Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

 

Elbusser, Buss | Regjeringen skjerpet elbuss-krav rett før sprengkulda (nettavisen.no)

Ny regel fra og med i år

Det mange ikke vet, er at regjeringen skjerpet kravet til innkjøp av nullutslippsbusser like før sprengkulda satte inn.

21. desember framskyndte de kravet om at alle ny bybusser som kjøpes inn av det offentlige må være nullutslipp, fra 1. januar 2025 til 1. januar 2024.

– Dette er ett av flere virkemidler regjeringen tar i bruk for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, som står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. I arbeidet med å redusere utslippene, må vi ta i bruk flere virkemidler, og det offentlige må gå foran. Derfor fremskynder vi nå dette kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yepp!

Ny regel fra og med i år

Det mange ikke vet, er at regjeringen skjerpet kravet til innkjøp av nullutslippsbusser like før sprengkulda satte inn.

21. desember framskyndte de kravet om at alle ny bybusser som kjøpes inn av det offentlige må være nullutslipp, fra 1. januar 2025 til 1. januar 2024.

– Dette er ett av flere virkemidler regjeringen tar i bruk for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, som står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. I arbeidet med å redusere utslippene, må vi ta i bruk flere virkemidler, og det offentlige må gå foran. Derfor fremskynder vi nå dette kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

At man skulle fremskynde kravet, var opprinnelig en del av budsjettenigheten mellom regjeringen og SV, høsten 2022.

Samferdselspolitisk talsperson i Frp, Frank Sve, mener hele kravet er en tabbe.

– Å flytte fram kravet fra 2025 til 2024, eller i det hele tatt pålegge kravet, er totalt uforsvarlig. Det er ikke kjørt en konsekvensutredet Det er ubegripelig at man gjør det.

 

Bekymret for de eldre

– En ser nå konsekvensene av regjeringen sin politikk. Når det blir veldig kaldt, går kapasiteten på strømnettet ned, og batteriene tar ikke imot strømmen like raskt, sier Sve.
 

KRITISK: Samferdselspolitisk talsperson i Frp, Frank Sve. Foto: Håvard Vege (Nettavisen)

Han viser til at det fra 1. januar i fjor ble innført krav om at alle nye tunge varebiler i det offentlige skal være utslippsfrie.

– Det påvirker de som er avhengig av hjemmetjenestene, der de ansatte har stått i ladekø i stedet for å hjelpe de eldre. Det er dramatisk. Vi kan ikke ha det kravet. Det er et helt vanvittig krav, sier han.

 

– Er ikke utslippskuttene her også viktig?

– Jo, men det kan man få ved hybridbusser. Da får man utslippskutt store deler av året, da el fungerer. Vi kan ikke ha utslippskutt som der man sier at det ikke er nøye med kundene eller eldre som må ha hjelp gjennom hjemmetjenesten.

– De er de beste

– Vi har kommet for kort når det gjelder å nå klimamålene, og transportsektoren står for en tredel. Da er det å stille krav om nullutslippskjøretøy noe som gjør at det offentlige går foran, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Nettavisen.

Gardermoen 20230315. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på pressekonferansen på Oslo lufthavn der regjeringen halverer prisene på flyruter i distriktene, såkalte FOT-ruter, fra 1. april. Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: Terje Pedersen

– Må vi bare akseptere fremover at i sprengkulda så kan vi ikke forvente et like robust kollektivsystem som før?

– Jeg tror jeg vil snu på det og heller si at i ekstreme kuldeperioder har vi dessverre alltid opplevd problemer. Enten på dieselting eller med togene. Det er en for enkel tilnærming å bare si at det elektriske som ikke fungerer.

Kan gjøre unntak

Nygård viser til at kommuner og fylkes kan gjøre unntak.

– Det er unntak hvis man ikke kan dekke primærbehov, som at man ikke har tilstrekkelig ladeutstyr, og man kan bruke biogass. De er de som bestiller som må vurdere dette.

– Så det er kommunene sin feil?

– Nei. Dette varierer og jeg er ikke noe ekspert på busser, men sannsynligvis har det noe med bussenes beskaffenhet å gjøre. Det kan ha noe med om bussen varmer opp med strøm eller gassbrenner å gjøre.

