Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (18 minutter siden):


Du ser ikke helt ut til å forstå dette?

Det er ikke organisasjonen som definerer hva symbolet betyr for de som faktisk er part i konflikten.

Når Achmed i Palestina ser på Al-Jazeera, og ser bilder av amerikanske skuespillere med palestinernes klamme røde hånd klistret på brystet, så tenker han neppe "åja, de støtter sikkert våpenhvile og at gislene slippes fri", når denne røde hånden i de siste 24 årene har vært et symbol for palestinsk motstand og drap av jøder, som stammer fra de grusomme drapene på to jøder i 2000.

Heller ikke jødene tenker som så at "Ruffalo støtter sikkert at gislene kommer hjem..." når de ser dette symbolet, ettersom det har en betydning som går lengre tilbake.


Det du hevder, er at denne organisasjonen bare kan redefinere symboler, og at ingen liksom skal reagere på det.

Det blir litt som om jeg starter med vedsalg, og velger velkjente symboler i min logo, men jeg hevder at ingen må reagere på dette, ettersom jeg har redifinert hakekorset til å representere bjørkeved, og SS-symbolet står nå i følge meg for treslaget "Hassel", som vi jo selger massevis av, så dette er helt innafor.

ssss.jpg.3dae0c4efc70a22d3306aa25a05eb8d3.jpg


Faktum er at folk flest ville reagert negativt, på samme måte som israelere reagerer negativt på et symbol som er knyttet til et grusomt drap på jøder, som også ymse palestinske grupper har benyttet som symbol på deres ønske om å drepe jøder.
 

En oransje hånd er ikke er et symbol på å lynsje jøder, bare fordi du sier det. Forsøk å dokumentere påstandene dine for en gangs skyld?

Hjertet i samme logo vel egentlig symbolet på at palestinere ønsker å røske ut hjertene på hver eneste jøde, i følge minst tre personer på Twitter?

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (18 minutter siden):

En oransje hånd er ikke er et symbol på å lynsje jøder, bare fordi du sier det. Forsøk å dokumentere påstandene dine for en gangs skyld?


Oi, snakk om å ikke ta poenget, i det hele tatt !

Det er ikke meg som sier det er sånn, det er en haug med israelere og jøder, som jeg faktisk har dokumentert i mine forrige innlegg.

Du hevder derimot at denne hånden har en helt annen betydning enn det israelere og palestinere assosierer med en slik rød hånd, bare fordi en organisasjon for skuespillere sier det er sånn.

Oh, the irony !

  

Aiven skrev (18 minutter siden):

Hjertet i samme logo vel egentlig symbolet på at palestinere ønsker å røske ut hjertene på hver eneste jøde, i følge minst tre personer på Twitter?


Artists4Ceasefire har ikke forklart hvordan de kom frem til logoen, eller hvem som står bak (både logoen og organisasjonen).

Hva mener du et sort hjerte skal stå for?

Man undres jo litt hvorfor de ikke kunne velge en sløyfe eller noe annet som symbol, for det fremstår ganske åpenbart at de som står bak dette forsto hva den røde hånden betyr. Ellers ville det være et særdeles pussig sammentreff.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
0laf skrev (25 minutter siden):


Oi, snakk om å ikke ta poenget, i det hele tatt !

Det er ikke meg som sier det er sånn, det er en haug med israelere og jøder, som jeg faktisk har dokumentert i mine forrige innlegg.

Du hevder derimot at denne hånden har en helt annen betydning enn det israelere og palestinere assosierer med en slik rød hånd, bare fordi en organisasjon for skuespillere sier det er sånn.

Oh, the irony !

Du har linket til tre tilfeldige personer på Twitter, det har null verdi. Hørt om kildekritikk?

 

0laf skrev (25 minutter siden):


Artists4Ceasefire har ikke forklart hvordan de kom frem til logoen, eller hvem som står bak (både logoen og organisasjonen).

Hva mener du et sort hjerte skal stå for?

Man undres jo litt hvorfor de ikke kunne velge en sløyfe eller noe annet som symbol, for det fremstår ganske åpenbart at de som står bak dette forsto hva den røde hånden betyr. Ellers ville det være et særdeles pussig sammentreff.

