Gå til innhold

Ny pandemi på vei? Bør vi være bekymret?


Anbefalte innlegg

Wheeljack skrev (7 timer siden):

 

Jeg var helt med på alle tiltakene og gjorde som det blei gitt beskjed om, helt til det blei null (hverken juridiske eller smittemessige og medisinske) konsekvenser av at folk samla seg i titusentall i Oslo for å protestere mot politvold i USA.

Etter de demonstrasjonene var det ganske klart at sjansen for å bli smittet av covid utendørs var minimal, noe som ble påpekt av forskere ganske tidlig i pandemien også. Nakstad har også innrømmet at han syntes regjeringen gikk for langt med krav om strenge restriksjoner på utendørs aktivitet og sosial avstand utendørs og at mye av det var unødvendig, noe som også bekrefter at mye av tiltakene var mer politiske enn medisinske. Etter disse demonstrasjonene burde isåfall samtlige restriksjoner utendørs blitt opphevet og festivaler og 17.mai-tog i 2021 burde gått som planlagt. Noe av det sunneste man kunne gjøre i denne tiden var å bevege seg utendørs og forslag om å utrede portforbud i Norge var enkelt og greit anti-vitenskapelig galskap.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (På 24.11.2023 den 7:44 AM):

På den annen side liker media å blåse opp ting med frykt og redsel og NRK er desverre ikke lenger det unntaket det en gang var. Kina hadde jo zero-covid og nedstenginger i nesten 3 år som først tok slutt for bare et år siden så det kan jo være at de nå får oppleve en gigantisk oppygging av immunitetsgjeld, noe som også indikeres i artikkelen. Det står jo at det er hoovedsaklig i Nord-Kina, hvor de har kalde vintre der som her som er høysesong for virussmitte, så da opplever de i så fall den første vinteren uten lockdowns på snart 4 år og da er det ikke rart om alle mulige virus som alltid har vært der men som ble undertrykt i årevis nå gjør sitt største comeback noensinne.

Nettopp!

Sitat

Fredag kan WHO og kinesiske myndigheter berolige med at det ikke er oppdaget nye patogener i laboratorieprøvene som er tatt. De har tidligere uttalt at de mener økningen – også hos barn og unge – skyldes at samfunnet åpner igjen etter lang tids nedstengning.

Det medfører at barn som ikke har vært eksponert for sykdom, plutselig lever i åpne samfunn hvor luftveisinfeksjoner florerer.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xgovEG/who-har-ikke-funnet-nye-patogener-i-kina

Om en skal tru på det som blir sagt er dette med andre ord litt det same som vi var gjennom her heime sist vinter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Etter de demonstrasjonene var det ganske klart at sjansen for å bli smittet av covid utendørs var minimal, noe som ble påpekt av forskere ganske tidlig i pandemien også. Nakstad har også innrømmet at han syntes regjeringen gikk for langt med krav om strenge restriksjoner på utendørs aktivitet og sosial avstand utendørs og at mye av det var unødvendig, noe som også bekrefter at mye av tiltakene var mer politiske enn medisinske. Etter disse demonstrasjonene burde isåfall samtlige restriksjoner utendørs blitt opphevet og festivaler og 17.mai-tog i 2021 burde gått som planlagt. Noe av det sunneste man kunne gjøre i denne tiden var å bevege seg utendørs og forslag om å utrede portforbud i Norge var enkelt og greit anti-vitenskapelig galskap.

Samme med munnbind – forskningen viser at det ikke har noen effekt mot denne typen sykdommer, enda ble vi tvunget til å gå med dem. En stor skam.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Nettopp!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xgovEG/who-har-ikke-funnet-nye-patogener-i-kina

Om en skal tru på det som blir sagt er dette med andre ord litt det same som vi var gjennom her heime sist vinter.

Og så skal man huske på at Kina har over en milliard innbyggere så det sier jo seg selv at sykehusene blir ganske så overfylte.

