Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Du snakker om krigen i Israel....

Sannheten er første offer i krigen sies det.

2VK er historie, og der vet vi nesten alt..

Israel Hamas er nåtid og der vet vi svært lite nå, annet enn det partene sier og ting som kommer ut.

Ja, poenget er at da visste folk ikke. Folk visste ikke hvorfor Hydro ble sprengt. Under krigen visste de ikke om Tyskland hadde atombombeprosjekt som var nær ved å utviklet atombomber eller ei. Det de visste var at en mengde sivile liv ville gå tapt om båten Hydro ble sprengt.

Du stilte spørsmål ved om det Israel har gjort var proporsjonalt. Jeg har gjentatt at vi ikke vet.

Jeg er glad du er blitt litt mindre skråsikker. Kan hende du har rett, kan hende det Israel gjort er helt forferdelig og uforsvarbart. Kan også hende at det var gode grunner til det.

Det vi derimot vet er at Hamas har løyet før og hevdet at Israel bombet og drepte over 500 sivile utenfor et sykehus. Hamas er ikke ærlige. Det vet vi. Jeg påstår ikke Israel er det heller, men så er det ikke Israel som nå sier at Hamas har drept over 30 sivile i en flyktningeleir.

image.thumb.png.f2fc64168cbec870e2fa6a046fe42533.pnghttps://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-lydopptak-etter-sykehusangrepet-det-ser-ut-til-a-vare-oss/s/5-95-1400303

Endret av Aviene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aviene skrev (21 minutter siden):

Ja, poenget er at da visste folk ikke. Folk visste ikke hvorfor Hydro ble sprengt. Under krigen visste de ikke om Tyskland hadde atombombeprosjekt som var nær ved å utviklet atombomber eller ei. Det de visste var at en mengde sivile liv ville gå tapt om båten Hydro ble sprengt.

Du stilte spørsmål ved om det Israel har gjort var proporsjonalt. Jeg har gjentatt at vi ikke vet.

Jeg er glad du er blitt litt mindre skråsikker. Kan hende du har rett, kan hende det Israel gjort er helt forferdelig og uforsvarbart. Kan også hende at det var gode grunner til det.

Det vi derimot vet er at Hamas har løyet før og hevdet at Israel bombet og drepte over 500 sivile utenfor et sykehus. Hamas er ikke ærlige. Det vet vi. Jeg påstår ikke Israel er det heller, men så er det ikke Israel som nå sier at Hamas har drept over 30 sivile i en flyktningeleir.

image.thumb.png.f2fc64168cbec870e2fa6a046fe42533.pnghttps://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-lydopptak-etter-sykehusangrepet-det-ser-ut-til-a-vare-oss/s/5-95-1400303

Nå er det jo bedre å sammenligne Hydro aksjonen for seg selv.

Om de allierte sine motstandsfolk gjorde 40 aksjoner med like mange offer hadde nok noen reagert.

Og Hamas iallfall nå driver ikke å forsker på atomvåpen, de bruker dårlige Kamputsja raketter...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo bedre å sammenligne Hydro aksjonen for seg selv.

Om de allierte sine motstandsfolk gjorde 40 aksjoner med like mange offer hadde nok noen reagert.

Og Hamas iallfall nå driver ikke å forsker på atomvåpen, de bruker dårlige Kamputsja raketter...

Der var ingen atombombe. Tyskerne forsket heller ikke på noen atombombe. De forsket også på noen raketter. Jevnført med dagens standard, ganske dårlige raketter faktisk. Du kan jo prøve å fortelle en brite at tyske raketter var helt ufarlige under krigen.

Poenget var at du spurte om det var proporsjonalt jevnført med hva som ble oppnådd. Jeg viste at en mengde sivile ble drept uten å oppnå noe.

Nå viser det seg at Hamas har løyet igjen. Du kan tro jeg også ble sjokkert når jeg fant ut av det! Hamas, lyve?! Si det ikke er sant! Det har de jo aldri gjort før!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

 

Og Hamas iallfall nå driver ikke å forsker på atomvåpen, de bruker dårlige Kamputsja raketter...

Og Israel prøver å utforske hvor langt de kan gå før de blir dømt for folkemord. Bombingen av teltleieren er ekstremt barbarisk uansett bakenforliggende forklaringer. Og dette skjedde altså etter ICJ ba Israel stoppe akkurat det vi er blitt vitne til..Og det man er opptatt av her inne er å utforske om man kan lage noen paralleller til sprenging av båten med tungvann på tinnsjøen under 2 verdenskrig...Har folk mistet totalt bakkekontakten?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aviene skrev (1 minutt siden):

 

Nå viser det seg at Hamas har løyet igjen. Du kan tro jeg også ble sjokkert når jeg fant ut av det! Hamas, lyve?! Si det ikke er sant! Det har de jo aldri gjort før!

