Gå til innhold

Burde vi ha et strafferegister tilgjengelig for allmennheten?


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, tommyb said:

Det tror jeg er en av de dårligste ideene jeg har hørt. Det betyr: en gang kriminell, alltid en kriminell. Har noen blitt tatt for lovbrudd, vil det for dem være mye vanskeligere å holde seg med lovlig inntekt deretter. "Denne bedriften ansetter kriminelle" blir en ting. Ungdom som har mer enn en ting på rullebladet vil være helt paria, vil finne at det er mye enklere å fortsette med kriminalitet enn å vokse ut av kriminaliteten. Det vil fullstendig låse folk fast i kriminaliteten.

Så nei, det er en sykt dårlig idé.

For ikke å snakke om at den norske modellen baserer seg på rehabilitering.

Det er ikke noe poeng å ha straff i det hele tatt dersom man ikke er ferdig straffa etter soning. For å sette ting helt på spissen; En 16-åring blir tatt for å naske ei flaske cola i et svakt øyeblikk - får aldri jobb noe sted resten av livet siden ingen bedrifter ønsker å ha et "ansetter kriminelle" stempel pga at alle kan slå opp strafferegisteret til hvemsomhelst.

Da kan man, som allerede poengtert, like gjerne fortsette å være kriminell da?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, The Avatar said:

 

Fysj og fysj, tenk at vi let folk som har begått kriminalitet kan få legge det bak seg og bli produktive samfunnsborgarar.
Ordninga med vandelsattest er ei ytterlegare sikring mot at dømte forbrytarar må ha ei ekstra karantenetid før dei får ha arbeid eller verv som innbefatter nærleik til det som dei har blitt dømt for, enten det er ansvar for barn eller omgang med narkotiske medikament. Men også i vandelsattestane så vil ting "gå ut på dato" om ein har holdt seg på matta i lang nok tid målt opp med lovbrotets alvorlegheitsgrad.

Jeg fikk veldig lite respons på mine to poster som illustrerte saker over mennesker som burde vært i et slikt register. 

Sånn at jeg skjønner @frohmage, @Cyrio, @PosteMonopolet, @Medlem: du mener at mennesker som disse forvaringsdømte omtalt i saken under, skal slippe ut etter 4-10 år og det skal ikke være noen varslingsplikt i det hele tatt?

 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

 du mener at mennesker som disse forvaringsdømte omtalt i saken under, skal slippe ut etter 4-10 år og det skal ikke være noen varslingsplikt i det hele tatt?

Eg meiner at varslingsplikt eller offentleg register er heilt feil medisin i dette tilfellet. 

Det som forhindrer nye overgrep og kriminalitet er å holde forvaringsdømte innelåst til dei er rehabiliterte. Å sette namnet deira på ei liste og oppfordre naboane til ikkje være utandørs når det er mørkt er ei særdeles lettvint løysing der ein legg ansvaret for eit sviktande rettssystem på innbyggarane istaden for å fikse systemet. 

Heile poenget med forvaring er at ein ikkje skal sleppe ut før ein er rehabilitert nok til å ikkje utgjere ein fare.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, The Avatar said:

Eg meiner at varslingsplikt eller offentleg register er heilt feil medisin i dette tilfellet. 

Det som forhindrer nye overgrep og kriminalitet er å holde forvaringsdømte innelåst til dei er rehabiliterte. Å sette namnet deira på ei liste og oppfordre naboane til ikkje være utandørs når det er mørkt er ei særdeles lettvint løysing der ein legg ansvaret for eit sviktande rettssystem på innbyggarane istaden for å fikse systemet. 

Heile poenget med forvaring er at ein ikkje skal sleppe ut før ein er rehabilitert nok til å ikkje utgjere ein fare.

Hvis du leser saken så slapp jo denne forvaringsdømte mannen ut nettop fordi han var rehabilitert nok til å ikke utgjøre en fare

Hvordan skal man avgjøre det? I dette tilfellet var det en anerkjent psykolog.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Hvis du leser saken så slapp jo denne forvaringsdømte mannen ut nettop fordi han var rehabilitert nok til å ikke utgjøre en fare

Hvordan skal man avgjøre det? I dette tilfellet var det en anerkjent psykolog.

