Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke realiteten.

IDF tilbyr seg å hjelpe til med evakuering av pasienter fra Shifa sykehuset. Shifa har fått tilbud of 37 kuvøser plus oksygen.
https://www.jpost.com/israel-news/article-773115 

image.thumb.png.3871588bb1e3c113347feeadd017cc4b.png

 

 

Det burde gi rom for refleksjon at dette er samme aktør som har teppebombet og tatt livet av tusenvis av barn de siste ukene.

Men det er vel å håpe på for mye, som vanlig.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Psykake said:

Det burde gi rom for refleksjon at dette er samme aktør som har teppebombet og tatt livet av tusenvis av barn de siste ukene.

Men det er vel å håpe på for mye, som vanlig.

Det er en velregissert avsporing.

All oppmerksomhet rettes mot disse sykehusene, og tar dermed bort fokuset på de nedbombede FN fasiliteter og det franske kultursenteret, i tillegg til 28000 andre bygninger som skulle ha huset familier. Og ikke minst hundretusener av sultne, intern fordrevne, som kanskje aldri får vende hjem.

Meldingene om at familier samler seg i ett rom, for å dø sammen, er hjerteskjærende. 
Om morderne kommer i form av bomber ovenfra eller i paraglider er irrelevant. Tapet er like stort.

Det er her at Israel leverer noen kanner med diesel og noen kuvøser. Det er kun spill for galleriet.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det er her at Israel leverer noen kanner med diesel og noen kuvøser. Det er kun spill for galleriet.

Med tanke på at kuvøse babyene har vært omtalt hos de fleste medier, må jeg si meg enig i at denne plutselige bekymringen for palestinske barn fremstår som påtvunget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (18 minutter siden):

Med tanke på at kuvøse babyene har vært omtalt hos de fleste medier, må jeg si meg enig i at denne plutselige bekymringen for palestinske barn fremstår som påtvunget. 

Kanskje israelere ikke er så onde som det dere tror, at det er Hamas dette står på. Deres fordømmelse av Israel er Hamas sitt eneste håp for å fortsette jerngrepet om Gaza og folket der også i fremtiden.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Kanskje israelere ikke er så onde som det dere tror, at det er Hamas dette står på. Deres fordømmelse av Israel er Hamas sitt eneste håp for å fortsette jerngrepet om Gaza og folket der også i fremtiden.

Nei. Det faktum at de har bombet og tatt livet av tusenvis av barn de siste ukene får dette til å virke noe påtvunget. Poenget er at det er ironisk hvordan alt og alle som kritiserer Israel ikke kan stoles på, men alt og alle som kun sier positive ting stoles blindt på.

 

Må være lov å påpeke dette uten at man skal få merkelappen Hamas sin nyttige idiot.

 

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, DukeNukem3d said:

Kanskje israelere ikke er så onde som det dere tror, at det er Hamas dette står på. Deres fordømmelse av Israel er Hamas sitt eneste håp for å fortsette jerngrepet om Gaza og folket der også i fremtiden.

Ondskap finnes nok på begge sider.

Men jeg tror oppriktig at begge har samme mål, som er å påføre motstanderen så mye smerte at de gir opp sine ambisjoner. Når det gjelder Israel er dette et argument man stadig møtes med, at Palestinerne må gi opp, så får de det bedre. Men Hamas har nok samme mål, og det er nok grunnen til at de går etter sivile, da dette er måten de kan påføre Israel størst mulig smerte på. Forskjellen er nok at Israel er opptatt av å ikke fremstå som onde, i hvert fall ikke hele tiden, og at de har et massivt overtak som gjør at de slipper å ta i bruk desperate virkemidler. 

 

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Psykake said:

Nei. Det faktum at de har bombet og tatt livet av tusenvis av barn de siste ukene får dette til å virke noe påtvunget. 