Israel både lyver,stjeler,dreper og lemlester uskyldige..men ingen bryr seg eller blir sjokkert lenger her inne...for en gal verden vi lever i..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Hvor skal man begynne? At de alle er brutale terrororganisasjoner er det ingen tvil om, men som sagt er det mange helt grunnleggende forskjeller. Vi kan for eksempel ta noen av de største forskjellene mellom IS og Hamas, som mange av en eller annen dust grunn har sammenlignet.

Hamas er en nasjonalistisk palestinsk organisasjon som søker å ødelegge Israel og erstatte det med en palestinsk stat. Det er også en militant religiøs gruppe støpt i den islamistiske formen til Det muslimske brorskapet, som den stammer fra. De søker en stat som til syvende og sist vil være som alle andre i det internasjonale samfunnet, med sete i FN og i regionale organisasjoner som Den arabiske liga. Hamas sine mål er lokale, med internasjonal legitimitet.

IS på sin side har transnasjonale mål og er en fundamentalistisk religiøs organisasjon med internasjonal rekruttering og mål om kalifat. De søker å bygge et globalt kalifat basert på sin bokstavtro tolkning av hellig skrifter. I stedet for et mål om etterhvert å bli medlem av et fellesskap og institusjoner som FN, prøvde (og prøver) IS å erobre stater og innlemme borgerne under seg med trusler om vold og død. Hadde IS lyktes i å konsolidere sin territorielle base i Irak og Syria, ville de videre ha forsøkt å undergrave og ødelegge blant andre FN, ikke slutte seg til dem. 

IS er en ren islamistisk gruppe som følger (det de påstår at er) islamske ideer og konsepter, og kulminerer i "den guddommelige, obligatoriske livsstilen" som de kaller kalifatet. Hamas derimot bærer Palestinas flagg, mens IS bærer det de hevder er islams flagg.

Et par artikler om tema:

Israel likens Hamas to the Islamic State group. But the comparison misses the mark in key ways
https://apnews.com/article/israel-hamas-gaza-war-islamic-state-group-29e59446a42d077323a3a216127c4978

The importance of understanding the differences between Hamas, IS and al-Qaeda
https://www.diis.dk/en/research/the-importance-of-understanding-the-differences-between-hamas-is-and-al-qaeda

Is og Hamas er like i sin brutalitet ihvertfall

Snikpellik skrev (1 time siden):

Nå:

IDFs generaladvokat sier at MPCID (militærpolitiets kriminalavdeling) har startet etterforskning etter nattens angrep som drepte og skadde mange sivile i en teltleir for internt fordrevne inne i en såkalt "trygg sone" i Rafah.

Generaladvokaten kaller hendelsen for svært alvorlig ("very grave").

Military Advocate General says IDF Rafah strike under investigation
https://www.jpost.com/breaking-news/article-803834

 

https://www.theguardian.com/world/live/2024/may/27/israel-gaza-war-live-aid-groups-horrified-by-israeli-strike-on-camp-housing-displaced-people-in-rafah

Dette skjedde ikke i den trygge sonen, men et område IDF hadde bedt om å evakuere såvidt jeg har skjønt

Selv om bildene er grusom, og mange ble drept, så er ikke det i seg selv et tegn på at det var galt. Hvis det stemmer at 3 høytstående Hamas ble drept, og at den store eksplosjonen skyldes at Hamas hadde lagret ammunisjon i en flyktningleir  (sjokk!) Så er det vel ikke bare Israel som skal "henrettes" for dette for å si det mildt. 

Uansett bra Israel etterforsker det

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (55 minutter siden):

Israel har innrømmet feil mange ganger, så her lyver du rett og rett

Jeg lyver ikke,jeg antar at Israel vil forsøke å bortforklare alt. Og om feil innrømmes vil en altså bare forklare hvorfor og så gå videre til neste "feil"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Jeg lyver ikke,jeg antar at Israel vil forsøke å bortforklare alt. Og om feil innrømmes vil en altså bare forklare hvorfor og så gå videre til neste "feil"

Jaja, du om det, de eneste som ikke innrømmer feil, men skylder på alle andre, inkludert sivile i Gaza, er hamas

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
FriskLuft skrev (1 time siden):

så hvorfor etterforske? 

Det er en del hendelser som etterforskes av MPCID, rundt 60-70 mener jeg å huske. Mye av kritikken mot Israel internasjonalt er at disse etterforskningene sjeldent eller aldri får konsekvenser for ledere og ansvarlige høyt oppe, og ikke fører til endringer. Dette var også en av begrunnelsene til ICCs sjefsanklager da han ba om å utstede arrestordre.

