Gå til innhold

Eldre gamere/dataspill entusiaster/hobby spillere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (9 minutter siden):

Du er ikke gamer hvis det er noe du driver med på si. Det er bare noe spillindustrien med flere ønsker at folk skal gå rundt og tro, slik at de kan loppes for penger. Man blir like lite gamer av å spille et spill som man blir filmkritiker av å se en film eller ti.

Så du mener at kun folk som bor i kjellern til muttern etter fylte 40, å bruker 16 timer av døgnet på å hone 360 noscope skills, eller terpe på APM og uber micro er de som kan kalle seg gamere? Er du glad i spill så er du da vitterlig like mye gamer uansett om du bare har et par timer i uka til rådighet, eller om du bor forran skjermen. 

"Du kan ikke kalle deg bilentusiast for du ikke er mekaniker" mentalitet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Du er ikke gamer hvis det er noe du driver med på si. Det er bare noe spillindustrien med flere ønsker at folk skal gå rundt og tro, slik at de kan loppes for penger. Man blir like lite gamer av å spille et spill som man blir filmkritiker av å se en film eller ti.

Forskjellen på en gamer og en filmkritikker er at den ene er en jobb og den andre en hobby.

En hobby krever ikke at man må ha spesialkompetanse, antall timer eller noe annet for å kunne kalle seg gamer. Bare at det er en ting du ønsker å drive med når man har tiden til dette. Og siden tråden er myntet på folk rundt 40 og oppover, så faller det ganske naturlig at folk flest ikke har tid til å sitte med dette i uvettig mange timer om gangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

45 her. Har i underkant av 200 spill på Steam. Spiller vel 1 eller 2 timer om dagen i snitt. Det kuleste jeg har spilt i år er et litt eldre spill som heter State of Decay 2: Juggernaut Edition. Vet ikke helt hvorfor det falt så i smak, men det er liksom det ultimate zombie-spillet for meg. Bygge base, veksle mellom overlevende, drepe såkalte plague hearts. Spiller på Dread, så det er rimelig vanskelig. Og det er kun auto-save, så det er ingen save scumming. Og ergo permadeath. Gøy spill!

Ellers er favorittene Star Craft 2 (men har blitt for gammel nå, har ikke APM nok til å hamle opp med de yngre) Witcher 3, Doom (2016, Eternal og de gode gamle), RDR2, Horizon Zero Dawn samt byggespill som Banished, Farthest Frontier, Cities Skylines osv.

Endret av Gargantua
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (7 timer siden):

45 her. Har i underkant av 200 spill på Steam. Spiller vel 1 eller 2 timer om dagen i snitt. Det kuleste jeg har spilt i år er et litt eldre spill som heter State of Decay 2: Juggernaut Edition. Vet ikke helt hvorfor det falt så i smak, men det er liksom det ultimate zombie-spillet for meg. Bygge base, veksle mellom overlevende, drepe såkalte plague hearts. Spiller på Dread, så det er rimelig vanskelig. Og det er kun auto-save, så det er ingen save scumming. Og ergo permadeath. Gøy spill!

Ellers er favorittene Star Craft 2 (men har blitt for gammel når, har ikke APM nok til å hamle opp med de yngre) Witcher 3, Doom (2016, Eternal og de gode gamle), RDR2, Horizon Zero Dawn samt byggespill som Banished, Farthest Frontier, Cities Skylines osv.

State of decay 2 er et bra spill. Har  du prøvd Against the  storm, Fabledom, Alien marauder, They are billions og Cygnis enterprise? Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Boing_80 said:

State of decay 2 er et bra spill. Har  du prøvd Against the  storm, Fabledom, Alien marauder, They are billions og Cygnis enterprise? Anbefales!

Against The Storm likte jeg ikke. Litt klumpete grafikk, og ikke mechanics helt i min stil. Fabledom har jeg, men det trenger litt mer tid i ovnen, gjør grafikkortet mitt ekstremt varmt, dessuten litt tomt ennå. They Are Billions har vært på radaren en stund, men de andre har jeg ikke hørt om. Nå koser jeg meg med Robo Quest.

Takk for forslag! Andre ting jeg bør sjekke ut?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ænema said:

47. er man klassifisert som gamer når man spiller på konsoll?