Hva mener du burde blitt gjort annerledes? Skulle de ha sendt inn soldater uten å bombe Hamas-mål, eller mener du som Norge at de skulle forhandlet om gisler og latt Hamas fortsette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
34 minutes ago, DukeNukem3d said:

Kanskje israelere ikke er så onde som det dere tror, at det er Hamas dette står på. Deres fordømmelse av Israel er Hamas sitt eneste håp for å fortsette jerngrepet om Gaza og folket der også i fremtiden.

Jeg tror de fleste er ganske enig om at Israel ikke er onde, men at målet deres og fremgangsmåtene ikke er gode. De kan jevne Gaza med jorden og sånn sett fjerne Hamas, men i asken av dette vil Hamas 2.0 vokse opp, enda mer forjævelig enn tidligere og enda flere tap på hver side av konflikten. Selvfølgelig må Isreal kunne forsvare seg, men hvordan man gjør det og hvordan de har håndhevet konflikten tidligere (å presse et folk over tid gir grobunn for ekstremistiske fraksjoner) er da altså stridens kjerne. 

Avslutningsvis er det ikke noen god vs. dårlige her. I denne konfliktene er alle tapere, massevis av gråsoner og få løsninger. De som kun ønsker kulturkrig og poster dritt fra drittkilder hjelper lite, utenom å tilfredsstille sitt behov for å fremme sin egen fremmedfrykt / fremmedhat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Israeli lawmakers call on European countries to take in Gaza refugees
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/israeli-lawmakers-call-on-european-countries-to-take-in-gaza-refugees/

Sitat

Two Israelis lawmakers, one from the ruling Likud party and the other from the opposition Yesh Atid party, urge the international community to take in Palestinian refugees from the Gaza Strip.

In an op-ed piece for the Wall Street Journal, Danny Danon (Likud) and Ram Ben-Barak (Yesh Atid) call for “countries around the world to accept limited numbers of Gazan families who have expressed a desire to relocate.”

They cite European countries’ “long history of assisting refugees fleeing conflicts” and suggest that “even if countries took in as few as 10,000 people each, it would help alleviate the crisis” in Gaza.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (41 minutter siden):

Hva mener du burde blitt gjort annerledes? Skulle de ha sendt inn soldater uten å bombe Hamas-mål, eller mener du som Norge at de skulle forhandlet om gisler og latt Hamas fortsette?

Jeg trenger ikke å mene noenting om hva som skulle blitt gjort annerledes. 

Jeg skrev at når IDF sier de skal bidra med kuvøser, så er det et PR stunt/spill for galleriet/propaganda. 

Ref drepingen av tusenvis av barn de siste ukene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Jeg trenger ikke å mene noenting om hva som skulle blitt gjort annerledes. 

Du trenger ikke si hva som burde blitt gjort annerledes, men det er rimelig frekt å kritisere uten å ha noen alternative løsninger.

Hva ville du tenke hvis arbeidsgiveren sa at arbeidet ditt er elendig, og når du spurte ham hvordan du kan forbedre deg, sa han at du kan finne ut hvordan selv?

Endret av Camlon
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så kontroversielt i mine øyne å mene at ting kunne vært gjort annerledes når det som er gjort til nå har ført til det som trolig er tusenvis av drepte barn. Dette er en debatt også i Israel. Men det er vanskelig for oss her å peke på nøyaktig hva når man ikke har den informasjonen og kunnskapen de som styrer sitter på.

USA har en rekke ganger den siste måneden gått ut og sagt at de har rådet Israel til å gjøre ting på en annen måte for å spare flere sivile liv og minske de humanitære lidelsene. Det snakkes om våpenbruk og hvordan man utfører operasjoner. USA mener Israel bør lytte til deres kunnskap, fordi de har mye erfaring med urban krigføring. Blant annet her:

US warns Israel amid Gaza carnage it doesn’t have long before support erodes
https://edition.cnn.com/2023/11/02/politics/biden-administration-warning-israel-gaza-civilians/index.html

U.S. Officials Outline Steps to Israel to Reduce Civilian Casualties
https://www.nytimes.com/2023/11/04/us/politics/israel-gaza-deaths-bombs.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg tror det er best om de arabiske nabolandene tar inn flyktninger fra Gaza. Noen av dem er rike nok fra før, andre kan vi alltids betale. Europa må rydde opp i sine egne problemer først. 

