Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Ikkje spesielt overraskande ettersom omtrent samtlige skrudde korka tilbake på både flasker og kartongar før panting eller resirkulering.

Dei pengane som vart brukt på å designe nye korker og lage nye produksjonslinjer kunne nok utvilsomt blitt brukt til miljøtiltak som har meir effekt.

Som tidlegare nemt så er det eigentleg ei lita miljøkatastrofe at EU skal tvinge oss til å senke seg ned til europeisk nivå i staden for å dra resten av Europa opp på vårt nivå.
Å fyrst sikre at alle EU land har ei panteordning burde vært prioritert fyrst.

At vi i Norge skal sikre at vi får inn kanskje hundre bruskorker som hadde forsvunnet om dei ikkje satt fast i flaska blir berre dumt når det finnes EU land som ikkje har pantesystem og dermed har ein panteprosent på 0%.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

og jeg risikerer å søle hvis jeg drar i korken for å få den løs.

Som regel går det mye enklere hvis man vrir korken flere ganger før man prøver å rive den løs. Evt. bare vri helt til navlestrengen ryker.

Skrevet

Synes det er greit at de sitter fast på flaskene med stor åpning, som f.eks Tine Iste. 

Men på flaskene med liten åpning så river jeg av korken. 

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Som regel går det mye enklere hvis man vrir korken flere ganger før man prøver å rive den løs. Evt. bare vri helt til navlestrengen ryker.

Det er nesten så eg synes at det er for lett å fjerne korka på dei fleste flasker og kartonger. 
Ved å vri korka 180° så ryker fyrste strengen og da er det oftast berre eit enkelt rykk som skal til før også streng nr. 2 ryk.

Sjølv om eg ikkje er nokon forkjemper for forbodet mot lause korker, så synes eg at det nesten er komisk at det er så lett å frigjere korka. Når formålet er at korka skal følge flaska så tilseier jo all logikk at det ikkje burde være ei triviell oppgåve å fjerne korka.

Skrevet

Synes også at når dette kravet fyrst kom så burde produsentane tenkt heilt nytt i staden for å justere på dagens patent.

Hadde de tikkje vært mykje betre om ein fjerna heile skrutoppa slik at det ikkje var ein laus del på flaska som potensielt kan havne i naturen utan flaska?
Brusflaskene kunne like gjerne hatt korker som på sportsflasker der det er ei lita kork som du dreg opp ei millimeter eller to for å drikke av flaska. Av hygienemessige grunnar burde ei slik kork være innpakka i krympeplast men det burde ikkje utgjere eit spesielt stort problem miljømessig.

Skrukork er vel og bra det, men den store ulempen til skrukork (forutan at ein før EU tok grep kunne miste korka), er at skrukork er lite universalt utforma. Mange som har nedsatt fingerferdigheit har problemer med å bruke skrukorker, særleg gjeld dette på drikkekartongar der ein ofte må bruke ekstra mykje kraft fordi korka også skal skjære hol i kartongen.

Her burde brusprodusentane nytta høvet til å utvikle heilt nye korker som både er utan lause delar og som kanskje også kan opnast med berre ei hand. Sjølv om det ikkje har noko med miljøvern å gjere så er eg ganske sikker på at ein kunne redusert talet på trafikkulykker på verdensbasis om alle bilførar kunne opna ei Cola-flaske og fortsatt ha eit solid tak i rattet. Sportsflasker er utvikla for at sportssyklistar skulle kunne drikke vatn med berre ei hand, og det einaste som gjer sportsflasker litt upraktisk til vanlege brusflasker er at sportsflaska er konstruert for å være vanskeleg å helle frå då dette lett kunne føre til at syklisten fekk sportsdrikke utover heile skjorta. Ein kunne lett brukt samme patent og gjort den godt egna til å skjenke drikke over i glass.

Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Brusflaskene kunne like gjerne hatt korker som på sportsflasker der det er ei lita kork som du dreg opp ei millimeter eller to for å drikke av flaska. Av hygienemessige grunnar burde ei slik kork være innpakka i krympeplast men det burde ikkje utgjere eit spesielt stort problem miljømessig.

