leifeinar Skrevet 28. august Skrevet 28. august (endret) Greit vi har egene politikre med moralsk kompass, som ikke lar seg bølle av en redaikal religøs amerikaner. som også støtter okkupasjon og folkemord. ikke akkurat en ny sak at israel bruker CAT til å ødelegge palestina. https://e24.no/boers-og-finans/i/qP58K1/etikkraadet-om-caterpillar-i-2006-trolig-menneskerettighets-brudd Endret 28. august av leifeinar 7
ParadiseCity Skrevet 28. august Skrevet 28. august Neptun1 skrev (13 minutter siden): Norge utmerker seg igjen med å være mest antisemittiske -og anti USA i Vesten. Lite lurt å trekke oljefondet ut av investeringer i amerikanske foretak. Men hva gjør ikke Støre, Barten og Stoltenberg for Hamas? https://borsen.dagbladet.no/nyheter/senator-raser-mot-oljefondet-nye-trusler/83517955 Taktikk og smarthet har aldri preget venstresiden. Når du begynner innlegget dit med den flåsete kommentaren er det ingen som tar deg seriøst. Forøvrig trodde jeg republikanerne var for det frie markedet der man kan investere i det man ønsker å investere i. Tar seg da dårlig ut å da som en folkevalgt å syte på X fordi et utenlandsk investeringsfond trakk seg ut av ett amerikansk selskap 7
0laf Skrevet 28. august Skrevet 28. august Red Frostraven skrev (1 time siden): ...målstengene står der hvor du skal forklare meg hvorfor det er greit at eierskapet palestinerene har til sine hjem ble slettet med et pennestrøk, og fordrevet med vold og trusler om vold, for å aldri få lov til å flytte tilbake Takk for at du viser at du har flyttet målstengene, men jeg har jo allerede bemerket dette? Red Frostraven skrev (11 timer siden): De eier jo det meste av landet mellom elven og havet, deres rettigheter har bare blitt ignorert i 78 år Det var dette jeg svarte på, og store deler av Palestina var eid av rike familier som bodde andre steder, ettersom osmanene styrte området i flere hundre år De fleste palestinere som mistet sine hjem, gjorde jo det fordi disse eiendommene sto tomme En del av de dro frivillig, særlig de i større byer som Jerusalem, mens i enkelte mindre landsbyer ble de fordrevet De fleste av de som dro, antok at de skulle returnere seirende når jødene var utryddet Deretter ble de boende i arabisk-kontrollerte områder, som Gaza og Vestbredden, som da var under Egypt og Jordan I mellomtiden, i 1960, 12 år etter krigen, innførte Israel lover, noe de åpenbart har rett til, og tok over de tomme eiendommene Når Israel vant Gaza og Vestbredden tilbake i krig, så skulle plutselig palestinerne flytte tilbake, men hvilket land ønsker å ta imot folk, hvor de aller fleste støtter en utslettelse av landet og å fjerne de som bor der De eiendommene er tapt, akkurat som du kan grine på nettet dersom Vegvesenet ekspropierer hagen din til fortau, du kommer ingen vei 1 4
Neptun1 Skrevet 28. august Skrevet 28. august ParadiseCity skrev (2 timer siden): Når du begynner innlegget dit med den flåsete kommentaren er det ingen som tar deg seriøst. Forøvrig trodde jeg republikanerne var for det frie markedet der man kan investere i det man ønsker å investere i. Tar seg da dårlig ut å da som en folkevalgt å syte på X fordi et utenlandsk investeringsfond trakk seg ut av ett amerikansk selskap Så det er ikke en tynn begrunnelse at Caterpillar selger bulldosere også til Israel - slik de gjør til hele verden, for å trekke seg ut? Som sagt det ligger ikke til venstresiden å tenke nøye gjennom de valg man gjør. Norges 3 utenriksministre skader Norges omdømme. 4
3Maldini Skrevet 28. august Skrevet 28. august Neptun1 skrev (3 minutter siden): Så det er ikke en tynn begrunnelse at Caterpillar selger bulldosere også til Israel - slik de gjør til hele verden, for å trekke seg ut? Som sagt det ligger ikke til venstresiden å tenke nøye gjennom de valg man gjør. Norges 3 utenriksministre skader Norges omdømme. De selger til IDF, hadde det vært andre bedrifter i Israel så hadde det være noe annet, men i dette tilfelle er det direkte til IDF. Prøv å les alt enn å bare hoppe rett på konklusjon, du mister 90% av innholdet. 7
Simen1 Skrevet 28. august Skrevet 28. august Hvor effektiv "sanksjon" er egentlig det å selge oljefondet ut av Caterpillar? Det betyr jo bare at den aksjeposten får en annen eier og selskapet fortsetter jo helt ufortrødent som før. Videre så vil salget innebære at vår fot i selskapet i form av en stor aksjepost forsvinner. Vår tyngde innad i selskapet forsvinner. De nye eierne vil sannsynligvis stille langt færre vanskelige spørsmål til ledelsen om operasjonene i Israel og Gaza enn Oljefondet. Så vi mister vårt bidra til å styre Caterpillar inn på et annet spor. Så for meg så virker det mer som et politisk sirkus enn noe med reell effekt. Mulig det er noe jeg overser, så jeg gir ordet videre og håper noen klarer å forklare meg hva det kan være. 1 1
