Gå til innhold

Ubesvarte anrop fra folk som sier de ikke har ringt


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Inspector skrev (3 timer siden):

...

Mitt klare inntrykk er at stadig flere telefonnummere ikke lar seg søke opp i feks Gulesider.no.
Jeg foreslår at sporbarhet av telefonnummere blir påbudt.

Hvorfor det?  At et nummer er sporbart betyr ikke at det ikke kan spoofes.   Den beste spoofingen er hvis svindlerne etterhvert spoofer et nummer til en du kjenner og bruker AI-generert stemme.  Iflg ny forskning trengs nå kun 3 sekunder tale for å etterligne en stemme.  (Jfr Telenor-reklamen der mor ringer og ber om penger...)

Tvert imot vil et nr som ikke kan spores a) gjøre det vanskeligere for svindlere å vite hvem det er og b) introdusere sunn skepsis til de som ikke kjenner nummeret om det blir misbrukt via spoofing.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (14 minutter siden):

Hvorfor det?  At et nummer er sporbart betyr ikke at det ikke kan spoofes.   Den beste spoofingen er hvis svindlerne etterhvert spoofer et nummer til en du kjenner og bruker AI-generert stemme.  Iflg ny forskning trengs nå kun 3 sekunder tale for å etterligne en stemme.  (Jfr Telenor-reklamen der mor ringer og ber om penger...)

Tvert imot vil et nr som ikke kan spores a) gjøre det vanskeligere for svindlere å vite hvem det er og b) introdusere sunn skepsis til de som ikke kjenner nummeret om det blir misbrukt via spoofing.

Med sporbarhet mener jeg ikke bare eieren av telefonnummeret men også hvilken basesstasjon det ringes fra, om dette samsvarer med eierens adresse, om nummeret er rapportert som suspekt osv.

Inntil man finner tekniske løsninger for å stoppe kjeltringene, bør man avvise alle ukjente nummer og blokkere nummere som er suspekte. Kort sagt anta at noen forsøker å lure deg.

Telefonselgere, meningsmålingsinstitutter osv går tunge tider i møte.
Det samme gjør nordmenns generelle tillit, gjestfrihet og velvillighet overfor ukjente

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at telefonnummere blir solgt, akkurat som epost-adresser blir solgt. Grunnen til at jeg tror det er fordi de som ringer meg kan navnet mitt, og nummeret mitt er ikke lagt ut hos noen opplysning. Men siden jeg har registrert nummeret mitt hos x-antall bedrifter og internettsider så er det umulig for meg å vite hvilke bedrifter som selger nummeret mitt videre. Det er skikkelig kjipt, da det er tilsynelatende seriøse aktører som driver slik. 

Dere må gjerne overbevise meg om at dette ikke skjer, men jeg forstår ikke hvordan de ellers skal kunne navnet mitt, det ligger ikke åpent noen steder

Lenke til kommentar

Kan dette ha en sammenheng med et økt antall oppringer i det siste?
https://www.easypark.com/no-no/comm

"
Den 10. desember 2023 oppdaget vi at vi (EasyPark) var offer for en dataangrep. Angrepet resulterte i en lekkasje av ikke-sensitive data, men påvirket ikke tjenestene våre. Vi tok raskt tiltak for å stoppe dataangrepet og har varslet de relevante myndighetene. Vi tar kontakt med berørte kunder."

Mange norske telefonnummer som havnet på avveie etter dette..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, bshagen said:

(...) Men siden jeg har registrert nummeret mitt hos x-antall bedrifter og internettsider så er det umulig for meg å vite hvilke bedrifter som selger nummeret mitt videre. (...)

Dere må gjerne overbevise meg om at dette ikke skjer, men jeg forstår ikke hvordan de ellers skal kunne navnet mitt, det ligger ikke åpent noen steder

Tilsynelatende seriøse bedrifter deler nok kontaktinformasjonen din med partnere, men en annen kilde som kan være like sannsynlig i ditt tilfelle, er at internettsider som du har gitt telefonnummeret til har blitt kompromittert. For eksempel er jo [email protected] en kanal hvor jeg mottar/blokkerer veldig mye spam, og Adobe hadde nok også telefonnummeret mitt.

