Gå til innhold

Polestar 2 eller Jaguar I-Pace?


Grum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Nimrad said:

Du har en eldre modell som tydeligvis er ganske spesiell. Kostet jo nesten 1000 kroner mer per mnd enn en Model Y som også har 400+HK, 4WD og lignende batteristørrelse.

På den tiden var det bare model s som var tilgjengelig, så skulle man ha tesla ble det model s, punktum.

De er vel kjent for å ha noen litt dyrere løsninger enn de bilene som er enklere, 3/y. De bilene er jo også nyere og sikkert mindre vraket og sånt. Ettersom tiden går og skadene kommer inn på y også ser jeg ikke bort fra at det kan stige markant, med mindre sjåførene er ansvarlige i trafikken.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Er prisene på forsikring inklusive Trafikkforsikringsavgift? Ser at jeg ligger på mye det samme med 25 000km i året på BMW  I4. Da har jeg Kasko pluss og 6000kr i egenandel. 650kr pr mnd (390kr+ 250kr)

Nei, men det er totalt irrelevant å sammenligne ulike leverandører og personer. Du får sjekke bilene du er interessert i med samme betingelser hos din egen leverandør.

i4 ordinær og i4 M50 beregnet med samme betingelser:

IMG_3677.thumb.jpeg.45292fc07ca34b063bb50d77ef17a8c8.jpeg
IMG_3676.thumb.jpeg.b5585d566732577416a343eba727a3e7.jpeg

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Nei, men det er totalt irrelevant å sammenligne ulike leverandører og personer. Du får sjekke bilene du er interessert i med samme betingelser hos din egen leverandør.

i4 ordinær og i4 M50 beregnet med samme betingelser:

IMG_3677.thumb.jpeg.45292fc07ca34b063bb50d77ef17a8c8.jpeg
IMG_3676.thumb.jpeg.b5585d566732577416a343eba727a3e7.jpeg

Er det med eller uten Trafikkforsikringsavgift? Antall km i året? Egenandel?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Nei, men det er totalt irrelevant å sammenligne ulike leverandører og personer. Du får sjekke bilene du er interessert i med samme betingelser hos din egen leverandør.

i4 ordinær og i4 M50 beregnet med samme betingelser:

IMG_3677.thumb.jpeg.45292fc07ca34b063bb50d77ef17a8c8.jpeg
IMG_3676.thumb.jpeg.b5585d566732577416a343eba727a3e7.jpeg

Interessant. Hvilket forsikringsselskap bruker du egentlig? Og er det verdt å prøve å få reforhandlet forsikringa si etter noen år, evt sjekke andre forsikringsselskap?

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

Og er det verdt å prøve å få reforhandlet forsikringa si etter noen år, evt sjekke andre forsikringsselskap?

JA!

Du BØR absolutt sjekke prisene minst annethvert år på alle forsikringene dine. En GOD pris på forsikringene holder som regel kun ETT år, før de stiger i det stille.

Sjekk med 2 - 3 andre forsikringsselskap, og så tar du den beste prisen med til ditt selskap og spør om de kan matche den. Og kan de ikke det så er det bare å bytte over til det nye selskapet.

Å være lojal til et forsikringsselskap koster deg MYE. Kan garantere deg at den lojaliteten i hverfall IKKE går den andre veien.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden I-pace ikke lenger produseres, hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe en mtp fremtidige oppdateringer. En bekjent har en, og nevner treg lading og problemer med OTA-oppdateringer (bilen må hentes av redningsbil og bringes til verksted for rep). En annen bekjent har en Polestar 2, tidlig utgave, og den har vært helt uproblematisk.

Pris for forsikring har øket mye for alle biler de siste årene.

Endret av zanta
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Grum skrev (19 timer siden):

kan også komme med innspill på andre biler man har noen krav da. 
 

• må være elbil 

• må ha minimum 400km rekkevidde, helst litt mer 

• må ha firhjulstrekk

• prisklasse på mellom 300 - 450 k 

• må se stilig/pen ut innvendig og utvendig 

Sett på VW ID.4/ID.5 GTX, ev Audi Q4 quattro? Ioniq 5? Vanskelig å vite hva du legger i det siste punktet.

Lenke til kommentar
Grum skrev (På 19.10.2023 den 11:37 AM):

 Noen som har erfaring med Mercedes EQA og EQC?

har hørt at sete baki EQA er litt lavt. 

Jeg prøvde både EQA og EQB i fjor, likte ingen av dem. Førerplassen er grei i begge, men litt glorete. EQA er ganske liten og trang bak, og EQB hadde overraskende dårlig hovedbaksete (sikkert fordi den er 7-seter). EQA-demobilen var en 250, med forhjulstrekk og 190 hk. Den virket treg, men fikk lett hjulspinn. Ville foretrukket RWD på elbil med drift på to hjul. 

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grum skrev (På 19.10.2023 den 11:37 AM):

Noen som har erfaring med Mercedes EQA og EQC?

Ingen personlig erfaring, men husk at bakkeklaringen på ekuse (EQC) er lavene enn på en Porsche 911 (sportsbilen). Dette p.g.a. at EQC er i utgangspunktet en Mercedes SUV som er konvertert til elbil, ved å henge batteripakken oppunder karosseriet. Verdt å vite hvis du skal kjøre på noen middels dårlige hytteveier el.lign.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 timer siden):

Ingen personlig erfaring, men husk at bakkeklaringen på ekuse (EQC) er lavene enn på en Porsche 911 (sportsbilen). Dette p.g.a. at EQC er i utgangspunktet en Mercedes SUV som er konvertert til elbil, ved å henge batteripakken oppunder karosseriet. Verdt å vite hvis du skal kjøre på noen middels dårlige hytteveier el.lign.

Nå tuller du fælt. EQC har høyere bakkeklaring enn feks en Tesla X, og selvfølgelig betydelig høyere klaring enn Porsche 911, eller 992 som dagens modell heter. Og den har selvfølgelig ingen batterikasse som er hengt oppunder karosseriet. Da ville den i såfall hatt verdens overlegent mest kompakte elbilbatteri, evt ville hjulene manglet 10cm på å nå i bakken...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (38 minutter siden):

selvfølgelig betydelig høyere klaring enn Porsche 911, eller 992 som dagens modell heter.

Fritt fra minne ligger den på rundt 100mm. Dakar utgaven har 160mm fritt fra minne. 

 

Mercedes-Benz EQC Ground clearance unladen 145 mm

 

 

Min cayenne ligger på rundt 190mm fremme i normal instilling, til sammenligning. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Fritt fra minne ligger den på rundt 100mm. Dakar utgaven har 160mm fritt fra minne. 

 

Mercedes-Benz EQC Ground clearance unladen 145 mm

 

 

Min cayenne ligger på rundt 190mm fremme i normal instilling, til sammenligning. 

88mm. Cayenne er en SUV, EQC er en crossover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...