Gå til innhold

Polestar 2 eller Jaguar I-Pace?


Grum

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen 

sitter å vurderer å skifte ut teslaen til ny bil. Har da sett en del på polestar 2 og Jaguar I-Pace. Men er litt usikker på hvilke av dem jeg liker best. 
 

Lurer derfor på om noen kunne kommet med innspill hva de syntes om de eller om de har (hatt) en av de. Hva som er bra med dem og hva som er dårlig med dem. Har hørt at Polestaren er litt trang innvendig og at de hadde en del (små) feil når de kom på det norske markedet, blant annet dårlig teknisk support fra Polestar. Men dette var jo i 2020. 

En av hovedgrunnene jeg tenker å bytte ut teslaen er pga forsikringskostnader, da det koster mye å forsikre en Tesla i mnd. Nå ligger det på sirka 2000 i mnd med full kasko. Lurer da på hva de koster å forsikre disse bilene. 

kan også komme med innspill på andre biler man har noen krav da. 
 

• må være elbil 

• må ha minimum 400km rekkevidde, helst litt mer 

• må ha firhjulstrekk

• prisklasse på mellom 300 - 450 k 

• må se stilig/pen ut innvendig og utvendig 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags Tesla har du(type/årsmodell), og er den kjøpt helt ny? Hvis du kun vil bytte bil pga forsikring, er det ikke bedre å sjekke andre forsikringsselskaper for å se om du kan forhandle deg til en litt bedre pris? Tror du det blir så mye billigere forsikring med en forholdsvis ny Polestar 2/Jaguar I-Pace? 

Lenke til kommentar

Polestar har vel blitt en god del bedre nå etterhvert.

De har helt klart bedre infortainment system og slikt teknisk.

Blir vel over prisklassen din om det skal være en ny bil?

Starter på 520.000,- med firehjulsdrift.

 

Jaguar er enda en del dyrere.

 

Personlig hadde jeg kjøpt en Hyundai 5 eller 6. Etter å ha prøvd alle elbiler er nok de dem som føles som de mest gjennomtenkte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Vurdert E-Tron 55? Er mange av de til salgs, kan være mulig å gjøre en god deal der. Litt avhengig av utstyrsnivå selvfølgelig.

Nå virket det som om hovedargumentet for å skifte var å få lavere forsikringspremie. Uten at jeg har sjekket vil jeg tippe at ikke akkurat en E-tron hjelper så mye på det..?

Grum skrev (1 time siden):

Lurer da på hva de koster å forsikre disse bilene. 

Du  sjekke selv. Det er umulig for oss å svare på da prising skjer ut fra mange andre ting enn hvilken bil det er. Det sagt, det var knapt forskjeller å se da jeg sjekket for min del med Polestar 2/i-Pace enn min Model Y.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Nå virket det som om hovedargumentet for å skifte var å få lavere forsikringspremie. Uten at jeg har sjekket vil jeg tippe at ikke akkurat en E-tron hjelper så mye på det..?

Du  sjekke selv. Det er umulig for oss å svare på da prising skjer ut fra mange andre ting enn hvilken bil det er. Det sagt, det var knapt forskjeller å se da jeg sjekket for min del med Polestar 2/i-Pace enn min Model Y.

Godt poeng der mister, det tok jeg ikke spesielt hensyn til :) 

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med Ipace, men ikke Polestar 2. Generelt betraktet får du vel noe mer status med Jaguaren enn Polestaren, men begge er ok biler. Polestar er tross alt utviklet av Volvo i Gøteborg. Kjente svakheter med Ipace er sensorplassering som gjør de utsatt for skitt og søle, som du til stadighet må rengjøre.  Kjøreassistentsystemer er som kjent avhengig av sensorer som virker. Nye elbiler i dag bør også ha rekkevidde på 50 mil+. 40 mil blir noe snaut, spesielt om vinteren der du kan trekke fra 20-25 %. 

Bakgrunnen for at  Tesla er dyr å forsikre, er at denne biltypen bulker over dobbelt så mye som alle andre bilmerker. Man kan spekulere i om dette skyldes bilmerket eller sjåførene. 😉 Det er for øvrig også en rekke andre tungtveiende grunner til å bytte ut Teslaen enn forsikringskostnader. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Hva slags Tesla har du(type/årsmodell), og er den kjøpt helt ny? Hvis du kun vil bytte bil pga forsikring, er det ikke bedre å sjekke andre forsikringsselskaper for å se om du kan forhandle deg til en litt bedre pris? Tror du det blir så mye billigere forsikring med en forholdsvis ny Polestar 2/Jaguar I-Pace? 