Jeg tror ikke du kan slå opp telefonnummer på haveibeenpwned.com, men du kan slå opp epostadresser du har brukt og finne lekkasjer du har vært berørt av.

Det gjelder jo for første gang de prøver telefonnummeret ditt. Om du svarer og hvordan du reagerer er nok salgbare opplysninger for de callsenterene som bedriver scamming.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Duriello said:

Noen tips til sider der man kan søke opp nr som ringer deg?

Har prøvd de vanlige som gulesider etc etc. Null treff på Telefonterror og.

Problemet er jo at de kan få det til å se ut som at de bruker hvilket som helst nummer. Nummeret til Ole Hansen i Oslo, mora di, det lokale politikontoret, kongen. Så det hjelper ikke å søke opp nummeret.

Hvis de bruker ett nummer mange ganger så kan det hende at noen melder det inn på telefonterror, men det skader jo bare den som faktisk eier nummeret. Svindlerne kan bare hoppe videre og bruke det neste nummeret de har i databasen sin.

Hvis jeg ikke hadde et firma som gjør at jeg må være tilgjengelig på telefonen for alle og enhver så hadde jeg ikke svart på oppringinger fra ukjente numre.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (50 minutter siden):

Hvis jeg ikke hadde et firma som gjør at jeg må være tilgjengelig på telefonen for alle og enhver så hadde jeg ikke svart på oppringinger fra ukjente numre.

Det er egentlig raskere å ta telefonen, finne ut at det er scammere for så å legge på, enn at du søker opp nummer i etterkant å lurer på hvorfor Truls Pettersen fra Otta har ringt deg 

Lenke til kommentar
4 hours ago, bshagen said:

Jeg mistenker at telefonnummere blir solgt, akkurat som epost-adresser blir solgt. Grunnen til at jeg tror det er fordi de som ringer meg kan navnet mitt, og nummeret mitt er ikke lagt ut hos noen opplysning. Men siden jeg har registrert nummeret mitt hos x-antall bedrifter og internettsider så er det umulig for meg å vite hvilke bedrifter som selger nummeret mitt videre. Det er skikkelig kjipt, da det er tilsynelatende seriøse aktører som driver slik. 

Dere må gjerne overbevise meg om at dette ikke skjer, men jeg forstår ikke hvordan de ellers skal kunne navnet mitt, det ligger ikke åpent noen steder

Det trenger ikke å være videresalg, kanskje er de hacket, kanskje har lister med navn/nummer blitt scrapet av web crawlere fra siden deres, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (48 minutter siden):

Det trenger ikke å være videresalg, kanskje er de hacket, kanskje har lister med navn/nummer blitt scrapet av web crawlere fra siden deres, osv.

Sant, det er mange muligheter. Mistenker at det rimelig vanskelig å gardere seg mot sånt, om man ikke har et slags dummy-nr man kan bruke når man registrer seg for ting online

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 22.12.2023 den 2:09 PM):

Jeg mistenker at telefonnummere blir solgt, akkurat som epost-adresser blir solgt. Grunnen til at jeg tror det er fordi de som ringer meg kan navnet mitt, og nummeret mitt er ikke lagt ut hos noen opplysning. Men siden jeg har registrert nummeret mitt hos x-antall bedrifter og internettsider så er det umulig for meg å vite hvilke bedrifter som selger nummeret mitt videre. Det er skikkelig kjipt, da det er tilsynelatende seriøse aktører som driver slik. 

Dere må gjerne overbevise meg om at dette ikke skjer, men jeg forstår ikke hvordan de ellers skal kunne navnet mitt, det ligger ikke åpent noen steder

Samme her, har hatt hemmelig/skjult nummer så lenge det har vært mulig, alikevel ringer disse tullingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...