Det er dette som er systemsvikten.

Lova og heile formålet med forvaring er at ein ikkje skal sleppe ut før ein er nok rehabilitert til å ikkje utgjere ein fare. Det nemte eksempelet viser då at det vilkåret openbart ikkje var til stades.
For den praktiske utfordringa er sjølvsagt korleis ein skal vurdere den forvaringsdømte og kome til rett konklusjon kvar gong der ein slepp fri dei som er rehabilitert samtidig som ein forlenger forvaringa til dei som treng meir tid på å bli rehabilitert.

 

Ansvaret for dette må ligge til justisvesenet, for ein fikser ikkje det underliggande problemet med å henge opp "vokt deg for denne mannen" plakatar i nabolaget. Problemet er at den mannen aldri skulle vært i nabolaget i det heile tatt, han skulle sona ein forvaringsdom fram til han ikkje lenger utgjorde ein fare.

 

Eg er også ganske sikker at sjølv om ein har ein slik offentleg gapestokk så vil ikkje det være til reelt hinder for gjentakande kriminalitet, det gjer det berre litt vanskelegare å begå slik kriminalitet i eige nabolag, og det gjer at heile nabolaget går rundt og er redde i eigen heim, også der det er heilt unødvendig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, The Avatar said:

Det er dette som er systemsvikten.

Lova og heile formålet med forvaring er at ein ikkje skal sleppe ut før ein er nok rehabilitert til å ikkje utgjere ein fare. Det nemte eksempelet viser då at det vilkåret openbart ikkje var til stades.
For den praktiske utfordringa er sjølvsagt korleis ein skal vurdere den forvaringsdømte og kome til rett konklusjon kvar gong der ein slepp fri dei som er rehabilitert samtidig som ein forlenger forvaringa til dei som treng meir tid på å bli rehabilitert.

 

Ansvaret for dette må ligge til justisvesenet, for ein fikser ikkje det underliggande problemet med å henge opp "vokt deg for denne mannen" plakatar i nabolaget. Problemet er at den mannen aldri skulle vært i nabolaget i det heile tatt, han skulle sona ein forvaringsdom fram til han ikkje lenger utgjorde ein fare.

 

Eg er også ganske sikker at sjølv om ein har ein slik offentleg gapestokk så vil ikkje det være til reelt hinder for gjentakande kriminalitet, det gjer det berre litt vanskelegare å begå slik kriminalitet i eige nabolag, og det gjer at heile nabolaget går rundt og er redde i eigen heim, også der det er heilt unødvendig.

Typen kriminalitet må også opp til diskusjon her.

For man må diskutere om pedofili er en legning på linje med andre "ofilier"? Dersom man har blitt dømt til forvaringsdom, så har man ikke snublet inn i situasjonen akkurat. Så man kan anta at man har legningen, det vli være ytterste få som blir dømt til forvaringsdom for pedofili som ikke er pedofile.

Kan man egentlig bli rehabilitert fra en -"ofili"? er det vanskelige spørsmålet som må besvares. Og videre når det er bedømt at man har vært igjennom nok konverterings terapi (Vet dette er et belastet ord, men finnes det noe bedre?)

Burde vi ikke følge opp med et system som hjelper de med legningen og ikke følge den, det bil være mer preventivt dersom folk vet at de har en historie med å torturere barn. Det vil være vanskeligere for de å få tilgang på barn da.

Vi gjør jo sånn med en drøss andre ting. Vi begrenser tilgangen til ting som gjør at folk som er avhengige ikke klarer å styre seg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 minutter siden):

Ja, for det er kun kvinner som blir utsatt for overgrep.. 

Dette var hovedsak forslag hvis man ønsker i større grad å sikre at listen ikke skal være en voldsliste for menn, eller at informasjon skal være tilgjenglig for de det er viktigst for. 

