Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

AvgAug skrev (5 timer siden):

Det er irrelevant å peke ut kun èn religion på dette når samtlige lider av samme "problem". Det er ingen religioner som ikke har tekster som er beviselig feil og oppdiktet, samt har en stor gruppe som følger teksten som direkte ord fra en gud. Et lite unntak er religionene hvor det ikke er en gud i sentrum, men de og har grupperinger og forskjellige tolkninger som skaper splid internt.

Det er hykleri å peke ut feil og mangler ved andres religion dersom en selv også følger en religion. Samtlige religioner har vært "uærlige", voldelige og rasistiske. Slik blir det ofte når mennesker grupperer på denne måten hvor alle andre grupper tar "feil".

Beklager, men eg har for lengst mist trua på på at gudar eksisterar. (Muligens ikkje 100% sikker på kristendomen - Jesus la stor vekt på å vera ærleg, og fortalde disiplane sanning, kan noko overnaturleg ha vore innvolvert, men eg er ikkje sterk i den trua, heller.

 

Men det er svært langt frå irrelevant å dra fram sterke prov for at ei rasistisk, aggresiv, valdeleg lære med vide fullmakter til uærlegdom, valdtekt av fanga kvinner og jenteborn, etc. er oppdikta og falsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Å se hvilken innvirkning den har på deg.

"den", du mener boken som jeg gjør det klart ikke eksisterer, har en innvirkning på meg? Eller mener du bibelen? Vanskelig å forstå hva du mener. (for jeg kan ikke tenke meg at det er en kristen greie å klippe og lime og debattere uredelig, det kan kun være uforstand og manglende forståelse)

Bibelen er alt annet enn gudommelig og har ført til splid og lidelse i hundrevis av år. Som koranen. Og har ingen direkte innvirkning på meg, annet enn at jeg finner det interessant å debattere da jeg faktisk har lest begge bøkene, opptil flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 minutter siden):

Blir litt rar å nekte for at den ikke eksisterer, eller gjør du deg bare litt kostbar?

Hvor lenge har du kommentert postene mine nå?

Nekte for at den ikke eksisterer? Jeg nekter altså ikke på at den ikke eksisterer, jeg gjør det klart at det ikke finnes en slik gudommelig bok. Gjøre seg kostbar? Seriøst, hva i alle dager er det du snakker om? Ha ha, av alle tåpelige ting jeg har lest.

Jeg svarer sjelden på dine poster, men av og til deler jeg visdom, selv til deg, på direkte svar til meg, fordi så langt det lar seg gjøre vil jeg behandle min neste som meg selv, som den historiske buddha sa det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Aaah…

Tenk deg denne spinnville ideen: at noen synes en samling tekster med mengder av faktiske feil, skrevet av mennesker som visste mindre enn vi vet i dag og bærer preg av det, som fører til kriger, splittelse og faenskap i århundrer, altså, at noen tenker på en slik tekstsamling som "ikke gudommelig". Tar du den? Der er jeg. Og dette er slik jeg ser på både koranen og bibelen. 

Så: Nekter for bibelen eksister? Nei, Nekter for at koranen eksister? Nei. Nekter for at noen av dem er "den fantastiske boken om absolutt alt inspirert av den store guden "`Ja.

Fikk du det med deg nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (4 timer siden):

Nå er det vel nettopp fordi mennesker IKKE BRUKER RETTLEDNINGEN i disse bøkene i daglilivet som viser hvor lite tilbøyelige de er. Hvis du leser dagens aviser eller ser nyhetene så får du dette bevist i klartekst. Men forstår godt at folk unngår nyheter om verdens tilstand.

Oppskriften for en bedre verden begynner her:

Elsk din neste som deg selv.

Behandle andre mennesker som du selv ønsker å bli behandlet.

Du skal ikke myrde. Du skal ikke være utro mot ektefellen din. Du skal ikke stjele. Du skal ikke vitne falskt mot en annen person. Du skal ikke begjære en annens hus/eiendom.

Så, det blir dumt å skylde på bibelen for menneskers oppførsel

Dette er klassisk cherry picking ;) Nå har jeg vært JV i nesten 20 år og spist min del av bibelkaken (og før du sier at JV har feil bibel og at de ikke er kristne etc så leste jeg ALLE oversettelsene og jeg er IKKE JV lenger)

Det er på grensen til umulig å følge Bibelen som oppskrift uten at du seriøst ødelegger ihvertfall noen av de menneskene du har rundt deg i livet ditt - eller alternativt ødelegger deg selv. Bibelen er langtifra noe perfekt oppskrift på et perfekt liv eller for den saks skyld en perfekt verden - noe den selv innrømmer med å a) si at mennesker ikke er skapt til å herske over mennesker pluss b) basere en hel tro på at den verden vi har i dag lever på lånt tid i påvente av "guds rike"

Selvsagt er det ikke bibelens (eller andre bøkers) feil at mennesker oppfører seg dårlig. 