Red Frostraven Skrevet 28. august Skrevet 28. august 0laf skrev (2 timer siden): Det var dette jeg svarte på, og store deler av Palestina var eid av rike familier som bodde andre steder, ettersom osmanene styrte området i flere hundre år Hvor store deler, eksakt? Hvor er kildene dine på at hvilke områder som er nedført som "palestinian-owned" ikke var eid av palestinere? 0laf skrev (2 timer siden): De eiendommene er tapt, akkurat som du kan grine på nettet dersom Vegvesenet ekspropierer hagen din til fortau, du kommer ingen vei Og igjen viser du at du mangler evnen til å begrunne svaret ditt på en fornuftig måte. Er Israel vegvesenet? Hvilken veier var over 700 000 palestinere som ble fordrevet av massakre, vold og trusler om vold i veien for? Hvilken moralsk rett har Israel relativt til vegvesenet, til å ta land som andre eier? Har russland samme rett til å ta land fra Ukraina, og når de tar land -- har de samme rett til å kaste ut ukrainere? Merk at det ville vært mer rettferdig, da ukrainere har Ukraina til å ta vare på seg, om Russland annekterer halve Ukraina. Palestinerene fikk ikke halve det palestinske mandat, og ingen stat -- de i gaza flyktet til et område hvor flyktningene talte flere mennesker enn det bodde der fra før. 0laf skrev (2 timer siden): Deretter ble de boende i arabisk-kontrollerte områder, som Gaza og Vestbredden, som da var under Egypt og Jordan I mellomtiden, i 1960, 12 år etter krigen, innførte Israel lover, noe de åpenbart har rett til, og tok over de tomme eiendommene Fikk de tilbud om å flytte hjem igjen i denne perioden -- og nektet..? Nei? Så hvordan er det relevant? Du klarer ikke på noen måte å nærme deg å skape et moralsk akseptabelt svar på verken spørsmål om eierskap, eller moralsk rett på Israelsk side. 7
Rhabagatz Skrevet 28. august Skrevet 28. august 3 minutes ago, Red Frostraven said: Fikk de tilbud om å flytte hjem igjen i denne perioden -- og nektet..? Det er verre, og velkjent. Heller ikke palestinere som opphold seg i Israel fikk vende tilbake til sine hjem, og ble fratatt sine eiendommer. Det sier mye om intensjonen. 6
freedomseeker Skrevet 28. august Skrevet 28. august Neptun1 skrev (3 timer siden): Så det er ikke en tynn begrunnelse at Caterpillar selger bulldosere også til Israel - slik de gjør til hele verden, for å trekke seg ut? Som sagt det ligger ikke til venstresiden å tenke nøye gjennom de valg man gjør. Norges 3 utenriksministre skader Norges omdømme. Å sanksjonere CAT fremstår nærmest som en desperat avgjørelse, i hvert fall lite gjennomtenkt. Den som er med på leken, må tåle steken, og med Trump kan alt skje. Han liker ikke å bli pellet på nesen. 2
hocanee Skrevet 29. august Skrevet 29. august 12 hours ago, Neptun1 said: Norge utmerker seg igjen med å være mest antisemittiske -og anti USA i Vesten. Lite lurt å trekke oljefondet ut av investeringer i amerikanske foretak. Men hva gjør ikke Støre, Barten og Stoltenberg for Hamas? https://borsen.dagbladet.no/nyheter/senator-raser-mot-oljefondet-nye-trusler/83517955 Taktikk og smarthet har aldri preget venstresiden. Støre er en tøffel uten ryggrad. 9
hocanee Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) Kan ikke tro at alle disse anti semitiske partiene tvinger meg til å måtte velge mellom KrF og Frp Endret 29. august av hocanee 6 1
Rhabagatz Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) 1 hour ago, hocanee said: Sier man from the river to the sea promoterer man folkemord. Ingen av disse nordmennene som klapper snakker for meg. Jeg blir flau over landet mitt. Det blir temmelig fåfengt å gnåle om at elven til havet er oppfordring til folkemord når vi faktisk har en pågående etnisk rensing og villet utsulting av et folk med uttalt folkemordintensjon. Da tenker jeg at det er på tide med en realitetsorientering. Endret 29. august av Rhabagatz 6
Ballalaika Skrevet 29. august Skrevet 29. august Rhabagatz skrev (25 minutter siden): Det blir temmelig fåfengt å gnåle om at elven til havet er oppfordring til folkemord til når vi faktisk har en pågående etnisk rensing og villet utsulting av et folk med uttalt folkemordintensjon. Da tenker jeg at det er på tide med en realitetsorientering. Om man tror at å rope slagord som oppfordrer til folkemord på jødene er det som skal til for å overbevise jødene at de ikke trenger å gå til drastiske tiltak for å beskytte seg selv er det kanskje på tide med en realitetsorientering. 7 1