Menn er faktisk grovt overrepresentert blant overgriperne så det er overhodet ikke unaturlig at kun kvinner kunne fått tilgang til en slik liste. Selv gutter som opplever overgrep er det som regel fra menn, og det er omtrent bare mindreårige - hvorav man da har en mor som kan sjekke registeret. 




image.png.28ac228acb28f03626c42a96c78bb184.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (4 timer siden):

Vipps så har du en "ghetto" med overgrepsforbrytere som istedenfor å rehabiliteres i et ordinært samfunn nå kun omgås andre overgrepsforbrytere.

Det som skjer i USA, mange eksempler på områder hvor det kun bor seksualforbrytere, de får jo ikke lov til å bo noen andre steder.

https://nonprofitquarterly.org/documentary-explores-lives-challenges-florida-sex-offenders/

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Uderzo said:

Det som skjer i USA, mange eksempler på områder hvor det kun bor seksualforbrytere, de får jo ikke lov til å bo noen andre steder.

https://nonprofitquarterly.org/documentary-explores-lives-challenges-florida-sex-offenders/

Men gjør det egentlig noe?
 

Det vanskelige spørsmålet er jo kan man rehabilitere pedofile, og hvordan skal man bevise det? Det er grusomme følger for ofrene dersom vi tar feil. 

Det er ikke det samme å ha drept noen i affekt, ranet enn bank e.l.
Dersom du har gruppevoldtatt babyer etter at du allerede har vært rehabilitert 1 gang. Hva skal vi gjøre da? Sperre de inne frem til man blir impotent av enten død eller alderdom?

Endret av bzzlink
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Sånn at jeg skjønner @frohmage, @Cyrio, @PosteMonopolet, @Medlem: du mener at mennesker som disse forvaringsdømte omtalt i saken under, skal slippe ut etter 4-10 år og det skal ikke være noen varslingsplikt i det hele tatt?

Nei, jeg har ikke nevnt noe om når jeg mener at disse skal slippes ut igjen. 
Men for å bidra litt til diskusjonen kan jeg nevne at dersom du utfører en kriminell handling som ikke er såkalt "offerløs" så må du fjernes fra samfunnet og rehabiliteres. Kall det gjerne hjernevasking, indoktrinering, omprogrammering eller hva som helst annet, men på en eller annen måte må denne personen bak lås og slå klare å innse at det han har gjort faktisk er veldig feil. 

Denne behandlingen bør da opprettholdes helt til man er sikker på at denne personen faktisk har fått det inn i skallen at hans handlinger var feil.

Når man da til slutt kommer tilbake til samfunnet så bør denne personen få mulighet til å integreres igjen, for hvis du fjerner den muligheten kunne du like så godt bare holde personen fengslet videre fremfor å slippe han tilbake til et samfunnet med et merke på panna som sier "jeg er en forbryter". De farligste menneskene er som sagt de uten noe å tape, og om du ukentlig får stein gjennom kjøkkenvinduet, tilrop og sleivspark fra forbipasserende ungdomsgjenger og nedtagga garasje så er terskelen relativt lav for å innse at dette kommer aldri til å stoppe uansett hvor mye jeg angrer eller uansett hvor mange ganger jeg flytter. Og hva skjer da? Da "faller du av vannvogna"

 

bzzlink skrev (8 minutter siden):

Burde vi ikke ha et system som hjelper de med legningen og ikke følge den, det bil være mer preventivt dersom folk vet at de har en historie med å torturere barn. Det vil være vanskeligere for de å få tilgang på barn da.

Dette er et tve-egget sverd. 
Jada, du vil muligens redde noen. 
Men så vil jeg tro at du også taper en del sjeler. 

Vi vet at de fleste kriminelle frykter straff. 
Jo mer de frykter straffen, jo mer ekstreme blir de. 
I en slik situasjon anser jeg det som veldig sannsynlig at en del potensielle overgripere "oppgraderes" til overgripere + drapsmenn slik at de ikke etterlater noen "vitner". Ekstremt kanskje, men samtidig kan vi sammenligne med et semi-relatert tema, altså voldelige forbrytere i USA.. 