 

Ah, hjertet er svart ! Her er det åpenbart noe muffins!!!

Du kan google en hvilken som helst logo og finne fotografier som tilfeldigvis ligner. Den menneskelige hjernen er god på å finne sammenhenger der det ikke er noen, spesielt når man legger vrangviljen til.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

image.jpeg.30b34c04d38cbb6a09e33beed497bbf7.jpeg


 

OSINT Reveals Unprecedented Extent of U.S. Arms Airlift to Israel Since Oct. 7

The Biden administration has reportedly made 100 secret arms sales to Israel since start of Gaza war. Publicly available flight data shows how it unfolded

The United States has been transferring a hefty amount of munitions to Israel in an unprecedented airlift that has been ongoing for five months from bases in the U.S. and its strategic stockpiles around the globe, open-source intelligence evidence reveals.

The Biden administration has secretly delivered weapons to Israel through over 100 separate military sales since the outbreak of fighting in Gaza, according to reports in the Wall Street Journal and Washington Post on Wednesday.

The shipments included tens of thousands of 155 mm shells, tens of thousands of bomb guidance systems, Hellfire air-to-surface missiles, drones, Iron Dome munitions, and more, according to the reports. The deals, according to lawmakers briefed on the matter, went under the radar because the scope of each sale was below the amount that requires Congress to be notified.

What didn't go under the radar was the extensive total scope of the airlifts to Israel. According to publicly available flight-tracking data, at least 140 heavy transport planes have taken off from American bases around the globe – transporting equipment mainly to the Nevatim Airbase in southern Israel – since the October 7 Hamas terrorist attack, Hezbollah's offensive in the north, and the Israeli army's responses in Gaza and Lebanon. Munitions and other equipment have also arrived in Israel aboard a number of cargo ships...........

https://www.haaretz.com/israel-news/security-aviation/2024-03-07/ty-article/.premium/open-source-intelligence-reveals-the-unprecedented-extent-of-u-s-arms-airlifts-to-israel/0000018e-1976-d021-adef-9f77c76c0000

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


Samt to aviser mm. Det er ikke vanskelig å finne flere kilder på dette, men så ikke helt behovet.
Spørsmålet her er hvordan israelere oppfatter dette symbolet, jeg tror du misforstår hva "kildekritikk" egentlig er?
 

En kort notis i en kanadisk tabloidavis. Ikke spesielt overbevisende. Og ikke "to aviser m.m."

Jeg oppfatter din sedvanlige mangel på kilder som tegn på at du nok en gang ikke aner hva du prater om.

 

0laf skrev (12 minutter siden):


Når israelere hevder at symbolet har en annen betydning for dem, så er det ikke akkurat behov for noen ytterligere etterforskning av kildene, i og med at hele argumentet var at en del israelere har en slik oppfatning, verfifisert av at flere israelere nå har uttalt dette.

Flere israelere har uttalt det, du verden. Da er det nok sant.

 

0laf skrev (12 minutter siden):


Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere dette videre, da det er helt nyttesløst, og egentlig ikke særlig interessant.

Nei, vi burde generelt kaste bort mindre tid på din endeløse ryktespredning. Du kunne jo slutte med den.

 

0laf skrev (12 minutter siden):

Det er ikke en organisasjon for skuespillere som bestemmer hvordan israelere og palestinere oppfatter dette symbolet, og som kan redefinere betydningen av et symbol som har vært benyttet tidligere, med annen betydning, i nettopp denne konflikten.

En organisasjon må ha en logo. At online troll finner på problemer med logoer er forventet, men som du poengterer lite å kaste bort tid på.

0laf skrev (12 minutter siden):

Det sagt, dersom jeg var fremmadstormende skuespiller, og noen fortalte meg at dette symbolet står for våpenhvile, at alle gisler frigis, og at sivile på Gaza får den nødhjelpen de trenger, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å støtte den saken.

Det er jo rene kinderegget av gode ting, tre mål som åpenbart er veldig gode.

Eh. Du har jo ikke støttet dette i noen av de tusen innleggene dine i denne tråden. Men joda, fint at du bryr deg i teorien da. Når du ikke er opptatt av å sverte organisasjoner som jobber for det sin logo selvsagt.

