Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

Kjennar av Koranen skrev (På 30.10.2023 den 7.30):

Koranen er full av faktiske feil og sjølvmotseiingar ingen gud ville gjera = det er lygn at den er ord frå ein gud = valds- og uærlegdoms"religionen" islam er ein oppdikta og falsk "religion" - som rett nok ga Muhammed MYKJE: Store inntekter, ære, makt, slavar - og mange kvinner.

 

Td. "1000+ Mistakes in the Quran" listar opp - listar opp - utrulege 2400 slike punkt. (4 pr. side i min kopi av Abdullah Yusuf Ali si engelske omsetting.)

 

Åleine dei mange feila ingen gud ville gjera, provar at boka er dikta opp. Sjå og "The 13 Proofs".

Så du tror det finnes en religion som IKKE er oppdiktet? 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (30 minutter siden):

Så du tror det finnes en religion som IKKE er oppdiktet? 😄

 

Det er lov å bruke hodet, her er et artig tankespill som er verdt å merke seg.

Sett at det ikke sto noen intelligens bak universet, ingen skapende tanke.

I så fall var det ingen som laget min hjerne med det formål at den skulle tenke.

Da er det bare slik at når atomene inne i min hjerneskalle av fysiske eller kjemiske grunner tilfeldigvis ordner seg på en bestemt måte, gir det meg som et biprodukt det jeg kaller tenkning.

Men hvis det er tilfelle, hvordan kan jeg da stole på at min egen tenkning er rett?

Det ville være det samme som å velte en melkemugge og så håpe at skvettene vil ordne seg på en slik måte at du får et kart over London.

Men hvis jeg ikke kan stole på de argumentene som fører til ateisme, har [jeg] ingen grunn til å være ateist….

Hvis jeg ikke tror på Gud, kan jeg ikke tro på tenkeevnen, og derfor kan jeg ikke bruke tenkeevnen til å tvile på Gud.»    C. S. Lewis
Hvem er egentlig hjernevasket?!?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

Det er lov å bruke hodet, her er et artig tankespill som er verdt å merke seg.

Sett at det ikke sto noen intelligens bak universet, ingen skapende tanke.

I så fall var det ingen som laget min hjerne med det formål at den skulle tenke.

Da er det bare slik at når atomene inne i min hjerneskalle av fysiske eller kjemiske grunner tilfeldigvis ordner seg på en bestemt måte, gir det meg som et biprodukt det jeg kaller tenkning.

Men hvis det er tilfelle, hvordan kan jeg da stole på at min egen tenkning er rett?

Det ville være det samme som å velte en melkemugge og så håpe at skvettene vil ordne seg på en slik måte at du får et kart over London.

Men hvis jeg ikke kan stole på de argumentene som fører til ateisme, har [jeg] ingen grunn til å være ateist….

Hvis jeg ikke tror på Gud, kan jeg ikke tro på tenkeevnen, og derfor kan jeg ikke bruke tenkeevnen til å tvile på Gud.»    C. S. Lewis
Hvem er egentlig hjernevasket?!?

Særdeles interressant! (Gjesp...)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjennar av Koranen skrev (På 30.10.2023 den 7:30 AM):

Koranen er full av faktiske feil og sjølvmotseiingar

Det er det ikke bare Koranen som har, Bibelen har mange motsigelser den også. Det betyr ikke det som står skrevet er feil, men at man ikke forstår hvordan man skal lese hellige bøker på. Grunnen er enkel, tekstene er ikke skrevet i sammenheng, (se et eksempel fra Luk.1.1-4 hvor Lukas redigerer teksten for Teofilos så den blir i sammenheng.) eller de har blitt blandet med vilje for å skjule begivenhetens gang. Nostradamus har gjort nettopp det i sine profetiske vers. Han opplyser faktisk i et av brevene angående profetiene at de er skrevet i sammenheng (for en periode på 2240 år). Men enda tolkes det et og et vers for helt ulike hendelser, helt ute av sammenheng. Så hellige tekster behøver ikke å være feil skrevet, men misforstått pga at tekstene kan være fremstilt i gåter, lignelser eller bildespråk. De oppklares gjerne helt andre steder enn man skulle forvente. Job opplyser i 11.6 at visdommens hemmeligheter inneholder en dobbel forstand/ innsikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Romeren skrev (På 30.10.2023 den 8:10 AM):

Jeg blir alltid like imponert over folk som vet så mye om Gud og guder at de kan vurdere sånt.

Man trenger egentlig ikke å vite så mye om Gud og guder for å kunne identifisere selvmotsigelser i en tekst.

 

  

Investigator224 skrev (På 30.10.2023 den 9:03 AM):

Ateister er ofte blant de som tror sterkest.

Denne påstanden har du ikke klart å begrunne.

Sitat

Jeg har en kompis som holder seg unna narkotika.  Det klarte han først etter å bli fanatisk kristen.  Han sier at "dersom jeg skal bruke logikk, så kommer jeg til helvete".

