Gå til innhold

Muslimers reaksjoner på Hamas sitt terrorangrep mot Israel?


Anbefalte innlegg

Når det er muslimer som regelrett hyller og feirer hamas ugjerninger så synes jeg det er på sin plass at muslimer aktivt tar avstand fra dette. Spesielt høyerestående som imamer. Og det er nettopp dette jeg har sett eksempler på før. Så hvorfor ser vi ikke noe av dette nå? Er det fordi alle muslimer sitter stille i båten? Eller er det fordi media ikke gidder å bry seg? Altså at de ikke blir hørt? Forstår det som at det er dette TS også lurer på.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (53 minutter siden):

Jeg vil si det er en vesentlig forskjell mellom å være pro-Palestina og å utvise sympati med et terrorangrep hvor selv babyer ble halshugget.

Mange i Norge er kritisk til innvandring, men hele Norge fordømte ABB. 

Det er også stor forskjell å juble over terror, være stille og fordømme. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 minutter siden):

Tenker de fleste skjønte hva jeg mente, men vet at enkelte tar alt 100 % bokstavelig og vil kverulere om noen sier 99,9 % og det egentlig er 99,95 %. Flisespikking.

Men tenker vi lar den ligge død nå.

Nå motsier jo du det du skrev i ditt forrige innlegg.

Nei. For det kan tolkes som at det ikke finnes mennesker som støtter ABB i Norge. Du kunne lett ha brukt ordet majoriteten. 

 

Hvordan motsier jeg meg selv? Norske muslimer er et meget bredt begrep.

Sitat

Og hittil er det urovekkende stille fra norske muslimer så vidt jeg kan se

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Når det er muslimer som regelrett hyller og feirer hamas ugjerninger så synes jeg det er på sin plass at muslimer aktivt tar avstand fra dette. Spesielt høyerestående som imamer. Og det er nettopp dette jeg har sett eksempler på før. Så hvorfor ser vi ikke noe av dette nå? Er det fordi alle muslimer sitter stille i båten? Eller er det fordi media ikke gidder å bry seg? Altså at de ikke blir hørt? Forstår det som at det er dette TS også lurer på.

Enig. Og korrekt.

I hovedsak ønsket jeg å høre her om dette er noe jeg har gått glipp av siden jeg ikke veldig aktivt følger media, men jeg har ikke sett noe og finner ikke noe når jeg søker, så jeg synes i så fall det er veldig spesielt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sedsberg said:

Når det er muslimer som regelrett hyller og feirer hamas ugjerninger så synes jeg det er på sin plass at muslimer aktivt tar avstand fra dette. Spesielt høyerestående som imamer. Og det er nettopp dette jeg har sett eksempler på før. Så hvorfor ser vi ikke noe av dette nå? Er det fordi alle muslimer sitter stille i båten? Eller er det fordi media ikke gidder å bry seg? Altså at de ikke blir hørt? Forstår det som at det er dette TS også lurer på.

Jeg forstår at det er et ønske og behov for at folk skal uttrykke sin avsky mot dette forferdelige angrepet, men, skal vi tvinge mennesker til å uttale seg offentlig? Er det slik at man må ha en tvunget ytringsrett når forferdelig ting skjer? Gjør det noen forskjell, eller blir det bare mer av “thoughts and prayers”?

Bare så det er sagt, synes godt flere av organisasjoner man anser naturlig å uttale seg om slike saker faktisk uttale seg, men er ikke sikker på om en tvunget ytring er rett måte å gjøre det på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor i alle dager muslimer generelt skal ha noe mer ansvar for å fordømme terrorangrep enn alle andre har.

At terrorangrep som det vi har sett nå fordømmes, det tar jeg for gitt, det trenger ikke nødvendigvis å ytres spesifikt. Spesielt ikke av den gjengse muslim for eksempel her i Norge, som har absolutt null med dette å gjøre og null skyld, ansvar eller tilknytning til hendelsene.

Å dra alle over en kam og påklistre hele grupper en mening bare på grunn av deres opprinnelse eller religion er og blir rasisme.

Det er jo for eksempel til sammenligning en del videoer av israelere i vesten nå som roper i takt at hele Gaza bør jevnes med jorda og at alle der bør drepes, det betyr da på ingen måte at alle israelere eller alle jøder støtter noe slikt.

Videre er det jo slik at Hamas har flere fiender enn venner i den muslimske verden, noe som ofte ignoreres av en eller annen grunn. Det er Hamas sin hovedfiende, de palestinske selvstyremyndighetene som har mest støtte regionalt og internasjonalt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er noen uttalelser fra diverse land med muslimsk majoritet.