Nå er jeg brus-drikker (som kona også, forøvrig) og her går det 7-8 flasker med Cola Zero 0,5l daglig totalt. Hvis disse skulle har 'drikketut' som attpåtil skulle vært påsatt krympeplast ville nok dette fordyre flaskene ganske mye, i tillegg tviler jeg litt på kvaliteten av denne løsningen med brus under trykk 🤪..
Men som nevnt tidligere i tråden så har jeg utstyrt meg med en 'bladbrekker-kniv' som jeg bruker for å befri flaskene for denne utingen de har kommet med! (Og til tross for at jeg da har løse korker så har jeg aldri levert tomgodset UTEN korka, det blir fort litt søl da som jeg helst vil unngå!)

• Liker 1
Skrevet

Går helt greit. Mer eller mindre som før, bare at jeg nå må rive dem av før jeg slenger dem i en stor søppelsekk som jeg kjører til byen og tømmer i havet :) 

Skrevet

Fant tråden nå - sikkert sagt før med EU er helt KORKA.......

Jeg vet ikke hvor mye søl disse korkene har medført - men det er ikke reint lite. Og når man søler så må man vaske bort - og da bruker jeg såpe. Så jeg forrurenser MER nå enn tidligere. Det er så typisk EU at de tenker ut fra der de selv sitter - de har NULL anelse om hvordan andre mennesker i andre deler av Europa tenker og agerer. Jeg har lang erfaring med å implementere ulike EU bestemmelser og jeg må si jeg til tider er så oppgitt over hva de tenker om andre mennesker. For det ER forskjell på mennesker fra ulike land - også i Europa. Og disse små kulturforskjellene kommer ofte til uttrykk gjennom slike idiotdirektiver.......

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dette er og blir en tulletråd, skapt av folk som lar seg irritere og styre av de minste bagateller fordi de ikke har noe annet å klage på og ikke har noen som helst interesse av, forståelse for, eller kunnskap om miljø! 😉

• Hjerte 1
Skrevet
15 minutes ago, trn100 said:

Dette er og blir en tulletråd, skapt av folk som lar seg irritere og styre av de minste bagateller fordi de ikke har noe annet å klage på og ikke har noen som helst interesse av, forståelse for, eller kunnskap om miljø! 😉

Utdyp gjerne om de enorme miljøeffektene de nye skrukorkene har 

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Utdyp gjerne om de enorme miljøeffektene de nye skrukorkene har 

Mange med det utgangspunktet vil selvsagt argumentere med at dette ikke er spesielt viktig for miljøet da plastkorken som regel pantes sammen med flasken, men faktum er at det hjelper i mangel på enda større inngrep. Plastposen og prisen på den er et annet argument som motstandere av plastreduksjon ser på som mer eller mindre latterlig.

Det som for de aller fleste oppegående er rimelig åpenbart er at "plast" ikke har noe i naturen å gjøre, og at etthvert forsøk på å redusere denne typen forurensing er viktigere enn at noen sutrer over hvor dyre plastposene er eller hvor "vanskelig" det er med en kork som sitter fast i flasken 😉

• Hjerte 2
Skrevet

Mens vi koser oss med fastlåste korker og sparer til neste plastpose, la oss ta en kikk på hvordan dette håndteres i sydligere strøk

Skrevet
ps5 skrev (6 minutter siden):

Mens vi koser oss med fastlåste korker og sparer til neste plastpose, la oss ta en kikk på hvordan dette håndteres i sydligere strøk

Ja da er det selvsagt helt bortkastet med regler og vi bør fortsette å kaste plast plast der vi måtte finne det for godt, for den plastkorken er forferfedelig vrien sak altså!! 🙂

• Hjerte 1
Skrevet

For å snu det litt på hodet, hvor evneveik må man være for ikke å forstå hensikten med dette direktivet, og hvor vanskelig er det med en sånn kork? Dere har vel ikke helt sluttet med å drikke brus pga. av dette enorme problemet?

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...