Gå til innhold

Ny pandemi på vei? Bør vi være bekymret?


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Medlem said:

Igjen er tullepartiet Venstre fremme med en rar sak. Under pandemien var det åpenbart at staten trenger flere verktøy i verktøykassa ved bla. pandemier. Nå ønsker regjeringen og Høyre at de kunne fatte vedtak raskt i gitte situasjoner. Partiet Venstre (som vil gi Kongen sparken, ha fri flyt av narko, og har snudd fra Nei til Ja i EU-spørsmålet) mener staten blir autoritær og inngripende. Hadde koronaen hatt en langt høyere dødelighet hadde det vel ikke kommet mye kritikk, kanskje det til og med hadde blitt helt stille fra Venstre 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BXQlz/langer-ut-mot-nytt-pandemi-forslag-autoritaere-tendenser

Hvor mye tid kan en regjering spare ved å omgå Stortinget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (På 25.11.2023 den 10:41 PM):

Etter de demonstrasjonene var det ganske klart at sjansen for å bli smittet av covid utendørs var minimal, noe som ble påpekt av forskere ganske tidlig i pandemien også. Nakstad har også innrømmet at han syntes regjeringen gikk for langt med krav om strenge restriksjoner på utendørs aktivitet og sosial avstand utendørs og at mye av det var unødvendig, noe som også bekrefter at mye av tiltakene var mer politiske enn medisinske. Etter disse demonstrasjonene burde isåfall samtlige restriksjoner utendørs blitt opphevet og festivaler og 17.mai-tog i 2021 burde gått som planlagt. Noe av det sunneste man kunne gjøre i denne tiden var å bevege seg utendørs og forslag om å utrede portforbud i Norge var enkelt og greit anti-vitenskapelig galskap.

Iallfall bra noen partier står opp for oss innbyggere. Jeg er helt imot at regjeringen bare skal kunne bestemme slike ting alene da det er en kraftig inngripen i vår frihet. Flytt til et autoritært land om du trenger at staten skal kunne ta fra deg dine rettigheter uten noen form for avstemming blant folkevalgte.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (8 timer siden):

Iallfall bra noen partier står opp for oss innbyggere. Jeg er helt imot at regjeringen bare skal kunne bestemme slike ting alene da det er en kraftig inngripen i vår frihet. Flytt til et autoritært land om du trenger at staten skal kunne ta fra deg dine rettigheter uten noen form for avstemming blant folkevalgte.

I en gitt situasjon kan jo regjeringen bestemme at hva som helst er en såpass alvorlig krise at man kan sette stortingsflertall og demokratiet til side. Ta for eksempel strømprisene; både AP og Høyre er veldig for skyhøye strømpriser og begrunner de med både krigen i Ukraina og klimakrisen. Hva om de om noen år vedtar en klimafullmakt; det er jo de som mener at jordkloden er i en fase med acopalyptisk nedbrenning, som FN-sjefen sa og basert på hysteriske datamodeller kan de dermed erklære unntakstilstand som i mars 2020. Jeg sier absolutt ikke at det er sannsynlig eller realistisk men ta det som et eksempel. Da vil de kunne overkjøre forslag fra stortingsflertallet om makspris på strøm og begrunne det med fare for strømrasjonering eller klimaskadelig overforbruk. Dette er et eksempel på hvorfor Stortinget ALDRI må overkjøres og at All Makt I Denne Sal må gjelde alltid og under alle hendelser, også kriser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Matvrak skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem med å følge evt. råd og restriksjoner osv om det skjer igjen, men jeg håper virkelig for alles skyld at vi slipper noe slikt igjen med det første. Vi har da kriser nok så det holder for en stund, med klima, inflasjon, kriger og elendighet.

Vi slipper nok ikke unna så lett, selv covid har ikke sluppet taket. Leger krever nå test før en kommer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Vi slipper nok ikke unna så lett, selv covid har ikke sluppet taket. Leger krever nå test før en kommer osv.

Nei, jeg vet.. det er i full gang med covid ennå, men jeg savner meteren og skulle ønske at de som hostet og nøs rundt seg, kunne bruke munnbind, men å si det er jo ikke populært. Jeg var nettopp hos legen og fikk et par vaksiner, men ingen sa noe om test.

