Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (På 18.1.2024 den 16.55):

Kan du gi et raskt sammendrag av de innkjøpene/innfasingene av el-busser som Ruter har gjort siden 2015?

Jeg mener å ha lest at noen av de busstypene som feilet i år har vært i drift siden 2018. Ville det ha gjort noen forskjell om de hadde vært satt i drift i 2019, 2020, 2021, 2022, eller 2023 i stedet? (Hvis problemene oppsto pga kulden i 2024.)

Det virker som om den forsterkede etterpåklokskapen har gjort sitt inntog her, men så lenge rapporten ikke inneholder noen konkrete tiltak som garanterer suksess er det vanskelig å hevde at man "ikke har fulgt anbefalingene i rapporten".

https://www.nettavisen.no/okonomi/lans-busskjop-kostet-en-milliard-2024-kroner-na-er-bussene-tatt-ut-av-trafikk/s/5-95-1572871

Vet ikke om vi finner ut noe mer her?

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Kan du gi et raskt sammendrag av de innkjøpene/innfasingene av el-busser som Ruter har gjort siden 2015?

Jeg mener å ha lest at noen av de busstypene som feilet i år har vært i drift siden 2018. Ville det ha gjort noen forskjell om de hadde vært satt i drift i 2019, 2020, 2021, 2022, eller 2023 i stedet? (Hvis problemene oppsto pga kulden i 2024.)

Det virker som om den forsterkede etterpåklokskapen har gjort sitt inntog her, men så lenge rapporten ikke inneholder noen konkrete tiltak som garanterer suksess er det vanskelig å hevde at man "ikke har fulgt anbefalingene i rapporten".

Min förståelse er att bussarna som har feilat i år blev inköpta 2023. Ett 70tal av de första bussene de köpte in är ikke i trafikk längre. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest denne tråden, men meg bekjent så leveres jo disse bussene med dieselaggregat slik at man kan kjøre AC uten at det har negativ effekt på bussen sin rekkevidde. Overrasker meg ikke om disse bussene er bestilt uten? Det minner meg om når de nye T-bane-togene ble bestilt uten AC.

Lenke til kommentar
Sitat

Teknisk direktør i Unibuss, Henrik Anderberg, sier til NRK at han ble overrasket da det viste seg at batteriene mistet så mye av kapasiteten i kulda.

Han sier at de fikk teoretiske beregninger fra leverandørene ut fra hva slags temperatur og føre bussene skal kjøre i og hvordan ruta ser ut.

Så la Unibuss selv på en buffer på mellom 40 og 50 prosent for å være på den sikre siden.

https://www.nrk.no/stor-oslo/unibuss-tar-grep-for-a-bedre-rekkevidden-pa-elbussene-i-kulda-1.16722337

Det hadde vore interessant å sett dei faktiske tala som det er snakk om og samanlikna dei med dagens tilstand.

Sitat

For å bedre rekkevidden jobber Unibuss langs to spor, forteller den tekniske direktøren.

Det ene går på det tekniske. Det andre er hvordan bussene blir kjørt.

Tiltakene for å spare strøm i kulda kan oppsummeres slik:

  • Å senke temperaturen inne på bussen ned til det som er spesifisert av Ruter, nemlig 13 grader.
  • Å se på «regenerering» av energi, altså at batteriet ladet når bussen senker farten eller bremser.
  • Å jobbe med dørløsninger slik at det ikke slipper inn så mye kulde på holdeplassene.
  • Å kurse sjåførene i å kjøre mykere og mer økonomisk og bare åpne de dørene som trengs.

Har ikkje bussane regenerering i utgangspunktet altså. I ein personbil er det ikkje all verden du regenererer, men med ein tung buss og hovudstad med mykje nedoverbakkar så kan det vel ikkje skade.

Eg har ikkje kjørt så veldig mykje elbuss, men om dei kjører likt som dieselbussane så er det mykje pådrag og bremsing. Er dei tunge på wattpedalen så blir det fort eit høgt forbruk. Skulle gjerne sett forbruket på bussane ved ulike temperaturar. Korleis bussane blir kjørt er kanskje den faktoren som er mest vanskeleg å forutsjå under bestilling.