Jeg liker ikke ordet gamer, og har spilt i snart førti år. Ingen kalte oss "gamere" da, bare en fyr som likte dataspill. Selv spiller jeg kun på PC, har aldri lært meg konsoll-kontrollere, selv om jeg har prøvd to-tre ganger det siste året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (26 minutter siden):

Against The Storm likte jeg ikke. Litt klumpete grafikk, og ikke mechanics helt i min stil. Fabledom har jeg, men det trenger litt mer tid i ovnen, gjør grafikkortet mitt ekstremt varmt, dessuten litt tomt ennå. They Are Billions har vært på radaren en stund, men de andre har jeg ikke hørt om. Nå koser jeg meg med Robo Quest.

Takk for forslag! Andre ting jeg bør sjekke ut?

They are billions er bra, men det er klart at det er et skikkelig old school ironman spill. Ingen lagring underveis, men ubegrenset pause som kan aktiveres. Jeg anbefaler:

- The pale beyond
- Steamworld build (er litt enkel, men morsomt)
- EarthX
- Sands of aura
- Dark envoy
- Alien: Dark descent

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ænema skrev (47 minutter siden):

jeg syns vel jeg er en casual gamer. spiller ikke typisk fps osv. liker spill som ikke gjør meg stressa :p 

Sånn er vel for så vidt jeg og, spillene jeg spiller er vanskelige (det er en del av greia med roguelikes) men rundebasert og det gjør jo at det blir mindre stress :) 

Mest stressende spillet jeg har spilt siste 15 år er nok Europa Universalis 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Ænema said:

47. er man klassifisert som gamer når man spiller på konsoll?

Begrepet er så vannet ut at til og med min gamle mor er gamer.

Allerede i 1999 hadde årets viktigste event tittelen "True Gamer Invitational." Dette har vært et problem lenge med useriøse og inkompetente i spillmiljøet. Spillene har blitt deretter fordi det først og fremst handler om å tjene penger. Det sto i en wiki at det var godt over 3 milliarder gamere i verden. Det blir som å påstå at alle som eier hammer eller rørleggertang er snekker eller rørlegger.

Jeg stiller ikke til kriterie at folk skal være profesjonelle, men at de har deltatt i en eller annen form for organisert spilling hvor det er klare mål for aktiviteten og hvor man trener for å nå målene.

Er du gamer så står navnet ditt i en eller annen wiki eller resultatlister. Hva så om du kom nest sist i Divisjon D. Det var i alle fall organisert spilling og målrettet.  Snekker blir det når du får til noe konstuktivt med hammeren, for eksempel å bygge en stol. Gamer blir du når du har en slags karriære innen for spill. Den trenger ikke å være suksessfull, men den må eksistere.

Her er en gamer. Kort hvem han hva og hva han er husker for alle disse årene senere. Spillet hans var så revolusjonerende at folk sto og måpte.
image.png.67272dddeef541cb3b3ecf58846178f5.png
image.thumb.png.3de30d74e0bf6e73cca543c2bd4b9a66.png

Han har langt flere oppnåelser enn dette da han herjet vilt i flere år på norske og utenlandske servere. Ikke minst på LANtreff både her og der. De var bare ikke så flinke til å dokumentere saker og ting for 26-27 år siden. Det finnes arkiv for ligaspill og treningskamper, bare ikke i denne  wikien.

Forskjellen på en gamer og en ikke gamer er at en gamer vet hvordan man skal slippe seg lydløst ned for å lure/forvirre motstanderen jamfør 50 sekunder inn i denne kampen. I verste fall har gameren til formål å sette alt annet på pause og finne ut av det snarest råd. En som ikke er gamer vil fortsette med livet sitt og på å kaste bort tida på spill uten mål og mening.

Timestamp i videoen.

Dette er et eksempel fra de gode gamle dagene før alt som kunne krype og gå ble kalt gamere.

Useriøse finnes i alle aktiviteter. Da jeg tok påbygg for å begynne på høyskolen gikk jeg sammen med 23 jenter som hadde studert helsefag og noen hadde ambisjoner om å bli sykepleiere, så var det tre fra eletronikk og så var det jeg som var tre år eldre enn disse. Jeg hadde greit over 5 i snitt, ikke superbra men delt best i den klassen og så satt disse jentene som ikke var sikket til å løse en matteopogave og heller ikke fra pensum 2 år tidligere og tutret om senvakter og vanskelige folk på jobben. Ja, de var skoleelever like fult som meg, men de var så patetiske i det og forstyrret andre at i stedet for å gjøre det de var der for at de skulle ha vært bortvist. Så sier politikerne godt over 20 år senere og at "kanskje vi kan la folk med 3 i matte få studere." NEI, absolutt ikke. Send de til NAV og gi de nok penger til at de holder seg unna alle andre.

