Gå til innhold

Kaos i taximarkedet etter ESA-vedtak


Anbefalte innlegg

Kan noen av «EU-ekspertene» forklare hvordan i f.eks. Roma, i EU-landet Italia, så er det kommunen som bestemmer taxiprisene, mens i Oslo er det helt bingo om du går på en holdeplass? Kan nesten virke som dette med EU og liberalisme er noe som enkelte elsker å spinne på selv om det egentlige problemet er her i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (30 minutter siden):

Hvis ikke hukommelsen svikter meg var det ikke betaling, bare bestilling i den appen til å begynne med. Men det var heller ikke premisset i påstanden. Påstanden var at det ikke var noe innovasjon og app overhodet.


Taxifix ble lansert i 2012, 3 år etter UBER. Så man kan fint argumentere mot at det var et sikringsgrep mot hva som kom. 

Taxifix tilbydde også bare "hent meg", det var først i 2017(!) at de i det hele tatt innførte fastpris i appen. Altså hele 8 år etter Uber.

Det er faktisk et perfekt eksempel på hvor ræva innovasjonen er uten konkurranse. 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
MrL skrev (3 timer siden):


Taxifix ble lansert i 2012, 3 år etter UBER. Så man kan fint argumentere mot at det var et sikringsgrep mot hva som kom. 

Taxifix tilbydde også bare "hent meg", det var først i 2017(!) at de i det hele tatt innførte fastpris i appen. Altså hele 8 år etter Uber.

Det er faktisk et perfekt eksempel på hvor ræva innovasjonen er uten konkurranse. 

 

 

Og jeg kan argumentere med det motsatte i og med at uber var relativt ukjent og uaktuelt her i landet på den tiden. Ingen forbrukere i det Norske markedet brukte uber appen, således var det ingen konkurranse, således var det ingen reell behov for Taxifix å innrette seg etter funksjonene til uber.

At Taxifix ikke funksjonelt sett var like bra som uber appen er irrelevant til påstanden om at det ikke var noe innovasjon i det hele tatt, når det beviselig var det.

Lenke til kommentar

Kan arbeidslivet reddes ut av EØS-fella?
Taxi, jernbane, bemanningsbyrå, energiunionen, EUs minstelønnsdirektiv og offentlige tjenester er noen tema i det nye Vettheftet om arbeidsliv
https://neitileu.no/aktuelt/besvaeret-med-bemanningsbransjen/Vett 1 2022 nett.pdf/_/attachment/inline/278c4cc8-8cdf-4d0b-a0ba-8bf87482ae92:62ac9ad4efb01c0f541884427c198660d32a1d71/Vett 1 2022 nett.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (57 minutter siden):

Og jeg kan argumentere med det motsatte i og med at uber var relativt ukjent og uaktuelt her i landet på den tiden. Ingen forbrukere i det Norske markedet brukte uber appen, således var det ingen konkurranse, således var det ingen reell behov for Taxifix å innrette seg etter funksjonene til uber.

At Taxifix ikke funksjonelt sett var like bra som uber appen er irrelevant til påstanden om at det ikke var noe innovasjon i det hele tatt, når det beviselig var det.

Altså å en kalle det innovasjon når man ser UBER i perspektiv.. nei, ikke rart kronekursen vår har gått til helvete.

Men faktisk ser jeg nå at det var ikke UBER som var hovedkonkurrenten på den tiden, Taxifix var faktisk utviklet for å konkurrere mot pirattaxier.

Fordi pirattaxi var mye enklere og billigere enn vanlig taxi. Så nei, de gamle gubbene på taxi sentralen klarete ikke å "innovere" før det kom en ulovlig konkurranse som gjorde noe som ikke var regulert i markedet. 

Ironisk nok var det akkurat det UBER var ble definert som i 2016 etter å ha vært i Norge i 2 år, en ulovlig konkurrent likestilt med pirattaxi - som var enklere og billigere.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Aldri forstått "herligheten" med frislipp-fri flyt osv, av arbeid og tjenester over landegrensene. Det er visstnok lønnsomt. For hvem? Ikke den norske trailersjåføren i hvert fall, som har måttet overlate setet/rattet til en billigere utenlandsk arbeidstaker. Hvor mye rimeligere ble min sofa av dette tiltaket hos transportøren? Ingenting. Jeg vil påstå at jeg som forbruker oppnår null av dette, den lønnsomheten spises av noen andre.

Men at den norske trailersjåføren havner på Nav, kanskje for livet ut, det kan kanskje min økonomi merke. Og det gjelder ikke lønnsomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (8 timer siden):

Aldri reist enklere, billigere og mer forutsigbart enn etter frislippet.

Alle andre næringer klarer å ha fri konkurranse og det er ingen grunn til taxibransjen ikke skal klare det.

Frislippet er heller ikke problemet, problemet er at folk som hopper i en taxi har ingen forutsetning på hva prisen blir for turen. Dette var ironisk nok det frislippet også bidro til via fastpris via apper. Med en gang man får regulert eller fastslått hva prisen blir på turen vil man utrydde de useriøse aktørene. 

Det er billigere og bedre for deg på grunn av apper som gir pris på forhånd?

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (11 timer siden):

Samt den løgnen om at vi mangler arbeidskraft, det mangler ikke arbeidskraft når det er 300++ søkere på kassa jobben hos kiwi, antall taxi sjåfører dobler seg etter frislipp, det popper opp x antall transportselskaper som underbyr hverandre. Norsk arbeidskraft har blitt så billig at folk har begynt å sykle rundt for å levere hamburgere.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wA44KP/13-aar-med-fallende-realinntekt-er-sjelden-kost

13 år med fallende realinntekt hadde også vært en umulighet om så var tilfelle.

