Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette så underkommunisert?

 


Man har vel liksom blitt vant til det, tror jeg?
Det hagler med raketter mot Israel hver eneste dag, både fra Hamas, Hizbollah og gærningene i Yemen.
De fleste skytes ned av Iron Dome, og forårsaker ikke skade, derfor blir det sjeldent rapport om.

Fremdeles, eller all bombingen av Gaza, så skytes det raketter derfra, som nok er mye av grunnen til at man fremdeles bomber mål på Gaza.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (21 minutter siden):

 


Jeg tror de fleste vil si narrativet bak operasjonen i Gaza er helt legitimt, basert på terrorangrepet fra Hamas, og for ordens skyld, jeg tror også de fleste vil kalle det terror å slakte 1200 sivile, barn, kvinner og eldre, og at man skal være temmelig radikal for å hevde det er en "militæroperasjon utført av en motsandsbevegelse".
 

Har du kilde på dette?
Tatt fra hukommelsen, så mener jeg det var AP som første rapporterte om "minst 500 døde, i følge helsemyndigheten på Gaza", og det fremsto som om de hadde fått en uttalelse derfra. Deretter rapporte en rekke medier om det samme?

Om jeg husker riktig, så endret vel aldri Al-Jazeera sine artikler, og hevder fremdeles at Israel sto bak angrepet på sykehuset.

https://www.silentlunch.net/p/did-the-entire-media-industry-misquote?utm_medium=reader2

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sir skrev (1 time siden):


Interessant artikkel.

Gravde litt selv, og det virker som om både Al-Jazeera og Anadolu siterer Ashraf al-Qudra omtrent samtidig, som er assosisert med "palestinske helsemyndigheter", og at han uttalte til disse at det var "minst 500 drepte".

Det kan være Anadolu og AP kun baserer seg på Al-Jazeera, og at de har tatt feil, slik denne karen du lenker til hevder, og at det ble sagt at det var minst 500 "ofre", ikke at de nødvendigvis var drept, og at det var en feil oversettelse fra Al-Jazeera?

Dog, dagen etter angrepet, den 18. oktober, så hevder helseminister i Gaza, Mai Al Kaila, at de nå er oppe i minst 471 døde, og 342 skadede. Det samme ble igjen videreformidlet til medier av Ashraf al-Qudra.

Dette ble rapportert av en rekke medier, blant annet Al-Jazeera.
Har de også dagen etter bare misforstått og oversatt feil? Lite trolig.

“The death toll of the largest and most violent massacre committed by the criminal Israeli occupation inside the Baptist Hospital reached 471 martyrs, and 28 critical cases remain, in addition to 314 people with various injuries” - Ashraf al-Qudra

Den uttalelsen er jo litt verre å ta feil av?

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oslos nye byrådsleder fra Eirik Lae Solberg fra Høyre ønsker at det palestinske flagget skal heises over rådhuset den 29. november, som er FNs internasjonale solidaritetsdag for det palestinske folk. Mens hans forgjenger Raymond Johansen mente dette «ikke er riktig» gjør Lae Solberg et unntak for standard praksis.

Anbefaler Palestina-flagging på rådhuset
https://www.nrk.no/osloogviken/byradsleder-eirik-lae-solberg-anbefaler-palestina-flagg-pa-oslo-radhus-1.16642093

Sitat

Byrådsleder Eirik Lae Solberg anbefaler at det flagges med Palestinas flagg og FN-flagget på Oslo rådhus 29. november.


Sitat

– De forferdelige lidelsene for sivilbefolkningen på Gaza tilsier imidlertid at det gjøres et unntak. Jeg støtter derfor at Oslo kommune i år flagger i forbindelse med FNs internasjonale dag for solidaritet med det palestinske folk 29. november, sier han videre.

Lae Solberg anbefaler at det flagges både med det palestinske flagget, og med FN-flagget.

https://www.ao.no/far-ja-til-ett-unntak-fra-radhusets-strenge-praksis-en-gledens-dag/s/5-128-672218

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Er det riktig å heise det palestinske flagget, og vise støtte til terroraksjonen?

Jeg tror at hvis Høyre og Venstre-byrådet ville vise støtte til terroraksjonen, så ville de heller gjort noe som viste støtte til terroraksjonen i stedet for å heise det palestinske flagget.

Når det kommer til flagging på rådhuset er jeg nok personlig mer for å heller ha det ukrainske flagget der frem til russerne har pelt seg hjem.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

På sidelinjen: Jeg er skeptisk til at våre politiske institusjoner skal flagge med andre flagg enn det norske.
Flagget representerer hvem som har den politiske makten i landet. Altså, norske, demokratisk valgte myndigheter og norsk flagg. Nazistene prøvde seg på førtitallet, men de norske flaggene kom opp igjen i 1945.