Det toppet seg da disse jentene skulle være russ og jeg avstod for andre gang. De presterte å kaste en stor vannballong inn i vogna til en baby og foreldrene ville anmelde ei håndfull fra klassen. Jeg har fått nok av useriøse folk, det holder ikke stand noe sted. Da jeg var i forsvaret hold folk på  å miste livet flere ganger på grunn av likegyldighet og fjas. Så var det noen som mistet livet også, blant annet på grunn av manglende bunnplugg i beltevogn og en mann som måtte bøte med livet . Så gir det likevel et visst inntrykk selv om den døde var i nabotroppen 50 meter lenger bort på oppstillingsplassen. En mann var ikke lenger i live og alle måtte ringe hjem til mor og si at det ikke var seg. Setter første og beste med førerkort til å kjøre beltevogn og driter i å ha i bunnplugg. Absolutt ingen trening på å evakuere vogna i tilfelle nød. De andre kom seg ut og han som satt baki grikk ned.
image.thumb.png.e08485b167c87cebda0e57332c42eea0.png

Jeg kan ikke noe for at jeg har avsmak for folk som driver på med diverse på måfå. Det har vært så mye unødvendig i alle de år. Folk må ta ansvar og sørge for at de holder en viss stand.

En greie som er nå er at folk drar midt i kampen så snart de vet at de kommer til å tape. Jeg gremmes. Det eller at folk får beleilige disconnects hvis ting går litt for tregt.

Min spillhistore begynte da min onkel skulle passe på meg for sin søster. Han tok meg med i en av byens mørkere kjeller, satte meg på en barstol ved ei arkademaskin og puttet på en god lomme med kronestykker.  Noen år senre i 86/87 var det Bubble Boble som var "the shit" i arkadehallen. Dum som jeg var distet jeg meg til å  putte på en mynt for å joine en litt eldre dude som stod og spilte. "Jeg håper du kan spillet, dette er seriøse greier. Det går ikke an å spille med noen som ikke kan spillet, osv."  Det er vel den lærdommen jeg tok til meg. Jeg våget ikke å spille noe mer arkademaskin før jeg hadde fått øvd ganske så mye på Bubble Bobble i en "home computer port". Etter hvert greide jeg det som den gang var den hellige gral, å komme til nivå 50 uten å dø. Da får man ei gylden dør som skipper 25 brett. Så er det bare 25 knallharde brett og så må man ha en venn, eller spille to selv på siste brett for å få den ekte slutten. Siden dette er ei arkademaskin øker vanskelighetsgraden i spillet etter som man plukker opp ekstraliv og poeng. Siden det er en ulempe å plukke opp både liv og poeng vil gamerne unngå disse mens de som er gamere vil plukke opp det som er til lommene revner på dinosauren. Det er slik de lurte non gamere til å øke vanskelighetsgraden og putte på en ny femmer for hvert tredje minutt mens meninga med spillet er å spille i en time uten å dø. Når man har greid vanlig modus kan man starte spillet i en ekstra hard modus og spille igjen. I en annen sjanger for eksempel beat em ups er det slik at vanskeligheten øker for hver skjerm/pack man dreper uten å død. Enten må man mestre mangegangen fiender på skjermen skjermen eller så må man dø og putte på¨mer penger. Det var ei gullgruve for operatører at folk trodde at de var likestilt med de gode folka og puttet på mynt etter mynt uten å skjønne mekanikken i spillet. De ypperste spilte med lærhanske for å unngå sår på hendene. Spesielt på trackballspill som Crystal Castles. Man kan tro at man er en gamer, men det er ikke sikkert at man er det. Bransjen tjener fremdeles mest på de useriøse fordi de spiller bare det overfladiske i hvert spill før de kjøper et nytt. Slik går dagene.

 


Golden Axe er ganske vanskelig for man må bruke en spesiell setup på mange skjermer hvor man seriebruker magi mens alle fiendene er i luftsvev samtidig. Da får man en poengmultiplikator som går utover de 100 poengene som  "egentlig" er maks. At alt skal stå oppstilt der det skal er vel litt over nivå til den jevne spiller.