Bahrain:
The Ministry of Foreign Affairs stressed the need to immediately stop the ongoing fighting between the Palestinian Hamas movement and the Israeli forces, warning that the attacks launched by Hamas constitute a dangerous escalation that threatens the lives of civilians, expressing its deep regret for the great loss of life and property, its condolences to the families of the victims, and its wishes for a speedy recovery for the injured.
The Ministry also expressed the Kingdom of Bahrain’s denunciation of [the reported] kidnapping of civilians from their homes as hostages, calling for an end to the escalation and the avoidance of violence that threatens regional security and stability and portends dire consequences for the region.
The Ministry of Foreign Affairs called for the international community to intervene and fulfill its responsibilities to stop the fighting and provide full protection for civilians who should not be the target of conflict under international humanitarian law, and to advance efforts to achieve peace, stability and security for all the peoples of the region.
The Ministry affirmed that the Kingdom of Bahrain supports efforts aimed at stopping the fighting and escalation, and reaching a political solution through dialogue and negotiations and a final peaceful settlement of the conflict in accordance with the two-state solution and international legitimacy resolutions.

Marokko:
The Kingdom of Morocco expresses its deep concern over the deteriorating situation and the outbreak of military actions in the Gaza Strip and condemns the targeting of civilians by any party.
The Kingdom of Morocco, which has long warned of the repercussions of the political impasse on peace in the region and the dangers of increasing [tension] as a result, calls for an immediate cessation of all acts of violence, a return to calm, and the avoidance of all forms of escalation that would undermine the chances of peace in the region.
The Kingdom of Morocco, whose King, His Majesty King Mohammed VI, may God assist him, chairs the Al-Quds Committee, affirms that the approach of dialogue and negotiations remains the only way to reach a comprehensive and lasting solution to the Palestinian issue, on the basis of international legitimacy resolutions and the internationally agreed-upon principle of the two-state solution.

Tyrkia:
We are deeply concerned about the violence and tension that occurred in Israel and Palestine today (October 7).
We attach high importance to the restoration of calm in the region as soon as possible, and strongly condemn the loss of civilian lives.
We underline that acts of violence and associated escalations will not benefit anyone, and call on the parties to act with restraint and avoid impulsive steps.
As Turkiye, we are always ready to contribute to the best of our ability to ensure that these developments can be taken under control before they escalate further and spread to a wider area.
In this regard, we continue our intensive contacts with the relevant parties. These sad developments once again show the importance of the two-state solution vision. We call on the parties to renounce the use of force and work for a lasting solution in line with this vision without further delay

De forente Arabiske emirater:
The Ministry stressed that attacks by Hamas against Israeli towns and villages near the Gaza Strip, including the firing of thousands of rockets at population centers, are a serious and grave escalation.
The Ministry is appalled by reports that Israeli civilians have been abducted as hostages from their homes.
Civilians on both sides must always have full protection under international humanitarian law and must never be a target of conflict.
The UAE expressed its condolences to the families of the victims and urges all diplomatic efforts to prevent a wider regional confrontation.
Furthermore, the Ministry deeply mourns the loss of Israeli and Palestinian lives as a result of the outbreak of violence, and calls on both parties to de-escalate and avoid an expansion of the heinous violence with tragic consequences affecting civilian lives and facilities.
The UAE underscored that the international community needs to work together to prevent the violence risking wider instability and spillover, including the involvement by other groups.
The UAE reaffirmed that the international community must remain resolute in the face of these violent attempts to derail ongoing regional efforts aimed at dialogue, cooperation, and co-existence, and must not allow nihilistic destruction to overtake a region whose people have already suffered enough war and trauma.
The Ministry stressed that the UAE remains in close contact with all regional and international partners to swiftly de-escalate the situation and restore calm in Israel and the OPT
[occupied Palestinian territories] and a return to negotiations for a final settlement within the parameters of the two state solution for Palestinians and Israelis, who deserve to live in peace and dignity.

The Islamic fatwa council i Irak erklærte en fatwa mot Hamas:
Screenshot2023-10-12at13-23-16EnglishFatwaFinal.jpg-English-Version-1_pdf.thumb.png.b0abb5036bf1dd8a2294a77ce5b3467f.png

Videoene som referer til er disse, hvor Palestinere selv fordømmer Hamas.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Å være muslim eller religiøs er ikke som å være hvit, svart, asiatisk, homofil, heterofil, mann, kvinne, handikappet eller noe annet. Det er tross alt noe man kan velge vekk.

Religion hører ikke hjemme på noen liste over beskyttede grupper, være det seg FNs menneskerettigheter eller norsk lov om hatefulle ytringer.