 

0laf skrev (12 minutter siden):

Før dette kom i mediene, så hadde jeg ingen assosiasjoner til røde hender av noe slag, og for meg kan kjente skuespillere gå på prisutdeling iført søplesekk og brødrene-Dahl-hatt, det bryr meg ikke det minste.

Flere israelere har dog uttrykt at dette symbolet har en betydning for de som er involvert i konflikten, og at det stammer fra lynsjingen i Rammalah i 2000, av to israelere som hadde kjørt feil.

En oransje hånd med hjerte i betyr lynsjing, fordi  "flere israelere har sagt det". OK.

 

 

0laf skrev (12 minutter siden):

Dette er jeg helt enig med deg i. Men du tar fremdeles ikke poenget.

I dette spesifikke tilfellet, og i denne spesifikke konflikten, så har den røde hånden en betydning.
At en slik organisasjon helt tilfeldig velger det symbolet, er nok ganske lite sannsynlig.

En logo skal man nå engang ha og hender er en av de vanligste symbolene på logoer. Videre er ikke hånda rød, men oransje. Med hjerte i.

 

0laf skrev (12 minutter siden):

At skuespillere ikke forstår betydningen, kan jeg likevel godt forstå, og at de tror det er en god sak fordi de har blitt fortalt det.

 

Du har jo nettop  sagt at det er en god sak. Men så er det plutselig ikke en god sak lengre, fordi et par israelere muligens kan bli krenka av logoen deres... 

 

0laf skrev (12 minutter siden):

Det blir litt som deg, som har fått forklart hvorfor, hvordan, når, og av hvem, dette symbolet oppfattes som støtende av flere, men likevel velger å totalt overse det, og hevde at alle andre symboler i verden som ligner viser at israelere og palestinere bare er tullinger som har tillagt denne hånden noen betydning, og at en organisasjon for skuespillere helt uten videre kan totalt omdefinere hva symbolet betyr, også for de som i 24 år mener det har hatt en helt annen betydning.

Av erfaring er det grunn til å tvile på påstander du kommer med. Jeg må vel konkludere med at nok en gang er du svært lettlurt når det kommer til narrativer som støtter din agenda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (48 minutter siden):

Forøvrig, den Israelske Stats offisielle Twitter-konto, er ikke en "tilfeldig person".




 


Det kan jeg være enig i. Og i den sammenhengen vil jeg spørre: Hvorfor har de fotomanipulert fargen på pinsen, slik at den ser rød ut, fra den opprinnelige oransje?

 

image_2024_3_11_595.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det bildet er benyttet i flere andre artikler, også flere som ikke omhandler israeleres misnøye, så det er trolig en logo sluppet av denne organisasjonen.


https://www.nytimes.com/2024/03/10/style/red-pins-gaza-ceasefire-oscars.html

101 når det kommer til konspirasjonsteorier er at noen må tjene på konspirasjonen. Å lure en amerikansk organisasjon til å adoptere en logo som symboliserer lynsjing av jøder er selvsagt ikke til palestinernes fordel, tvert imot. Så hvorfor skulle noen som støtter palestinernes sak sette i verk en slik konspirasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Australia ser ut til å bli det tredje landet som gjenopptar utbetalingene til UNRWA. 

Forrige uke ba de Israel om å komme med bevis på beskyldningene mot organisasjonen:

Sitat

Israel should “cooperate fully with UN investigators” and “provide all available evidence” for its allegations that United Nations staff were involved in the 7 October terrorist attacks, Australia’s ambassador has urged, saying the government wants to resume funding to the agency providing aid in Gaza.


Nå skriver The Guardian at Australias støtte kan komme til å gjenopptas innen noen dager, men at avgjørelsen ennå ikke er tatt.

Sitat

The Labor government is edging closer to unfreezing $6m in emergency funding for UNRWA after similar moves by Canada and Sweden, possibly within days, but it is understood a decision has yet to be made.

https://www.theguardian.com/australia-news/2024/mar/12/gareth-evans-tells-labor-to-get-off-the-fence-and-restart-unrwa-funding-to-help-ease-gaza-crisis

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 timer siden):


Vel, å gå til krig mot Israel er heller ikke til palestinernes fordel, heller ikke å brenne folk levende, voldta og lemleste mennesker, eller ha full fest i gatene når fetteren din kommer draende med liket til en israelsk jente ... men de gjør det likevel.

