Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

HvemFormetMeningeneDine skrev (1 minutt siden):

Du bare skrøt slik til vennene dine at du hadde sluttet å kommentere mine innlegg, stå på….

Her tror jeg du må ha drømt... 🤔

Jeg skjønner jo at du ikke liker å få svar som forklarer på en saklig (om enn noe spydig) måte hvorfor du tar helt feil, men du kan jo forsøke å ta med litt sak og ikke bare personfokus i svaret ditt også... 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (25 minutter siden):

Integritet er no dritt. Du gir deg ikke….

Det har ikke funnet sted noe makroevolusjon?

Capitan Fracassa skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg kommer nok aldri til å gi meg med å kommentere åpenbare feilslutninger. 

HvemFormetMeningeneDine skrev (10 minutter siden):

Du bare skrøt slik til vennene dine at du hadde sluttet å kommentere mine innlegg, stå på….

Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Her tror jeg du må ha drømt... 🤔

Du bet på integritet innlegget mitt, tydeligvis vet du hva jeg mente, skal se om jeg finner innlegget.

For egen del er det lenge siden jeg sluttet å svare @HvemFormetMeningeneDine

 

Endret av HvemFormetMeningeneDine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (10 timer siden):

Godt mulig det hjelper, men de fleste blod-ateister her inne er googlere som aldri har lest skriftene selv  – leser man ikke skriften selv så er jo utdanningsnivået irrelevant.

Denne påstanden kan man snu på og den er like "sann" de fleste "blod-ateister" har faktisk lest bibelen, og det er mye av grunnen til at de faktisk er ateister, mens de fleste religiøse aldri har lest sin hellige bok, men bare hører på en eller annen prest som plukker kirsebær. 

Å bruke et så kraftig å effektivt verktøy til å friske opp hukommelsen ser jeg egentlig ikke et problem med, jeg tror mange religiøse hadde hatt god nytte av å blitt googlere.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (39 minutter siden):

Til TS: hvordan kan du bevise at Koranen er oppdikta? Kan ikke se at du har lagt ut noe interessant bortsett fra dine meninger. Så hvor er beviset?

Nå er ikke jeg TS, men svarer allikevel, siden jeg også mener at Koranen (og Bibelen) er oppdiktet:

I begge disse bøkene er det en god del selvmotsigelser og en god del ting vi basert på vitenskapen vet at er feil (feks skapelsesberetningene). 

Dette viser at i hvert fall deler av disse bøkene er skrevet av mennesker som diktet, eller at guden som står bak ønsket at det skulle være motsigelser og feil der. 

Nå er det mange troende som mener at deler av deres hellige bok er slik diktning og ikke fakta, så dette beviser selvsagt ikke at det ikke finnes noen gud. 

Lenke til kommentar

Koranen, Bibelen, Toraen, Tripitaka, Bhagavadgita osv er ALLE skrevet av mennesker og dermed like feilbarlig som mennesker er... Det er på grensen til umulig å følge Bibelen eller andre religiøse skrifter bokstavrett uten at du seriøst ødelegger ihvertfall noen av de menneskene du har rundt deg i livet ditt - eller alternativt ødelegger deg selv. Bibelen f.eks er langtifra noe perfekt oppskrift på et perfekt liv eller for den saks skyld en perfekt verden - noe den selv innrømmer med å si at mennesker ikke er skapt til å herske over mennesker pluss i tillegg til å basere en hel tro på at den verden vi har i dag lever på lånt tid i påvente av "guds rike".

Det absolutt største beviset på at disse bøkene ikke er gudommelig er at OM de hadde vært det så ville de vært nettopp ufeilbare og perfekte ;)

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (18 minutter siden):

Det absolutt største beviset på at disse bøkene ikke er gudommelig er at OM de hadde vært det så ville de vært nettopp ufeilbare og perfekte ;)

Det er ikke noe problem å la være å lese disse bøkene, de er allikevel ikke beregnet til hvermannsen, men til sitt folk. Det står litt om dette i en læresalme i Bibelen (Salm.78.1-4 ff/ bildetaler fra gammel tid strømmer frem av Guds munn) Man slipper å være uvitende om dette når dette skjer...

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 1.11.2023 den 8:47 AM):

well no shit sherlock vi er alle enige om det, men de religiøse er ganske bastante på at bibelen er guds hellige ord, at det er bullshit er vi enige om. 

Det er nok mange som trur Bibelen er ord frå Gud/Jahve. Skilnaden er et Koranen og islam påstår at Koranen er ein allvitande gud sine eksakte ord, sende ned av guden og attgjevne ordrett. Dei mange faktiske feila ingen gud ville gjera, provar at påstanden er usann - boka er dikta opp av nokon annan og falsk - - - og meget (religionsbasert) rasistisk, valdelet og grunnlaget for islam sine vide reglar for lovleg uærlegdom i gjerning og ord.

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (På 1.11.2023 den 9:00 AM):

TS kritiserer muslimene selv i en annen tråd så jeg trekker sammenhengene hit, å kalle en hel religiøs gruppe for uærlige/upålitelige og voldelige er typisk fremmedfrykt propaganda.