I det siste har det sklidd helt ut. Det er mer en måte å fremme politikernes personlige synspunkt, som ikke nødvendigvis alle er enig i.
Uansett om de flagger 🇺🇦🏳️‍🌈 eller🇵🇸, burde vi ha en debatt om vi i det hele tatt burde gjøre dette.

Vi kunne også vurdere å heise det russiske flagget i sympati med alle russerne som dør i Ukraina.
Skal man tillate noen, men ikke alle?

PS: Jeg snakker her om offentlige, politiske bygninger. Jeg snakker ikke om hjemme og på hytta.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (29 minutter siden):


Interessant artikkel.

Gravde litt selv, og det virker som om både Al-Jazeera og Anadolu siterer Ashraf al-Qudra omtrent samtidig, som er assosisert med "palestinske helsemyndigheter", og at han uttalte til disse at det var "minst 500 drepte".

Det kan være Anadolu og AP kun baserer seg på Al-Jazeera, og at de har tatt feil, slik denne karen du lenker til hevder, og at det ble sagt at det var minst 500 "ofre", ikke at de nødvendigvis var drept, og at det var en feil oversettelse fra Al-Jazeera?

Dog, dagen etter angrepet, den 18. oktober, så hevder helseminister i Gaza, Mai Al Kaila, at de nå er oppe i minst 471 døde, og 342 skadede. Det samme ble igjen videreformidlet til medier av Ashraf al-Qudra.

Dette ble rapportert av en rekke medier, blant annet Al-Jazeera.
Har de også dagen etter bare misforstått og oversatt feil? Lite trolig.

“The death toll of the largest and most violent massacre committed by the criminal Israeli occupation inside the Baptist Hospital reached 471 martyrs, and 28 critical cases remain, in addition to 314 people with various injuries” - Ashraf al-Qudra

Den uttalelsen er jo litt verre å ta feil av?

Nei, i ettertid har det nok blitt uttalt mye forskjellig, men saken er at så å si hele medieverdenen hoppet på en overskrift som ikke stemte, eller ihvertfall som ingen av mediene vil oppgi noen kilde til. Det viser at man burde være kritisk til spesielt sensasjonelle nyheter, selv om det kommer fra kjente medier eller andre organisasjoner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sir skrev (19 minutter siden):

Nei, i ettertid har det nok blitt uttalt mye forskjellig, men saken er at så å si hele medieverdenen hoppet på en overskrift som ikke stemte, eller ihvertfall som ingen av mediene vil oppgi noen kilde til. Det viser at man burde være kritisk til spesielt sensasjonelle nyheter, selv om det kommer fra kjente medier eller andre organisasjoner. 


Vel, dette er jo i følge en eller annen fyr på nettet, og ikke bekreftet fra noe hold, da ingen angivelig ville svare denne fyren, så skal man være kritisk til kilder, så bør man jo åpenbart være svært kritisk til denne fyren, som ser ut til å legge ned en hel del jobb i å forsøke å bevise at Hamas (palestinske helsemyndigheter) ikke bløffer med tallene.

Jeg sier dog ikke at han tar feil. Det er mye rart i mediene om dagen, og jeg kan absolutt se for meg at en feil oversettelse ender opp i alle verdens medier, dog vet jeg at de fleste medier ( med unntak av VG ) er noe forsiktige med å benytte Al-Jazeera som kilde.

Pussing nok, så er det jo intet mediehus i verden som har så gode kontakter innen Hamas, som det Qatar-eide Al-Jazeera har, så de hadde gode muligheter til å rette det opp raskt, og det sier vel i så fall litt om dem, at de lar hele verden kjøre på med feilsiteringen, så lenge det gagner Hamas sin sak.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Vel, dette er jo i følge en eller annen fyr på nettet, og ikke bekreftet fra noe hold, da ingen angivelig ville svare denne fyren, så skal man være kritisk til kilder, så bør man jo åpenbart være svært kritisk til denne fyren, som ser ut til å legge ned en hel del jobb i å forsøke å bevise at Hamas (palestinske helsemyndigheter) ikke bløffer med tallene.

Det er ikke det han sier. Jeg klarer ikke å se at han har noen normative utsagn heller. Poenget hans er ikke at Hamas snakker sant eller at de ikke bløffet. Det vurderer han ikke en gang.

Han skriver:

"Yet assessing whether or not Hamas’s claims are credible is a step beyond the most basic consideration: Did the media accurately report what a Hamas spokesperson said?"

