Gå til innhold

Ubesvarte anrop fra folk som sier de ikke har ringt


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Ì dag har jeg fått 2 ubesvarte anrop, Vanligvis tar jeg telefonen når Norske nummer ringer siden jeg er i kontakt med en hel haug med forskjellige folk på grunn av jobben. Men ingen av disse personene som jeg ringte tilbake sier at de har ringt meg, og han ene sendte meg til og med screen shot av en tom anropslogg før jeg ringte han. 

 

Så noen misbruker deres telefon nummer, og det har også hendt at jeg har tatt telefonen, ikke hørt noe som helst, så ringt vedkommende tilbake igjen å fått samme forklaring, det er helt tilfeldig hvem sitt telefon nummer som har blitt misbrukt.

 

Hva er poenget med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også blitt utsatt for slikt. Tydeligvis er mitt nr blitt brukt, og brukes kanskje fortsatt til dette. Ringte Telenor og spurte hvorfor (spesielt eldre) folk ringer meg opp og påstår at de ubesvarte anrop fra meg. Ingenting å gjøre med det, men heller ikke farlig på noe vis visstnok.

Lenke til kommentar

For telefon svindlere som ringer til folk har dette den fordelen at det er er et norsk nummer som er i bruk. Det er lettere for at folk tar telefonen da enn om det er et utenlandsk nummer. Det er en god del av dette nå. Rent teknisk så ringer de med utstyr som er i stand til å utgi seg for hvilket som helst nummer.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Telenor påstår de ordner dette. Kanskje også noen av de andre også.
https://www.telenor.no/sikkerhet/faq/hva-er-spoofing/

"Smishing, derived from “SMS” and “phishing,” is a type of cybercrime that uses deceptive text messages to manipulate victims into divulging sensitive personal information such as bank account details, credit card numbers and login credentials."

Smishing, phising. Teleskopsord blir som regel brukt som navn på nye svindelmetoder. Når noen bruker en annens nummer og ringer opp folk blir man ju litt teleskop.. Vi veit alle 50% av et teleskopord, hvis man gjør et teleskopssord av våres egen navn, og ___💫____ i andre enden.

Man kan ju prøve og ønske seg noe, når det skjer. Jeg ringer som regel teleoperatøren når det skjer og de sender en sms etterpå og ber meg utrykke, i et nummer mellom 0-10 (der 10 er høyst sannsynlig), hvor sannsynlig det er at jeg kommer og anbefale de som teleoperatør. 
 

Jeg svarer alltid "høyst sannsynlig" i ord for de sier ju ikke hva 0-9 betyr eller står før. 

deep thought 🤔
 

https://youtu.be/gfnXVw0IufI?si=StIysNAPbbbycpQO

Endret av Regardé
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye spoofing i det siste.  Selv jeg fikk en tlf for noen uker tilbake så da må det være mye for det har jeg ikke fått før.

Jeg tok telefonen da jeg tenkte det kunne være ifbm jobb, men i andre enden var en engelsk stemme som sa noe om Facebook, så da la jeg på med en gang.  Nummeret søkte jeg opp og fant at det tilhørte en for meg helt ukjent person i Oslo, der navnet ikke rimte med engelske eller noe som helst, så da konkluderte jeg med spoofing.

Poenget er svindel i forskjellige former.  At det er "hjelpsom" kundesupport hos Facebook eller Microsoft eller andre kjente bedrifter. Svindelen kan gå på å lure deg på personalia/info som kan brukes videre eller ta kontroll over f.eks. din Facebook konto og svindel videre mot dine venner.

Mange glemmer at det ikke bare er du selv men hvem som helst som kan late som de har glemt passordet.  Da sendes en kode til din mobil og gir du den til noen andre, så kan du vinke farvel til Fb-profilen. 

 

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Dere som sliter med spoofing, hvilken operatør har dere? De fleste jeg kjenner som har slitt med spoofing har hatt ICE. Mulig det bare er tilfeldig, men interessant å se om noen av disse er verre enn andre på å blokkere spoofing. Jeg har Telenor og får aldri samtaler fra et spoofet nummer.