Å redusere temperaturen og kanskje tida dørene er åpne vil hjelpe. Dei fleste som går ute er godt innpakka uansett, så det kan nok gå greit.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Fortsatt bare rot med busstrafikken i Oslo og områdene rundt. Man vet simpelt hen ennå ikke om det kommer en buss eller ikke. Hva i all verden skjer med kollektivtrafikken og veiene i Oslo? (msn.com)

Disse elbussene tåler vel ikke snø heller på glatta? Batteridrift er skummelt når det er snø og is, disse har ikke samme egenskaper som kjøretøy med bensin og diesel. De er tyngre, og med batteridrift blir kjøreegenskapene dårligere på glatte veier - også når man skal i gang i en bakke. Man får antakelig ikke til å avgrense lite nok kraft til drivhjulene slik at man får lurt hjulene til å rulle pent og pyntelig fremover, men bare spoler og reiser sidelengs av veien? Altså, eldrift får all kraft på en gang - det skaper problemer på vinterføre. Les denne artikkelen: Elbil på glatta: Derfor havner elbilene lengre ut i grøfta (tv2.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (7 timer siden):

Man får antakelig ikke til å avgrense lite nok kraft til drivhjulene slik at man får lurt hjulene til å rulle pent og pyntelig fremover, men bare spoler og reiser sidelengs av veien? Altså, eldrift får all kraft på en gang

Din antagelse fører altså til konklusjonen at eldrift får all kraft på en gang.

Du har ikke peiling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg kan gå med på at sjåførane treng litt tid til å bli vane med elbuss på vinteren etter å ha kjørt diesel i årevis, men dei har nok ein pedal som kan gje lite nok pådrag til å kome seg rundt på glatta.

Hadde du fått all effekt så fort du dytta på pedalen så hadde bilane vore ubrukeleg. Samanlikna med drivstoffbil får du langt meir moment rett frå start, men om du ikkje trakker så hardt på pedalen så får du heller ikkje så mykje effekt ut og bilen beveger seg sakte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det at det nærmest skal være en automatikk i at en el-buss skal være dårlig på glatta, gir ingen mening. Det er nok heller at disse bussene har en konfigurasjon der batterier og drivaksel er plassert på en litt dårlig måte mtp. is.

Jeg synes dette minner mest om at man skal innføre el-busser fortere enn hva som er fornuftig, og at det er dårlig vær. Sistnevnte er det noen ganger vanskelig å gjøre noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikere, som av natur ikke har teknisk kunnskap, går hardt ut for å velge tekniske løsninger mot faglige anbefalinger, som så viser seg å bli en skandale.

Har vi hørt den før? Gasskraftmånelandingen. Historien gjentar seg. Det neste blir vel havvindkraft.

Er det så vanvittig vanskelig for politikere å skjønne at man må sette riktige fagpersoner til riktige fagjobber?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Det at det nærmest skal være en automatikk i at en el-buss skal være dårlig på glatta, gir ingen mening. Det er nok heller at disse bussene har en konfigurasjon der batterier og drivaksel er plassert på en litt dårlig måte mtp. is.

Jeg synes dette minner mest om at man skal innføre el-busser fortere enn hva som er fornuftig, og at det er dårlig vær. Sistnevnte er det noen ganger vanskelig å gjøre noe med.

Det finnes elbusser med firehjulsdrift i Norge og det er også mulig å bestille leddbusser med drift på fire hjul. Sikkert et kostnadsspørsmål. 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Det at det nærmest skal være en automatikk i at en el-buss skal være dårlig på glatta, gir ingen mening. Det er nok heller at disse bussene har en konfigurasjon der batterier og drivaksel er plassert på en litt dårlig måte mtp. is.

Ganske enkelt for en ELbuss å ha drift på alle hjul om nødvendig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Det finnes elbusser med firehjulsdrift i Norge og det er også mulig å bestille leddbusser med drift på fire hjul. Sikkert et kostnadsspørsmål. 

Jeg vet. Dette er vel egentlig mer hysteri enn annet, men det er selvfølgelig leit for de som ikke kommer seg på jobb. Man har også kjettinger. Hvis man vil fram, så kan man komme seg fram.

Lenke til kommentar
trikola skrev (19 timer siden):

Din antagelse fører altså til konklusjonen at eldrift får all kraft på en gang.

Du har ikke peiling.

Joda - les linken! 

All kraft med én gang

Men det er også mer enn vekten man bør ha i bakhodet når man kjører elektrisk bil på glatta. Det forteller Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– I en elbil får du all effekten fra motoren på én gang. Derfor må du være lettere på gassen. For hard gassing gjør at du spinner og antispinn får ikke jobbet som det skal og hjulpet deg opp bakken eller løs fra holka. Det venner de fleste seg til ganske raskt når de har fått elbil.

 

GODE RÅD: Nils Sødal i NAF gir elbilistene gode råd på vinterveien. Foto: NAF. GODE RÅD: Nils Sødal i NAF gir elbilistene gode råd på vinterveien. Foto: NAF.

Som nevnt er elbilene er tyngre enn fossilbiler på grunn av batteripakken.

– Det gir økt vekt og gjør at du må kjøre litt saktere på glatt føre enn du ville gjort med fossil-bilen. Selv om alle nye biler er proppfulle av elektronikk som skal hjelpe deg på glatta, gjelder fysikkens lover om du begynner å skli ordentlig.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...