Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ParadiseCity skrev (7 minutter siden):

Problemet er jo at med mindre Israel faktisk har tenkt å enten fordrive eller ta livet av alle Palestinere på Gaza så kommer dette bare til å vokse frem på nytt og på nytt. Det nytter ikke å bombe vekk radikalisering. Spørsmålet er jo når er det Israel er fornøyd, når de har tatt livet av 20 000 Palestinere? 100 000? 1 million? 

Det er et problem, men hva er alternativet for Israel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp slik det har vært de siste tiårene, og det fungerer dårlig ser man når 1200 sivile israelere ble henrettet på det mest brutale vis. Jeg tror ikke israel er villig til å la terroristene spire i noen år til før de kommer med enda et slikt angrep.

Du har et godt poeng der, men jeg mener ting stiller seg litt annerledes nå. Dette motangrepet fra Israel har vel nettopp begynt og er av helt andre dimensjoner enn tidligere angrep. Det sender et signal om at Israel har fått nok, og at de er villig til å gå ekstremt langt. Det er med andre ord et nytt forhandlingskort, og spesielt når Hamas ser at ingen av deres "allierte" henger seg på i deres kamp. 

Jeg kan forstå Israels bekymring, samtidig så kan jeg ikke se at det har noe annet end-game enn at det samme kommer til å skje på nytt. Det vil ikke fungere for Israel å holde folket i Gaza nede slik at de ikke kan utføre nye terrorangrep uansett, så sant de da ikke jevner hele stripa med jorda. 

Det er ingen enkel løsning her, men jeg mener man aldri må gi opp diplomatiet, og tror eneste løsning på sikt er at partene kommer til en eller annen form for enighet, gjerne med en stor demilitarisert sone imellom dem som feks overvåkes av andre aktører. 

To viktige kriterier, er at både Israel og Palestinerne gir hverandre tillit samt overholder den, så på ingen måte enkelt, dessverre. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Er det ikke akkurat sånn man har holdt på i mange tiår da? Er det ingen som ønsker at konflikten skal trappes ned og til slutt bli borte? 

Nei, Israel har ikke gjort noe virkelig forsøk på å fjerne Hamas tidligere. De har gjennomført en haug straffeekspedisjoner etter terror- og rakettangrep men ikke gått til full krig som nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva Israel kommer til å tenke om seg selv når de kommer ut av hevntåka.


Jeg tipper de vil tenke at Al-Jazeera er en ekstremt dårlig kilde i denne konflikten, og dersom de fjerner Hamas, om enn bare fra all makt i Gaza, og fjerner det meste av våpen og tunneller, så vil de nok tenke at det var en klok avgjørelse å endelig ta tak i problemet, etter tiår med elendighet.
 

The Very End skrev (4 timer siden):

Husk at Israelske soldater også mister livet her, så en våpenhvile er ikke utelukkende ment for å spare liv på Palestinsk side...


Det var våpenhvile 6. oktober. Det er temmelig åpenbart hvem som brøt den, og som nå ønsker ny våpenhvile.
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Jeg tipper de vil tenke at Al-Jazeera er en ekstremt dårlig kilde i denne konflikten, og dersom de fjerner Hamas, om enn bare fra all makt i Gaza, og fjerner det meste av våpen og tunneller, så vil de nok tenke at det var en klok avgjørelse å endelig ta tak i problemet, etter tiår med elendighet.

har du noe som kan støtte uttalelsen?

https://www.allsides.com/news-source/al-jazeera-media-bias

Quote

Ad Fontes Media rates Al Jazeera (website) in the Middle category of bias and as Reliable, Analysis/Fact Reporting in terms of reliability. Al Jazeera (website) is a news organization funded in part by the government of Qatar. Launched in 1996 as a broadcast station “for the public benefit,” it is now a global network with bureaus in 70 locations around the world. Its television channels are broadcast in several languages, and its websites are published in both Arabic and English.

https://adfontesmedia.com/al-jazeera-bias-and-reliability/

Quote

Overall, we rate Al Jazeera Left-Center biased, based on story selection that slightly favors the left, and Mixed for factual reporting due to failed fact checks that were not corrected and misleading extreme editorial bias that favors Qatar.

https://mediabiasfactcheck.com/al-jazeera/

 

det virker som at Al Jazeera har sine synder, men ikke nok til at de kvalifiserer til "ekstremt dårlig"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (7 minutter siden):

har du noe som kan støtte uttalelsen?


Det spiller ingen rolle hvordan de rangeres i slike undersøkelser, om det er "venstre", "høyre", eller hva det måtte være.

Al-Jazeera er heleid av staten Qatar, den eneste staten som har et intimt samarbeid med Hamas, og hvor Hamas-toppene for tiden bor i luksus.
Hamas har sågar egne kontorer i Qatar, som det eneste landet i verden.

Al-Jazeera er også et pro-arabisk mediehus, med bias mot Israel, åpenbart, slik at i denne konflikten, så er de dessverre ikke å anse som en uavhengig kilde til nyheter.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_controversies_and_criticism

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
paatur skrev (10 timer siden):

Mest naive og idiotiske jeg har lest på, 99% av alle muslimer er greie, er en grunn til at alle som har besøkt Iran, Irak syns det er verdens mest gjestfrie folk. Men som altid så slår media bare opp det negative. Har selv reist mye i midt østen ( og over 70%, av alle land i verden )

ta deg en tur til Iran, du merker 0 til politikken der, nord Tehran er langt mere moderne enn Oslo, du vil bli overrasket over hvor få som bryr seg om religion der 

Hei påsan. Jeg har vært mye i midtøsten... jobb og privat.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, 0laf said:


Det spiller ingen rolle hvordan de rangeres i slike undersøkelser, om det er "venstre", "høyre", eller hva det måtte være.