Her må kommunene kontakte sin leverandør, lære av feil og finne de mest egnede bussene, mener Nygård. Han legger til at i hans hjemkommune Fredrikstad, der han var ordfører inntil 2021, har elbussene fungert fint i kulda.

Regjeringen skjerpet elbuss-krav rett før sprengkulda (msn.com)

Mye her å ta hensyn til!

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket

Bussene med synlige registreringsnummer på bildet:

Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45818
Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45820
Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45816
Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45814
Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45826
Sitat
Kjøretøyets status
Registrert
Registreringsnummer
EV 45842

 

 

 

 

0 av 6 er vraket. Det virker som du er feilinformert. De 12 som er solgt til Avinor er åpenbart ikke vraket de heller ettersom Avinor har planer om å kjøre de. Da er vi oppe i 0 av 18. Har du noen reg-nr du kan vise til er vraket?

 

 

         
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Bussene med synlige registreringsnummer på bildet:

Nettavisen mener nok at Ruter har oppgitt alle de 70 bussene, hva som skjer videre med dem er det ikke informert videre om i den artikkelen.

Sitat: 

– Ikke egnet

Ifølge Ruter skal alle de 70 bussene være tatt ut av trafikk. Hele 22 av bussene parkert på ulike garasjeanlegg. Nedsnødde. Det skyldes flere forhold, forklarer plandirektør Lægran.

– 54 av bussene ble vurdert å ha så kort rekkevidde at de ikke er egnet for dagens bussproduksjon i Ruter, dette sett opp imot batteriutviklingen de senere år som har gitt busser med vesentlig større rekkevidde, sier Lægran til Nettavisen.

Ruter, Oslo Sporveiers Arbeiderforening | Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene tatt ut av trafikk (nettavisen.no)

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

0 av 6 er vraket. Det virker som du er feilinformert. De 12 som er solgt til Avinor er åpenbart ikke vraket de heller ettersom Avinor har planer om å kjøre de. Da er vi oppe i 0 av 18. Har du noen reg-nr du kan vise til er vraket?

Du har sikkert rett i at de naturligvis er kjørdyktige enda, men ikke for Ruter sine oppdrag, det fremgår av linken ovenfor her. 

Kan dessverre ikke se at hydrogenkjøretøy har slike problemer? Hydrogenbussen går, selv i kulden | DN

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Busser drevet av hydrogen ville ikke hatt de samme problemene som de elektriske bussene i kulden, påpeker innleggsforfatteren.

Sitat

Axel Klafstad, leder for forretningsutvikling i Green H

Sitat

Hva vi gjør

GreenH er et norsk selskap som utvikler infrastruktur for produksjon og distribusjon av grønt hydrogen fra fornybar energi. Selskapet er engasjert i prosjekter rettet mot å bygge, eie og drive produksjonsanlegg for hydrogen for maritim sektor, transport og industri. Selskapet skal etablere et nettverk av knutepunkter for hydrogensproduksjon, lokalisert nærmest mulig sluttbrukerne. Dette vil gi reduserte transportkostnader, og reduserte CO2 utslipp både ved produksjon, transport og anvendelse.

 

Selskapet deler adresse med intet mindre enn 19 kraftselskaper i følge Proff.no . Rett bak slottet. Selskapet har aldri vært lønnsomt og kunngjøringene bærer preg av kapitalinnhentinger etter hvert som selskapet brenner opp pengene. Største aksjonær med 35% eierandel er Infranordic AS som driver med 20.110 Produksjon av industrigasser (gjett hvilken). Styreleder i Green H er også styreleder i Infranordic og tre av kraftselskapene på samme adresse. Hydrogen24 har et intervju med innleggsforfatteren i spalten hydrogenfolk, for de som er interessert.

Fortell meg at den artikkelen i DN ikke er gjennomtrukket av hydrogenlobbyisme ...

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I 2018 kjøpte Ruter inn 10 hydrogenbusser for 134 millioner kroner, derav 54 millioner i subsidier. Dvs 13,4 millioner pr stykk, omtrent samme prislapp som batteribussene du hevdet var vraket.