Der begynte kriminelle for lenge siden å bevæpne seg, litt for å beskytte seg mot "konkurrentene", men også for å komme unna politiet som også var bevæpnet. Ergo begynte politiet å bevæpne seg, og de kriminelle gikk fra enhåndsvåpen til tohåndsvåpen. Poltiet fulgte etter og nå sitter de fleste statene med en politistyrke som arver alt fra automatvåpen til fullpansrede våpen av forsvaret. Det er relativt normalt å se politiet kjøre rundt i fullpansrede kjøretøyer når de er på oppdrag. 

Her i Norge har vi relativt få skuddvekslinger mellom politi og røver, og det tror jeg er fordi utrykningspolitiet vårt ikke kjører rundt i SISU med kevlarhjelm på hodet og HK416 hengende på ryggen. 

Det samme tror jeg skjer innen overgrep. 
Om du vet konsekvensen er at resten av livet blir ødelagt dersom (når) du blir tatt så treffer du ekstreme mottiltak for å unngå dette. Som igjen gjør vondt værre. Du har nå noen som har blitt enda mer ekstreme, samtidig så har du noen som uansett ikke klarer å styre seg selv, så de utfører overgrep og muligheten for rehabilitering=0. Altså er terskelen lavere for å utføre nye overgrep ettersom du ikke har noe å tape. I værste fall får du gratis kost/losji i noen år ekstra. 

 

bzzlink skrev (7 minutter siden):

Men gjør det egentlig noe?

Ja, det gjør absolutt noe. 
Sammenlign det med hospitser for narkomane. Der har du en haug med mennesker som nå er langt nede på den sosiale rangstigen og som er samlet på en og samme plass med "abstinenser". Disse plassene skal jo være et "fristed", men blir beskrevet som et rent helvete av de som har hatt behov for å være der da det flyter over av dop, kriminalitet og andre ulumskheter. Hva som skjer dersom man setter av en middels stor bygård til seksualforbrytere tørr jeg ikke tenke på engang, de vil jo dra hverandre ned istedenfor å hjelpe hverandre opp. Og ettersom "vi vanlige" kun ville visst adressen dems er vi jo ikke noe tryggere i det hele tatt med mindre du har lyst til å gjerde inn hele nabolaget ditt og starte vekterselskap.. De er jo fremdeles i stand til å forlate sitt eget hjem og gå/sykle/kjøre bil til et annet nabolag. 

Om du hadde anlagt et slikt kvartal i f. eks Bærum hadde jo allikevel hele Oslo i praksis vært innenfor umiddelbar rekkevidde for dette nabolaget med en dagsbillett fra Ruter.. 

 

bzzlink skrev (13 minutter siden):

Dersom du har gruppevoldtatt babyer etter at du allerede har vært rehabilitert 1 gang. Hva skal vi gjøre da? Sperre de inne frem til man blir impotent av enten død eller alderdom?

Dersom du har gjort noe slikt blir du nok forhåpentligvis sittende inne "ganske lenge" allikevel. 
Dersom du slipper ut og gjør dette på nytt igjen vil du bli sittende enda lengre. Faren for at du er død av alderdom etter ferdig forvaring i runde 2 er relativt høy allerede. 

For å snu på det, hvordan ville du stilt deg om du visste hvem dette var og han bodde 8km unna din bolig? 
Skulle du tatt livet av han for å ta hans plass i fengsel? 
Skulle du tatt med deg noen kompiser og balltre for å utøve litt sivil "rettferdighet"? 
Skulle du spionert på han? 
Skulle du fulgt ditt barn til/fra skolen, venner og trening hver eneste dag? 
Skulle du innført lock-down for egen husholdning?

