det tre fra eletronikk og så var det jeg som var tre år eldre enn disse. Jeg hadde greit over 5 i snitt, ikke superbra men delt best i den klassen og så satt disse jentene som ikke var sikket til å løse en matteopogave og heller ikke fra pensum 2 år tidligere og tutret om senvakter og vanskelige folk på jobben. Ja, de var skoleelever like fult som meg, men de var så patetiske i det og forstyrret andre at i stedet for å gjøre det de var der for at de skulle ha vært bortvist. Så sier politikerne godt over 20 år senere og at "kanskje vi kan la folk med 3 i matte få studere." NEI, absolutt ikke. Send de til NAV og gi de nok penger til at de holder seg unna alle andre.

Det toppet seg da disse jentene skulle være russ og jeg avstod for andre gang. De presterte å kaste en stor vannballong inn i vogna til en baby og foreldrene ville anmelde ei håndfull fra klassen. Jeg har fått nok av useriøse folk, det holder ikke stand noe sted. Da jeg var i forsvaret hold folk på  å miste livet flere ganger på grunn av likegyldighet og fjas. Så var det noen som mistet livet også, blant annet på grunn av manglende bunnplugg i beltevogn og en mann som måtte bøte med livet . Så gir det likevel et visst inntrykk selv om den døde var i nabotroppen 50 meter lenger bort på oppstillingsplassen. En mann var ikke lenger i live og alle måtte ringe hjem til mor og si at det ikke var seg. Setter første og beste med førerkort til å kjøre beltevogn og driter i å ha i bunnplugg. Absolutt ingen trening på å evakuere vogna i tilfelle nød. De andre kom seg ut og han som satt baki grikk ned.
image.thumb.png.e08485b167c87cebda0e57332c42eea0.png

Jeg kan ikke noe for at jeg har avsmak for folk som driver på med diverse på måfå. Det har vært så mye unødvendig i alle de år. Folk må ta ansvar og sørge for at de holder en viss stand.

En greie som er nå er at folk drar midt i kampen så snart de vet at de kommer til å tape. Jeg gremmes. Det eller at folk får beleilige disconnects hvis ting går litt for tregt.

Min spillhistore begynte da min onkel skulle passe på meg for sin søster. Han tok meg med i en av byens mørkere kjeller, satte meg på en barstol ved ei arkademaskin og puttet på en god lomme med kronestykker.  Noen år senre i 86/87 var det Bubble Boble som var "the shit" i arkadehallen. Dum som jeg var distet jeg meg til å  putte på en mynt for å joine en litt eldre dude som stod og spilte. "Jeg håper du kan spillet, dette er seriøse greier. Det går ikke an å spille med noen som ikke kan spillet, osv."  Det er vel den lærdommen jeg tok til meg. Jeg våget ikke å spille noe mer arkademaskin før jeg hadde fått øvd ganske så mye på Bubble Bobble i en "home computer port". Etter hvert greide jeg det som den gang var den hellige gral, å komme til nivå 50 uten å dø. Da får man ei gylden dør som skipper 25 brett. Så er det bare 25 knallharde brett og så må man ha en venn, eller spille to selv på siste brett for å få den ekte slutten. Siden dette er ei arkademaskin øker vanskelighetsgraden i spillet etter som man plukker opp ekstraliv og poeng. Siden det er en ulempe å plukke opp både liv og poeng vil gamerne unngå disse mens de som er gamere vil plukke opp det som er til lommene revner på dinosauren. Det er slik de lurte non gamere til å øke vanskelighetsgraden og putte på en ny femmer for hvert tredje minutt mens meninga med spillet er å spille i en time uten å dø. Når man har greid vanlig modus kan man starte spillet i en ekstra hard modus og spille igjen. I en annen sjanger for eksempel beat em ups er det slik at vanskeligheten øker for hver skjerm/pack man dreper uten å død. Enten må man mestre mangegangen fiender på skjermen skjermen eller så må man dø og putte på¨mer penger. Det var ei gullgruve for operatører at folk trodde at de var likestilt med de gode folka og puttet på mynt etter mynt uten å skjønne mekanikken i spillet. De ypperste spilte med lærhanske for å unngå sår på hendene. Spesielt på trackballspill som Crystal Castles. Man kan tro at man er en gamer, men det er ikke sikkert at man er det. Bransjen tjener fremdeles mest på de useriøse fordi de spiller bare det overfladiske i hvert spill før de kjøper et nytt. Slik går dagene.

