Gå til innhold

Hvordan regne ut hva jeg gar betalt i skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For å finne ut hvor mange prosent du har betalt i skatt, kan du bruke følgende formel:

Skatteprosent = ((Bruttolønn - Nettolønn) / Bruttolønn) * 100

Så i ditt tilfelle:

Skatteprosent = ((71000 - 44500) / 71000) * 100 = (26500 / 71000) * 100 = 0.3732 * 100 = 37.32%

Du har betalt 37.32% av din bruttolønn i skatt."

- ChatGPT

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (21 minutter siden):

"For å finne ut hvor mange prosent du har betalt i skatt, kan du bruke følgende formel:

Skatteprosent = ((Bruttolønn - Nettolønn) / Bruttolønn) * 100

Så i ditt tilfelle:

Skatteprosent = ((71000 - 44500) / 71000) * 100 = (26500 / 71000) * 100 = 0.3732 * 100 = 37.32%

Du har betalt 37.32% av din bruttolønn i skatt."

- ChatGPT

Takk for svar🙏

Lenke til kommentar
sykkeljon skrev (6 timer siden):

Hei.

Jeg prøver å finne ut hvordan regne ut skatteprosent når jeg vet brutto og netto lønn. Noen som er gode på prosentregning?

La oss si at brutto lønn er 71.000 kr og netto lønn er 44.500 kr

Hvilken formel bruker jeg for å finne ut hvor mange prosent jeg betaler i skatt?

71000 minus 44 500 = du betaler 26.500 i skatt.

26500 / 71000 = 0,3732. ganger det med 100, du betaler 37.32 % i skatt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (18 timer siden):

Han skriver jo hva nettolønn er, rette er å se på lønnslippen å se på hva skattetrekket er. Det kan være andre trekk som 2% Pensjonstrekk, Fagforening etc. som ligger i det totale trekket.

Nå sier ikke TS noe om lønnslipp, pensjonstrekk eller fagforeningskontigent. 

På lønnslippen din står det alt dette. Det står bruttolønn, nettolønn etter skatt, hvor mye forskuddsskatt som er trekt og hva nettolønn er etter alle trekk og alle trekk som er gjort.. Vet ikke hva slags jalla bedrift du jobber for men dette har vært oppført på alle mine lønnslipper siden jeg startet å jobbe for over 25 år siden uansett hvilke arbeidsgiver jeg har hatt.

Det neste er å sjekke skattekortet.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (7 timer siden):

Nå sier ikke TS noe om lønnslipp, pensjonstrekk eller fagforeningskontigent. 

På lønnslippen din står det alt dette. Det står bruttolønn, nettolønn etter skatt, hvor mye forskuddsskatt som er trekt og hva nettolønn er etter alle trekk og alle trekk som er gjort.. Vet ikke hva slags jalla bedrift du jobber for men dette har vært oppført på alle mine lønnslipper siden jeg startet å jobbe for over 25 år siden uansett hvilke arbeidsgiver jeg har hatt.

Det neste er å sjekke skattekortet.

Sa jeg noe om min lønnslipp, har alt det på min selv om de har gått over til et jalla system som heter Visma nå som er mindre detaljert enn før. Men som oftest når noen snakker Brutto/Netto så er det det som står øverst som brutto og utbetalt som netto. 
Lønnslippen sier også noe om totalt utbetalt lønn og total forhåndstrukket skatt så langt det året som gir et bedre bilde av hva man har betalt i skatt (Overtid og variabel inntekt gjør en måned til en dårlig indikasjon) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kenhten skrev (På 27.10.2023 den 6:26 PM):

Hvorfor så mye? Glemt å levere inn skattekort?

Fikk ikke med meg at det kom flere svar. Men for å svare deg på ditt spørsmål så vet jeg faktisk ikke og har lurt på det selv. Jeg har ikke prosentkort, men tabellkort av en eller annen grunn. Hadde jeg hatt prosentkort hadde jeg jo visst skatteprosenten min enkelt. Jeg jobber mye overtid så kanskje det er grunnen?

Lenke til kommentar
sykkeljon skrev (24 minutter siden):

Fikk ikke med meg at det kom flere svar. Men for å svare deg på ditt spørsmål så vet jeg faktisk ikke og har lurt på det selv. Jeg har ikke prosentkort, men tabellkort av en eller annen grunn. Hadde jeg hatt prosentkort hadde jeg jo visst skatteprosenten min enkelt. Jeg jobber mye overtid så kanskje det er grunnen?

Du er selv ansvarlig til å legge inn rett detaljer hos skatteetaten sine nettsider. Oppdaterer du ikke disse har du sannsynligvis feil tabell og kan få for mye i trekk samt for lite.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

Du er selv ansvarlig til å legge inn rett detaljer hos skatteetaten sine nettsider. Oppdaterer du ikke disse har du sannsynligvis feil tabell og kan få for mye i trekk samt for lite.

Trodde de hentet relevante opplysninger jeg så jeg får vel sette meg mer inn i det.

Lenke til kommentar

For forskuddstrekk (skattekort) gjør de et estimat i forhold til fjoråret. Du må selv endre hvis dette ikke stemmer. Skattekortet er tilgjengelig fra ca midten av Desember for neste år.

Når skatten faktisk blir utregnet i skattemeldingen i ~April vil denne normalt ha hentet alt automatisk (det kan være unntak som f.eks. utenlandsk kapital).

Lenke til kommentar
On 11/20/2023 at 7:42 AM, sykkeljon said:

Trodde de hentet relevante opplysninger jeg så jeg får vel sette meg mer inn i det.

De bruker data fra et par år tilbake, så hvis du har mer/mindre i renteutgifter, så vil skattetrekket ditt bli feil.

Du får vel beskjed om nytt skattekort (for 2024) om 3 ukers tid, og da kan du gå inn og svare på noen enkle spørsmål om forventet inntekt, formue, gjeld og renteinntekter/-utgifter, og så finner de ut hvilken trekktabell som passer deg. (Tabell kan være mer "riktig" enn trekkprosent hvis lønna varierer fra måned til måned, f.eks. pga overtid.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...