Al-Jazeera er heleid av staten Qatar, den eneste staten som har et intimt samarbeid med Hamas, og hvor Hamas-toppene for tiden bor i luksus.
Hamas har sågar egne kontorer i Qatar, som det eneste landet i verden.

Al-Jazeera er også et pro-arabisk mediehus, med bias mot Israel, åpenbart, slik at i denne konflikten, så er de dessverre ikke å anse som en uavhengig kilde til nyheter.

igjen, har du noe som kan begrunne uttalelsen din, for nå ser det bare ut som en enkeltstående kommentar.

du vet, hele greia med anekdote og empirisk data.

jeg er ikke ute etter å være tulljat i denn tråden, men skal vi klare å drive samtalen fremover og unngå debatt i skyttergraver, så må vi ha kjøtt på beinet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (10 minutter siden):

igjen, har du noe som kan begrunne uttalelsen din..


Al-Jazeera hevder vel fremdeles hardnakket at Israel sto bak raketten som traff sykehuset 17. oktober.
Du trenger bare ta en titt på forsiden av nettsiden deres, omtrent når som helst, for å se hvor Al-Jazeera står i konflikten, og at de står støtt der ... på Hamas sin side.

De har allerede tidligere blitt tatt med buksene nede, for å fornekte holocaust, komme med anti-semittisk sprøyt, og for å la seg påvirke av staten Qatar.

Også i tidligere konflikter i Gaza, har de feilrapportert og overdrevet, i favør palestinerne og Hamas.

Det ble postet en video i denne tråden for bare noen dager siden, hvor en reporter fra Al-Jazeera intervjuet en mann på et sykehus i Gaza "live", og i det mannen begynner å spy ut dritt om Hamas, så kutter man raskt vekk, og tar bort kameraet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_controversies_and_criticism

Israel vurderer vel for tiden om de skal forby Al-Jazeera -> https://www.jpost.com/israel-news/article-769432

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Entern skrev (23 minutter siden):

Nei, Israel har ikke gjort noe virkelig forsøk på å fjerne Hamas tidligere. De har gjennomført en haug straffeekspedisjoner etter terror- og rakettangrep men ikke gått til full krig som nå.

Nettopp. Jeg vil anta at en del Palestinere forstår alvoret i større grad nå, så hvorfor ikke forsøke med samtaler på disse nye premissene? Kravene kan også være betingelsesløse fra Israel sin side mtp gjengeldelse dersom Hamas fortsetter sine angrep. 

Jeg mener, det må vel være verdt et forsøk? Alt bør prøves før man går igang med utslettelse av 2 millioners hjemsted og titusenvis av sivile og barn.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (33 minutter siden):

Nei, Israel har ikke gjort noe virkelig forsøk på å fjerne Hamas tidligere.

Snarere tvert i mot kan vi vel si. Netanyahus strategi har aldri før vært å knuse Hamas, men å holde liv i dem og beholde de sterke nok til å hindre palestinsk enighet og dermed muligheten for en tostatsløsning.

Som Netanyahu sa for noen år siden:

Sitat

In March 2019, Netanyahu told his Likud colleagues: “Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas … This is part of our strategy – to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank.”

https://amp.theguardian.com/commentisfree/2023/oct/20/benjamin-netanyahu-hamas-israel-prime-minister

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:


Al-Jazeera hevder vel fremdeles hardnakket at Israel sto bak raketten som traff sykehuset 17. oktober.
Du trenger bare ta en titt på forsiden av nettsiden deres, omtrent når som helst, for å se hvor Al-Jazeera står i konflikten, og at de står støtt der ... på Hamas sin side.

De har allerede tidligere blitt tatt med buksene nede, for å fornekte holocaust, komme med anti-semittisk sprøyt, og for å la seg påvirke av staten Qatar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jazeera_controversies_and_criticism

ser den.

Holocaust benektelse er en uting, og publiseringen av videoen ble raskt slettet og tatt avstand til, om vi skal tro wiki artikkelen. Jeg prøver ikke å forsvare Al Jazeera, eller AJ+, for hendelsen men jeg tenker at siden det bare har skjedd en gang og de var tilsynelatende raske på labben på å innrømme feilen så kan en legge velviljen til og anta at det skjedde en feil. Skjer det igjen, så er velviljen borte og det er enklere å tenke at her er det andre motiver bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (3 minutter siden):

.. så kan en legge velviljen til og anta at det skjedde en feil. Skjer det igjen, så er velviljen borte og det er enklere å tenke at her er det andre motiver bak.


Tja, hva med at de som "uavhengig" mediehus lar seg påvirke av staten Qatar, deres eiere, til å rapportere i tråd med deres ønsker. Den samme staten, som altså har nære bånd til Hamas, og Hamas-lederne, som alle bor i Qatar.

https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy

 

"Qatar is using the Arabic news channel al-Jazeera as a bargaining chip in foreign policy negotiations by adapting its coverage to suit other foreign leaders and offering to cease critical transmissions in exchange for major concessions, US embassy cables released by WikiLeaks claim."

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...