Men da kan vi puste lettet ut; det er som jeg egentlig skjønte; ikke noe nytt virus; kun et resultat av undertrykte immunforsvar som en følge av den vanvittige og sinnsyke zero-covid-politikken i Kina. Og det er noe som rammer Kina og ikke oss. I Norge fikk vi nok nedbetalt en god del immunitetsgjeld på senviteren 2022 og sist vinter; i Kina er de et helt år bak oss. Men det er nok ikke helt det samme som hos oss; de hadde tross alt en langt mer ekstrem politikk som jeg tror har gjort enormt mye mer skade på folks immunfosvar.

Aiven skrev (4 timer siden):

Samme med munnbind – forskningen viser at det ikke har noen effekt mot denne typen sykdommer, enda ble vi tvunget til å gå med dem. En stor skam.

Munnbind har sin berettigelse i enkelte og helt konkrete tilfeller slik som i helseinstitusjoner hvor de har helt bestemte og klare rutiner på hvor og når slike skal brukes og ikke brukes, skifte etc. noe jeg ikke akkurat tror folkemassen forstod særlig mye av i det hele tatt, om hvordan, hvor og når de skulle brukes, som de som gikk med det uten å dekke til nesa, trakk det for å hoste(så hele poenget ble borte),dro det ned når de møtte bekjente på butikken, tok på det samme skitne engangsmunnbindet man hadde liggende i lomma gang på gang osv.

Men det mest idiotiske og som til de grader var helt meningsløst og selve definisjonen på falsk trygghetsfølelse var gnikkingen med antibac når man gikk inn i butikken. Antibac er jo for bakterier, ikke lutveisviruser som spres via lufta gjennom aerosoler. Ingen får corona av å ta på spaghettipakker på Rema 1000. Og hvorfor gnikket man hendene inn FØR man gikk inn på supern og ikke etter? Makes no sense. Hudkremer solgte vistnok kjempegodt under pandemien. Man skjønner hvorfor....

Endret av Morromann
skrev av en eller annen merkelig grunn politikken når jeg mente butikken. aner ikke hvorfor
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Samme med munnbind – forskningen viser at det ikke har noen effekt mot denne typen sykdommer, enda ble vi tvunget til å gå med dem. En stor skam.

Feilen var vel at det vart brukt feil type munnbind. Om ein ville beskytte seg sjølv måtte ein bruke ffp2-masker, slik som toppidrettsutøvarane gjorde. Spurte ein etter slike på eit apotek skjønte dei ikkje kva ein snakka om eingong. Desse er også kjekke å ha dersom ein arbeider i omgjevnader med mykje støv (som f.eks. ved stell av dyr i ein fjøs).

Morromann skrev (11 minutter siden):

Antibac er jo for bakterier, ikke lutveisviruser som spres via lufta gjennom aerosoler. Ingen får corona av å ta på spaghettipakker på Rema 1000.

Ingen greier å overbevise meg om at ein ikkje kan bli forkjøla av å ta i ei snørrete handlevogn.

Morromann skrev (12 minutter siden):

Og hvorfor gnikket man hendene inn FØR man gikk inn på supern og ikke etter?

Ein vart vel oppfordra til å gjere begge deler. Men det fyrste eg gjer etter at eg kjem heim er å vaske hendene grundig med såpe og vatn. Det gjev nok betre effekt enn å ha handsprit på skitne hender.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her ser vi også confirmation bias...

Når folk samler seg for å demonstrere, vil de som er syke da føle seg i form til å bli med?

Vil folk vise forsiktighet?

Hvordan var smittetallene på stedet før denne samlingen?

Hvor mange ble syke i ettertid, uten å bli så syke at dette ble rapportert?

Osv.

 

At en gruppe personer gjør en ting uten problemer betyr på ingen måte at en annen gruppe kan gjøre det samme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 25.11.2023 at 9:00 AM, Morromann said:

Jeg kom med kilder, du kom med personangrep og løgn om hva jeg står for eller har hevdet. Jeg ba om kilder denne gangen også men alt du kommer med er stråmenn og personangrep. Hver eneste gang.

Du stiller meg ikke ærlige spørsmål men kommer med insinueringer basert på hva du har bestemt deg for at jeg står for og det er ikke ærlige spørsmål, men flamebait.

