Gå til innhold

Kaos i taximarkedet etter ESA-vedtak


Anbefalte innlegg

Det råder kaos i taximarkedet etter at løyvebestemmelsene ble endret av regjeringen Solberg.
Ikke overraskende er det EU via ESA som trigget «frislippet» som igjen medførte lovløse tilstander med markedsliberalismens velsignelse:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QanXo/taxiforbundet-bare-trist-at-sjaafoerer-stikker-av

Årsaken til at taxinæringen har blitt et løsarbeidermarked finner man her:
https://www.eftasurv.int/newsroom/updates/internal-market-norways-taxi-licence-rules-breach-eea-law:nb

Hvilke andre næringer står for tur ?

Endret av Inspector
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (6 minutter siden):

Hvilke andre næringer står for tur ?

De fleste andre næringer har allerede handelsfrihet.

At taxibransjen skal være i en unik tilstand til å ikke kunne regulere seg selv er nok til dels fordi det er krefter som vil ha markedsmonopolet tilbake og til dels fordi bransjen ikke har fått tid til å stabilisere seg.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Aldri reist enklere, billigere og mer forutsigbart enn etter frislippet.

Alle andre næringer klarer å ha fri konkurranse og det er ingen grunn til taxibransjen ikke skal klare det.

Frislippet er heller ikke problemet, problemet er at folk som hopper i en taxi har ingen forutsetning på hva prisen blir for turen. Dette var ironisk nok det frislippet også bidro til via fastpris via apper. Med en gang man får regulert eller fastslått hva prisen blir på turen vil man utrydde de useriøse aktørene. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det er et felles arbeidsmarked, det er ingen hindringer for at østeuropeere kommer og tar de jobbene.
Antall EU land øker også, nå Romania. Deretter Ukraina, tidligere Jugoslavia, Moldova osv osv..

Det er en endeløs strøm av sosial dumping.

Det er ingen hindringer for etablering, etter noen måneder(eller dager) så har man rettigheter i folketrygden, etter få år, statsborgerskap.

Samt den løgnen om at vi mangler arbeidskraft, det mangler ikke arbeidskraft når det er 300++ søkere på kassa jobben hos kiwi, antall taxi sjåfører dobler seg etter frislipp, det popper opp x antall transportselskaper som underbyr hverandre. Norsk arbeidskraft har blitt så billig at folk har begynt å sykle rundt for å levere hamburgere.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wA44KP/13-aar-med-fallende-realinntekt-er-sjelden-kost

13 år med fallende realinntekt hadde også vært en umulighet om så var tilfelle.

 

NHO vil ALLTID, ALLTID uten unntak påstå at det er mangel på arbeidskraft.

 

Jeg gremmes over norske politikere som er ekstremt lite villig til å ivareta norske folks interesser.
Bare det å øke vilkåret for statsborgerskap ville ha hjulpet betydelig, eller gjøre som britene og sveits

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

De fleste andre næringer har allerede handelsfrihet.

At taxibransjen skal være i en unik tilstand til å ikke kunne regulere seg selv er nok til dels fordi det er krefter som vil ha markedsmonopolet tilbake og til dels fordi bransjen ikke har fått tid til å stabilisere seg.

Hvem snakker om markedsmonopol ?
Det var mange forskjellige taxiselskaper før frislippet også, men de konkurrerte i et marked med forutsetninger som gjorde at alle kunne skape et stabilt levebrød for familien.
Nå har dette blitt et marked for løsarbeidere og halvkriminelle….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 minutter siden):

Hvem snakker om markedsmonopol ?
Det var mange forskjellige taxiselskaper før frislippet også, men de konkurrerte i et marked med forutsetninger som gjorde at alle kunne skape et stabilt levebrød for familien.
Nå har dette blitt et marked for løsarbeidere og halvkriminelle….

Tenk så greit det hadde vært for alle bedrifter i Norge om vi hadde regulert hvor mange som fikk lov til å drive i samme bransje. Taxisjaførene har nå akkurat samme forutsetninger som alle andre som driver bedrift. 

Regulering fører til også null vilje til innovasjon, vilje til forbedring og priskonkurranse. App + fastpris ble tvunget fram av frislippet. 

Hvis man har problemer med sjaførene får man stille med høyere krav, flere kontroller og straffer til de som blir sjafører. Personlig har jeg aldri hatt bedre sjafører enn etter frislippet, som del av innovasjonen vi aldri hadde sett foruten frislippet går det nå an å rate sjafører som fører til en større vilje for å gi god opplevelse. Jeg har hatt langt verre opplevelser før med såkalte "seriøse" selskaper, så min erfaring er at de overhodet ikke er bedre. Samme erfaring fra utlandet, UBER sjafører er langt mer seriøse enn de etablerte selskapene. 

