Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Baranladion said:

En våpenhvile burde vært innført for lenge siden. Det er helt åpenbart at Hamas ikke har noe å stille opp med i denne krigen, og det er helt åpenbart at altfor mange sivile har dødd. Det er også for meg helt åpenbart at det ikke er mulig å utslette Hamas ved å drepe alle sammen, det sivile offeret som må gjøres for å oppnå dette er for stort. 

Det er ikke åpenbart for meg at Israel ikke kan fjerne Hamas fra makten i Gaza.

De vil kanskje fortsette å eksistere som en terrororganisasjon, men det er mye bedre enn at de fortsetter å styre Gaza.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Baranladion said:

Jeg er enig i at Hamas må fjernes, men jeg er ikke enig i at måten man gjør det på er å drepe titusenvis av deres barn og familier. 

Det er forståelig at du ønsker å unngå sivile dødsfall, det tror jeg de fleste på begge sider ønsker. Spørsmålet blir da, hvordan skal Israel fjerne Hamas fra makten uten store sivile tap?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Camlon skrev (16 minutter siden):

Det er ikke åpenbart for meg at Israel ikke kan fjerne Hamas fra makten i Gaza.

De vil kanskje fortsette å eksistere som en terrororganisasjon, men det er mye bedre enn at de fortsetter å styre Gaza.

Jeg tror hatet og ideologien som Hamas styrer etter, vil i aller høyeste grad fortsette å vokse når Israel gjør det de gjør. Jeg kan ikke se for meg hvordan Israel, ved bruk av drap på barn og sivile samt Hamas, skal komme hatet og ideologien til livs. 

Om de en dag jubler over at Hamas ikke eksisterer lenger, så er jeg usikker på om en gruppe med fredselskende demokrater vil ta kontroll over og få med seg Palestinas befolkning og starte arbeidet med å blomstre i sameksistens med Israel. 

Allikevel, så kan jeg tenke meg et scenario der Israel destruerer såpass mye mennesker og bebyggelse at Palestinere bare gir opp og tenker at de får gjøre som Israel ber om, siden de er sjanseløse.  Jeg syns dessverre ikke det høres plausibelt ut, selvom det fungerte med nazismen. 

Camlon skrev (13 minutter siden):

Det er forståelig at du ønsker å unngå sivile dødsfall, det tror jeg de fleste på begge sider ønsker. Spørsmålet blir da, hvordan skal Israel fjerne Hamas fra makten uten store sivile tap?

Her har jeg ikke noe godt svar, men jeg ønsker meg veldig at diplomatiet skal prøves, gjerne pushet av omverdenen. Det betinger at begge sider støttespillere blir voksne, tar utgangspunktet i at situasjonen er som den er ( Israel og palestina må dele et landeområde) og jobbe videre med hvordan man faktisk skal få det til å fungere. Noe slikt, må starte med at begge sider legger ned våpnene for en stakket stund. 

Vi har fremdeles ikke kommet lenger, enn at man skylder på hvem som er verst, og finner argumenter for å legitimere drap på sivile, på begge sider. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (22 minutter siden):

Enig med deg. Eneste meningsfulle løsning på konflikten er at Hamas uskadeliggjøres/avlives. JA området vil slite med ettervirkninger av Hamas’ handlinger (spesielt hjernevasken de har bedrevet) i et par generasjoner men det får bli neste kreftsvulst å operere bort, denne gangen er det kreftsvulsten Hamas som skal opereres bort og fjernes.

Er det ikke akkurat sånn man har holdt på i mange tiår da? Er det ingen som ønsker at konflikten skal trappes ned og til slutt bli borte? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Da må du skylde på riktig side.
HAMAS må slutte å sende raketter mot Israel mens de bruker sivilbefolkningen sin som skjold.
De risikerer jo at skjoldene ble skadet når rakettrampene blir bombet.

