Gå til innhold

Kommentar: Black Week er noko vas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser gjerne på produktet ganske lenge før jeg kjøper. Jeg undersøker prishistorikk og følger med på om det jeg kjøper faktisk er på tilbud og ikke bare satt ned til ordinærpris fra fantasiprisen de setter. Som forbrukere må vi faktisk bli litt mer bevisste for å ikke bli lurt.

Jeg har tenkt å kjøpe meg relativt dyr ny pc nå, og hadde håpet noen av komponentene ble billigere ila black week. Ikke ett eneste komponent ble billigere, de ble i stedet dyrere. Asus Rog strix RTX 4090 white edition som lå i handlekurven min ble i løpet av natten nesten 3000 kroner dyrere. Jeg mistenker at det er for å gi tilbud til ordinærpris i romjulen, men det viser hvor uredelig disse salgene faktisk er. De tingene som lå i handlekurven min kostet ~39k i går, og koster ~44k i dag.

Legger ved et bilde av priskurven til skjermkortet:

received_882809766529516.jpeg.bac4c9624c1c5d064e2c3f9dda5bcc73.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
PheIix skrev (3 minutter siden):

Jeg ser gjerne på produktet ganske lenge før jeg kjøper. Jeg undersøker prishistorikk og følger med på om det jeg kjøper faktisk er på tilbud og ikke bare satt ned til ordinærpris fra fantasiprisen de setter. Som forbrukere må vi faktisk bli litt mer bevisste for å ikke bli lurt.

Jeg har tenkt å kjøpe meg relativt dyr ny pc nå, og hadde håpet noen av komponentene ble billigere ila black week. Ikke ett eneste komponent ble billigere, de ble i stedet dyrere. Asus Rog strix RTX 4090 white edition som lå i handlekurven min ble i løpet av natten nesten 3000 kroner dyrere. Jeg mistenker at det er for å gi tilbud til ordinærpris i romjulen, men det viser hvor uredelig disse salgene faktisk er. De tingene som lå i handlekurven min kostet ~39k i går, og koster ~44k i dag.

Legger ved et bilde av priskurven til skjermkortet:

received_882809766529516.jpeg.bac4c9624c1c5d064e2c3f9dda5bcc73.jpeg

Ja dessverre har black week blitt en svindelaffære med noen få unntak. Mine kontakter i bransjen forteller at det er helt normalt å enten skru opp prisene rett før eller bare lyve om de samme. Unntakene er enkelte lokkevarer som ofte er utsolgt før uken starter.

Handelsstanden skyter seg selv i foten ved å lyve. Det er mye bedre å følge med på prisene i et lengre perspektiv og konfrontere kjedene med hva du har funnet hos konkurrenten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jo vanligere det blir å jukse ved å skru opp prisene over tid for så å gi Black Friday/Week/Month-"tilbud" som i realiteten er ordinær pris etter tett på sådan, jo mer enig er jeg i at hele skiten burde avvikles.

Hvis handelsstanden går tilbake til kun Black Friday, evt. Black Week, med reellefaktiske tilbud istedet for å skyte seg selv i foten med kanon med villedende priser og lokketilbud som i realiteten er ordinær pris nedsatt fra kunstig høy, falsk "normalpris", så kan vi fortsette med det.

Dessverre er det vel nok folk som går fem på og lar seg lure til at de anser det som lønnsomt å fortsette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber i butikk og sier selvsagt ikke hvilken.

Folk og butikker bruker ordet salg hele tiden. Det er kun to ganger i året det er salg det det stammer fra gammelt av. Det er August salget og Romjul / Januar salget. ALT annet og jeg mener ALT annet er KAMPANJER.

Igår så priset vi om det meste i butikken til "black week" og gjett hva... Eneste som var forskjellen på prisen var navnet på plakaten. Før stod det "kampanje" , "salg" , "se her" , "pang pris" , "Kupp"... Alle de heter nå "BLACK WEEK!!!" men prisen er den samme som før. Noen gikk opp i pris. Spurte sjefen selv. Kommer det noen tilbud til selve Black friday. Svar: Black Friday har blitt vasket ut så blir samme pris på alt som ellers i black week og cyber monday vil følge det samme på nett og i butikk.

Det komiske er at folk kommer inn og blir lurt år etter år... enten er folk stokk dumme eller så vil de bli lurt... Ta komplett.no... er jo samme gamle prisene på alt. Ikke tilbud på en dritt. Eneste som er i nærheten av å ha en bra prosentnedgang er noe ræl de bare vil bli kvitt som RGB kabel etc.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev:

Jo vanligere det blir å jukse ved å skru opp prisene over tid for så å gi Black Friday/Week/Month-"tilbud" som i realiteten er ordinær pris etter tett på sådan, jo mer enig er jeg i at hele skiten burde avvikles.

Hvis handelsstanden går tilbake til kun Black Friday, evt. Black Week, med reellefaktiske tilbud istedet for å skyte seg selv i foten med kanon med villedende priser og lokketilbud som i realiteten er ordinær pris nedsatt fra kunstig høy, falsk "normalpris", så kan vi fortsette med det.

Dessverre er det vel nok folk som går fem på og lar seg lure til at de anser det som lønnsomt å fortsette...