Pro-Palestina protester som er voldelige, aktivister som trakasserer jøder som ikke har noe med dette å gjøre, og å rope "fra elven til havet..." er heller ikke til palestinernes fordel, men de gjør det likevel.

Å henge opp obskøne plakater i hele New York, som det har blitt gjort i dag, med grusom tekst og støtteerklæringer til grove terrorhandlinger, er heller ikke til palestinernes fordel, men de gjør det likevel.


Du ser ut til å tro at alle mennesker er rasjonelle, og at en slik organisasjon kun ville brukt denne symbolikken dersom det var til fordel for vanlige palestinere og deres lidelser.

Det er mange overgrep på begge sider i denne konflikten. Begge sider handler rasjonelt, ut ifra sin verdensforståelse. At det finnes unntak fra denne regelen endrer ikke dette.

Å se på den mørkhudede mennesker som irrasjonelle og dumme er det lang historisk presedens for, men jeg synes vi burde holde oss for gode til dette her inne.

 

0laf skrev (11 timer siden):

Faktum er at det svært mange mennesker i vår verden er idioter, som ikke forstår at terror skaper usikkerhet, ikke bare i Israel, men overalt, og at terrorister, og de som støtter terrorister, bør fjernes fra samfunnet, slik at vi andre kan leve i fred.

Det eneste palestinerne trenger å befris fra, er Hamas og 70 år med vranglære fra UNWRA-skoler.

Det er to problemer med en slik tankegang: 1. Den bryter med tanken om at vi skal ha ytringsfrihet i Norge. Og 2. Den enes terrorist er den andres frihetskjemper.

Jeg liker ikke at folk støtter Israels statsterrorisme, men at det skal være lov å ytre denne støtten er en selvfølge for meg. Spesielt uten å "fjernes fra samfunnet", da er vi over i fascistisk territorie. Nå tror jeg du er blitt litt vel inspirert av Israel.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, 0laf said:

GIZ1415XEAA1YKI.jpg.27596adfb6179f4eb5bcac630ca1b483.jpg

Hvis man smører seg med et minimum av kildekritikk er det vel grunn til å være skeptisk til disse.

Det er fullstendig mulig å lage falske beskjeder og fremstille dem som om de kommer fra siden man ønsker å sverte.

Idag leste jeg tilfeldigvis en gammel (5 August 2023) avis hvor noen via massesendt sms utga seg for å være Hizbollah og oppfordret til hevn for koranbrenninger. PST hevder at beskjeden mest sannsynlig kommer fra en Russisk hackergruppe og mest sannsynlig ikke er religiøst motivert.

Det er en effektiv propagandametode om man når ut til folk som allerede er frustrerte nok til å tro på beskjeden uten å vurdere hvor fullstendig hårreisende den fremstår.

Jeg kan åpenbart ikke garantere at dette er falskt, men slike klistrelapper bør da viftes vekk slik du vifter vekk rabbi-en i jaffa som en ekstremist det ikke er noen grunn til å ta på alvor.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (30 minutter siden):

Å se på den mørkhudede mennesker som irrasjonelle og dumme er det lang historisk presedens for ....

Den enes terrorist er den andres frihetskjemper....

Jeg liker ikke at folk støtter Israels statsterrorisme...


Nå har jeg ingen problemer med mørhudede, så der tror jeg nok du tillegger meg meninger jeg aldri har vært i nærheten av.

Jeg har dog problemer med terrorister, som var det jeg skrev, som du fikk til å bli "mørkhudede", som sier mer om deg, enn om meg.

Jeg liker ikke at folk støtter terrorister.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selvsagt. Jeg tolket øyeblikkelig det "Hamas-klistremerket" som Israelsk propaganda. Eller provoserende ærlig framstilling alt etter hvilket ståsted man har. Det er ikke en gang uærlig, det tar saken så på kornet at det provoserer de som forsøker å skjule den bevisste voldtekts-strategien.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...