Det er i utgangspunktet veldig lite lovlig du kan gjøre med denne personen utover å holde dine barn unna hans bolig, evnt unna han som person hvis dere tilfeldigvis møtes på gaten. 
Og selv om jeg ikke kan noe som helst om bortføringer og den slags tror jeg majoriteten av dette er litt mer planlagt enn at noen venter på at det plutselig dukker opp noen barn på egen inngangsdør eller at de napper med seg en tilfeldig unge fra butikken. (Selv om sistnevnte helt sikkert både kan og har skjedd det også..)

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Kan man egentlig bli rehabilitert fra en -"ofili"? er det vanskelige spørsmålet som må besvares. Og videre når det er bedømt at man har vært igjennom nok konverterings terapi (Vet dette er et belastet ord, men finnes det noe bedre?)

Kanskje litt på sida av trådens tema, men sjølv om det nok er eit moment av kva slags definisjonar ein legg til grunn når ein snakkar om rehabilitering så meiner eg likevel at legning og kriminalitet er to heilt forskjellige ting. Sjølv om ein er homofil så kan ein fint unngå å ha sex med menn utan samtykke, ein kan endog leve i sølibat heilt utan sex. Tankekriminalitet bør ikkje være ein ting som ein skal straffast for, det er ulovlege handlingar som ein skal straffast for. (Det finnes jo også ei heil undergruppe av folk som aller helst ville vært i forhold med personar og/eller vesen som berre finnes i fantasien og som det ikkje ein gong er laga eit -ofili namn på og som kan fint leve vanlege liv vel vitande at dei aldri kan sette sine lyster ut i live, for det er ikkje mogleg å oppdrive verken tegneseirejenter til små grønne menn).

Det er ikkje så mange tiårsidan at det i praksis var "forbudt" med sex utanfor ekteskap, og veldig mange heilt normalt seksuelt aktive mennesker klarte heilt fint å innrette seg etter den samfunnsnormen utan å måtte finne utløp for sine lyster.
Tilsvarande så det heller ingen likheitsteikn mellom at voksne som liker samtykkande BDSM også liker å gjere dei same handlingane med tvang mot ein motvillig person. Dette er to heilt forskjellige ting, og eg trur ikkje vi skal være redde for at naboen som har handjern i nattbordskuffen er truande til å hoppe på deg ei mørk natt og låse deg til ein lyktestolpe, ein veit tross alt forskjellen på kva som er rett og galt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Cyrio said:

Dersom du har gjort noe slikt blir du nok forhåpentligvis sittende inne "ganske lenge" allikevel. 
Dersom du slipper ut og gjør dette på nytt igjen vil du bli sittende enda lengre. Faren for at du er død av alderdom etter ferdig forvaring i runde 2 er relativt høy allerede.

Nei den er ikke det, og det er det som er hele problemet.

De siktede i den såkalte Drammens saken var dømt flere ganger før!

De blir ikke sittende inne lenge. 

Men si at de blir det da. jeg setter det veldig på spissen her:  Er det ikke bedre om de bor i et pedo kollektiv, og får tatovert pedo i panna, enn at de blir sittende inne i 30-40 år i fengsel?

For å trekke på hospits analogien:

Ved å slippe multippeldømte overgripere med bevaringsdommer bak seg ut igjen i nabolag uten å si noe til noen.
Det blir jo litt som om man tvinger barn til å bo på hospits. Slik som skjedde i den saken jeg linket til at forvaringsdømte overgriper flytter inn i en småbarnsfamilie. og ingen sier noe fordi de vil beskytte privatlivet til den pedofile.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Cyrio said:

Dersom du har gjort noe slikt blir du nok forhåpentligvis sittende inne "ganske lenge" allikevel. 
Dersom du slipper ut og gjør dette på nytt igjen vil du bli sittende enda lengre. Faren for at du er død av alderdom etter ferdig forvaring i runde 2 er relativt høy allerede. 