 


Golden Axe er ganske vanskelig for man må bruke en spesiell setup på mange skjermer hvor man seriebruker magi mens alle fiendene er i luftsvev samtidig. Da får man en poengmultiplikator som går utover de 100 poengene som  "egentlig" er maks. At alt skal stå oppstilt der det skal er vel litt over nivå til den jevne spiller.

Det er opp til den som spiller om man ønsker å kjøpe spill i fleng og fore bransjen med stadig mer penger eller om man ønsker å spille ut de spillene man allerede har. Man blir aldri god av å bytte spill hver uke slik enkelte gjør. Om spillene er 70% av på salg er det fremdeles dumt. Kaster tid og penger på en aktivitet som det ikke kommer noe ut av, år inn og ut. Ja, det er ikke min sak. Folk ser 7-8 timer på TV eller scroller TikTok fra morgen til kveld også uten å få noe ut av dagene. Alt er tilsvarende dumt. Spill litt mindre for da får man i det minste øvd inn en viss motorikk i stedet for å være passiv. Man blir temmelig fucket i hjernen når man sveiper "bare en short til, dette er den siste, oi den kattungen var søt men den er den absolutt siste, nå er det den siste, nå mener jeg det, osv, osv, osv." Med mindre det er du som har lagt ut den kattungen og får noen øre per visning, er det bare tull å holde på med. Med mindre andre vil betale penger for å se detg spille, er det bare tull å holde på med. Skal du holde på med TV må du sørge for å være på riktig side av skjermen. Altså inni og at de andre ser på deg mens det drysser penger over deg. Dette gjelder nesten alt. Noen bruker pengene sine i butikker og andre eier disse eller lokalene.

Det er bare en ting man trenger å vite i livet. Det er ikke hva man gjør, det er hvordan man gjør det. Alt kan gjøres på en dårlig og god måte og når man står fast alt for lenge bør man kanskje bytte beite. Når man er voksen gamer og har holdt på i 30+ år uten å få gjort seg et navn innen aktiviteten, da kan det være lurt å prøve noe annet. Selv profesjonelle innenfor all slags aktivitet vet når de skal kaste inn håndkleet og da bør i alle fall folk som aldri har utrettet noe sette noen grenser for seg selv. Jeg har vanskelig for å tro at noen med hånda på hjertet vil si at det eneste de ønsker i livet er å spille videospill uten anerkjennelse til den dagen de dør. Hvor mange timer i uka er det verd? Det blir i så fall andre som får gjøre seg selv den bjørnetjenesten å kalle seg for gamere mens livet renner ut i sanden.

Jeg må ta meg selv en timeout i mars og tenke meg om det er er spill jeg vil holde på med resten av livet. Kanskje jeg må la det gå. Jeg ble litt alvorlig da vi feiret at DOOM fylte 30 år for 21 dager siden. Da vet man at årene har gått. Det er ingen tvil. Spillinga har foregått lenger, men det var da det ble alvor. Det var da multiplayer ble sparket i gang og det har ikke vært noen vei tilbake. Man vet at det er under 3 år til Quake fyller 30 og så kommer det til å gå slag i slag. Så blir det 30 år siden Diablo II og 30 år siden WoW. Jeg vet ikke om det er et race jeg ønsker å være med på å få med meg alle disse kommende milepælene.

Jøss, dette innlegget ble skrevet av en engasjert person. Jeg er ikke enig med deg i alt som står i teksten, men uansett er det artig å lese. Spesielt avsnittet om arkademaskinene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ænema skrev (17 timer siden):

jeg syns vel jeg er en casual gamer. spiller ikke typisk fps osv. liker spill som ikke gjør meg stressa :p 

Jeg er i samme gate som deg. Spiller for det meste turbaserte spill, RTS, ARPG/RPG/CRPG, bybyggere, kolonibygging, simulatorer. Har rundt 1100 spill på Steam og har holdt på en stund. Liker ikke flerspillere og har ingen venner jeg kan spille sammen med heller. Om det blir FPS så er det enspiller delen som  blir aktuelt for meg. 

Endret av Boing_80
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Amiga var en knall god maskin for sin tid. I dag virker den noe primitiv, og sammenlignet med arkademaskiner på den tiden var vel de fleste misunnelig på den overlegne grafikken som overgikk begrensede 8 sprites på A500.