 

Endret av MrL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Hvem snakker om markedsmonopol ?
Det var mange forskjellige taxiselskaper før frislippet også, men de konkurrerte i et marked med forutsetninger som gjorde at alle kunne skape et stabilt levebrød for familien.
Nå har dette blitt et marked for løsarbeidere og halvkriminelle….

Jeg snakker om markedsmonopol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Gavekort skrev (2 timer siden):

At taxibransjen skal være i en unik tilstand til å ikke kunne regulere seg selv er nok til dels fordi det er krefter som vil ha markedsmonopolet tilbake og til dels fordi bransjen ikke har fått tid til å stabilisere seg.

Problemet er at hvis taxibransjen skal reguleres av markedet, vil transporttjenestene i mange distrikt forsvinne store deler av dagen når det er et rent tapsprosjekt å kjøre (dersom det finnes en oversaturering av løyver). Det er derfor monopolet ble innført i utgangspunktet. Løyvehavere fikk monopol mot betingelsen av at det var kjøreplikt 24/7.

Edit: Ikke bare i distriktene men også mellomstore byer også, egentlig.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
MrL skrev (2 timer siden):


Regulering fører til også null vilje til innovasjon, vilje til forbedring og priskonkurranse. App + fastpris ble tvunget fram av frislippet. 

Dette er beviselig tull. App + fastprisordninger var på plass lenge før dette frislippet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Hvem tilbyr app tilsvarende uber i Norge mener du?

Oslo Taxi hadde en bestillingsapp med kartfunksjonalitet lenge før uber var et tema her i landet (løsningen ble også videresolgt til andre taxisentraler rundt om kring).

Lenke til kommentar
MrL skrev (3 timer siden):

Aldri reist enklere, billigere og mer forutsigbart enn etter frislippet.

Alle andre næringer klarer å ha fri konkurranse og det er ingen grunn til taxibransjen ikke skal klare det.

Frislippet er heller ikke problemet, problemet er at folk som hopper i en taxi har ingen forutsetning på hva prisen blir for turen. Dette var ironisk nok det frislippet også bidro til via fastpris via apper. Med en gang man får regulert eller fastslått hva prisen blir på turen vil man utrydde de useriøse aktørene. 

Ja, jeg er prinsipielt enig i at frislippet var bra, men som veldig ofte ved slike dereguleringer var gjennomføringen noe mangelfull. Man trenger fortsatt visse regler og retningslinjer for at vi forbrukere skal kunne ta riktige valg.

Det man f.eks. kunne gjort var å lovfeste at prisopplysninger skal være tydelige for kundene.

Noen steder i utlandet har jeg sett fine skilter om pris som er synlige på utsiden av taxien.

Hadde man lovfestet at alle må følge visse regler om utforming av prisingen og et krav om å opplyse om prisene på utsiden av taxien, hadde mye vært gjort. (F.eks. at man må opplyse om visse fastpriser, maks oppstartspris, pris/km og/eller pris/min o.l.)

Da hadde det vært mye enklere for oss forbrukere å ta gode valg.

Edit 2, Taxi er vel en tjeneste og ikke en vare, så da er det vel paragraf 10 som gjelder.

Dette er de kanskje allerede pålagt?:

https://lovdata.no/LTI/forskrift/2012-11-14-1066/§10

"Den næringsdrivende skal opplyse om de fullstendige prisene på de tjenestene som tilbys."

Samt om prislister:

https://lovdata.no/LTI/forskrift/2012-11-14-1066/§11
"Prisopplysning skal gis ved lett synlig prisoppslag eller ved prisliste lagt frem på det stedet tjenesten vanligvis bestilles"

Endret av KalleKanin
La til referanser til lovverket.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Med betaling i app, fastpris, tracking av sjåfør osv?

Jeg husker ikke historikken og skal ikke si noe om hvem som var først, men Oslo Taxis app "Taxifix" har hvertfall alle disse funksjonene du nevner per i dag. 

Ang. fastpris - i appen godtar du en estimert makspris. Bilen kjører på taksameter, men turen vil ikke koste mer enn det du har betalt i forkant. Blir det billigere får du tilbake det overskytende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Med betaling i app, fastpris, tracking av sjåfør osv?

Hvis ikke hukommelsen svikter meg var det ikke betaling, bare bestilling i den appen til å begynne med. Men det var heller ikke premisset i påstanden. Påstanden var at det ikke var noe innovasjon og app overhodet.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

Jeg husker ikke historikken og skal ikke si noe om hvem som var først, men Oslo Taxis app "Taxifix" har hvertfall alle disse funksjonene du nevner per i dag. 

Ang. fastpris - i appen godtar du en estimert makspris. Bilen kjører på taksameter, men turen vil ikke koste mer enn det du har betalt i forkant. Blir det billigere får du tilbake det overskytende. 

Så du betaler ikke i app?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...