Husk at våre egne handlinger ikke har noen konsekvens eller skyld, kun Hamas, alltid. Slakter man 1000, 100 000 eller 1 000 000 million barn, kvinner og syke så er dette Hamas sin feil, alltid. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mannen med ljåen said:

IDF slakter ikke barn.
De er ute etter å fjerne HAMAS, som bruker barn som skjold mens de dreper israelske sivile.
Dette har pågått lenge. Hvorfor har du ikke satt deg inn i saken?

Jeg har satt meg inn i saken, men som en del her inne som ser verden ut i fra enten / eller, altså at det er så enkelt som at Hamas kan tilleggs alle skyld for absolutt all fremtid og alle handlinger for IDF, så påpeker jeg at dette da ikke er tilfelle. Man har alle et ansvar her, og å si "HvA MeD HaMas" når man har slaktet 10-gangen - hovedsakelig kvinner og barn, så er det lett å gjennomskue at det egentlig bare handler om at dere ikke liker muslimer. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Israel nekter for at de har bedt om evakuering:

https://www.nrk.no/urix/israel-skal-ha-bedt-sykehus-evakuere-pa-en-time-1.16642667

Sitat

IDF benekter nå overfor NRK at de har bedt om noen evakuering av pasienter eller skadde.

– På intet tidspunkt beordret IDF evakuering av pasienter eller medisinske team, men foreslo at enhver anmodning om medisinsk evakuering vil bli tilrettelagt av IDF. Medisinsk personell vil forbli på sykehuset for å støtte pasienter som ikke klarer å evakuere. Over natten (fredag) ga IDF ytterligere mat, vann og humanitær hjelp til sykehuset, skriver IDF.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Er det ikke akkurat sånn man har holdt på i mange tiår da? Er det ingen som ønsker at konflikten skal trappes ned og til slutt bli borte? 

Jo, selv om dødstallene overgår de fra tidligere, så tror jeg ikke nødvendigvis dette presenterer noe nytt for Palestina, bare en forlengelse av okkupasjonen, apartheid-et og sist -med mulig folkemord.

Det er ganske forutsigbart at et marginalisert folk uten en fremtid tyr til desperate handlinger, særlig når situasjonen bare fortsetter å forverres, hvorfor skulle ikke dette skje?

Og kanskje løsningen er å prøve å ikke fortsette politikken som fører til denne desperasjonen?
Å utslette hamas på den måten som gjøres nå, hvor hele gaza er collateral damage er bare å fortsette i samme spor, og dersom man ikke lykkes i å ødelegge all viljen hos disse folkene, at de hengir seg apatisk til sin skjebne, så vil det skje igjen, og det er rart dersom Israel ikke også ser denne forutsigbare tendensen av en politikk de fører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

IDF har et legitimt mål, som er å hindre at Hamas begår flere terroraksjonen og sender flere raketter.

Hamas har som mål å drepe alle jøder og avskaffe staten Israel, og bruker sivilbefolkningen sin som skjold så Israel skal få kritikken når sivile blir drept.

Dette burde du visst nå.

Hamas burde overgi seg. Ingen trenger å dø, ikke engang Hamas-ledere og -krigere. I hvert fall ikke sivile. Israel praktiserer ikke dødsstraff, så de skyldige kan trygt la seg arrestere og ta straffen for rakettene og 7/10.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mannen med ljåen said:

IDF har et legitimt mål, som er å hindre at Hamas begår flere terroraksjonen og sender flere raketter.

Hamas har som mål å drepe alle jøder og avskaffe staten Israel, og bruker sivilbefolkningen sin som skjold så Israel skal få kritikken når sivile blir drept.

Dette burde du visst nå.

Hamas burde overgi seg. Ingen trenger å dø, ikke engang Hamas-ledere og -krigere. I hvert fall ikke sivile. Israel praktiserer ikke dødsstraff, så de skyldige kan trygt la seg arrestere og ta straffen for rakettene og 7/10.

Sorry, verden er mer komplisert enn dette, noe som nå er forsøkt å få frem de siste 236 sidene. 

Vi får være enige om å være uenige. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Du er klar over at folk kan ha to tanker i hode samtidig? Eller er det slik at når vi poster sympati for Ukrainia så betyr det at vi driter i alt og alle andre? Man kan fint støtte Ukraina selv om jeg ikke vil at den russiske befolkingen skal slaktes. Som nevnt hundre ganger - verden er ikke sort / hvitt.

