Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

  

Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Jeg kan åpenbart ikke garantere at dette er falskt, men slike klistrelapper bør da viftes vekk slik du vifter vekk rabbi-en i jaffa som en ekstremist det ikke er noen grunn til å ta på alvor.


Jeg vet åpenbart heller ikke hvem som har hengt opp disse plakatene, og ser at det kanskje kan misforstås fra mitt innlegg at jeg mener det er palestinerne, men i og med at dette var i New York, så er det vel heller enten noen forvaklede sjeler som støtter palestinerne, og mener voldtekt og drap på barn er greit, eller noen som forsøker å sverte den siden.

Dog, man har vel sett nok pro-palestina protester i det siste, med en hel del upassende plakater og slagord, til at jeg ikke ville bli overrasket om det var noen som tror de støtter palestinere, men som jeg nevnte i mitt innlegg ovenfor er jo ikke dette noe som er til palestinernes fordel.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (3 minutter siden):


Nå har jeg ingen problemer med mørhudede, så der tror jeg nok du tillegger meg meninger jeg aldri har vært i nærheten av.

Jeg har dog problemer med terrorister, som var det jeg skrev, som du fikk til å bli "mørkhudede", som sier mer om deg, enn om meg.

Du tror også at Hamas er irrasjonelle. Da er vi over i dehumanisering, som stammer fra Israels propagandapresse. Dette er nært beslektet med god gammel rasisme, enten du liker det eller ei.


Du virker også å ha svært lite imot at Israel slakter ned palestinere i tusenvis. Om dette skyldes rasisme, hat mot muslimer eller noe annet vet ikke jeg.

 

0laf skrev (3 minutter siden):

Jeg liker ikke at folk støtter terrorister.

Nei – og du vil fjerne folk du ikke liker fra samfunnet, det har vi fått med oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (59 minutter siden):


Du mener det er rasjonelt å drepe 1200 mennesker, brenne de levende, voldta og partere de?

Deg om det.

 

Begge sider i denne konflikten er villige til å utøve vold for å kontrollere landet i området. Jeg gidder ikke å late som jeg tror på at kun den ene siden er villig til det.

 

0laf skrev (59 minutter siden):

Jeg har svært lite imot at Israel fjerner Hamas.
Sivile tap er grusomt, uansett hvilken side det er på, og det støtter jeg åpenbart ikke, men jeg er samtidig realist nok til å forstå at man ikke fører krig mot terrorister som bruker sivile som skjold, uten at det også blir sivile tap, selv om det er forferdelig.

Uttrykket terrorist er i denne konflikten kun et påskudd for å utøve vold mot Palestina fra Israels side. Å "fjerne Hamas" har aldri vært målet, det er også et påskudd for å utøve vold. Målet er et israelsk Gaza, med færrest mulig palestinere. De har arbeidet mot dette målet i mange år. Terroraksjonen fra Hamas ga dem et påskudd til å trappe opp konflikten.

 

0laf skrev (59 minutter siden):

Krig er forferdelig, og Hamas burde unngått å starte denne krigen, men det er greit å vite at du mener de er rasjonelle "frihetskjempere".

De aller fleste mennesker er rasjonelle ut ifra sine forhold og erfaringer. Dersom vi hadde vokst opp i en konsentrasjonsleir, uten håp for framtida og med daglige overgrep mot oss og alle vi kjenner, så ville terror framstått som rasjonelt også for oss.

 

 

 

0laf skrev (59 minutter siden):

Jeg vil fjerne terrorister som dreper 1200 uskyldige mennesker i terrorangrep fra samfunnet.

Det naive poenget har vi fått med oss.



 

0laf skrev (59 minutter siden):

Folk som har meninger om ditt eller datt, og som utrykker disse verbalt innenfor ytringsfriheten, har jeg ingen problemer med.



Bortsett fra om de støtter terrorister selvsagt:

 

0laf skrev (13 timer siden):


de som støtter terrorister, bør fjernes fra samfunnet, slik at vi andre kan leve i fred.
 

 

 

0laf skrev (59 minutter siden):

Å kalle det rasisme å ville fjerne terroristene i Hamas, er nesten latterlig

1. Å fjerne det du kaller terroristene i Hamas med militærmakt er ikke realistisk og har aldri vært det, det skjønner de fleste. Det er kun et påskudd for å framskynde prosessen med å ta over Palestina og å hevne seg med ti-gangen, slik Israel har for vane.