Lenke til kommentar
Matvrak skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg vet.. det er i full gang med covid ennå, men jeg savner meteren og skulle ønske at de som hostet og nøs rundt seg, kunne bruke munnbind, men å si det er jo ikke populært. Jeg var nettopp hos legen og fikk et par vaksiner, men ingen sa noe om test.

Enig, i utlandet er de mye bedre. Der går de med masker iallefall. Satt i ett trangt rom med en dame som åpenbart var syk i dag. Ingen hensyn. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, nå har det gått minst en måned siden vi hørte noe om dette utbruddet av en "ny" sykdom i Kina og det var visst ikke noen ny pandemi på vei likevel. Det forsvant like fort som det kom men jeg er ikke overrasket og var vel egentlig aldri redd for at det var dette som var på vei, selv om jeg umiddelbart stusset over hva dette kunne være for noe. Det var noen sensasjonalistiske kanaler på YouTube som hevdet at Kina dekket over en ny dødspandemi men det var visst....nettopp senasjonalisme. Var som jeg tenkte - hver gang vi leser om et nytt sykdomsutbrudd et eller annet sted; noe som alltid har skjedd vil mange tenke "ny pandemi, her kommer den". Viktig å ikke rope ulv for ofte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Adobyen skrev (På 11.12.2023 den 12:53 PM):

Jeg har ikke noe problem med å følge evt. råd og restriksjoner osv om det skjer igjen,

Men ser du ikke noe problem med at Stortingsflertallet har vedtatt å sette både Grunnloven og demokratiet til side i tilfelle de erklærer en ny allmenfarlig sykdom og faktisk overlate styringen av landet til ikke-valgte byråkrater? Vel, det synes faktisk jeg og store deler av Stortinget. Og angående restriksjoner; det har kommet masse kritikk og innrømmelser fra fagfolk, inkludert Nakstad faktisk om at en del av disse GIKK ALT FOR LANGT. Og media har også kommet med forsiktig kritikk over sin rolle om å fyre opp for mye frykt og legge press på politikere og byråkrater for å gjøre unødvendige strenge tiltak. Så jeg vet ikke hva som skremmer meg mest; en ny sykdom eller at man lar frykt overstyre rasjonalitet og at om mange nok er redde vil man lettere tvangsinnføre nye absurde og kriminaliserende restriksjoner på befolkninger og la det overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt.

 

Salvesen. skrev (På 11.12.2023 den 12:56 PM):

Vi slipper nok ikke unna så lett, selv covid har ikke sluppet taket. 

Hva mener du? Covid har ikke "sluppet taket" nei; covid kommer ALDRI til å "slippe taket". Om noen virkelig TROR at covid-19, et hurtigspredende luftveisvirus på mirakuløst vis plutselig en dag skal forsvinne er de nok feilinformerte. Covid-19 er kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid og kommer ikke til å forsvinne i hverken din eller min levetid. Spanskesyken har heller ikke "sluppet taket"; den lever i beste velgående den dag i dag og blusser ofte opp vinterstid. Også kalt influensa. Men det er ikke en pandemi fordi menneskeheten fikk immunitet til å takle slik "the hard way" i 1920. Akkurat som med covid i 2022. Men dersom man i fullt alvor har tenkt å legge restriksjoner på seg selv fordi man ikke ønsker å få covid-19, noe som er uunngåelig å få i den virkelige verden; ja da må man bare ta ansvar selv og isolere seg fra andre mennesker; være hjemme, forhåpentligvis kunne jobbe hjemmefra og få varer lkevert på døra og slutte med alt som er av sosial omgang - for alltid. Det er ingen annen måte å "unngå" å få covid-19 på. Nei, vi slipper ikke unna covid-19 "så lett" om vi lever slik mennesker alltid har levd, akkurat som man ikke slipper unna influensa og forskjølelse så lett. Men sånn er livet og jeg er mer opptatt av å leve enn å overleve. Om man skulle fortsatt med å stenge ned og isolere mennesker fra hverandre for å slippe at noen få covid-19, ja da må man bare legge ned hele samfunnet for alltid.