Årsaken til at IDFs generaladvokat går ut i mediene med at de skal etterforske angrepet i Rafah og bruker sterke ord, handler om omdømme og mediehåndtering. De ser at denne hendelsen og ikke minst de helt forferdelige bildene fra stedet som spres i sosiale medier skaper veldig mye sinne, og at det fører til tap av troverdighet. I bunn og grunn er slike hendelser en PR-katastrofe for Israel. De må derfor gjøre det de kan for å vise, eller i hvert fall gi et inntrykk av at hendelsen tas på alvor.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Det der har ingenting med saken å gjøre.

Jeg vet ikke om det du nevner, men jeg tror det er mest Israel som bomber Gaza…

Man må være rimelig nedsnødd om man ikkje har fått med seg at ca 10% av Hamas + resten av terrorristane sine rakettutskytinger fra Gaza rammer inne i Gaza og dermed dreper Palestinere. Ser dog at svært få tek høgde for kor mange av di drepte i Gaza egentlig er drept av Hamas + resten av terrorristane. Vil tru det allereie er snakk om eit betydelig tal drepte sia 7.10...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Maabren skrev (10 minutter siden):

Man må være rimelig nedsnødd om man ikkje har fått med seg at ca 10% av Hamas + resten av terrorristane sine rakettutskytinger fra Gaza rammer inne i Gaza og dermed dreper Palestinere. Ser dog at svært få tek høgde for kor mange av di drepte i Gaza egentlig er drept av Hamas + resten av terrorristane. Vil tru det allereie er snakk om eit betydelig tal drepte sia 7.10...

Kan vi få opp noen tall på death toll igjen?

Palestinske sivile drept i konflikten

Vs Israelske offer for Palestinske raketter?

 

Det er fullt mulig at Palestinske terror grupper har drept flere palestinere enn Israelske.

 

Men jeg tror Israel i nyere tid har verdensrekord i sivile dødsfall i krig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gouldfan said:

Palestinske sivile drept i konflikten

Det finnes ikke tall på palestinske sivile drept i konflikten, selv hvis man bruker PA sine tall.

Quote

Men jeg tror Israel i nyere tid har verdensrekord i sivile dødsfall i krig.

Jeg er ganske sikker på at når man får mulighet til å telle antallet ukrainere i massegraver i Ukraina, som Russland okkuperer for øyeblikket, så er de godt over. Samme med krigen i Yemen, som er helt jævlig (var vel ca 350-400k fram til 2021ish?) som våre kjære venner Houthiene har vært svært delaktige i.

Vi kan jo også se på oss selv, Norge, og våres krigføring så har vi via NATO vært med på over 70.000 døde sivile i Afghanistan.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Nå:

Flere medier melder om at det skal ha blitt avfyrt skudd mellom egyptiske og israelske styrker ved Rafah-overgangen. Begge sider skal ha skutt, og det skal være skadde. Det skal være Egypt som åpnet ild først, ifølge israelske medier.

Hendelsen er ikke bekreftet og det hevdes partene legger lokk på saken.

Channel 13 har slettet sin sak grunnet sensur, skriver deres journalist Moriah Asraf på sin Telegram. Hun skriver også at det er dødsfall blant de egyptiske styrkene, men ikke de israelske.

Spoiler

 

https://www.mako.co.il/news-news-flash?partner=channel2online

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, FriskLuft said:

Og Israel prøver å utforske hvor langt de kan gå før de blir dømt for folkemord. Bombingen av teltleieren er ekstremt barbarisk uansett bakenforliggende forklaringer. Og dette skjedde altså etter ICJ ba Israel stoppe akkurat det vi er blitt vitne til..Og det man er opptatt av her inne er å utforske om man kan lage noen paralleller til sprenging av båten med tungvann på tinnsjøen under 2 verdenskrig...Har folk mistet totalt bakkekontakten?

Bombingen av teltleieren er bare en annen vri av: Vi går inn i en landsby, dreper en hele familie eller to. Da flykter hele landsbyen, kanskje også nabo landsbyen og vi har dermed et større landområde.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Kan vi få opp noen tall på death toll igjen?

Palestinske sivile drept i konflikten

Vs Israelske offer for Palestinske raketter?

 

Det er fullt mulig at Palestinske terror grupper har drept flere palestinere enn Israelske.

 

Men jeg tror Israel i nyere tid har verdensrekord i sivile dødsfall i krig.

Nå hadde det vært tusenvis av drepte israelere hvis ikke Israel brukte ca 500 000kr på hver eneste rakett de skyter ned...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...