2. Jeg kaller ikke å mislike Hamas rasisme. Men Hamas er primært et produkt av Israels politikk og brutalitet på Gaza. Piner man en hund i bur får man etterhvert en kamphund.

3. Å se på fienden som irrasjonell, terrorister, ville dyr, kakkerlakker, etc. er en del av klassisk dehumanisering for å legitimere vold, som du finner igjen i de fleste væpnede konflikter gjennom historien.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette klistremerket ser ut som noe som typisk kan være satt opp av anti-muslimske hatgrupper, slike som SIAN her hjemme som er besatte av oppfatningen av muslimer som "voldtektsforbrytere". Det er også denne type holdninger mot muslimer som det florerer av i kommentarfeltene til Document og Inyheter hele tiden. Så det kan være slike grupperinger som står bak for å fremme avsky mot palestinerne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Hvis man smører seg med et minimum av kildekritikk er det vel grunn til å være skeptisk til disse.

Enig med deg. Samtidig, den første lappen, "babies are occupiers too", er noe jeg har hørt MANGE, MAAAAAAAANGE Palestina-"venner" si. Den med at voldtekt er motstandskamp derimot, de heller mer i retning av "det er en konspirasjon, Hamas har aldri voldtatt noen, videoene er manipulert, det finnes ingen beviser", enn i retning av å hevde at voldtekt er motstandskamp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Å se på den mørkhudede mennesker som irrasjonelle og dumme er det lang historisk presedens for, men jeg synes vi burde holde oss for gode til dette her inne.

Et latterlig🤡 forsøk på å feil representere andre sine meninger. Det er flere ting vi burde holde oss for gode til her inne...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (17 minutter siden):


Du mener det er rasjonelt å drepe 1200 mennesker, brenne de levende, voldta og partere de?

Deg om det.
  


Jeg har svært lite imot at Israel fjerner Hamas.
Sivile tap er grusomt, uansett hvilken side det er på, og det støtter jeg åpenbart ikke, men jeg er samtidig realist nok til å forstå at man ikke fører krig mot terrorister som bruker sivile som skjold, uten at det også blir sivile tap, selv om det er forferdelig. 

Krig er forferdelig, og Hamas burde unngått å starte denne krigen, men det er greit å vite at du mener de er rasjonelle "frihetskjempere".

 


Jeg vil fjerne terrorister som dreper 1200 uskyldige mennesker i terrorangrep fra samfunnet.

Folk som har meninger om ditt eller datt, og som utrykker disse verbalt innenfor ytringsfriheten, har jeg ingen problemer med.

Å kalle det rasisme å ville fjerne terroristene i Hamas, er nesten latterlig, og tyder på at man ikke helt vet hvordan man skal forsvare terroristene og deres grusomme handlinger.

Flere av de drepte 7. Oktober ble drept av IDF. 200 drepte sivile palestinere og Hamaser, hvor flere av likene var såpass brent at det var vanskelig å identifisere. Brente blant annet fra raketter fra IDF. Statistikk sett hadde det vært umulig om det var kun palestinske lik som ble brent pga blant annet raketter fra IDF. 

Skal vi se litt på Israels handlinger før 7. Oktober? Når man først er inne på terrorisme og grusomme handlinger ..... 

Israel har drept langt flere palestinere i fredstid.

Uskyldige palestinere har blitt kidnappet midt på natten av IDF, bein og armer blitt bundet fast, bind for øynene, slått og sparket på vei til arresten og torturert grovt. Utsatt for seksuelle overgrep. Barn og unge helt ned til 10-12 års alderen. 

Familier på VB blir utslettet, mister hjemmet sitt, tas fra rettigheter, blir overvåker, utsatt for vold. Barn blir skutt og drept med skarpammo. 

Palestinere blir fratatt deres levebrød, muligheten for å dyrke, fiske etc. 

Palestinere blir undertrykt, diskriminert og forfulgt. 

Gravide Palestinske kvinner har blitt nektet helsehjelp hvor de har født i veikanten. Hvor nyfødte og den fødende har dødd. 

På skolene i Israel blir barn lært hvor lite palestinere er verdt. Palestinere blir dehumanisert og barn lærer at vold og drap på palestinere er greit. 

I Israel i nærheten av VB har det hengt plakater hvor det står død over palestinere. 

I Gaza har helsefasiliteter jevnlig blitt angrepet av Israel i fredstid. 

De siste 20 årene før 7. Okt - For hvert israelsk barn som er drept er 14 palestinske barn drep. 

