Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

Romeren skrev (20 minutter siden):

Å vite hva en gud, et åndevesen - som til og med kan ha skapt himmel, jord og alt som finnes, kan og vil - eller ikke vil - gjøre - er en imponerende innsikt i hvertfall ikke jeg har.

Mulig det lar seg gjøre å finne ut noe gjennom skriftinnholdet? Jeg har bestandig lurt på hvorfor mange er så interessert i himmelen og skapelsen av den? Hvorfor spør man seg ikke hvorfor Gud absolutt ønsker å flytte ned på jorden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (1 minutt siden):

Kunnskap gjennom erfaringer i motsetning til andres tanker mener du?

Nei «sunt bondevett»/«sunn fornuft» er stort sett egentlig ikke erfaringsbasert men basert på antagelser og inntrykk fra oppvekst. Pluss noe erfaringsbasert. Men mest fordommer. Merk at erfaringer i seg selv er anekdotiske, og ikke spesielt mye verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (16 minutter siden):

Godt mulig det hjelper, men de fleste blod-ateister her inne er googlere som aldri har lest skriftene selv  – leser man ikke skriften selv så er jo utdanningsnivået irrelevant. Man får et forvrengt bilde av den hellige skriften gjennom kirsebærplukkede sitater og lav-kvalitets kommentarer, så føler man seg klar til å spamme ned diskusjon.no.

Den beste ateist-filosofien er interessant å lese. Å diskutere ateist-filosofi med ateister som aldri har lest en bok om temaet er dog i regelen nokså kjedelig, spesielt fordi det synes å være en omvendt korrelasjon mellom å ha lest lite og være sikker i sin sak.

Veldig enig i dette.

Min erfaring tilsier at de mest ihuga ateistene på forum stort sett er de med minst peil.

(Men det er anekdotisk og slik sett uten vitenskapelig verdi. 😁)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Nei «sunt bondevett»/«sunn fornuft» er stort sett egentlig ikke erfaringsbasert men basert på antagelser og inntrykk fra oppvekst. Pluss noe erfaringsbasert. Men mest fordommer. Merk at erfaringer i seg selv er anekdotiske, og ikke spesielt mye verdt. 

Men religion er generelt erfaringsbasert og tuftet på universelle fakta? 😉 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Oppfattet det som om at du mente at "sunn fornuft" ikke var erfaringsbasert og reagerte på det siden jeg mener at det er ALT "sunn fornuft" egentlig baserer seg på... 😉 

Man tror gjerne «sunn fornuft» baserer seg på erfaringer og baserer seg seg 100% på virkeligheten som den er men dette stemmer ikke dessverre 🧐

De mest horrible og rent ut latterlige ting har vært basert på «sunn fornuft».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 minutter siden):

Mulig det lar seg gjøre å finne ut noe gjennom skriftinnholdet? Jeg har bestandig lurt på hvorfor mange er så interessert i himmelen og skapelsen av den? Hvorfor spør man seg ikke hvorfor Gud absolutt ønsker å flytte ned på jorden?

Det siste er for meg noe av det viktigste og fineste i kristendommen - det er Gud som bøyer seg ned til menneskene og frelser oss. I alle andre religioner jeg vet om er det menneskene som må klare kravene og behage Gud på ett eller annet vis. Og med det - at Gud bøyer seg ned blir Gud en av oss for at vi skal bli en i Ham. Litt stilig, egentlig.

Så det vi da kan vite om Gud er det som er fortalt oss i skriftene - åpenbaringene, avdekkingene av det som var skjult, ikke minst gjennnom det vi leser om Jesus.

Skriftene som åpenbaring gjelder nå ellers alle de tre bokreligionene jødedom, kristendom og islam.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Man tror gjerne «sunn fornuft» baserer seg på erfaringer og baserer seg seg 100% på virkeligheten som den er men dette stemmer ikke dessverre 🧐

De mest horrible og rent ut latterlige ting har vært basert på «sunn fornuft».

Da er vi uansett uenige! Det mest horrible er når noen leser "sannheten" i en bok skrevet av andre uten å tenke selv.