Eg kallar ikkje ei folkegruppe valdeleg eller uærleg. Eg kallar ei bok, ein ideologi, moralkoder, og ein "religion" oppdikta, valdeleg og med vide løyver til uærlegdom i gjerning og ord. 

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 1.11.2023 den 9:36 AM):

Som en kompis av meg sa til meg: Om du ikke blir frelst (han er kristen) så er du i stor fare!

Her blir det med andre ord risiko vs belønning.

På den ene siden har du evig pine, på ubeskrivelig vis.

På den andre siden, så har du voldsom belønning.

Jeg antar det er samme greia i islam.

Hva velger du?  Er du villig til å se bort fra logikk?  Hvis de fleste rundt deg tror på dette og maser om dette konstant, vil det ikke da være lettere og inneholde mindre risiko å bare innordne seg disse holdningene?

 

Les Koranen så De veit kva De snakkar om. Det er ikkje hjelp i logikk, dersom utgongspunkt er haltande eller verre.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 1.11.2023 den 9:56 AM):

Her må eg få gi honør til islam og jødedommen, for om vilkåret etter kristendommen var at jesus skulle kome med frelse og fred så betyr det at det enten ikkje var den ekte jesus som vart født for 2000 år sidan eller så betyr det at gud er/var makteslaus til å oppfylle lovnadane sine. Så her har kristendommen avkrefta seg sjølv, jødedommen og islam har fortsatt tvilen til gode om at det fortsatt kan dukke opp ein jesus som fiksar verdens problem for oss.

 

Dette gjer det vel også i vanleg kristendom? Men litt vanlegare i den forstand at ulike grupperingar har gjort sine eigne tolkningar og danna pinsemeiningheit, mormonar og jehovas vitner.
For meg er dette det aller klaraste beviset på dei religiøse tekstane ikkje er guds ord, for om det gud sjølv som har formulert teksta så må vi vel anta at gud meinte kvar einaste ord og kvar einaste formulering? Og ein følgjer definitivt ikkje guds ord dersom ein sjølv tolkar eller enda verre "cherry picker" kva ein vil lyde og kva ein vil ignorere.

 

Jesus er komen iflg. Koranen. Han er faktisk den 3. viktigaste profetern i islam - etter Muhammed og Abraham.

Lenke til kommentar
0laf skrev (22 timer siden):


Jeg tror faktisk ikke du har lest noen av disse bøkene?

Det er også åpenbart at alle bøker er skrevet av mennesker, ingen har påstått noe annet.

Koranen består av bibeltekster, ispedd noe dilldall som ble fortalt Mohammed av erkeengelen Gabriel, men muslimer vet jo at verken erkeengelen Gabriel eller Mohammed skrev bøker, de ble skrevet lenge etterpå, av mennesker.

Ideologien og moralkodene er stort sett de samme i alle tre bøkene, Toraen, Bibelen og Koranen, men du ser ut til å legge en eller annen moderne forståelse til grunn, basert på nyheter om islamister og den slags, i stedet for å faktisk lese bøkene.

De ti bud finnes i Toraen og Bibelen, direkte nedskrevet, og flere viktige vers i Koranen uttrykker nøyaktig det samme.

Budene ble gitt av Gud til Moses på Sinai-fjellet, på relativt lik måte som Mohammed fikk sin informasjon fra Gabriel.

Årsak meg, men Koranen er heilt klar på at den er ord sende direkte ned frå den påståtte guden Allah. Det same seier Islam. Insinuasjonen om at eg ikkje har lese Koranen, gidd eg ikkje kommentera.

Endret av Kjennar av Koranen
Føya til ei setning.
Lenke til kommentar
0laf skrev (22 timer siden):


Jeg tror faktisk ikke du har lest noen av disse bøkene?

Det er også åpenbart at alle bøker er skrevet av mennesker, ingen har påstått noe annet.

Koranen består av bibeltekster, ispedd noe dilldall som ble fortalt Mohammed av erkeengelen Gabriel, men muslimer vet jo at verken erkeengelen Gabriel eller Mohammed skrev bøker, de ble skrevet lenge etterpå, av mennesker.

Ideologien og moralkodene er stort sett de samme i alle tre bøkene, Toraen, Bibelen og Koranen, men du ser ut til å legge en eller annen moderne forståelse til grunn, basert på nyheter om islamister og den slags, i stedet for å faktisk lese bøkene.

De ti bud finnes i Toraen og Bibelen, direkte nedskrevet, og flere viktige vers i Koranen uttrykker nøyaktig det samme.

Budene ble gitt av Gud til Moses på Sinai-fjellet, på relativt lik måte som Mohammed fikk sin informasjon fra Gabriel.

Eit hovedproblem er at Muhammed beviseleg ikkje fekk Koranen frå ein gud - INGEN gud gjer så mange og tildrls grove feil som ein finn o Koranen. (Ein teori er aj han fekk TLE - Temporal Lobe Epilepsy/sidelappseplepsi. Sjukdomen kan gje slike religiøse illusjonar som Muhammaed fortalde om. I starten kan han ha trudd på eigne ord, men etter kvart oppdaga han kunne utnytta situasjonen.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...