Jeg setter meg heller ned å spiller Neo Geo enn gamle A500-spill. Unntaket er vel North & South som fremdeles holder koken.

Det som var riktig bra på Amigaen var spillene fra Delphine, og spesielt Future Wars og Operation Stealh.

Husker også spesielt Cinemaware's It came for the desert og Prince of Persia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 30.12.2023 den 3.47):

Du er ikke gamer hvis det er noe du driver med på si. Det er bare noe spillindustrien med flere ønsker at folk skal gå rundt og tro, slik at de kan loppes for penger. Man blir like lite gamer av å spille et spill som man blir filmkritiker av å se en film eller ti.

Men la oss nå ikke gå oss ville i begrepsbruk. Kanskje det er jeg som brukte feil ord, men poenget er det samme; nemlig om det er folk som har rundet 40-årene som liker å spille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 minutter siden):

Jeg husker jeg var litt sjalu på den ene i vennegjengen som hadde Amiga. Han hadde overlegent flest spill, for å si det sånn. 😅

Kvaliteten var litt så som så da, det skal sies. Men det var det jammen på Nintendoen til oss andre også, og vi måtte spare ukepenger et halvt år + bursdag for å få råd til et nytt spill. "Litt" lettere å kopiere femti disketter hos bekjente... 

Hahahaha :D Det husker jeg godt. NES spillene kostet jo en formue. Takk og pris for Spiderman i Akersgata :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (20 minutter siden):

Hahahaha :D Det husker jeg godt. NES spillene kostet jo en formue. Takk og pris for Spiderman i Akersgata :D

Ja herregud de var dyre 😆

I noen tilfeller var de verdt det da, som Zelda 2 som tok 1 år med omtrent daglig spilling før Entern (da 11 år) endelig rundet det😅 (prøvde igjen som tenåring men da greide jeg det ikke 😂 ikke tålmodig nok tror jeg 😆)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (28 minutter siden):

Jeg er i samme gate som deg. Spiller for det meste turbaserte spill, RTS, ARPG/RPG/CRPG, bybyggere, koloni bygging, simulatorer. Har rundt 1100 spill på Steam og har holdt på en stund. Liker ikke flerspillere og har ingen venner jeg kan spille sammen med heller. Om det blir FPS så er det enspiller delen som  blir aktuelt for meg. 

1100 spill? Awesome 😎🤩

Du sitter sikkert på masse hemmelige skatter 🥰 har du spilt noen ukjente men kjempekule rpg spill? 😀 alltid glad for tips 😀

Endret av Entern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (10 minutter siden):

Ja herregud de var dyre 😆

I noen tilfeller var de verdt det da, som Zelda 2 som tok 1 år med omtrent daglig spilling før Entern (da 11 år) endelig rundet det😅 (prøvde igjen som tenåring men da greide jeg det ikke 😂 ikke tålmodig nok tror jeg 😆)

Det var egentlig fælt få spill jeg klarte å runde i barndommen. Turtles 2 og Duck Tales til NES. Sonic, diverse Disney-titler og Phantasy Star 3 til Sega Mega Drive. 

Sistnevnte var et ork. Et RPG der historien går over tre generasjoner, og som forutsetter helt latterlig mye grinding. Jeg skulle bare se slutten(e). Kampmusikken sitter fortsatt i øret... 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

1100 spill? Awesome 😎🤩

Du sitter sikkert på masse hemmelige skatter 🥰 har du spilt noen ukjente men kjempekule rpg spill? 😀 alltid glad for tips 😀

Det begynner å bli en del. På Epic store har jeg vel omtrent alle gratisspillene samt noen eksklusive. Assassins Creed spillene og Anno 1800 blir naturlige å ha på Uplay. På EA app blir Dead space spilllene og Star wars spillene naturlige å ha. På Gog har jeg kun Cyberpunk fordi på den tiden var det billigst å kjøpe der. Så har man Starcraft spillene som er eksklusive på Battlenet. Noen av de nevnte klientene/utviklerne har jo senere utgitt spillene på Steam.

Jeg har følgende RPG og klikk og pek spill å anbefale:

- Underrail (skikkelig retro)
https://store.steampowered.com/app/250520/UnderRail/

- Stasis: Bone totem
https://store.steampowered.com/app/1426010/STASIS_BONE_TOTEM/

- Shadow empire (mer 4X, men artig og vanskelig)
https://store.steampowered.com/app/1154840/Shadow_Empire/

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel et begrep at et spill er 80-talls vanskelig. Det hang vel sammen med prisen på spillene og at produsentene ville at du skulle få litt spilletid før du var igjennom hele spillet.

I dag er jo problemet mer at folk har alt for mange spill og ikke har tid til dem, noe som gjør at spillene forenkles ganske mye. Dette er vel også noe folk krever fordi dem trenger en arena dem føler seg bra på i større grad enn før grunnet sosiale media.

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Det var egentlig fælt få spill jeg klarte å runde i barndommen. Turtles 2 og Duck Tales til NES. Sonic, diverse Disney-titler og Phantasy Star 3 til Sega Mega Drive. 

Sistnevnte var et ork. Et RPG der historien går over tre generasjoner, og som forutsetter helt latterlig mye grinding. Jeg skulle bare se slutten(e). Kampmusikken sitter fortsatt i øret... 

Hadde så lyst på Phantasy Star spillene som barn 🥰

Husker jeg prøvde å spille Wasteland, det var grusomt. 😂

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Hadde så lyst på Phantasy Star spillene som barn 🥰

Husker jeg prøvde å spille Wasteland, det var grusomt. 😂

Jeg fikk av en eller annen merkelig grunn hekt på Barbarian 2 til Amiga 500, men fikk aldri spilt selv. Hadde nok en sammenheng med at jeg så en kompis spille, men fikk aldri prøve selv :(
 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Det begynner å bli en del. På Epic store har jeg vel omtrent alle gratisspillene samt noen eksklusive. Assassins Creed spillene og Anno 1800 blir naturlige å ha på Uplay. På EA app blir Dead space spilllene og Star wars spillene naturlige å ha. På Gog har jeg kun Cyberpunk fordi på den tiden var det billigst å kjøpe der. Så har man Starcraft spillene som er eksklusive på Battlenet. Noen av de nevnte klientene/utviklerne har jo senere utgitt spillene på Steam.

Jeg har følgende RPG og klikk og pek spill å anbefale:

- Underrail (skikkelig retro)
https://store.steampowered.com/app/250520/UnderRail/

- Stasis: Bone totem
https://store.steampowered.com/app/1426010/STASIS_BONE_TOTEM/

- Shadow empire (mer 4X, men artig og vanskelig)
https://store.steampowered.com/app/1154840/Shadow_Empire/

Underrail* og Shadow Empire ser skikkelig interessante ut, takk! 😊🧡

*=så at det skulle ligne litt på Arcanum, som jeg spilte masse og likte kjempegodt for 20 år siden (kom ikke i nærheten av slutten😂)

Lenke til kommentar
Entern skrev (7 minutter siden):

Hadde så lyst på Phantasy Star spillene som barn 🥰

Husker jeg prøvde å spille Wasteland, det var grusomt. 😂

Jeg prøvde meg på Phantasy Star 4 i fjor. Til å være så hønngammelt er det skikkelig bra, men gud bedre så vanskelig. Uten manual er det ikke lett å henge med på hva utstyr og magi gjør heller, da navnene er alt annet enn logiske. (hva er "Fanbi"? Og "Shu"?) 

Bra skrevet historie. Jeg skal plage meg gjennom det en dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (7 minutter siden):

Underrail* og Shadow Empire ser skikkelig interessante ut, takk! 😊🧡

*=så at det skulle ligne litt på Arcanum, som jeg spilte masse og likte kjempegodt for 20 år siden (kom ikke i nærheten av slutten😂)

Kos deg om du kjøper spillene :)

Ellers håper jeg at Paradox Interactive fortsetter å utvikle gode spill. Men  DLC politikken deres...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde meg på Phantasy Star 4 i fjor. Til å være så hønngammelt er det skikkelig bra, men gud bedre så vanskelig. Uten manual er det ikke lett å henge med på hva utstyr og magi gjør heller, da navnene er alt annet enn logiske. (hva er "Fanbi"? Og "Shu"?) 

Bra skrevet historie. Jeg skal plage meg gjennom det en dag. 

Jeg spilte iPad versjonen av Final Fantasy 3 for en del år siden. 
Skjønte ikke at joda, det er virkelig virkelig viktig å farme xp på random monstre før jeg nådde slutten og absolutt ikke greide å ta Great Darkness 😵‍💫

Men er veldig glad i gamle JRPG spill (og andre rpg spill) :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...