Husk at Israelske soldater også mister livet her, så en våpenhvile er ikke utelukkende ment for å spare liv på Palestinsk side, selv om det er naturlig å se det konteksten av de sivile som tross alt er rundt 10-gangen sammenliknet med tapene på Israelsk side.

Det  er svært omdiskutert om det går an å ha to tanker i hodet samtidig. 

 

Du trekker slutninger basert på at jeg mener verden er sort/hvitt. Jeg skrev at man tar et standpunkt når man poster flagg. Flagget er ladet med mange verdier og følelser. Det betyr ikke at alle de som poster dette er terrorister av høyeste grad. Selv ikke de som åpent støtter Hamas kan sies å støtte ALT Hamas gjør. Men at man tar et standpunkt når man poster flagg i en slik sammenheng mener jeg er åpenbart.

 

Nettopp, en ceasefire betyr også at Hamas, Hisbollah, m.m. må la være å angripe Israelere. Men om det er det man etterlyser, hvorfor poste kun palestinsk flagg? Hvorfor ikke ta med israelsk, libanesisk, og syrisk (noen flere jeg har glemt som har landområder med i denne konflikten?)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 minutter siden):

Sorry, verden er mer komplisert enn dette, noe som nå er forsøkt å få frem de siste 236 sidene. 

Vi får være enige om å være uenige. 

Vel, hva hadde skjedd om gazanerne gikk ut i gatene og styrtet Hamas, og ba FN overta administrasjonen av Gaza med et nøytralt forhold til Israel? 

Vi kan se til historien hva som skjedde for Egypt sin del når det aksepterte Israels rett til å eksistere. Egypt fikk tilbakeført Sinai. Et område større enn Israel. Om Israel virkelig er interessert i å okkupere landområder så gjør de en elendig jobb. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Hva ville utfordringen vært dersom Israel gikk til våpenhvile på noen enkle kriterier nå? At de stopper, men starter så fort det skjer angrep mot dem

Det er jo nettopp slik det har vært de siste tiårene, og det fungerer dårlig ser man når 1200 sivile israelere ble henrettet på det mest brutale vis. Jeg tror ikke israel er villig til å la terroristene spire i noen år til før de kommer med enda et slikt angrep.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (9 minutter siden):

Det er jo nettopp slik det har vært de siste tiårene, og det fungerer dårlig ser man når 1200 sivile israelere ble henrettet på det mest brutale vis. Jeg tror ikke israel er villig til å la terroristene spire i noen år til før de kommer med enda et slikt angrep.

Problemet er jo at med mindre Israel faktisk har tenkt å enten fordrive eller ta livet av alle Palestinere på Gaza så kommer dette bare til å vokse frem på nytt og på nytt. Det nytter ikke å bombe vekk radikalisering. Spørsmålet er jo når er det Israel er fornøyd, når de har tatt livet av 20 000 Palestinere? 100 000? 1 million? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"I en perfekt verden, hvis Hamas i morgen forlater Gaza og overgir våpnene sine, vil krigen være over. Dette handler ikke om hevn, vi har ingen intensjon eller ønske om å være i Gaza. Dette vil også komme det palestinske folket til gode. Krig er pine, ingen tvil om at krig er pine, sier Nir-Feldklein rolig."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/11/18/195962741/israels-ambassador-avi-nir-feldklein-hvorfor-vil-du-at-vi-skal-bo-ved-siden-av-disse-monstrene

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei det er ingen enkel løsning. Man kan ikke bombe endring inn i dem, det så man både i afghanistan, irak og syria der det bare ble værre etter krigen.

Dette er folk som hater jøder, så å fjerne Hamas hjelper nødvendigvis ikke, og å la dem være i fred hjelper heller ikke for da fortsetter de bare å terrorisere. 

Israel er i en umulig situasjon. De kan ikke la de være i fred, og de kan ikke fortsette å bombe dem.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...