For å snu på det, hvordan ville du stilt deg om du visste hvem dette var og han bodde 8km unna din bolig? 
Skulle du tatt livet av han for å ta hans plass i fengsel? 
Skulle du tatt med deg noen kompiser og balltre for å utøve litt sivil "rettferdighet"? 
Skulle du spionert på han? 
Skulle du fulgt ditt barn til/fra skolen, venner og trening hver eneste dag? 
Skulle du innført lock-down for egen husholdning?

Det er i utgangspunktet veldig lite lovlig du kan gjøre med denne personen utover å holde dine barn unna hans bolig, evnt unna han som person hvis dere tilfeldigvis møtes på gaten. 
Og selv om jeg ikke kan noe som helst om bortføringer og den slags tror jeg majoriteten av dette er litt mer planlagt enn at noen venter på at det plutselig dukker opp noen barn på egen inngangsdør eller at de napper med seg en tilfeldig unge fra butikken. (Selv om sistnevnte helt sikkert både kan og har skjedd det også..)

Jeg ville sørget for at personen
Ikke fikk verv i politikken for å kunne påvirke lover og forskrifter
Ikke fikk verv i frivillige organisasjoner med tilgang til barn
Ikke fikk jobb i bedrifter med lett tilgang til barn
Ikke flyttet inn i husholdninger med barn
At ikke barna mine var på overnattingsbesøk i husholdninger personene hadde tilknytting til
At ikke bara mine var på besøk i verkstedet til personen etter skoletid
At ikke barna mine var på bilturer med personen

Osv.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Jeg ville sørget for at personen
Ikke fikk verv i politikken for å kunne påvirke lover og forskrifter
Ikke fikk verv i frivillige organisasjoner med tilgang til barn
Ikke fikk jobb i bedrifter med lett tilgang til barn
Ikke flyttet inn i husholdninger med barn
At ikke barna mine var på overnattingsbesøk i husholdninger personene hadde tilknytting til
At ikke bara mine var på besøk i verkstedet til personen etter skoletid
At ikke barna mine var på bilturer med personen

Osv.

alle tiltak og offentlige lister beskytter ikke mot nye kasus som stadig tilkommer.

mener å ha lest det er 15% tilbakefall i sedelighet, så hoveddelen av det som avdekkes er nye personer som ikke er kjent fra før. Og de vil ikke gapestokken beskytte mot.

Ergo, det er masse styr og ståhei som bare gir falsk trygget.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare gjøre strafferegisteret offentlig for alle?

La oss lage et skamsamfunn, hvor alle kan trakassere alle!

Har du kjørt for fort, eller naska i butikken, så må jo folk få vite om det og få gjøre opp sin egen mening om du bør straffes for det 31 år senere??

 

HAR du fika til ungen din?  Har du glemt, eller "glemt" noe når du gikk ut fra butikken???

Har du prøvd harsj?

   

Hvorfor ikke ha overvåkning av absolutt alle til enhver tid?  Det er ikke så vanskelig.  Bare sørg for at myndighetene har tilgang på kamera og mikrofon fra alt til smarttelefoner til kjøleskapet ditt!   

Det er ikke noe teknisk problem!  Full overvåkning over hvor fort du kjører og hvordan du bruker eller ikke bruker blikket ditt er heller ikke noe teknisk problem, spesielt ikke med elbiler, som er det eneste vi skal ha i framtiden.   

 

Burde ikke alt gjøres tilgjengelig først som sist?   Det må da være opp til hver enkelt om de syns det du gjorde for 30+ år siden er såpass alvorlig at du fortjener ekstra straff, tross endt soning?

 

 

Overvåk og heng ut alt for alle alltid???

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 time siden):

Dette var hovedsak forslag hvis man ønsker i større grad å sikre at listen ikke skal være en voldsliste for menn, eller at informasjon skal være tilgjenglig for de det er viktigst for. 