Kan du vise meg kilder og dikumentasjon på at 5% av alle smittede i Tyskland og Italia døde av covid-19? Når var dette, hvilken sammenheng. Hadde man organisert TISK som målte hvor mye av befolkningen som var smittet med covid-19? Når du kommer med meget sterke påstander om at MER enn 5% av smittede i to europeiske land DØDE av covid-19 er det så sterke påstander om at jeg vil se kildene takk. De øvrige stråmennene om at jeg mener at verden ikke skulle reagert da det kom svarer jeg ikke på. Det er stråmannsargumentasjon.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9073760/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er det bare barn som blir rammet av dette? 

Se for dere en pandemi med en relativt alvorlig sykdom som bare retter seg mot barn. Jeg kan nesten ikke tenke meg noe som vil skape større konflikt i samfunnet. Nær sagt alle har en kjerneverdi om at vi skal gjøre alt for å ta vare på barna. Men hvilke tiltak ville fagmiljøene, og mannen i gata, ment var nødvendige? 

- vaksiner? Som om det ikke ble nok baluba med covid-vaksinene. Skal vi sette nyutviklede vaksiner på barn? Mange ville nektet, uansett hva som ble lagt frem av dokumentasjon.

- karantene og isolasjon? Det gikk hardt ut over barn og unges psykiske helse under covid. Skal vi gå gjennom det en gang til?

- la det stå til? Hvis sykdommen viser seg å være dødelig, hvem er villig til å "ofre" noen barn for at majoriteten skal leve som normalt? 

Konfliktnivået rundt dette ville gått i taket. 

Jeg satser på at dette utbruddet ikke er noe spesielt, og at det holder seg i Kina ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Er det bare barn som blir rammet av dette? 

Se for dere en pandemi med en relativt alvorlig sykdom som bare retter seg mot barn. Jeg kan nesten ikke tenke meg noe som vil skape større konflikt i samfunnet. Nær sagt alle har en kjerneverdi om at vi skal gjøre alt for å ta vare på barna. Men hvilke tiltak ville fagmiljøene, og mannen i gata, ment var nødvendige? 

- vaksiner? Som om det ikke ble nok baluba med covid-vaksinene. Skal vi sette nyutviklede vaksiner på barn? Mange ville nektet, uansett hva som ble lagt frem av dokumentasjon.

- karantene og isolasjon? Det gikk hardt ut over barn og unges psykiske helse under covid. Skal vi gå gjennom det en gang til?

- la det stå til? Hvis sykdommen viser seg å være dødelig, hvem er villig til å "ofre" noen barn for at majoriteten skal leve som normalt? 

Konfliktnivået rundt dette ville gått i taket. 

Jeg satser på at dette utbruddet ikke er noe spesielt, og at det holder seg i Kina ... 

Mye er vell usikkert nå, men det ser ut til å ramme barn mer/verre enn voksne. Mulig pga Covid vaksinene de voksne har tatt? Who knows. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

Skal vi sette nyutviklede vaksiner på barn?

Noe av problemet ligger jo i å utvikle en vaksine mot et nytt virus uten at vaksinen oppfattes som "nyutviklet". Når det gjelder vaksinene mot Covid-19 var mRNA-teknologien utviklet for lenge siden, men det spredte seg et rykte om at vaksinene ikke var godt nok testet på mennesker. Da fikk mange panikk og meldte inn alt mulig som "mulige bivirkninger" av vaksinen.

Endret av frohmage
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Noe av problemet ligger jo i å utvikle en vaksine mot et nytt virus uten at vaksinen oppfattes som "nyutviklet". Når det gjelder vaksinene mot Covid-19 var mRNA-teknologien utviklet for lenge siden, men det spredte seg et rykte om at vaksinene ikke var godt nok testet på mennesker. Da fikk mange panikk og meldte inn alt mulig som "mulige bivirkninger" av vaksinen.

Var det ikke slik at selve teknologien var kjent, men at den aldri var brukt i vaksiner eller andre legemidler før? 