ParadiseCity Skrevet 29. august Skrevet 29. august Ballalaika skrev (29 minutter siden): Om man tror at å rope slagord som oppfordrer til folkemord på jødene er det som skal til for å overbevise jødene at de ikke trenger å gå til drastiske tiltak for å beskytte seg selv er det kanskje på tide med en realitetsorientering. Ja jøss, blir sikkert tolket som et opprop om folkemord blant enkelte kokko menigheter på sørlandet, Fox News og Miff. Men resten av det normale samfunnet? Neppe. Hvis du oppriktig mener det er et opprop om folkemord burde du sporenstreks marsjere til nærmeste lensmannskontor og levere inn en anmeldelse. 6
Ballalaika Skrevet 29. august Skrevet 29. august ParadiseCity skrev (2 minutter siden): Ja jøss, blir sikkert tolket som et opprop om folkemord blant enkelte kokko menigheter på sørlandet, Fox News og Miff. Men resten av det normale samfunnet? Neppe. Hvis du oppriktig mener det er et opprop om folkemord burde du sporenstreks marsjere til nærmeste lensmannskontor og levere inn en anmeldelse. Jeg er ikke så opptatt av å bruke rettsystemet mot hatytringer. Jeg er litt sånn fan av ytringsfrihet. Dog, noen av de dommene som anvender hatytringsparagrafen synes jeg har vært på sin plass. Det jeg forventer derimot er at det "normale samfunnet" tar avstand fra hatytringer. Å sende hatytringer på statskanalen fra en tilstelning som absolutt tar mål av seg til å være dannet selskap uten kraftige reaksjoner fremstår som alt annet enn "normalt" for meg. Men så er det fint lite normalt med resepsjonen palestina-konlikten har i Norge. 5 1
ParadiseCity Skrevet 29. august Skrevet 29. august Ballalaika skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke så opptatt av å bruke rettsystemet mot hatytringer. Jeg er litt sånn fan av ytringsfrihet. Dog, noen av de dommene som anvender hatytringsparagrafen synes jeg har vært på sin plass. Det jeg forventer derimot er at det "normale samfunnet" tar avstand fra hatytringer. Å sende hatytringer på statskanalen fra en tilstelning som absolutt tar mål av seg til å være dannet selskap uten kraftige reaksjoner fremstår som alt annet enn "normalt" for meg. Men så er det fint lite normalt med resepsjonen palestina-konlikten har i Norge. Problemet er jo at at de samme organisasjonene, menighetene og media som hyler ut at dette er folkemord har gjerne også veldig ekstreme holdninger til normale ting i samfunnet som homofili, abort, kvinners rolle i samfunnet. Sånne ting. Man kan ikke ta de seriøst. 6
Snikpellik Skrevet 29. august Forfatter Skrevet 29. august UK bars Israeli officials from London arms fair https://www.politico.eu/article/uk-israel-officials-gaza-military-defense-politics/ The British government has blocked Israeli officials from attending a major defense conference in London amid continued criticism of the campaign in Gaza. (...) The spokesman said: “The Israeli government’s decision to further escalate its military operation in Gaza is wrong. As a result, we can confirm that no Israeli government delegation will be invited to attend DSEI UK 2025.” They added: "There must be a diplomatic solution to end this war now, with an immediate ceasefire, the return of the hostages and a surge in humanitarian aid to the people of Gaza." 5 1
UglaSukk Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) "Israeli media and soldiers say it was APPROVED by top brass to target the journalists and medical workers today at the hospital — Channel 14." https://x.com/Megatron_ron/status/1960097904317563329 Hvis man var ute etter et kamera kunne man sendt en drone og tatt ut kameraet spesifikt. Endret 29. august av UglaSukk 2 2
Ballalaika Skrevet 29. august Skrevet 29. august UglaSukk skrev (8 minutter siden): "Israeli media and soldiers say it was APPROVED by top brass to target the journalists and medical workers today at the hospital — Channel 14." https://x.com/Megatron_ron/status/1960097904317563329 Man fortsetter å være imponert over hvor man snubler over kilder. Russia today via megatron(en kjent propaganda-aktør på bla Twitter). Nå vet jeg ikke om oversettelsen i videoen er riktig, men den sier uansett ikke det som skrives i innlegget. 5
UglaSukk Skrevet 29. august Skrevet 29. august Ballalaika skrev (1 minutt siden): Nå vet jeg ikke om oversettelsen i videoen er riktig, men den sier uansett ikke det som skrives i innlegget. Nei, men hvis man tenker over det, så følger det at det å drepe journalistene var hensikten. Hvis et kamera var målet ville man sendt en drone og tatt ut kameraet spesifikt. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå