Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjåførskoler dropper tesla som skolebil


Deechon

Anbefalte innlegg

https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

 

Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (23 minutter siden):

https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

 

Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv.

 

Kjørt min S uten spake i ett år nå. De aller fleste tilfellene er uproblematisk og det er en fordel med å ha de på rattet(slipper å flytte på noe) men i de værste ratt utslagene er det noe en må venne seg til. Tror ikke jeg blinker noe mindre enn før, men har ikke ført statistikk 😅

Men de har nok ett poeng. Dette gjør det ikke lettere for de unge i de værste tilfellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Det blir som giring på rattet, må ha tunga litt beint i munnen

Column shifter er jo det enkleste som er, finnes ikke noe enklere. Biler med faktisk giring på rattet skal du vel temmelig langt tilbake i tid for å finne, trolig 50-tallet... Man "girer" ikke veldig ofte mens man kjører, men blinking blir jo en del oftere. 

Lenke til kommentar

Om du mener "paddle gir" så er vel dette ikke noe du noensinne behøver bruke i en rundkjøring, da det bare eksisterer på biler med automatgir. Blinkeren må du bruke jevnlig i rundkjøringer, og det er noe du får trekk for ved oppkjøring om du ikke gjør.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (14 timer siden):

https://www.motor.no/bil/kjoreskoler-dropper-tesla-for-darlige-blinklys/261372?elqTrackId=5976AA9EC7FFF78ADB0BAD9815163B1D&elqTrack=false&elq=199c670bbd4844e1ba3a09e5fb1bc8b9&elqaid=3775&elqat=1&elqCampaignId=3589&utm_campaign=2023_12_19_Motor_Nyhetsbrev_uke_51a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

 

Hva tenker dere generelt om biler uten blinklysspak? Er det noe man kan tilvenne seg til over tid eller har sjåførskolelærærne et poeng? Jeg har aldri kjørt bil uten blinklys-spak så jeg kan ikke uttale meg selv.

Jeg har stor forståelse for sjåførlærerens standpunkt. Man bør ikke gjøre kjøreopplæringen vanskeligere enn nødvendig. Biler uten blinklysspak (eller annen lettvint blinklysbetjening) bør ikke være skolebiler. Ferske sjåfører har NOK å holde styr på.

Men personlig så vet jeg ikke hvordan det er å kjøre med bil uten den vanlige blinklyshendelen. Jeg har aldri prøvd det, men må innrømme at jeg er skeptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det ganske ironisk fra starten av at det trekkes frem fra Tesla-eiere at blinking på rattet er enklere i noen tilfeller pga man sparer en knøttliten bevegelse. Dette er altså de samme som forsvarer at man må flytte blikket til en midtskjerm for å se hastigheten man kjører i og i stor grad må innom en touchskjerm for å bruke viktige og mindre viktige funksjoner.

Jeg mener man ikke kan se på disse blinklysknappene som noe annet enn en objektivt dårligere løsning sånn som det er per nå. Å forvirre kjøreelever med disse knappene er ikke bra, så det er flott at de dropper Tesla-biler. Jeg tok nylig tilhengerlappen og kjørelæreren fikk jo bakoversveis når jeg nevnte at Tesla hadde fjernet spakene på de nyeste modellene sine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Feilen Tesla gjorde var å fjerne hendelen før de kom med steer by wire. Ganske ufattelig avgjørelse som garantert er gjort av Musk til protester fra alle andre i Tesla. 

I Cybertruck, som har steer by wire, vil knapper derimot være bedre enn en hendel, siden de alltid er lett tilgjengelig og slipper å ta hånden av rattet for å bruke hendelen ved rattutslag i sving. 

Endret av John-B
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Det er overhode ikke noe nytt uten spak. For et halvt århundre siden var jeg ofte med på en Austin Healey:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Austin-Healey_3000_-_Steering_Wheel.jpg

Den lille knotten som stikker ut oppover fra hornknappen i midten av rattet var blinklysbryteren.

Var ikke noe vinnersak imho

Jeg har ikke sjekket, men tror kjørelærere boikotter Austin også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, John-B said:

Feilen Tesla gjorde var å fjerne hendelen før de kom med steer by wire. Ganske ufattelig avgjørelse som garantert er gjort av Musk til protester fra alle andre i Tesla. 

I Cybertruck, som har steer by wire, vil knapper derimot være bedre enn en hendel, siden de alltid er lett tilgjengelig og slipper å ta hånden av rattet for å bruke hendelen ved rattutslag i sving. 

Det samme gjelder for regnsensor og parkeringssensor. 

Så lenge man er overbevist om at det kommer en løsning en gang så kjøper folk det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...