Jeg hadde ikke noe problem med det, sikkerheten ved testing osv. ble jo overholdt, men det er alltids den lille usikkerheten med at det kan dukke opp svært sjeldne bivirkninger som ikke vises før man setter i gang massevaksinasjon. Ref. Astra Zeneca (som til og med var laget på "gammel" teknologi). Tragiske dødsfall. 

Jeg kan forstå at noen er skeptiske. Risiko vil aldri bli null, og for de som har maks uflaks hjelper det ikke å vise til statistikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 26.11.2023 den 12:03 PM):

Handler ikke denne tråden om det evt nye utbruddet i Kina? Om dere vill diskutere covid 19 så er det er lass av tråder her inne. 

Joda, og det har vel nå etter et par uker blitt ganske klart at det ikke er snakk om noen ny sykdom men enkelt og greit et utslag av immunitetsgjeld som gjør at mycoplasma-infeksjoner har blusset ganske så voldsomt opp i det nordlige Kina. Men siden vi ikke hører noe særlig mer om det så er det antakelig på vei tilbake. Men det er noe av det nye som skiller oss fra 2019; hver gang man leser om et utbrudd av noe noe sted i verden vil mange automatisk tenke "å nei, nå begynner en ny pandemi" på grunn av det vi har vært igjennom 2020-2022. Og stort sett så er det ikke det. Oppblussing av sykdommer både her og der så vi hele tiden før 2019 også uten at noen tenkte at "her kommer en pandemi". Mycoplasma er alvorlig nok, men det er bakterielt og i motsetning til luftveisvrisuer sprer det seg ikke som ild i tørt gress.

 

Olsenhower skrev (På 29.11.2023 den 2:46 AM):

Jeg er litt bekymret for at det skal bli like alvorlig som sist og nedstengte skoler. Jeg har i tillegg en autoimmun sykdom, så jeg vil helst at det holder seg i Kina.

Nei, det blir ingen nedstengte skoler på grunn av utbrudd av en bakteriell infeksjon i Nord-Kina. Mycoplasmabakterier finner man overalt i verden, også i Norge så nei, det finnes ikke bare i Kina. Men det er kjent og helsevesenet vet hvordan det håndteres.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Men siden vi ikke hører noe særlig mer om det så er det antakelig på vei tilbake.

John Campbell har lastet opp en video 50 minutt siden som belyser ett problem barn i Kina har, som er mer forklarende enn andre kilder. Han hadde allerede laget en lengre video 4 dager siden som hadde mer enn bare det aktuelle temaet fra den kortere videoen.

Hovedlinjen er at det er en graverende mangel av vitamin A hos kinesiske barn. Jeg synes synd på dem når jeg får vite slike ting. Immunforsvaret vårt trenger Vitamin A for å være bedre i stand til å bekjempe angrep på kroppen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 23.11.2023 at 3:15 PM, ForTheEmperor said:

WHO bekymret for mulig ny sykdom i Kina. Bør vi være forberedt og ta forhåndsregler siden Kina er rett og slett ikke til å stole på etter sist gang?

Vi bør selvfølgelig være bekymret og forberedt uansett kilder, men jeg har ikke fått med seg hva en har lært av korona-pandemien og hva som er forberedelsene til neste pandemi. Mer støtte til olje-leting og gråtende hotell-konger?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Igjen er tullepartiet Venstre fremme med en rar sak. Under pandemien var det åpenbart at staten trenger flere verktøy i verktøykassa ved bla. pandemier. Nå ønsker regjeringen og Høyre at de kunne fatte vedtak raskt i gitte situasjoner. Partiet Venstre (som vil gi Kongen sparken, ha fri flyt av narko, og har snudd fra Nei til Ja i EU-spørsmålet) mener staten blir autoritær og inngripende. Hadde koronaen hatt en langt høyere dødelighet hadde det vel ikke kommet mye kritikk, kanskje det til og med hadde blitt helt stille fra Venstre 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BXQlz/langer-ut-mot-nytt-pandemi-forslag-autoritaere-tendenser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...