Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare enda et tilfelle av at israel og israelvenner kommer på besøk der de ikke er velkomne, og så leker offer etterpå.

https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604 

Sitat

Kvinner som NRK snakket med fredag ettermiddag sa at de hadde fått tillatelse av 8. mars-komiteen til å delta under hovedparolen «Støtt kvinners fredsarbeid – bekjemp voldtekt som våpen».


Hvorfor var de ikke velkomne? De hadde tillatelse til å delta, men ble fysisk hindret av Palestina-aktivister som ikke tålte å se støtte til jødiske kvinner utsatt for seksuelle overgrep. Det ble ikke en kvinnedag for kvinners rettigheter, men en kvinnedag for antisemittisme. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Svala said:

https://www.nrk.no/norge/markerte-stotte-til-jodiske-kvinner-_-fikk-ikke-delta-i-8.-mars-toget-1.16796604 


Hvorfor var de ikke velkomne? De hadde tillatelse til å delta, men ble fysisk hindret av Palestina-aktivister som ikke tålte å se støtte til jødiske kvinner utsatt for seksuelle overgrep. Det ble ikke en kvinnedag for kvinners rettigheter, men en kvinnedag for antisemittisme. 

Men det var ikke den parolen de gikk under. De gikk under «Meetoo - unless you are a jew».

Det anså arrangøren å gå imot parolen om Gaza, skulle jeg tro 

Det er deres bad at de prøver å dra det dit. Og selvfølgelig, alltid offeret...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 0laf said:


Ah, så kun de som støtter palestinerne skal få lov til å delta på den internasjonale kvinnedagen, og de som støtter Israel er ikke velkomne.

Det forklarer en hel del, og jeg innser nå at 8. mars-komiteen trolig er like desillusjonert som deg, og tror at de kan kuppe kvinners rettigheter, selv om de mener at de som dreper og steiner kvinner, voldtar og brenner de levende, bare yter legitim motstand.

Som sagt, der er spilleregler, og vi ser stadig at noen prøver å tvinge seg med på demonstrasjonene 8. Mars og 1. Mai.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Som sagt, der er spilleregler, og vi ser stadig at noen prøver å tvinge seg med på demonstrasjonene 8. Mars og 1. Mai.


Vi ser også stadig mer antisemittisme, hvor forvaklede sjeler som deltar i en marsj for kvinners rettigheter, i stedet gjør det til en motstandsmarsj mot Israel, og så nekter andre å delta, rett og slett fordi de andre demonstrerer for rettighetene til "feil" kvinner.
 

Rhabagatz skrev (2 timer siden):

De gikk under «Meetoo - unless you are a jew».


Men de hadde på forhånd avklart at de ville delta, og 8. mars-komiteen har altså en politikk hvor man kan gå med sine egne paroler, uten at det vanligvis er noe problem.

Problemet var at komiteen hadde valgt parolen :

"Gazas kvinner er Oslos søstre! Stopp blokaden - Fri Palestina"

Hvorfor de ønsket at stakkars kvinner i Gaza skal utsettes for Hamas, leve under Sharia i et islamistisk kalifat, og behandles horribelt i Gaza, dersom Hamas får fortsette, vet ikke jeg, men det var her skoen trykket, og når de som ønsket å løfte frem Hamas sine overgrep og israelske kvinners rettigheter, møtte opp for å gå i tog, så ble de skviset ut av palestina-tilhengere.

Det fremstår som ren antisemittisme, og har ingenting med kvinners rettigheter å gjøre, eller at parolen de ønsket å benytte var støtende ... mot andre enn galninger som støtter terror mer enn de støtter kvinner, men likevel tror de har monopol på å markere kvinnedagen.

Endret av 0laf
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (37 minutter siden):

Men det var ikke den parolen de gikk under. De gikk under «Meetoo - unless you are a jew».

Det anså arrangøren å gå imot parolen om Gaza, skulle jeg tro 

Det er deres bad at de prøver å dra det dit. Og selvfølgelig, alltid offeret...