Nabolandene har tatt inn utrolig mange flyktninger, noe som virker fint på overflaten inntil man ser at de nekter å gi dem citizenship selv om de har vært flyktninger i landet i flere tiår. De blir behandlet som annenrangsborgere med mye færre rettigheter. Hvis palestina/Israel konflikten er et apartheid, så er iaf dette her det og.

Hos Libanon kan det gi litt mening pga den skjøre politiske balansen mellom de forskjellige religiøse gruppene, men hos resten oppleves det mest som å bruke flyktningene for å holde konflikten igang. Dessuten er jo steder som Jordan ikke så glade i dem lengre, siden PLO prøvde seg på statskupp to ganger der.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det er ikke så kontroversielt i mine øyne å mene at ting kunne vært gjort annerledes når det som er gjort til nå har ført til det som trolig er tusenvis av drepte barn. Men det er vanskelig for oss her å peke på nøyaktig hva når man ikke har den informasjonen og kunnskapen de som styrer sitter på.

USA har en rekke ganger den siste måneden gått ut og sagt at de har rådet Israel til å gjøre ting på en annen måte for å spare flere sivile liv og minske de humanitære lidelsene. Blant annet her:

US warns Israel amid Gaza carnage it doesn’t have long before support erodes
https://edition.cnn.com/2023/11/02/politics/biden-administration-warning-israel-gaza-civilians/index.html

U.S. Officials Outline Steps to Israel to Reduce Civilian Casualties
https://www.nytimes.com/2023/11/04/us/politics/israel-gaza-deaths-bombs.html

USA har en klar posisjon i denne saken, som jeg forstår. Om Europa hadde hatt en liknende tilnærming, kunne det ha ført til færre sivile tap.

Når det gjelder Norges rolle, har jeg stadig observert artikler som oppfordrer til våpenhvile og hevder at det vil være en katastrofe for Israel å fjerne Hamas fra makten. Disse artiklene støtter seg ofte på Hamas' egne data, og flere her har argumentert for at denne informasjonen er troverdig. Det er ofte en viss vaghet i hva Norge egentlig mener, og når jeg ber om klarhet, er det sjelden jeg får et direkte svar.

Israels erfaring er at de blir kritisert uavhengig av hva de gjør i forhold til Hamas. Selv når de ikke har gjort noe galt, kan de fortsatt bli kritisert hvis Hamas angriper sine egne og legger skylden på Israel. Det er derfor lite insentiv for Israel å lytte til kritikerene i vesten lenger.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (28 minutter siden):

Du trenger ikke si hva som burde blitt gjort annerledes, men det er rimelig frekt å kritisere uten å ha noen alternative løsninger.

Hva ville du tenke hvis arbeidsgiveren sa at arbeidet ditt er elendig, og når du spurte ham hvordan du kan forbedre deg, sa han at du kan finne ut hvordan selv?

Jeg sier at den nå plutselige medfølelsen for palestinske barn ikke samsvarer med hvordan IDF har drept tusenvis av barn de siste ukene.

 

Hvorfor denne konstante avsporingen hvor du nærmest krever alternativer og forklaringer på vegne av Israel. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Psykake said:

Jeg sier at den nå plutselige medfølelsen for palestinske barn ikke samsvarer med hvordan IDF har drept tusenvis av barn de siste ukene.

Hvorfor denne konstante avsporingen hvor du nærmest krever alternativer og forklaringer på vegne av Israel. 

Jeg tror verken Israel eller Hamas har en stor medfølelse for palestinske barn. 

Du skrev "Nei. Det faktum at de har bombet og tatt livet av tusenvis av barn de siste ukene får dette til å virke noe påtvunget." Vi hører konstant fra Israel-kritikere at Israel dreper barn, men når jeg spør hva som burde blitt gjort annerledes for å unngå dette, så får jeg sjeldent noe svar.

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...