Er akuratt det samme jeg har sagt til sjefen på jobben. Nye normal prisen er jo 20% rabatt. Folk sier jo selv til meg "når kommer varen på tilbud tror du" og da henger plakaten med "Nå 20% rabatt"... jeg må si dessverre "den er på tilbud nå" svar fra kunde: "jada men 20% er det jo hele tiden. Når kommer den på 40 - 45% eller mer?" Jeg sier jo selv til kunder at man er idiot idag hvis man handler NOE som helst til ordinær pris. Da har du rett og slett for mye penger.
Lenke til kommentar

Black Scamday er jo rart er lov egentlig.

Massiv aggressiv markedsføring og eneste krav er at prisen som gies må være lavere enn det laveste den har vært dem siste 30 dagene (nytt regelverk fra 1. oktober). Det blir så feil å kalle det "salg" når en vare har kosta historisk sett 1500kr fra januar til august/september, så satt opp til 1900 i oktober og så satt "ned" til 1700 under black scamday.

Teknisk sett satt ned, men langt i fra hva jeg ville ha kalt et tilbud...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Er det noen som vet om amerikanerne også holder på med black week/month? 

Eller holder de fast ved én dag med faktisk gode tilbud? 

De fleste holder seg vell til neste uke og uken etterpå. Jobber innenfor logistikk/automasjon og det er disse to ukene en merker det store volumet. Det gjelder stort sett hele verden, med unntak såklart.

Lenke til kommentar

Jeg er butikksjef i en elektronikk kjede og de drøyeste tilbudene vi har løpet året er Black Week. Tett etterfulgt av romjulssalg om nyttårs salg. Men black week har generelt de beste tilbudene. Hvis en har litt i topplokket kan man lett styre unna de som "jukser". Black week forsvinner ikke, vær realistiske. Jeg har selv gjort grundige undersøkelser og har gjort et veldig godt kjøp på et produkt som det er rekordlav pris på nå.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Boss-Znakemaster said:

Helt enig at man ikke trenger ny Oled TV hvert andre år. Føler ikke det har vært merkbar nokk oppgradering i panelene eller chip siste år. Velger man derimot å oppgradere en Oled TV man allerede har i hus så vil jeg si at det er generelt for størrelsen. Eneste ellers er at nyere panel klarer mer lysstyrke.

Jeg sitter på en 12 år gammal plasma 1080p tv. Men kan ikke ta meg råd til ny tv så lenge denne forsatt lever. Trodde disse moderne sakene skulle gå i stykker etter et par år jeg. Men her bare tøffer TVen min videre som en Energizer Bunny.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det alle artiklene og kommentarene jeg har lest som slakter BW har til felles er at de ikke kommer med konkrete eksempler. Tek forsøkte seg på det ved å vise til en Samsung Fram TV som de sa var 'satt opp' i pris før BW, men det som skjedde var at den hadde vært på tilbud, gått tilbake til normalpris, og er nå på tilbud igjen. Er det svindel å ha tilbud på samme produkt mer enn 1 gang?

Vi har faktisk et ansvar for det vi handler selv, og det er helt ekstremt enkelt å sjekke prishistorikk på produkter gjennom prisjakt. Blir man lurt så har man gjort null innsats selv.

Lenke til kommentar

Jeg følger litt med på enkelte elektronikkprodukter. Selv om de er rimeligere nå enn for en drøy måned siden, så er jo prisene bare på samme nivå som for litt flere måneder tilbake. Det er ikke som om dette er voldsomt gode tilbud. 

Irriterende at vi skal tutes ørene fulle av reklame, i alle medier, for noe som faktisk ikke er noe spesielt. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 timer siden):

Ja dessverre har black week blitt en svindelaffære med noen få unntak. Mine kontakter i bransjen forteller at det er helt normalt å enten skru opp prisene rett før eller bare lyve om de samme. Unntakene er enkelte lokkevarer som ofte er utsolgt før uken starter.

Handelsstanden skyter seg selv i foten ved å lyve. Det er mye bedre å følge med på prisene i et lengre perspektiv og konfrontere kjedene med hva du har funnet hos konkurrenten.

Jeg hadde flere ting jeg vurderte å kjøpe. Jeg har ikke kjøpt en eneste av dem. Hele greia fremstår mer og mer som ren svindel.

Forbrukermyndighetene må begynne å slå ned på løgnene og svindelen, og dele ut saftige bøter.

 

  

WigNut skrev (21 timer siden):

Det komiske er at folk kommer inn og blir lurt år etter år... enten er folk stokk dumme eller så vil de bli lurt... Ta komplett.no... er jo samme gamle prisene på alt. Ikke tilbud på en dritt. Eneste som er i nærheten av å ha en bra prosentnedgang er noe ræl de bare vil bli kvitt som RGB kabel etc.

Komplett har salg på Samsung SmartTag 2. Den har laveste pris hittil i følge Prisjakt. Så en ting er det salg på der i det minste.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Scraphead said:

Vi har faktisk et ansvar for det vi handler selv, og det er helt ekstremt enkelt å sjekke prishistorikk på produkter gjennom prisjakt. Blir man lurt så har man gjort null innsats selv.

Visst er det enkelt, helt enig med deg. Du og jeg gjør det - men folk flest gidder ikke sånt, og det veit kjedene. Folk flest ser "førpris: 799, nå 299" og tenker at her sparer dem 500kr, men i realiteten så er greia satt ned kanskje en hundrelapp fra prisen den har hatt gjennom året.

Det er ikke svindel, men det er manipulativ markedsføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...