Det er opp til den som spiller om man ønsker å kjøpe spill i fleng og fore bransjen med stadig mer penger eller om man ønsker å spille ut de spillene man allerede har. Man blir aldri god av å bytte spill hver uke slik enkelte gjør. Om spillene er 70% av på salg er det fremdeles dumt. Kaster tid og penger på en aktivitet som det ikke kommer noe ut av, år inn og ut. Ja, det er ikke min sak. Folk ser 7-8 timer på TV eller scroller TikTok fra morgen til kveld også uten å få noe ut av dagene. Alt er tilsvarende dumt. Spill litt mindre for da får man i det minste øvd inn en viss motorikk i stedet for å være passiv. Man blir temmelig fucket i hjernen når man sveiper "bare en short til, dette er den siste, oi den kattungen var søt men den er den absolutt siste, nå er det den siste, nå mener jeg det, osv, osv, osv." Med mindre det er du som har lagt ut den kattungen og får noen øre per visning, er det bare tull å holde på med. Med mindre andre vil betale penger for å se detg spille, er det bare tull å holde på med. Skal du holde på med TV må du sørge for å være på riktig side av skjermen. Altså inni og at de andre ser på deg mens det drysser penger over deg. Dette gjelder nesten alt. Noen bruker pengene sine i butikker og andre eier disse eller lokalene.

Det er bare en ting man trenger å vite i livet. Det er ikke hva man gjør, det er hvordan man gjør det. Alt kan gjøres på en dårlig og god måte og når man står fast alt for lenge bør man kanskje bytte beite. Når man er voksen gamer og har holdt på i 30+ år uten å få gjort seg et navn innen aktiviteten, da kan det være lurt å prøve noe annet. Selv profesjonelle innenfor all slags aktivitet vet når de skal kaste inn håndkleet og da bør i alle fall folk som aldri har utrettet noe sette noen grenser for seg selv. Jeg har vanskelig for å tro at noen med hånda på hjertet vil si at det eneste de ønsker i livet er å spille videospill uten anerkjennelse til den dagen de dør. Hvor mange timer i uka er det verd? Det blir i så fall andre som får gjøre seg selv den bjørnetjenesten å kalle seg for gamere mens livet renner ut i sanden.

Jeg må ta meg selv en timeout i mars og tenke meg om det er er spill jeg vil holde på med resten av livet. Kanskje jeg må la det gå. Jeg ble litt alvorlig da vi feiret at DOOM fylte 30 år for 21 dager siden. Da vet man at årene har gått. Det er ingen tvil. Spillinga har foregått lenger, men det var da det ble alvor. Det var da multiplayer ble sparket i gang og det har ikke vært noen vei tilbake. Man vet at det er under 3 år til Quake fyller 30 og så kommer det til å gå slag i slag. Så blir det 30 år siden Diablo II og 30 år siden WoW. Jeg vet ikke om det er et race jeg ønsker å være med på å få med meg alle disse kommende milepælene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 22.12.2023 den 8:32 PM):

Hei!

Er det noen gamere rundt/over 40 år her på forumet? Kan starte med meg selv: 43 år og elsker de fleste sjangrene. Er hovedsakelig på Steam, men har også brukere i klientene til Ubisoft, Battlenet, Gog, EA app, Epic app og Paradox app. Holder på med Assassins Creed: Mirage, men avvekskler med Dark envoy og Oxygen not included. 

Mye mer morsomt å delta på diskusjon.no…….

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kenhten said:

Hadde noe Atari greier med pong på tidlig 80. Fikk Commodore VIC-20 da alle andre fikk Commodore 64. Fikk Amiga 600 da alle andre Hadde hatt Amiga 500 og 500+ i mange år. Muttern leide NES og SNES på Videohjørnet. Trur vi leide PS1 også.

Både 500+ og 600 kom i mars 1992 og ble faset ut 6-7 måneder senre. Det er en av tidenes størtste komputerflopper selv om det ikke snakkes så høyt om. A600 skulle egentlig hete A300, en billigversjon og det står det også på de første hovedkortene. De greide ikke å få prisen lavere enn A500 på grunn av at overflatemontering av komponenter var dyrt og at salgsprisen ikke kunne komme under prisen for A500. Derfor måtte modellnummeret endres  til 600 for å kunne forsvare å ta mer betalt. Butikkeierne frarådet kundene å kjøpe 500+ og heller få tak i en A500 med ekstra minne. Det kom workarounds for kompatibilitetsproblemene 1 år senere, men da var ikke 500+ i salg. Når ikke en gang selgeren har hjerte til å pushe maskiner med kjente utrfordringer, da står det dårlig til. I dag er 500+ greie maskiner å mod ifisere da de har en annen fat agnus og støtter mer chipminne.

Relokick het vidundermedisinen.

Quote

When the A500+ launched with it's new Kickstart 2.04 many old games stopped working. So this disc was produced which soft-booted 1.3 rom image off the disc to enable some of the programs to continue working.  