Nei, de gikk under parolen "Støtt kvinners fredsarbeid - bekjemp voldtekt som våpen". Som du allerede har blitt forklart og deretter har ignorert, så er det tillatt med egne paroler og plakater så lenge de ikke strider med hovedparolen. 

De gikk ikke under parolen for Gaza, så forstår ikke hvorfor du mener det skal være relevant. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Svala said:

Nei, de gikk under parolen "Støtt kvinners fredsarbeid - bekjemp voldtekt som våpen". Som du allerede har blitt forklart og deretter har ignorert, så er det tillatt med egne paroler og plakater så lenge de ikke strider med hovedparolen. 

De gikk ikke under parolen for Gaza, så forstår ikke hvorfor du mener det skal være relevant. 

Du må gjerne være uenig, men det er altså 8. mars-komiteen i Oslo som arrangerer og som tolker paroler og regelverk.

Dette er som sagt en problemstilling som har blitt svært aktuelt de senere årene, og gjelder ikke bare disse israelvennene. Alle er velkomne til å delta, men det er grense for hvor langt man kan trekke sitt budskap i forhold til arrangørens intensjon.

 

 

 

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Svala said:

Det var norske jøder som hadde fått tillatelse til å delta for å vise motstand mot voldtekt som våpen mot kvinner i krig. De ble fysisk hindret av Palestina-aktivister og hetset. De ble kalt "skadedyr" og "barnemordere". Dette viser at ikke alle er velkomne til å delta. Man får vise motstand mot voldtekt som våpen mot kvinner i krig, men motstand mot voldtekt av jødiske kvinner tolereres ikke..

Pussig hvordan parolen deres "unless you are jew" passet med tanke på å være offer i ettertid ...

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Kq60FPd.jpeg

 

W8c2F02.png

Hvis du kan rettferdigjøre å drepe barn ved hjelp av dine egne religiøse tekster, hvordan kan du argumentere for at det blir galt å drepe dine egne barn ved hjelp av noen andres religiøse tekster?

Det vi nå ser utfolde seg på Gaza er nok en skamplett på menneskehetens historie.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 timer siden):

Hvis du kan rettferdigjøre å drepe barn ved hjelp av dine egne religiøse tekster, hvordan kan du argumentere for at det blir galt å drepe dine egne barn ved hjelp av noen andres religiøse tekster?


Denne rabbien er åpenbart rabiat, og har ekstremistiske meninger.

Blant ni millioner israelere, så finnes det selvfølgelig også gærninger som har avvikende meninger.

I dette tilfellet så er det nok også noe bakenforliggende som gjør at rabbien har et hat mot palestinerne.
For et par år siden ble han brutalt angrepet på gata av arabere, uten at det rettferdiggjør hans ekstreme meninger, men det forklarer nok kanskje en del.


 

"Rabbi Eliyahu Mali, the dean of the local Hesder yeshiva, was attacked and beaten in April while visiting real estate property his yeshiva planned on purchasing for a local Jewish man.

While walking down a street in Jaffa, Rabbi Mali and Moshe Schendowich, the director of the yeshiva, were attacked by a group of Arab assailants who surrounded the two and proceeded to harass and mock Rabbi Mali and Schendowich.

When Rabbi Mali and Schendowich took out their cellular phones to call for help, several of the Arabs assaulted them, punching and kicking the two victims. Schendowich was injured in the attack, and was hospitalized afterwards. Rabbi Mali filed a police complaint shortly after the assault.

The prosecution reached an agreement with the two attackers under which they confessed to the assault, and will receive a minimal punishment of community service. "



https://www.israelnationalnews.com/news/314416

Endret av 0laf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Israel er et veldig delt land, og de fleste er til forskjell fra den sittende regjeringen gode og empatiske mennesker.

Dessverre er det ganske mange på den israelske høyre og ytre høyresiden som mener at Israel ikke bør tillate at noe internasjonal nødhjelp (mat og medisiner) kommer inn til innbyggerne på Gazastripen. Faktisk et veldig stort flertall, som er ganske skremmende. Så Israel må ikke bare nedkjempe Hamas og konstante trusler utenfra, men de må også bekjempe den voksende ekstremismen, religiøse fundamentalismen og rasismen de har i eget land.