Av de bildene jeg finner på nett..

Sitat

 

Kjøretøyets status
Avregistrert (15.12.2021)
Registreringsnummer
HY 10164

 

 

Sitat

 

Kjøretøyets status
Avregistrert (15.12.2021)
Registreringsnummer
HY 10162

 

 

Sitat

 

Kjøretøyets status
Avregistrert (15.12.2021)
Registreringsnummer
HY 10163

 

 

Sitat

 

Kjøretøyets status
Avregistrert (15.12.2021)
Registreringsnummer
HY 10165

 

 

4 av 4 er avregistrert. Si i fra hvis du finner flere reg.nr for hydrogenbusser.

Også må jeg bare få nevne at hydrogenbusser er rådyre i drift og har mye tekniske problemer. Deriblant at de plutselig stopper. Slike erfaringer er nok også bakgrunnen for at en fransk by avbestilte 50 hydrogenbusser og erstattet ordren med elbusser.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Selskapet deler adresse med intet mindre enn 19 kraftselskaper i følge Proff.no . Rett bak slottet. Selskapet har aldri vært lønnsomt og kunngjøringene bærer preg av kapitalinnhentinger etter hvert som selskapet brenner opp pengene. Største aksjonær med 35% eierandel er Infranordic AS som driver med 20.110 Produksjon av industrigasser (gjett hvilken). Styreleder i Green H er også styreleder i Infranordic og tre av kraftselskapene på samme adresse. Hydrogen24 har et intervju med innleggsforfatteren i spalten hydrogenfolk, for de som er interessert.

Fortell meg at den artikkelen i DN ikke er gjennomtrukket av hydrogenlobbyisme ...

Tjaaa... du klarte altså ikke å la være å skyte inn personkarakteristikker nå heller? Hørt om Thomas Edison og Nikola Tesla? Vel, hvis du vil kan vi godt diskutere personkarakteristkkene deres bare for å vise at det ikke har så mye å si for, den videre utviklingen, det ser man selv etter å ha tatt dem i bruk, nå brukes det både vekselstrøm og likstrøm, men til forskjellige ting.

Edison ble bitter over nederlaget på tross av vekselstrømmens åpenbare fordeler, lanserte han en svertekampanje for å bevise at hans system var best. Det kulminerte noen år etter verdensutstillingen hvor han iscenesetter et makabert eksperiment der sirkuselefanten Topsy blir avlivet med elektrisk støt med vekselstrøm, i et desperat forsøk på å bevise at Teslas suverene teknologi er farlig.

Det brukes nå vekselstrøm i de tusener av norske hjem – gi utviklingen av hydrogen samme sjanse som likestrøm mot vekselstrøm! Ikke heng deg så mye opp i personkarakteristikker, det er produktene som vil telle for fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personkarakteristikker - hvor? Artikkelforfatter har et saklig habilitetsproblem. Jeg gjør bare andre lesere bevisst på dette på en saklig og faktabasert måte, basert på åpent tilgjengelig informasjon.

Det man normalt forbinder med ordet personkarakteristikker er negative uttalelser om utseende, moral, intelligens og sånt. Siden jeg ikke driver med sånt anser jeg anklagen din som falsk. Kanskje til og med ment for å undergrave min troverdighet. Der vil jeg bare si til leserne: Disse faktaene er veldig enkelt tilgjengelig via noen søk, så hver enkelt kan verifisere det jeg skriver. Kritikken mot habiliteten er saklig begrunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

4 av 4 er avregistrert. Si i fra hvis du finner flere reg.nr for hydrogenbusser.

Ja, Ruter parkerte sine hydrogenbusser etter at hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte i 2019 i påvente av de tekniske undersøkelsene.

Ruter parkerer hydrogenbusser og stenger fylleanlegg etter eksplosjonen i Sandvika (aftenposten.no)

Det har i ettertid vist seg var en menneskelig feil, 2 bolter var skrudd til for svakt.

Simen1 skrev (13 timer siden):

I 2018 kjøpte Ruter inn 10 hydrogenbusser for 134 millioner kroner, derav 54 millioner i subsidier. Dvs 13,4 millioner pr stykk, omtrent samme prislapp som batteribussene du hevdet var vraket.