Jeg har en model S 2016, kjøpt brukt i slutten av 2021. 
 

Har sjekket ved flere forsikringsselskaper og virker som jeg har den billigste nå. 
 

Jeg mener jeg sjekket (på gøy) med en Porsche Tycan for en stund tilbake og mener den lå på sirka 1000-1250 i mnd for forsikring. Så jeg vil tro det er en del billigere å forsikre disse bilene ja, men jeg ta feil også. 🙂 
 

 

Lenke til kommentar
Grum skrev (6 minutter siden):

Jeg har en model S 2016, kjøpt brukt i slutten av 2021. 
 

Har sjekket ved flere forsikringsselskaper og virker som jeg har den billigste nå. 
 

Jeg mener jeg sjekket (på gøy) med en Porsche Tycan for en stund tilbake og mener den lå på sirka 1000-1250 i mnd for forsikring. Så jeg vil tro det er en del billigere å forsikre disse bilene ja, men jeg ta feil også. 🙂 
 

 

Akkurat. Hørtes litt for dyrt ut da spør du meg. Bilen er 7 år gammel, kan du ikke vurdere å trappe ned til delkasko etter hvert da? Og hvor mye har du i bonus? Betaler litt over 1k i mnd på min Model 3 kjøpt ny i 2021. Tipper jeg snart kan reforhandle en bedre avtale her. 

 

Mercruiser skrev (18 minutter siden):

Jeg har erfaring med Ipace, men ikke Polestar 2. Generelt betraktet får du vel noe mer status med Jaguaren enn Polestaren, men begge er ok biler. Polestar er tross alt utviklet av Volvo i Gøteborg. Kjente svakheter med Ipace er sensorplassering som gjør de utsatt for skitt og søle, som du til stadighet må rengjøre.  Kjøreassistentsystemer er som kjent avhengig av sensorer som virker. Nye elbiler i dag bør også ha rekkevidde på 50 mil+. 40 mil blir noe snaut, spesielt om vinteren der du kan trekke fra 20-25 %. 

Bakgrunnen for at  Tesla er dyr å forsikre, er at denne biltypen bulker over dobbelt så mye som alle andre bilmerker. Man kan spekulere i om dette skyldes bilmerket eller sjåførene. 😉 Det er for øvrig også en rekke andre tungtveiende grunner til å bytte ut Teslaen enn forsikringskostnader. 

Tja, spørs hvor man bor og hvor mye man kjører. 40 mil er OK selv på vinteren da det er haugevis av ladestasjoner rundt omkring i Norge. Har du noe kilde til at dette er grunnen til at Teslaer er dyre å forsikre? :) Og hva slags andre "tungtveiende" grunner mener du er grunn til å bytte ut en Tesla når du ser hvilken prisklasse han ser i? Hvor mye betalte du i forsikring på din Ipace da? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Polestar har vel blitt en god del bedre nå etterhvert.

De har helt klart bedre infortainment system og slikt teknisk.

Blir vel over prisklassen din om det skal være en ny bil?

Starter på 520.000,- med firehjulsdrift.

 

Så vidt jeg kan se kan du kjøpe en 2024 modell med 4wd til 470' Tror de har en kampanje med 50' avslag på en del modeller. Så veldig mye over er det jo ikke.

Lenke til kommentar

Ser det et flere som spør om det samme så skal utdype litt her 

 

1. jeg eier en Tesla s 2016 modell 75D
 

2. Jeg har sjekket med flere forsikringsselskaper, og det virker som jeg har en av de billigst nå. 
 

3. forsikringsprisen er en av hovedgrunnene til at jeg vurderer å bytte bil, men ikke den eneste. Siden teslaen er 2016 (7 år) så vurderer jeg å skifte nå før den eventuelt får store reparasjonskostnader, samtidig som jeg kan få litt for bilen nå. 
 

4. jeg kjøper nok ikke en splitter ny polestar 2 eller Ipace. Det blir en brukt en, gjerne 2020 eller 2021 modell. Ser de begge ligger på Finn til 350 000 - 450 000. 
 