Selv kristne i Gaza og israel blir angrepet av israelere. Kirker blir ødelagt og vandalisert. 

Dette er kun en liten del av det grusomme palestinere har blitt utsatt for fra Israel. I følge Israel er alt selvforsvar. Alt palestinere gjør mot Israel er terror. Tilsynelatende at mange pro israelere tror på dette. I følge den teorien vil man kunne si at Hamas sitt angrep kun er selvforsvar også. 

 

En ting det ser ut til at mange pro israelere overser: befolkningen i Gaza er på ca 2,2 millioner. Ca 1 million kvinner og jenter. Ca. 1 million er barn. Ca 45% av befolkningen er mellom 0-14 år. Median alder er 18 år.  Over 61% levde i fattigdom i 2020. 71% er flyktninger. Før 7. Okt: Over 70% av palestinere har psykiske sykdommer som depresjon og ptsd. 

Israel ligger i toppen over det landet som er lykkeligste. Et rikt land, ressurssterke, langt fremme teknologisk og militært, gode utdanningsmuligheter, sterke allierte, godt bemidlet av USA.

Israel er overlegne Palestina på alle områder, og likevel stjeler de land fra dem, plyndre, dreper, er voldelige, tar fra palestinere levebrød og muligheter. 

Mange skylder på Hamas for situasjonen i Gaza med fattigdom etc. Israel har bombet og ødelagt mye i Gaza hvor resten av verden har bygd opp igjen - omigjen og omigjen. Denne kontinuerlige oppbygningen anses som en av årsakene til at Hamas har klart å bygge så omfattende tunnellsystem ved at de blant annet har hatt tilgang til mye betong. Organisasjoner gir palestinere utdanning, arbeid, helsehjelp mm å prøver å bygge opp og hjelpe Gaza og befolkningen med å gi flere muligheter. Som Israel ødelegger, hindrer eller sakter ned. 

Hamas bygges opp av Israel ved at de gir penger og materialer. Dette burde utelukkende gå til organisasjoner som bygger opp Gaza, ikke Hamas som blir betegnet som en terrororganisasjon. 

Du sier du ønsker å fjerne terrorister. Men kun på den ene siden, altså Hamas. BN og regjeringen er like stor del av Hamas og angrepet 7. Oktober. I tillegg har Israel begått terrorhandlinger jevnlig mot palestinere i over 70 år. 

Du sier indirekte at sivile tap i krig mot terror er ok, men leit. Men kun den ene siden. Det er kun ok mot palestinere. Krigen og konflikten har pågått i mange ti år. Hver gang Israel blir rammet er det krise. Men overhode ingen selvinnsikt over det grusomme Israel gjør mot palestinere som ikke går under selvforsvar. 

Ikke rart at man anser slike holdninger som rasistiske. Når man støtter den sterke part, forsvarer terror, tortur, elendighet etc mot den ene parten, altså palestinere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Dette klistremerket ser ut som noe som typisk kan være satt opp av anti-muslimske hatgrupper, slike som SIAN her hjemme som er besatte av oppfatningen av muslimer som "voldtektsforbrytere". Det er også denne type holdninger mot muslimer som det florerer av i kommentarfeltene til Document og Inyheter hele tiden. Så det kan være slike grupperinger som står bak for å fremme avsky mot palestinerne.

Det er fullt mulig. Jeg aner ikke hvem som har laget det. Men ser vi på 7. oktober så er det jo slående treffende for HAMAS-terrorister (ikke palestinere generelt eller muslimer generelt, men HAMAS). Jeg tror hovedgrunnen til at det provoserer så mye er at det også treffer så godt. Det er ingen tvil om at voldtekter var en stor del av terroren 7. oktober ettersom det skjedde i så stort omfang og så brutalt og med hensikt å skade, skremme og terrorisere. Klistremerket bruker palestinsk flagg som bakgrunn, men originalen er laget av HAMAS og brukes i deres propaganda. Hensikten med det er nok at de forsøker å fremstille det som HAMAS representerer palestinere generelt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (30 minutter siden):

Dersom palestinere og Hamas-medlemmer ble drept 7. oktober, så ble de drept under angrepet de utførte mot Israel, ettersom Israel ikke angrep Gaza den dagen, kun terrorister som hadde tatt seg inn i Israel, eller som forsøkte å ta seg inn i Israel.

Begynner å bli mektig lei av at du tar ting andre skriver ut av kontekst og lager det til noe det ikke er. Unødvendig hersketeknikk! 