 

Jeg har vist til at vrakingen var Ruters egen avgjørelse via 2 linker fra nettavisen, jeg har ikke hevdet dette. 70 elbusser er tatt ut av drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Personkarakteristikker - hvor? Artikkelforfatter har et saklig habilitetsproblem. Jeg gjør bare andre lesere bevisst på dette på en saklig og faktabasert måte, basert på åpent tilgjengelig informasjon.

 

 

Simen1 skrev (14 timer siden):

Fortell meg at den artikkelen i DN ikke er gjennomtrukket av hydrogenlobbyisme ...

Endret 13 timer siden av Simen1

Du kom vel på at jeg ikke er så veldig imponert over dine personkarakteristikker, så selv om du har endret teksten så er den lest og oppfattet. At du endret det er positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (10 minutter siden):

Ja, Ruter parkerte sine hydrogenbusser etter at hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte i 2019 i påvente av de tekniske undersøkelsene.

Hydrogenstasjonen i Sandvika eksploderte 10. juni 2019. Bussene ble avregistrert 15. desember 2021, ca 2,5 år senere. I mellomtiden var de en periode parkert pga inspeksjoner av Ruter sin egen hydrogenstasjon i området Holmlia-Ski om jeg husker rett. Den kom raskt i drift igjen og bussene har vært i sporadisk bruk siden da. Jeg vet ikke den direkte årsaken til avregistreringen (kontra å bare parkere de eller selge de registrert)

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (7 minutter siden):

Du kom vel på at jeg ikke er så veldig imponert over dine personkarakteristikker, så selv om du har endret teksten så er den lest og oppfattet. At du endret det er positivt.

14 timer siden: Jeg skrev det innlegget

13 timer siden: Jeg la til link

1 time siden: Du kom med en påstand om personkarakteristikk

41 minutter siden: Jeg kommenterer påstanden

5 minutter siden, du påstår at jeg har fjernet personkarakteristikker. PS. Legg merke til kronologien. Innlegget jeg supplerte med en link for 13 timer siden er ikke endret etter det. Når leste du først innlegget jeg supplerte for 13 timer siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

 PS. Legg merke til kronologien. Innlegget jeg supplerte med en link for 13 timer siden er ikke endret etter det. Når leste du først innlegget jeg supplerte for 13 timer siden?

14 timer siden. Fikk informasjon om lederen for Green H og hvilken gjeng han tilhørte og at det dreide seg om å grafse til seg penger. Jeg ble ikke imponert.

Lenke til kommentar

Gjeng? Grafse? Har du en dialog på en annen plattform og føler behov for å lufte det her på diskusjon.no?

For å prøve å spore tråden tilbake på temaet i tittelen, hva er du mest interessert i av ..

  1. Metadiskusjon/persondiskusjon eller
  2. Temaet elektriske busser og kulde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (16 timer siden):

Litt OT, men: Hahaha, erketypisk Nettavisen å kalle det "Lans busskjøp" (!), når hele byrådet og bystyret stemte for innkjøpet, og det i tillegg ble nødvendig etter regjeringen endret kravene til innkjøp av utslippsfrie kjøretøy.

Nettavisen har en stygg historie med dette dessverre.

Slik jakter Nettavisen-Gunnar på klikk og trollfest: Skriver like mye om «MDG-Lan» som ordføreren og byrådslederen til sammen
https://www.m24.no/debatt-gards-blogg-gunnar-stavrum/slik-jakter-nettavisen-gunnar-pa-klikk-og-trollfest-skriver-like-mye-om-mdg-lan-som-ordforeren-og-byradslederen-til-sammen/170792

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 minutter siden):

Hvilke busser som går og hvilke som står! 😀

Det har vi allerede fått godt dokumentert.

- Hydrogenbussene er avregistrert.

- Gamle elbusser som ikke møter nye krav til ladeteknologi er midlertidig parkert i påvente av salg til nye eiere.

- Nye elbusser med CCS går. Flere er i bestilling.

- Dieselbussene går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...