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Evnen til å tilegne seg kunnskap ligger i kombinasjonen, lese, analysere og tenke selv og ikke tro på alt man leser kanskje? 😉

Ja selvfølgelig.  Det er åpenbart og jeg har da heller aldri sagt noe annet 😉


Men ikke noe av det der er «sunt bondevett»/«sunn fornuft». «Sunt bondevett» er Trygdebeistet opplegg. Hvis du har sett eller hørt det geniale programmet Trygdekontoret med Thomas Seltzer.

Sånn typisk opplegg som f.eks.:

«Klart det at jorda er flat åssen kan det ellers ha seg at vi ikke har detti av ennå lissom? Sunn fornuft det lissom»

«Klart det at pyrramidene og sånn blei bygd av Aliens lissom, klart dissa primmitive mørkhuda folka kun’ke ha bygd dem der pyrramidene dem med dissa steinøksene sine og sånn, sunn fornuft det da lissom»

«Klart det at dem kvinnfolka hører hjemme på kjøkkenet, muttern hang bare på kjøkkenet støtt hu lissom (drakk mye da hu muttern da og daua når a var 53😞), det er sunn fornuft det lissom»

«Klart det at det ikke finns no Gud lissom, aldri sett no’n Gud jeg lissom og når jeg gikk på skolen sa lærer’n min at jeg sku’kke tru på Gud jeg sku tru på Marx (og han var skikkelig smart lissom, hadde i hvert fall 80 i IQ lissom), sunn fornuft det lissom»

«Klart det er bra for deg å spise fleinsopp og ta LSD lissom, da ser du verden sånn som den er på orntli lissom, dæffor det er forbudt lissom, klart det, regjeringa vil ikke at du ska se åssen verden er på orntli lissom, sunn fornuft det lissom»

Osv.

Satt litt på spissen for å få frem poenget 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig.  Det er åpenbart og jeg har da heller aldri sagt noe annet 😉


Men ikke noe av det der er «sunt bondevett»/«sunn fornuft». «Sunt bondevett» er Trygdebeistet opplegg. Hvis du har sett eller hørt det geniale programmet Trygdekontoret med Thomas Seltzer.

Sånn typisk opplegg som f.eks.:

«Klart det at jorda er flat åssen kan det ellers ha seg at vi ikke har detti av ennå lissom? Sunn fornuft det lissom»

«Klart det at pyrramidene og sånn blei bygd av Aliens lissom, klart dissa primmitive mørkhuda folka kun’ke ha bygd dem der pyrramidene dem med dissa steinøksene sine og sånn, sunn fornuft det da lissom»

«Klart det at dem kvinnfolka hører hjemme på kjøkkenet, muttern hang bare på kjøkkenet støtt hu lissom (drakk mye da hu muttern da og daua når a var 53😞), det er sunn fornuft det lissom»

«Klart det at det ikke finns no Gud lissom, aldri sett no’n Gud jeg lissom og når jeg gikk på skolen sa lærer’n min at jeg sku’kke tru på Gud jeg sku tru på Marx (og han var skikkelig smart lissom, hadde i hvert fall 80 i IQ lissom), sunn fornuft det lissom»

«Klart det er bra for deg å spise fleinsopp og ta LSD lissom, da ser du verden sånn som den er på orntli lissom, dæffor det er forbudt lissom, klart det, regjeringa vil ikke at du ska se åssen verden er på orntli lissom, sunn fornuft det lissom»

Osv.

Satt litt på spissen for å få frem poenget 🙂

Glemte det kanskje viktigste for meg "Vitenskapen"! Mange synes det er tull også, men jeg er som du sikkert har forstått enfoldig! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Romeren skrev (27 minutter siden):

Det siste er for meg noe av det viktigste og fineste i kristendommen - det er Gud som bøyer seg ned til menneskene og frelser oss. I alle andre religioner jeg vet om er det menneskene som må klare kravene og behage Gud på ett eller annet vis. Og med det - at Gud bøyer seg ned blir Gud en av oss for at vi skal bli en i Ham. Litt stilig, egentlig.