 

Adobyen skrev (På 11.12.2023 den 1:05 PM):

Nei, jeg vet.. det er i full gang med covid ennå, men jeg savner meteren og skulle ønske at de som hostet og nøs rundt seg, kunne bruke munnbind, men å si det er jo ikke populært. Jeg var nettopp hos legen og fikk et par vaksiner, men ingen sa noe om test.

Ja, "det er i full gang med coivd ennå" - for evig og alltid i all fremtid. I din levetid, i min levetid, og i generasjon ettter generasjons levetid  - men pandemien er over for lengst Mener du virkelig at du ønsker at folk skal holde seg unna andre mennesker nå i 2024 og at vi skulle gjort det for alltid? Jeg er ikke redd for andre mennesker og ser ikke på de som farlige smittsomme vesener men medmennesker. Men jeg er forøvrig ennig i at de som faktisk ER syke burde vise mer hensyn og gjerne bruke munnbind - selv har jeg nulltoleranse for forkjølede mennesker som gjester i min bolig. Men jeg ønsker ikke at samfunnet vårt skal fortsette å innrette seg etter covid-19, det kan jeg love deg at jeg ikke gjør på noen som helst måte. Om man ikke liker at det er mange mennesker i kø(det gjør ikke jeg heller, men ikke fordi jeg er redd for covid, men fordi det er kjedelig)så får man legge handleturen når det er mindre folk ute og handler, enkelt og greit.

 

Endret av Morromann
rettet opp i en formulering som muligens kan virke for bedrevitende og arrogant
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men ser du ikke noe problem med at Stortingsflertallet har vedtatt å sette både Grunnloven og demokratiet til side i tilfelle de erklærer en ny allmenfarlig sykdom og faktisk overlate styringen av landet til ikke-valgte byråkrater? Vel, det synes faktisk jeg og store deler av Strotinget. Og angående restriksjoner; det har kommet masse kritikk og innrømmelser fra fagfolk, inkludert Nakstad faktisk om at en del av disse GIKK ALT FOR LANGT. Og media har også kommet med forsiktig kritikk over sin rolle om å fyre opp for mye frykt og legge press på politikere og byråkrater for å gjøre unødvendige strenge tiltak. Så jeg vet ikke hva som skremmer meg mest; en ny sykdom eller at man lar frykt overstyre rasjonalitet og at om mange nok er redde vil man lettere tvangsinnføre nye absurde og kriminaliserende restriksjoner på befolkninger og la det overstyre absolutt alt annet i samfunnet vårt.

 

Hva mener du? Covid har ikke "sluppet taket" nei; covid kommer ALDRI til å "slippe taket". Om noen virkelig TROR at covid-19, et hurtigspredende luftveisvirus på mirakuløst vis plutselig en dag skal forsvinne er de nok feilinformerte. Covid-19 er kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid og kommer ikke til å forsvinne i hverken din eller min levetid. Bare for å innformere: spanskesyken har heller ikke "sluppet taket"; den lever i beste velgående den dag i dag og blusser ofte opp vinterstid. Også kalt influensa. Men det er ikke en pandemi fordi menneskeheten fikk immunitet til å takle slik "the hard way" i 1920. Akkurat som med covid i 2022. Men dersom man i fullt alvor har tenkt å legge restriksjoner på seg selv fordi man ikke ønsker å få covid-19, noe som er uunngåelig å få i den virkelige verden; ja da må man bare ta ansvar selv og isolere seg fra andre mennesker; være hjemme, forhåpentligvis kunne jobbe hjemmefra og få varer lkevert på døra og slutte med alt som er av sosial omgang - for alltid. Det er ingen annen måte å "unngå" å få covid-19 på. Nei, vi slipper ikke unna covid-19 "så lett" om vi lever slik mennesker alltid har levd, akkurat som man ikke slipper unna influensa og forskjølelse så lett. Men sånn er livet og jeg er mer opptatt av å leve enn å overleve. Om man skulle fortsatt med å stenge ned og isolere mennesker fra hverandre for å slippe at noen få covid-19, ja da må man bare legge ned hele samfunnet for alltid.