Undersøkelse fra midten av februar (The Israel Democracy Institute):

image.thumb.png.5aa33f9997b52e7ef8c2e4360a802a92.png

https://en.idi.org.il/articles/52976

Sitat

Whether an absolute victory is expected or not, there remains the question of the provision of international aid to the residents of Gaza. We asked our respondents for their opinion regarding the idea that Israel should allow the transfer of humanitarian aid to Gaza residents at this time, via international bodies that are not linked to Hamas or to UNRWA. A majority of Jewish respondents (68%) oppose the transfer of humanitarian aid even under these conditions, while a large majority of Arab respondents support it (85%).

Breaking down the Jewish sample by political orientation reveals that a majority of those on the Left support allowing international bodies to transfer humanitarian aid to Gaza (59%), while the Center is divided on this issue, and a large majority of those on the Right think that Israel should not allow the transfer of humanitarian aid to Gaza residents.

USA var ute i dag og understreket at israelere og Israels nåværende regjering ikke er det samme. Det er veldig viktig.

Sitat

US Vice President Kamala Harris drew a distinction between Israelis and their government in a TV interview on Friday, saying the two should not be conflated.

“It’s important for us to distinguish or at least not conflate the Israeli government with the Israeli people. The Israeli people are entitled to security – as are the Palestinians. In equal measure,” she said in the interview with CBS News.

https://www.timesofisrael.com/harris-israelis-deserve-security-dont-conflate-them-with-israeli-government/

Biden var inne på det samme forrige uke, at den ekstreme nåværende regjeringen ødelegger for israelere og støtten til Israel fra verdenssamfunnet:

Sitat

Amid mounting tensions with Prime Minister Benjamin Netanyahu, Biden told Meyers that if Israel continued with the “incredibly conservative government they have, and [far-right National Security Minister Itamar] Ben Gvir and others… they’re going to lose support from around the world. And that is not in Israel’s interest.”

Biden has repeatedly spoken of the diplomatic difficulties created by the inclusion of ultranationalist parties in the Israeli government.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (1 time siden):

I dette tilfellet så er det nok også noe bakenforliggende som gjør at rabbien har et hat mot palestinerne.
For et par år siden ble han brutalt angrepet på gata av arabere, uten at det rettferdiggjør hans ekstreme meninger, men det forklarer nok kanskje en del.

På lik linje med at det forklarer men ikke unnskylder eller rettferdiggjør Hamas ekstremistiske meninger og handlinger da, antar jeg? Jeg mener, hvis vi ser dette i et større perspektiv og drar en årsakssammenheng i hvorfor denne rabbien er en ekstremist, kan du også forklare hvorfor en del Palestinere er ekstremister.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

På lik linje med at det forklarer men ikke unnskylder eller rettferdiggjør Hamas ekstremistiske meninger og handlinger da, antar jeg? 


Ja, helt klart.
Den vesentlige forskjellen er at rabbien utrykker sine ekstremiste holdninger verbalt, mens Hamas bedriver terrorangrep.

Det er godt å se at du innrømmer at en del palestinere er ekstremister, Hamas med sin terror har tross alt overveldende støtte blant palestinere.

Jeg tviler dog på at rabbien har den helt store støtten for sine utsagn blant israelere.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har ikke gitt uttrykk for noe annet i denne tråden. Alt annet er evnt noe du har tillagt meg (som du har gjort ved flere anledninger). Jeg tror heller ikke rabbien har en majoritet av støtte blant Israelere, men jeg vet i og med at jeg snakker med Jøder som bor i Israel og jeg har venner som jobber i det Norske diplomatiet i Tel Aviv, at religiøse ekstremister har uforholdsmessig stor innflytelse i politikken i Israel for tiden. Og lignende utspill (dog ikke såpass direkte og ekstreme) er jo noe vi ikke er uvant med å se komme fra sentrale Israelske politikere fra den ytre høyresiden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...