Menn er faktisk grovt overrepresentert blant overgriperne så det er overhodet ikke unaturlig at kun kvinner kunne fått tilgang til en slik liste. Selv gutter som opplever overgrep er det som regel fra menn, og det er omtrent bare mindreårige - hvorav man da har en mor som kan sjekke registeret. 




image.png.28ac228acb28f03626c42a96c78bb184.png

Denne statistikken betyr nada, for denne er myntet på hvilket kjønn som forgriper seg. Ikke offer som kan være både kvinner og menn selv om en mann forgriper seg. Har du en statistikk på dette da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er jo bare å se til Sverige hvor man lett kan få tak i oversikt over hvem som er dømt for noe med websider som selger tilgang til dette. Det virker ikke som om alle dommedagsprofetiene i denne tråden har slått til der, men at det har ført til at enkelte mennesker sliter med å fungere fullverdig i samfunnet er klart når "alle" rundt deg vet hva du er dømt for og informasjonen om dette er noen tastetrykk unna.

Du får rekrutterings-systemer i Sverige med integrasjon rett til strafferegisteret så hver gang du søker jobb hos noen med et slik system så får de opp om du har dommer liggende på deg og mye annen personinformasjon man i Norge ikke ville tillatt at man samlet inn uten samtykke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (59 minutter siden):

Nei den er ikke det, og det er det som er hele problemet.

De siktede i den såkalte Drammens saken var dømt flere ganger før!

De blir ikke sittende inne lenge. 

Men si at de blir det da. jeg setter det veldig på spissen her:  Er det ikke bedre om de bor i et pedo kollektiv, og får tatovert pedo i panna, enn at de blir sittende inne i 30-40 år i fengsel?

For å trekke på hospits analogien:

Ved å slippe multippeldømte overgripere med bevaringsdommer bak seg ut igjen i nabolag uten å si noe til noen.
Det blir jo litt som om man tvinger barn til å bo på hospits. Slik som skjedde i den saken jeg linket til at forvaringsdømte overgriper flytter inn i en småbarnsfamilie. og ingen sier noe fordi de vil beskytte privatlivet til den pedofile.

 

For å starte på toppen: 

Det er akkurat denne typen argumentasjon som gjør at jeg alltid vil være motstander av slike registre. 
Det vil "alltid" være noen som ønsker å utvide et slikt eventuelt register. Vi går fra "Vi trenger et register" til "vi trenger et mer omfattende register" til "vi trenger et komplett register"

Da er vi plutselig her: 

Investigator224 skrev (16 minutter siden):

Burde ikke alt gjøres tilgjengelig først som sist?   Det må da være opp til hver enkelt om de syns det du gjorde for 30+ år siden er såpass alvorlig at du fortjener ekstra straff, tross endt soning?

Litt satt på spissen selvsagt, men det er veldig vanskelig å stoppe når man først er i gang og noen overbeviser seg selv om at systemet er perfekt, det trenger bare flere fullmakter. 

 

Så nei, jeg synes ikke det er bedre at de bor i et pedo kollektiv. 
Jeg synes det aller beste er om man kan jobbe med holdninger slik at man unngår overgrep i utgangspunktet, og dersom det feiler så må man rehabiliteres. Fungerer ikke rehabilitering så er forvaring veien å gå. 

Dessverre (Heldigvis) vet vi ikke alt om naboene våre. 
Jeg kommer aldri til å si at jeg ønsker overgripere velkommen til mitt eget nabolag, du skal ha en dypere filosofisk tankegang enn meg for å nå slike slutninger, men jeg tror det er mye "grums" der ute i de tusen nabolag, og det er alt fra overgrep, konebanking, skattesnusk og vold til mindre alvorlige hendelser. Det hjelper ikke at jeg vet om det, jeg kan jo ikke gjøre noe med utfordringen utover å skule stygt på personen. Det er de offentlige instansene som skal følge opp slik kriminalitet som må vite om dette slik at det ikke skjer igjen. 

Da vil jeg heller spytte alle de pengene et sånt register koster inn i et oppfølgingsprogram slik at slike som personen fra Drammen-saken blir fulgt opp av noen som er der for å hjelpe, ikke "fulgt opp" av noen som bor 4 hus bortafor og som ikke ønsker noe som helst annet enn å ta ut sin aggresjon på denne personen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...