Så det vi da kan vite om Gud er det som er fortalt oss i skriftene - åpenbaringene, avdekkingene av det som var skjult, ikke minst gjennnom det vi leser om Jesus.

Skriftene som åpenbaring gjelder nå ellers alle de tre bokreligionene jødedom, kristendom og islam.

Fint du likte anmerkningen min. Det du nevner om å bli ett er veldig interessant og det gis en god forklaring i Tomasevangeliet som jeg ofte undrer meg over. Thomasevangeliet (dromsmia.no) v22 - himmelens rike, se v20

Ja, enig om bokreligionene. Når det gjelder himmelen mener jeg at det ligger en symbolsk verdi i ordet som stammer fra Kanaans land, det himmelske land. Hvis du leser fra Luk.9.51 vil du se hvorfor jeg mener det. Mange ord har symbolske verdier. Det ser man når man ser fremstillinger av lignelsene i Matt.13

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 timer siden):

Det er lov å bruke hodet, her er et artig tankespill som er verdt å merke seg.

Sett at det ikke sto noen intelligens bak universet, ingen skapende tanke.

I så fall var det ingen som laget min hjerne med det formål at den skulle tenke.

Da er det bare slik at når atomene inne i min hjerneskalle av fysiske eller kjemiske grunner tilfeldigvis ordner seg på en bestemt måte, gir det meg som et biprodukt det jeg kaller tenkning.

Men hvis det er tilfelle, hvordan kan jeg da stole på at min egen tenkning er rett?

Du kan stole på det på grunn av evolusjonen. Det er de individene som klarer å prosessere verden rett som har størst sjanse til å overleve, og spre sine gener, så evolusjonen har sørget for å velge de som faktisk klarer å skille en ekte fare fra fantasi.

Men la oss snu det rundt: La oss anta at det var en allmektig Gud som skapte hjernen din. Hvordan kan du da stole på at din egen tenkning er rett? Hvordan kan du vite at denne guden ikke har glede av alle feilslutningene og misforståelser mennesker gjør fordi hen bevisst skapte vår hjerne til å tenke feil?

Sitat

Det ville være det samme som å velte en melkemugge og så håpe at skvettene vil ordne seg på en slik måte at du får et kart over London.

Her viser du at du ikke har forstått et snev at evolusjonsteorien. En ting å være uenig med den, men å være mot noe du så totalt har misforstått er bare dumt.

En melkemugge har aldri gått gjennom millioner av år med evolusjon hvor den hadde større overlevelses-sjanse ved å bli til et kart over London, så sammenligningen er infantil.

Sitat

Hvem er egentlig hjernevasket?!?

Du gir meg en lissepasning her. Jeg er i hvert fall ikke så hjernevasket at jeg ikke engang forstår motpartens argumenter. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

å hvor skal du finne fakta da, om ikke i en bok skrevet av andre…?

Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd (2.Tim.3.16)

Noe som innebærer å lete, så skal du finne. Det finnes bare en mulighet, i det ovenfor. Bibelen tolker seg selv, det innebærer å ikke prøve på å tolke selv, men følge vershenvisninger og/ eller bruke søkeregistret til internett bibelen. Eksempel: jorden var øde...  Vet ikke om Koranen er lagt ut på samme måten?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (5 minutter siden):

Integritet er no dritt. Du gir deg ikke….

Nei, jeg kommer nok aldri til å gi meg med å kommentere åpenbare feilslutninger. 

Sitat

Det har ikke funnet sted noe makroevolusjon?

Du glemte visst at du selv la premisset for tanke-eksperimentet, nemlig at det ikke er noen skaper. 

Evolusjonsteorien har en god forklaring på hvorfor hjernen har utviklet seg til å forstå virkeligheten, uten hjelp av noen skaper. Det er helt greit å ikke tro på evolusjonsteorien, men den gir altså en god forklaring på tanke-eksperimentet ditt. 

Hvis du heller vil ha et tanke-eksperiment uten skaper og uten evolusjon, så er jeg enig med deg at med et slikt meningsløst premiss, er det vanskelig å forklare hjernen vår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...