Var poenget mitt at palestinere ble drept 7. Oktober? Nei!!! 

0laf skrev (32 minutter siden):

For det første setter Israel sin befolkning først, og har derfor bomberom, rakettskjold, omfattende etterretning og annet, for å påse at israelere ikke blir drept.

Du tok ikke poenget med innlegget mitt. 

 

0laf skrev (33 minutter siden):

Helt klart. IDF har revet hus, drept hele familier, og overvåker befolkningen på Vestbredden.

Dette skyldes i all hovedsak at de det gjelder er terrorister.

 

0laf skrev (35 minutter siden):

Helt enig. Dog skyldes det åpenbart at en stor del av de er terrorister, og at de må bli forfulgt og passet på, for å ikke begå terror.

Så du antyder at alle palestinere på VB er terrorister....wow! Du uttrykker visst litt vel ekstreme holdninger og israelsk propaganda at det umulig kan tas seriøst. 

Resten av innlegget ditt er fornektelse, forsvaring og unnskylde grusomme handlinger mot palestinere begått av Israel. Samme kategori som de som fornekter angrepet 7. Oktober eller forsvarer vold og seksuelle overgrep mot sivile israelere som du heletiden påpeker. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maneto skrev (4 timer siden):

Det må du dokumentere, det vil jeg gjerne se. 

Det er jo en kjent sak at israel angriper sine naboland. men etter krigen så er det vanskelig å finne ting som skjedde før oktober. nok av info om israelsk terror

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pQOGgV/dette-skjer-i-jenin-israel-kritiseres-etter-angrep-paa-flyktningleir

journalisten Shireen Abu Akleh ble likvidert når hun skulle dokumentere at angrep på en flyningeir.

https://www.france24.com/en/middle-east/20230219-more-than-a-dozen-people-killed-in-israel-s-deadliest-attack-on-syrian-capital-of-damascus

Endret av leifeinar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 8.3.2024 at 6:09 PM, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Det er ingen som har snakket om å straffeforfølge PWA. Det er en total missforståelse med hva ytringsfrihet innebærer, hvis en tror man kan valse rundt og si hva man vil uten at det degraderer tilliten i andres øyne (og deretter skikketheten man har til å inneha embedet som PWA har).

Ikke uventet har nyttige idioter og/eller hamas sympatisører anmeldt PWA for hatefulle ytringer, og nå er politiet innblandet.

Som sagt, ytringsfriheten står for fall i norge, men det er helt greit når det skjer mot FrP politikere regner jeg med? Helt til det noen år senere er de andres tur.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Ikke uventet har nyttige idioter og/eller hamas sympatisører anmeldt PWA for hatefulle ytringer, og nå er politiet innblandet.

Som sagt, ytringsfriheten står for fall i norge, men det er helt greit når det skjer mot FrP politikere regner jeg med? Helt til det noen år senere er de andres tur.

Har du link til at dette er Hamas sympatisører? Eller er det kun noe du antar? 

For alle arabere er ikke Hamas. Alle islamister er ikke terrorister. Ikke alle islamister er voldelige eller dreper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Det er jo en kjent sak at israel angriper sine naboland. men etter krigen så er det vanskelig å finne ting som skjedde før oktober. nok av info om israelsk terror

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pQOGgV/dette-skjer-i-jenin-israel-kritiseres-etter-angrep-paa-flyktningleir

journalisten Shireen Abu Akleh ble likvidert når hun skulle dokumentere at angrep på en flyningeir.

https://www.france24.com/en/middle-east/20230219-more-than-a-dozen-people-killed-in-israel-s-deadliest-attack-on-syrian-capital-of-damascus

Det var vanskelig å finne, ja? 
Rart det der. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Ikke uventet har nyttige idioter og/eller hamas sympatisører anmeldt PWA for hatefulle ytringer, og nå er politiet innblandet.

Som sagt, ytringsfriheten står for fall i norge, men det er helt greit når det skjer mot FrP politikere regner jeg med? Helt til det noen år senere er de andres tur.

Sitat fra Politi inspektøren ansvarlig for etterforskningen:

Sitat

Hun understreker at det er en lav terskel for å iverksette etterforskning.

Han har jo ikke blitt straffeforfulgt for noe enda og dette vil garantert ende i en henleggelse. Og dette tar du for bevis for at "ytringsfriheten står for fall i norge"?

Ta deg en bolle. Du er hysterisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...