Men det stemmer at det ikke er noen som har bekreftet det han sier, om man da ikke teller oversetterne som bekreftelser, men det er jo han som hevder dette også, så det kan jo være at alt han sier er feil. Men han forholder seg ihvertfall til vitenskapelige prinsipper, og forklarer metoden sin, slik at resultatene er etterprøvbare. Om man vil sjekke kilden kan man oversette videoen fra Al Jazeera selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med han med ljåen, norske offentlige institusjoner bør flagge med norsk flagg. Intet annet.
Hvor skal man ellers sette grensen, og hvem bestemmer hva som er passende, eller ikke passende.

Det er altså greit med pride-flagg, ukraina-flagg, og palestina-flagg, men ikke kina-flagg, russland-flagg, israel-flagg, og sikkert heller ikke sjørøver-flagg.

Det hele blir en smule tåpelig. Raymond mente altså at det var greit med Pride-flagg, men ikke Palestina-flagg. Den nye ledelsen mener det er fint med Palestina-flagg, men sikkert ikke Israel-flagg, ellers hva ville være poenget dersom man fører begge flagg?

Skjær enten ned flaggstengene, eller ha det norske flagget oppe.

 

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sir skrev (9 minutter siden):

Det er ikke det han sier. Jeg klarer ikke å se at han har noen normative utsagn heller. Poenget hans er ikke at Hamas snakker sant eller at de ikke bløffet. Det vurderer han ikke en gang.


Vel, enten så har Hamas kommet med for høye tall, veldig tidlig, før de umulig kan ha rukket få oversikt, og dermet løyet, eller så har Hamas kommet med korrekte tall, og deres svært gode venner hos Al-Jazeera har bare oversatt det feil.

Det ligger jo liksom implisitt at enten lyver Hamas, eller så lyver de ikke, og Al-Jazeera har tatt feil, som har ført til at hele verden tror Hamas lyver.

Jeg har sett på det som skrives i innlegget til Zweig, og ser at det kan være en kilde til feil der mellom Hamas og Al-Jazeera, og at andre medier bare har videreført det.

Jeg registrer også at Zweig kommer med sine metoder, og hva han har gjort for å finne ut av dette, men strengt tatt så er det altså ingen medier som har svart på hans hendvendelser, selv om han selv er en journalist som har skrevet for flere store amerikanske tidsskrifter.

Det store problemet her, er at ingenting av dette er etterprøvbart, og det er kun en eneste mann som har kommet med denne informasjonen, Zweig, og det er ikke en gang rapportert i noen medier så vidt jeg kan se? Det er derfor god grunn til å være en smule kritisk.

At Hamas gikk ut dagen etter angrepene, med tilsvarende høye tall, som trolig ikke stemmer, gjør dog at hele artikkelen til Zweig er irrelevant.
Hvorvidt Hamas lyver rett etter angrepet på sykehuset, spiller ingen rolle, når vi vet de lyver om det samme, dagen derpå.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

På sidelinjen: Jeg er skeptisk til at våre politiske institusjoner skal flagge med andre flagg enn det norske.
Flagget representerer hvem som har den politiske makten i landet. Altså, norske, demokratisk valgte myndigheter og norsk flagg. Nazistene prøvde seg på førtitallet, men de norske flaggene kom opp igjen i 1945.

I det siste har det sklidd helt ut. Det er mer en måte å fremme politikernes personlige synspunkt, som ikke nødvendigvis alle er enig i.
Uansett om de flagger 🇺🇦🏳️‍🌈 eller🇵🇸, burde vi ha en debatt om vi i det hele tatt burde gjøre dette.

Vi kunne også vurdere å heise det russiske flagget i sympati med alle russerne som dør i Ukraina.
Skal man tillate noen, men ikke alle?

Synes det fremdeles skal være slik at demokratiet bestemmer. Er det flertall i bystyret for flagging? Da flagger man. Er det ikke? Da flagger man ikke. Her i denne saken var både byrådet og opposisjonen for. 

Det blir neppe flertall i Oslo bystyre for noe russisk flagg på rådhuset med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Synes det fremdeles skal være slik at demokratiet bestemmer. Er det flertall i bystyret for flagging? Da flagger man. Er det ikke? Da flagger man ikke. Her i denne saken var både byrådet og opposisjonen for. 

Det blir neppe flertall i Oslo bystyre for noe russisk flagg på rådhuset med det første.

Så hvis flertallet i Oslos bystyre vil flagge IS-flagg, eller naziflagg for den del…

Det må være en grense et sted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...