Nå var vell poenget med dette innlegget pros/cons for polestar og Ipace, og ikke selve forsikrinspriser 😉

Endret av Grum
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (40 minutter siden):

Jeg har erfaring med Ipace, men ikke Polestar 2. Generelt betraktet får du vel noe mer status med Jaguaren enn Polestaren, men begge er ok biler. Polestar er tross alt utviklet av Volvo i Gøteborg. Kjente svakheter med Ipace er sensorplassering som gjør de utsatt for skitt og søle, som du til stadighet må rengjøre.  Kjøreassistentsystemer er som kjent avhengig av sensorer som virker. Nye elbiler i dag bør også ha rekkevidde på 50 mil+. 40 mil blir noe snaut, spesielt om vinteren der du kan trekke fra 20-25 %. 

Bakgrunnen for at  Tesla er dyr å forsikre, er at denne biltypen bulker over dobbelt så mye som alle andre bilmerker. Man kan spekulere i om dette skyldes bilmerket eller sjåførene. 😉 Det er for øvrig også en rekke andre tungtveiende grunner til å bytte ut Teslaen enn forsikringskostnader. 

Må være bilmerket 😉

 

har en bekjent som spurte sitt forsikringsselskap hvorfor de var så dyrt å forsikrings hans Tesla (sirka samme pris som min) og da sa de noe om at visst en krasjet teslaen og hadde reparasjonskostnader på sirka 200-300k, men Tesla selv sa at bilen måtte vrakes, så måtte forsikringen kjøpe nye Tesla til 600-800k. 
 

vet ikke helt om dette stemmer 🤷🏽‍♂️

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Mitt forsikringsselskap:

Model Y:

image.png.fe8de403c04c787abb04b7fc0bdd9400.png

i-Pace:

image.png.a93f6100db23f5ea2ac996ae1f96e4e3.png

Model S P90D Performance:

image.png.20b70805f66f24d364a7d1dc3f794348.png

 

Vet ikke hvilken Model S-utgave du har, men de eldre Performance-modellene ser ut til å være veldig dyre å forsikre som du sier.

Har en model S 75D 😊

Lenke til kommentar
Grum skrev (3 timer siden):

En av hovedgrunnene jeg tenker å bytte ut teslaen er pga forsikringskostnader, da det koster mye å forsikre en Tesla i mnd. 

Forsikring har blitt mye dyrere de siste par årene. Jeg var inne for å endre kjørelengden for min ID.4 fra 16kkm til 12kkm, og da gikk prisen OPP! Tydeligvis gjelder dagens priser hvis man gjør endringer. Valgte å beholde 16kkm og den gamle prisen. Stor forskjell mellom selskaper, så lurt å sjekke. På elbil bør man ha superkasko eller tilsvarende, slik at også batteriet er dekket ved skade.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Grum skrev (2 minutter siden):

4. jeg kjøper nok ikke en splitter ny polestar 2 eller Ipace. Det blir en brukt en, gjerne 2020 eller 2021 modell. Ser de begge ligger på Finn til 350 000 - 450 000. 

Jeg vet ikke så mye om i-Pace, men "eldre" Polestar-modeller har vel fortsatt en del barnesykdommer?

Grum skrev (3 minutter siden):

og ikke selve forsikrinspriser 😉

Du skrev at Tesla har høye forsikringspriser, så bare vær klar over at det er din Tesla som har høy forsikringspris. Du har en eldre modell som tydeligvis er ganske spesiell. Kostet jo nesten 1000 kroner mer per mnd enn en Model Y som også har 400+HK, 4WD og lignende batteristørrelse.

Lenke til kommentar

Jaguar har det merkelige problemet at den suger til seg støv når man åpner bakdørene, så om man ofte har passasjerer bak må man forvente å vakse bilen oftere enn normalt.

Ifølge Jaguar selv kan man løse dette ved å åpne vinduene før man åpner dørene.

 

Ellers har jeg ikke hørt noe negativt om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke så mye om i-Pace, men "eldre" Polestar-modeller har vel fortsatt en del barnesykdommer?

 

Du skrev at Tesla har høye forsikringspriser, så bare vær klar over at det er din Tesla som har høy forsikringspris. Du har en eldre modell som tydeligvis er ganske spesiell. Kostet jo nesten 1000 kroner mer per mnd enn en Model Y som også har 400+HK, 4WD og lignende batteristørrelse.

Ja, men har lest at mye av de barnesykdommene var softwaren i bilene sin skyld og at det også var vanskelig å få fatt i eller svar fra teknisk support hos Polestar. Så hadde et ørlite håp om at dette var ordnet på disse bilene til nå. Men visst det er flere typiske barnesykdommer med disse bilene så vil jeg gjerne høre det. 
 

Ja mente at min type Tesla er dyrt å forsikre 😊

Endret av Grum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...