 

Ja, "det er i full gang med coivd ennå" - for evoig og alltid i all fremtid. I din levetid, i min levetid, og i generasjon ettter generasjons levetid  - men pandemien er over for lengstMener du virkelig at du ønsker at folk skal holde seg unna andre mennesker nå i 2024 og at vi skulle gjort det for alltid? Jeg er ikke redd for andre mennesker og ser ikke på de som farlige smittsomme vesener men medmennesker. Men jeg er forøvrig ennig i at de som faktisk ER syke burde vise mer hensyn og gjerne bruke munnbind - selv har jeg nulltoleranse for forkjølede mennesker som gjester i min bolig. Men jeg ønsker ikke at samfunnet vårt skal fortsette å innrette seg etter covid-19, det kan jeg love deg at jeg ikke gjør på noen som helst måte. Om man ikke liker at det er mange mennesker i kø(det gjør ikke jeg heller, men ikke fordi jeg er redd for covid, men fordi det er kjedelig)så får man legge handleturen når det er mindre folk ute og handler, enkelt og greit.

 

Enig i at det er på tide å slippe panikken med covid nå, men folk er jo så forskjellige. Selv er jeg nok dessverre litt godtroende og pinglete og holder meg stort sett til det som blir bestemt.  I tillegg har jeg aldri kunnet fordra trengsel, uavhengig av pandemi, når det vrimler av folk i butikken og noen puster deg i øret mens du holder på i betalingsterminalen. Enkelte har det med å stille seg opp for å snakke til deg, helt inntil. Heldigvis for at jeg er høyere enn de fleste og slipper å få dem rett i trynet, men det er ekkelt likevel.   Det er nok forskjell på hvor mange cm privat sfære man ønsker.  Jeg har også lov å mislike hissige bilister.

Jeg har da aldri ønsket å bestemme noe som helst over andre mennesker, og liker ikke å bli beskyldt for det.  Det må være lov å si at jeg finner meg i regler og at jeg godt kunne leve med meteren.  Gjør som du selv vil, og aksepter at ikke alle er like.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (7 timer siden):

 

Jeg har da aldri ønsket å bestemme noe som helst over andre mennesker, og liker ikke å bli beskyldt for det. 

 

Nå var det et spørsmål og jeg beklager om det ble oppfattet slik at det var beskyldning, men det tar jeg isåfall selvkritikk på. Poenget var at det i denne tråden ble nevnt hvordan Stortingslertallet har endret smittevernsloven i den retningen, men igjen - jeg tar selvkritikk.

Forlvrig - det beste som hjelper mot spredning av luftveisvriuser innendørs er ventilasjon. Tenker på det tåpelige "skilleveggene" Rema 1000 satte opp som liksom skulle beskytte folk, men hvor folk stod enda trangere på begge sider og som faktisk sperret for ventilasjon  - et eksempel på hvordan man gir handlende en falsk trygghetsfølelse. Liker ikke trengsel jeg heller; det er derfor jeg også unngå de verste handletidene om jeg kan, som lørdag 15-16 for eksempel.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Hva mener du? Covid har ikke "sluppet taket" nei; covid kommer ALDRI til å "slippe taket". Om noen virkelig TROR at covid-19, et hurtigspredende luftveisvirus på mirakuløst vis plutselig en dag skal forsvinne er de nok feilinformerte. Covid-19 er kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid og kommer ikke til å forsvinne i hverken din eller min levetid. Bare for å innformere: spanskesyken har heller ikke "sluppet taket"; den lever i beste velgående den dag i dag og blusser ofte opp vinterstid. Også kalt influensa. Men det er ikke en pandemi fordi menneskeheten fikk immunitet til å takle slik "the hard way" i 1920. Akkurat som med covid i 2022.

Problemet med Covid er at den ødelegger kroppen. For hver gang man blir infisert med Covid, så kan kroppen bli mer ødelagt. Også selv om man ikke blir veldig syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Nå var det et spørsmål og jeg beklager om det ble oppfattet slik at det var beskyldning, men det tar jeg isåfall selvkritikk på. Poenget var at det i denne tråden ble nevnt hvordan Stortingslertallet har endret smittevernsloven i den retningen, men igjen - jeg tar selvkritikk.