Men som TS påpeker - Koranen, Bibelen, Toraen, Tripitaka, Bhagavadgita osv er ALLE skrevet av mennesker og dermed like feilbarlig som mennesker er...

Endret av sofiemyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (47 minutter siden):

Tenk deg denne spinnville ideen: at noen synes en samling tekster med mengder av faktiske feil, skrevet av mennesker som visste mindre enn vi vet i dag og bærer preg av det, som fører til kriger, splittelse og faenskap i århundrer, altså, at noen tenker på en slik tekstsamling som "ikke gudommelig

Tenk deg samme spinnville ide’ der menneskene har tilegnet seg masse kunnskap og «vokst» i «visdom» uten en gammel bok til å veilede dem, da hadde menneskene hatt fred seg imellom da og samtidig forvaltet naturen med kjærlighet….Tar du den?

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 minutter siden):

Tenk deg samme spinnville ide’ der menneskene har tilegnet seg masse kunnskap og «vokst» i «visdom» uten en gammel bok til å veilede dem, da hadde menneskene hatt fred seg imellom da og samtidig forvaltet naturen med kjærlighet….Tar du den?

Du er også interessert i indianernes levesett?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 time siden):

Selvsagt er det ikke bibelens (eller andre bøkers) feil at mennesker oppfører seg dårlig. 

Blir man hjernevasket etter alle kunstens regler til å bli et bibelsk rasshøl så er det vel liten tvil om at den ikke akkurat har hjulpet til ? Det er jo en ond sirkel her, det vet du kanskje bedre enn meg om du som var i JV.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Nei, jeg hater ikke kristne eller muslimer, men jeg er ikke en fan av religion, du har tydeligvis valgt deg en spesifikk religion.

 

De stammer fra samme kilde, de er langt likere enn de er ulike

 

Nei de mener teksten kom fra gudene de også, det er forøvrig veldig klart for alle at disse såkalte hellige tekstene er skrevet av mennesker, det er bare åpenbart, men de begge mener gudene er involvert på et eller annet vis, fordi de stammer fra samme kilde antageligvis.

 

No shit :thumbup:

Presisering: Det er påstanden om at Koranen er frå ein allvitande gud, som beviseleg er lygn

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Greia er at når du går til angrep på en religion spesifikt så lurer nok enkelte på om du angriper religionen, eller om målet egentlig er muslimene.

Eg har reist i 13 muslimske land - innkludert Syria, Irak, Iran, Afghanistan (men før krigane), Pakistan, Indonesia. Eg veit inderleg godt at muslimar flest er ok (iflg. relevant vitskap er det "berre" ca. 2% som i fredstid er eller kan bli farlege. Men eg har studert Koranen - og Islam - nokså godt. Stoffet er skremande. Og det er då ekstra tankevekkande at Koranen beviseleg er oppdikta - INGEN gud ville levera ei lærebok av slik kvalitet og så full av ofte grove feil.

Lenke til kommentar
Kjennar av Koranen skrev (4 minutter siden):

Presisering: Det er påstanden om at Koranen er frå ein allvitande gud, som beviseleg er lygn

Eller enda bedre: Det er påstanden om at Koranen er fra en allvitende og allmektig gud som ønsker å spre sannhet, som er beviselig feil (ikke nødvendigvis løgn, da løgn forutsetter at avsender vet det er usant).

En gud kan godt være allvitende og ønske å spre kaos i stedet for sannhet - det kunne forklare mye hvis man først skal være teist.

Det samme gjelder for øvrig for Bibelen (både GT og NT)-

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (8 timer siden):

Jeg gjør det fordi du har en tydelig agenda her. Du generaliserer for en stor gruppe mennesker i verden og kaller de uærlige og voldelige, altså akkurat det som skaper fremmedfrykt og hat, ikke for bare religionen, men for mange mennesker.

Jeg sporet egentlig ikke over til kristendommen selv, men jeg skjønner de som gjør det fordi hva er det mest sannsynlig at du er? Kristen. Da er det nok mange som føler her at du svartmaler en religion du ikke liker slik at du kan føle at din er overlegen. 

Korreksjon: Eg kallar - og kan utan vidare dokumentera - at Koranen er valdeleg (f.x. listene over 1280 religionsbasert rasistiske punkt og 600 punkt positive eller sterkare til bruk av vald/og eller undertrykking - "Verses of War in the Quran").

Ei anna side ved saka er at ein innhamra og påstått religiøst rett ideologi og moralkode kan verka på dei som trur på "religionen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...