2 ice, 2 Telia og 1 PlussMobil her i familien. Kun jeg med PlussMobil er utsatt og får slike samtaler daglig 

Lenke til kommentar

Dette er spesielt plagsomt for de av oss som driver firma, har telefonnummeret på nettet og må ta oppringinger fra alle innenlands og utenlands.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt oppringt av indiske svindlere fra "microsoft" som vil hjelpe meg med ett eller annet problem i windows (jeg bruker ikke windows), engelsktalende som vil hjelpe meg med alle mine aksjeinvesteringer, eller folk som sier at personnummeret mitt blir misbrukt ( kan du gi oss det så vi vet det er deg), og flere andre typer svindel.

Dette begynner å bli mer irriterende enn alle som bare vil bekrefte mine abonnementer på ting jeg ikke abonnerer på, som var gjengangeren for noen år siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (18 minutter siden):

Dette er spesielt plagsomt for de av oss som driver firma, har telefonnummeret på nettet og må ta oppringinger fra alle innenlands og utenlands.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt oppringt av indiske svindlere fra "microsoft" som vil hjelpe meg med ett eller annet problem i windows (jeg bruker ikke windows), engelsktalende som vil hjelpe meg med alle mine aksjeinvesteringer, eller folk som sier at personnummeret mitt blir misbrukt ( kan du gi oss det så vi vet det er deg), og flere andre typer svindel.

Dette begynner å bli mer irriterende enn alle som bare vil bekrefte mine abonnementer på ting jeg ikke abonnerer på, som var gjengangeren for noen år siden.

Ble en gang opprngt av en person som på engelsk sa det var noe feil med min microsoft windows maskin, da avbrøt jeg han og fortalte hvor mange windows jag hadde på kontoret mitt, gikk til neste kontor og igjen fortalte jeg han hvor mange windows det var der. Når jeg kom til tredje kontor så la han på :)

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som nevnt i andre tråder; digitaliseringen av samfunnet har sine nedsider.

Hvis vi ikke klarer å stoppe uvesenet, vil tillit til banktjenester, sosiale medier, offentlig informasjon osv forvitre.
Den dårlige lovreguleringen av AI og alle IT-skandalene har ikke gjort saken bedre.

Mitt klare inntrykk er at stadig flere telefonnummere ikke lar seg søke opp i feks Gulesider.no.
Jeg foreslår at sporbarhet av telefonnummere blir påbudt.

Endret av Inspector
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med dette i perioder, og da er det daglige ringinger og gjerne flere ganger per dag. Det er stortsett det samme opplegget, en automatisk stemme som snakker om en investering eller en manuell Indisk fyr/dame som enten vil fikse PCen min eller vil snakke med meg om mine investeringer. Så jeg antar at alt er fra Indiske Callsentere. Vi kommer aldri til å bli kvitt de, de er for mange som driver med dette :( 

Jeg har Telia. De sier noe lignende det Telenor sier i linken over her, at de prøver å stoppe det:
https://www.telia.no/trygg/telefonsvindel-spoofing-wangiri/#Sikrer

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Får daglig sikkert 4-5 spam mail, det nytter heller ikke og rapportere spam til google eller å lage spam regler i Altibox sitt spamfilter, da de som regel har nye e-post adresser de sender fra daglig.

Ellers så ringer de fra Portugal, England, Frankrike osv.. De få gangene jeg tar telefonen er det enten noe Microsoft greier eller så er det "finansielle råd" jeg ringer aldri opp ett eneste nummer, da kan det plutselig bli dyrt, jeg får også sms i ny og ne, det finnes absolutt ingenting av det disse svindlerene gjør som jeg biter på, så jeg er usikker på hvorfor de gidder.

Lenke til kommentar

Bruker gmail og spamfilteret fungerer utmerket synes jeg, om ikke 100%.

En epost i ny og ne hvor avsenderen bare har limt inn logo fra - sist var det et parkeringsselskap - og ber meg om å rette opp noen feil på minSide.

Veldig frustrerende om noen har outsourcet fakturautsending så du får faktura fra noen du ikke har et forhold til. Heldigvis har ganske mange i en tidligere epost opplyst om at fakturaen kommer fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...