Forlvrig - det beste som hjelper mot spredning av kuftveisvriuser innendørs er ventilasjon. Tenker på det tåpelige "skilleveggene" Rema 1000 satte opp som liksom skulle beskytte folk, men hvor folk stod enda trangere på begge sider og som faktisk sperret for ventilasjon  - et eksempel på hvordan man gir handlende en falsk trygghetsfølelse. Liker ikke trengsel jeg heller; det er derfor jeg også unngå de verste handletidene om jeg kan, som lørdag 15-16 for eksempel.

Takk for det, jeg beklager også fordi jeg reagerte på den måten.

om å gi fullmakter til regjeringen og gå utenom stortinget: jeg vet ikke, og ingen vet vel egentlig over hva som eventuelt blir det neste som kan ramme. Jeg vil ikke tenke for mye på hypotetiske katastrofer og sykdommer. Da går for mye tid og psykisk helse til bekymring.  Det kan jo være alt mulig av virus som dukker opp. I dag har jeg lest og fortrengt en artikkel om et zombievirus under permafrosten i Sibir, i morgen er det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 11.12.2023 den 1:07 PM):

Enig, i utlandet er de mye bedre. Der går de med masker iallefall. 

Hvilket utland? Jeg har reist en del etter at pandemien tok slutt(som de fleste er enige om er over)og i det aller meste av verden har folk lagt covid-19 bak seg for lengst og gått videre. I hele Europa er munnbind et like sjeldent syn som i Norge. I enkelte asiatiske land ser man fortsatt en del, men det skyldes mye sosialt gruppepress og kollektivisme. På det amerikanske kontinentet er det et noe vanligere syn enn i Europa men de aller fleste har også der for lengst kastet munnbindene - det er ikke slik at gatene er fulle av ansiktsløse mennesker slik det var i 2021 - heldigvis.

Salvesen. skrev (På 11.12.2023 den 1:07 PM):

Satt i ett trangt rom med en dame som åpenbart var syk i dag. Ingen hensyn. 

Da snakker vi helt klart om mangeldene oppdragelse og mangel på folkeskikk. Alle med common sense holder seg hjemme om de kan når de er smittsomt syk eller viser hensyn til andre om de må være i omgivelser hvor andre friske mennesker vanker.

Markiii skrev (På 22.1.2024 den 11:53 AM):

Problemet med Covid er at den ødelegger kroppen. For hver gang man blir infisert med Covid, så kan kroppen bli mer ødelagt. Også selv om man ikke blir veldig syk.

Long covid? Jo da, det er noen som hevder dette og det kan være mulig - hos enkelte - med ekstremt dårlig immunforsvar. Men jeg kjenner ingen dette gjelder for og som har hatt covid som en "tikkende bombe". Det er heller ikke så bred enighet om dette; FHI for eksempel avviser at dette er noe utbredt folkehelseproblem. Det er vel mer "fringe"-figurer som Gundhild Nyborg som fronter dette i Norge. Hadde dette vært et så utbredt problem som disse påstår hadde vår verden vært i langt mer alvorligere problemer enn vi er. Uansett er nok det beste råd mot å bli veldig dårlig av covid, som er uunngåelig å få uansett å leve mest mulig sunt slik at kroppen unngår mest mulig belastning og er sterk og robust.

Adobyen skrev (På 22.1.2024 den 1:30 PM):

I dag har jeg lest og fortrengt en artikkel om et zombievirus under permafrosten i Sibir, i morgen er det noe annet.

Leste om den jeg også. Om det er det bare det å si at media elsker å skremme med mest mulige grusomme dommedagscenarier fordi det gir klikk og inntekter. Permafrost har smeltet før i historien og ikke utløst noe "zombievirus" av den grunn. Jeg er mer bekymret fordi fra naturens side unaturlige "zombievirusene" som forkjes frem av Mengele-aktige forskere på laboratorier i Kina; viruser som ikke ville eksistert uten slike gærne forskere med gudeforestillinger om seg selv. DET er skremmende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...