Datamaskiner som ikke kjører spill er ikke så attraktivt og i tillegg hadde folk øynene åpne for at dette var det samme gamle fra 5 år tidligere, bare i ny innpakning. 

Så kom både A4000 og 1200 senere på året, men det var nå en slags sjanseløpst forsøk på å spille catch up med DX2-66 og SNES.Da folk så Street Fighter II på Amiga vs SNES, var mye skade gjort og så kom DOOM ut og etter hvert Super Metroid. Stadig flere sluttet å se seg tilbake til sin en gang så kjære Amiga. Når det går 7 år og det er de samme 8-bit 28 KHz stereo i 4 kanaler som i 1985 og dette til og med på A4000, er det ikke bra nok. PC-gjengen sier "æddabædda, nå har vi fått 16 bit stereo 44,1 KHz, so long suckers. Det var synd at det gikk som det gikk, men slik gikk det. Stadig mer rot og tull og folk som lever i fornektelse 29 år senere. Jeg bruker fremdeles Amiga men jeg anerkjenner at det finnes andre saker, noe resten av community ikke gjør.  Enkelte er så langt inne i drømmeland at de innbiller seg at Eye of the Beholder III kom ut på Amiga, selv om det kom ut på PC, FM Towns (japansk hjemmedatamaskin) og PC98 (x86-kompatibel). Folk ønsker så sterkt at ting var sant at de tror at det skjedde.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Både 500+ og 600 kom i mars 1992 og ble faset ut 6-7 måneder senre. Det er en av tidenes størtste komputerflopper selv om det ikke snakkes så høyt om. A600 skulle egentlig hete A300, en billigversjon og det står det også på de første hovedkortene. De greide ikke å få prisen lavere enn A500 på grunn av at overflatemontering av komponenter var dyrt og at salgsprisen ikke kunne komme under prisen for A500. Derfor måtte modellnummeret endres  til 600 for å kunne forsvare å ta mer betalt. Butikkeierne frarådet kundene å kjøpe 500+ og heller få tak i en A500 med ekstra minne. Det kom workarounds for kompatibilitetsproblemene 1 år senere, men da var ikke 500+ i salg. Når ikke en gang selgeren har hjerte til å pushe maskiner med kjente utrfordringer, da står det dårlig til. I dag er 500+ greie maskiner å mod ifisere da de har en annen fat agnus og støtter mer chipminne.

Relokick het vidundermedisinen.

Datamaskiner som ikke kjører spill er ikke så attraktivt og i tillegg hadde folk øynene åpne for at dette var det samme gamle fra 5 år tidligere, bare i ny innpakning. 

Så kom både A4000 og 1200 senere på året, men det var nå en slags sjanseløpst forsøk på å spille catch up med DX2-66 og SNES.Da folk så Street Fighter II på Amiga vs SNES, var mye skade gjort og så kom DOOM ut og etter hvert Super Metroid. Stadig flere sluttet å se seg tilbake til sin en gang så kjære Amiga. Når det går 7 år og det er de samme 8-bit 28 KHz stereo i 4 kanaler som i 1985 og dette til og med på A4000, er det ikke bra nok. PC-gjengen sier "æddabædda, nå har vi fått 16 bit stereo 44,1 KHz, so long suckers. Det var synd at det gikk som det gikk, men slik gikk det. Stadig mer rot og tull og folk som lever i fornektelse 29 år senere. Jeg bruker fremdeles Amiga men jeg anerkjenner at det finnes andre saker, noe resten av community ikke gjør.  Enkelte er så langt inne i drømmeland at de innbiller seg at Eye of the Beholder III kom ut på Amiga, selv om det kom ut på PC, FM Towns (japansk hjemmedatamaskin) og PC98 (x86-kompatibel). Folk ønsker så sterkt at ting var sant at de tror at det skjedde.

Herlig med historisk syretripp! Jeg likte å mimre tilbake. Amiga 500 var en datamaskin jeg aldri fikk opplevd som liten, men for par år siden kjøpte jeg retro utgaven så jeg fikk opplevd noe da :)  

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg var litt sjalu på den ene i vennegjengen som hadde Amiga. Han hadde overlegent flest spill, for å si det sånn. 😅

Kvaliteten var litt så som så da, det skal sies. Men det var det jammen på Nintendoen til oss andre også, og vi måtte spare ukepenger et halvt år + bursdag for å få råd til et nytt spill. "Litt" lettere å kopiere femti disketter hos bekjente... 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...