Så fint for ham da, men det betyr ikke at aller er slik.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 minutter siden):

Sant nok, det holder å være fysisk i stand til å google – og svelge all kritikk man finner, fordi man uansett ikke har peiling selv.

Har man et aldri så lite snev av såkalt "bondevett" og helt elementær utdannelse på grunnskolenivå hjelper det også 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 minutter siden):

Man trenger egentlig ikke å vite så mye om Gud og guder for å kunne identifisere selvmotsigelser i en tekst.

Det kan du ha rett i - om det var selve teksten det gjaldt. Men det var det ikke.

Kjennar av Koranen skrev (På 30.10.2023 den 7:30 AM):

Koranen er full av faktiske feil og sjølvmotseiingar ingen gud ville gjera = det er lygn at den er ord frå ein gud

Så hvordan kan man vite det uten kunnskap? Å vite hva en gud, et åndevesen - som til og med kan ha skapt himmel, jord og alt som finnes, kan og vil - eller ikke vil - gjøre - er en imponerende innsikt i hvertfall ikke jeg har. Mulig KaK har det ... ?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 minutter siden):

Har man et aldri så lite snev av såkalt "bondevett" og helt elementær utdannelse på grunnskolenivå hjelper det også 😉 

Godt mulig det hjelper, men de fleste blod-ateister her inne er googlere som aldri har lest skriftene selv  – leser man ikke skriften selv så er jo utdanningsnivået irrelevant. Man får et forvrengt bilde av den hellige skriften gjennom kirsebærplukkede sitater og lav-kvalitets kommentarer, så føler man seg klar til å spamme ned diskusjon.no.

Den beste ateist-filosofien er interessant å lese. Å diskutere ateist-filosofi med ateister som aldri har lest en bok om temaet er dog i regelen nokså kjedelig, spesielt fordi det synes å være en omvendt korrelasjon mellom å ha lest lite og være sikker i sin sak.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 minutter siden):

 

 

Ateister er blant de som tror sterkest. 

Denne påstanden har du ikke klart å begrunne.

 

Jeg skal prøve å begrunne.  Jeg husker da jeg var ateist.  Jeg trodde ekstremt sterkt.  I ettertid innser jeg at det å være fullstendig overbevist og uten tvil om at det fantes noen åndeverden eller guder var ekstremt arrogant. 

Vi kan ikke vite disse tingene.   En allmektig, allvitende, god gud, virker usannsynlig for meg, og jeg tror ikke på det selv, men jeg ser at mange har stort utbytte av å tro.  Det gjør livene deres bedre og det gjør dem til bedre personer.  Så for min del er jeg kanskje ateist med tanke på den klassiske kristne guden, men jeg er åpen for andre entiteter og religiøse konsepter.

Det er fortsatt min tro.  Jeg kan ikke fullstendig bevise at det ikke fins det de kristne eller muslimene tror på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 minutt siden):

Godt mulig det hjelper, men de fleste blod-ateister her inne er googlere som aldri har lest skriftene selv  – leser man ikke skriften selv så er jo utdanningsnivået irrelevant. Man får et forvrengt bilde av den hellige skriften gjennom kirsebærplukkede sitater og lav-kvalitets kommentarer, så føler man seg klar til å spamme ned diskusjon.no.

Den beste ateist-filosofien er interessant å lese. Å diskutere ateist-filosofi med ateister som aldri har lest en bok om temaet er dog i regelen nokså kjedelig, spesielt fordi det synes å være en omvendt korrelasjon mellom å ha lest lite og være sikker i sin sak.

Det har du antagelig rett i! Har ikke tenkt så mye over det. Har selv et nytestamente her som jeg har hatt siden jeg ble konfirmert og presten har skrevet "Jeg er verdens lys" på førstesiden. Det tok meg ikke veldig lang tid å komme over det.

Men nå trodde jeg det var "bevisene" fra trådstarter som var temaet, og ikke religiøse/ateistiske filosofier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (5 minutter siden):

Jeg skal prøve å begrunne.  Jeg husker da jeg var ateist.  Jeg trodde ekstremt sterkt.  I ettertid innser jeg at det å være fullstendig overbevist og uten tvil om at det fantes noen åndeverden eller guder var ekstremt arrogant. 

Vi kan ikke vite disse tingene.   En allmektig, allvitende, god gud, virker usannsynlig for meg, og jeg tror ikke på det selv, men jeg ser at mange har stort utbytte av å tro.  Det gjør livene deres bedre og det gjør dem til bedre personer.  Så for min del er jeg kanskje ateist med tanke på den klassiske kristne guden, men jeg er åpen for andre entiteter og religiøse konsepter.

Det er fortsatt min tro.  Jeg kan ikke fullstendig bevise at det ikke fins det de kristne eller muslimene tror på. 

Det er faktisk godt skrevet! At noen blir bedre av hva de tror på er jeg også overbevist om.

Hva jeg er, er jeg usikker på, men jeg tror det finnes noe godt i alle og at en eventuell Gud finnes i hva hva vi gjør og ikke i hva vi tror på.

Er antagelig mest ateist 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...