 

NHO vil ALLTID, ALLTID uten unntak påstå at det er mangel på arbeidskraft.

 

Jeg gremmes over norske politikere som er ekstremt lite villig til å ivareta norske folks interesser.
Bare det å øke vilkåret for statsborgerskap ville ha hjulpet betydelig, eller gjøre som britene og sveits

 

Når det gjelder mangel på arbeidskraft, så er det ikke snakk om kassejobber på Kiwi. Det er snakk om kvalifiserte arbeidstakere til stillinger som krever formell kompetanse. Det er det lite av i enkelte fagområder. Se på sykehus, barnehager, skoler og eldreomsorg f.eks. Tror du enkelte kommuner tilbyr 10 års ansiennitet for nyutdannede og rekrutteringsbonus på flere titalls tusen fordi dem ønsker å være snill? Statistikken til både NAV og SSB underbygger dette. Ledigheten i Norge er svært lav. Følgelig vil det være vanskelig å få tak i (kvalifiserte) ansatte. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (8 timer siden):

Aldri forstått "herligheten" med frislipp-fri flyt osv, av arbeid og tjenester over landegrensene. Det er visstnok lønnsomt. For hvem? Ikke den norske trailersjåføren i hvert fall, som har måttet overlate setet/rattet til en billigere utenlandsk arbeidstaker. Hvor mye rimeligere ble min sofa av dette tiltaket hos transportøren? Ingenting. Jeg vil påstå at jeg som forbruker oppnår null av dette, den lønnsomheten spises av noen andre.

Men at den norske trailersjåføren havner på Nav, kanskje for livet ut, det kan kanskje min økonomi merke. Og det gjelder ikke lønnsomhet.

Følg pengestrømmen.

Det er kapitaleierne som ofte er mest positive til EU. 

At arbeidstagerorganisasjonene lar utviklingen passere, er for meg en gåte……

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (12 minutter siden):

Blir det ikke mange apper å forholde seg til?

Nei.

Men jeg sliter jeg heller med å forholde meg til at folk kan kontakte meg på tlf/sms/epost/jobb epost/messenger/instagram/snapchat heller. 

Jeg sliter heller ikke med at jeg har 4 forskjellige kredittkort som alle har sine bruksområder/fordeler og å bruke dem der de gir meg mest.

Det finnes sikkert mange som sliter med det og da er det jo fint at de kan ha en app og et kredittkort. For de fleste som er noenlunde oppegående i 2023 vil det derimot ikke være "veldig mye å forholde seg til".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ESA-krav om taxifrislipp er feil medisin(2019)
ESA mener at dagens regulering av drosjenæringa er i strid med etableringsretten i EØS-avtalen. Regjeringa følger opp ved å forskrive enda mer av en medisin som allerede gir negative virkninger
https://neitileu.no/aktuelt/esa-krav-om-taxifrislipp-er-feil-medisin

EU vil ha enda slakkere taxi-krav Samferdselsministeren(2022)
har varslet storrengjøring i drosjenæringa. Så langt har han ikke kommet lengre enn til puss av taklampa. Sjøl det synes EU er i meste laget
https://neitileu.no/aktuelt/eu-vil-ha-enda-slakkere-taxi-krav

 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (12 minutter siden):

Argumentet er nå greit
Men hva gjør arbeidsgiverne for å utdanne denne arbeidskraften, og hva gjør de for å beholde den?
Og hva skjer når de yrkesgruppene de nevner ikke kan bruke streikeretten ved tariffforhandling? 

Det har aldri vært arbeidsgivers plikt å utdanne noen. Jeg ser at det arrangeres div. utdanningsmesser for både videregående skoler og universitet/høyskole for å bidra til rekruttering. Bedrifter sørger for at elever på videregående skoler får læreplasser for å lære seg yrke. Så de påvirker der de kan. Jeg har sett at busselskapet i området her tilbyr ordninger for at man kan ta busserterfikat uten å måtte vrenge lommeboken i bytte mot at du jobber der. Ytre motivasjon (lønn f.eks.) er ikke et veldig effektiv virkemiddel sett opp mot indre motivasjon. Og det er begrenset hvor mye en bedrift kan betale for ansatte. 

Når det gjelder muligheten for streik blant lærere, helsepersonell m.m. Så er det leit for dem, at de blir beordret tilbake. Men det er jo også en av grunnene til at disse områdene sliter med å få nytt blod - ingen gidder det der når man har andre valg. Uansett, alt dette underbygger det jeg påstår: Det er mangel på arbeidskraft i flere sektorer - bare ikke kassa på Kiwi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nedward said:

 

Nei, jeg godtar ikke aksiomet du bygger påstanden på.
Kan man si at man har mangel på arbeidskraft, når arbeidstakerne selektivt velger å ikke utdanne seg ditt, folk blir ikke i yrket, og grunnpraksisen tilbyr for få plasser til å holde nivået?
Svaret er nei: Det er ikke mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

Nei, jeg godtar ikke aksiomet du bygger påstanden på.
Kan man si at man har mangel på arbeidskraft, når arbeidstakerne selektivt velger å ikke utdanne seg ditt, folk blir ikke i yrket, og grunnpraksisen tilbyr for få plasser til å holde nivået?
Svaret er nei: Det er ikke mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Problemet er heller at det er for mange ufaglærte med svakt rettsvern som underbyr hverandre i et uregulert marked, akkurat som tidligere tiders løsarbeidersamfunn. Et system som sterkt favoriserte arbeidsgiversiden og som etter diverse blodige konflikter skapte dagens streikerett, arbeidsmiljølov og 3-partssamarbeid.

Det er vel kun de mest idealistiske på arbeidstagersiden som fortsatt omfavner EUs realpolitikk…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...