I og med at dette er en selvvalgt gruppe basert på ideologi, så bør andre muslimer helt klart komme ut og fordømme feiringen av drap på sivile, slik vi så i både 11 september og 7 oktober angrepene. Det er et soleklart ansvar de har som medlemmer av samme organisasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (41 minutter siden):

Om vi går tilbake til tema er det over 200 000 muslimer i Norge. Langt mer enn de 10 000 medlemmene i SIAN du refererte til og de 10 personene som møter opp på demonstrasjonene deres. 

Da blir det forøvrig smått ironisk, tilgi meg hvis jeg husker feil, at du delte og gjorde et poeng ut en Facebook skjermdump som viste rundt 70 personer som trykket Haha på en nyhetsartikkel vedrørende angrepet på musikkfestivalen. 

Som vil være 0,04 % med utgangspunkt i 200.000 norske muslimer 

 

Vil ikke det være i prinsippet det samme, når du ber meg om å ikke henge meg opp i at kun en brøkdel av Norges befolkning støttet ABB?

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

Religion hører ikke hjemme på noen liste over beskyttede grupper, være det seg FNs menneskerettigheter eller norsk lov om hatefulle ytringer.

Det er ikke riktig, religion og livssyn er spesifikt beskyttet i §185 Hatefulle ytringer i norsk lov:

Sitat

§ 185.Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

  • a.hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
  • b.religion eller livssyn,
  • c.seksuelle orientering,
  • d.kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller
  • e.nedsatte funksjonsevne.

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§185

Religionsfrihet og beskyttelse for meningsfrihet er og spesifisert i artikkel 18 og 19 av FNs menneskerettserklæring, som også er en del av den norske grunnloven.

https://www.fn.no/om-fn/avtaler/menneskerettigheter/fns-verdenserklaering-om-menneskerettigheter#:~:text=Artikkel 18.,%2C utøvelse%2C tilbedelse og ritualer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, SilverShaded said:

Det er jo det jeg sier....det var helt irrasjonelt. Dvs. det fantes ingen logikk bak det, det var fornuftsstridig.

Ah, ok. Bare formuleringen din som gjorde meg usikker.
Det kunne se ut som du synes det var like irrasjonelt å ha slike forventninger om muslimers ansvar eller plikter, som å tro at det å være jøde var den eneste kvalifikasjonen som krevdes for å potensielt gasses, altså at det egentlig krevdes mer enn jødisk-het.
Men da var det bare jeg som misforstod.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Ah, ok. Bare formuleringen din som gjorde meg usikker.
Det kunne se ut som du synes det var like irrasjonelt å ha slike forventninger om muslimers ansvar eller plikter, som å tro at det å være jøde var den eneste kvalifikasjonen som krevdes for å potensielt gasses, altså at det egentlig krevdes mer enn jødisk-het.
Men da var det bare jeg som misforstod.

Vel...det var en noe 'spiss' sammenligning, det skal sies ! Var bare et forsøk på å påpeke at når følelser kommer for sterkt i spill, går ofte logikken føyka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, DukeRichelieu said:

Kanskje jeg ikke følger godt nok med, så korriger meg gjerne, men synes det har vært urovekkende mange muslimer verden over som virker å uttrykke støtte til Hamas etter terrorangrepet forrige lørdag og til og med feirer det med jubel.

Ikke bare det, men jeg finner ingen muslimske organisasjoner, trossamfunn eller stemmer som går ut og fordømmer angrepene.

Dette er verken urovekkende, sjokkerende, overraskende eller merkelig.
Hvem som helst, trolig inkludert deg selv; ville kunne satset penger på dette resultatet dersom man ble spurt om det samme dagen som angrepet skjedde. Det er urovekkende at noen fåtalls individer ikke har sett resultatet av hjerneløs innvandring før nå.

Hele Israel og samtlige naboland trenger en Tsar bomba eller fem hver rett i skolten..
Hvorfor Israel i tillegg til nabolandene? Fordi de har mye større skyld i masseinnvandringen til Europa enn de fleste tror.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg ser ikke hvorfor i alle dager muslimer generelt skal ha noe mer ansvar for å fordømme terrorangrep enn alle andre har.

Problemet her er jo terrorangrep som blir utført i religionens navn. Terroristene dreper på vegne av Allah. De sier at vantro skal dø. Israel skal utslettes. Alt dette i Allahs navn. Er det ikke da naturlig at andre muslimer, som også følger Allah og den samme boka (koranen) gjør det klart og tydelig at de ikke støtter dette?

Faren her er økende muslimhat. Det er det siste vi trenger. Da blir det virkelig dem og oss. Det kan føre til konfrontasjoner og terror i bibelske proporsjoner.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (50 minutter siden):

Det er også stor forskjell på å feire og holde kjeft. 

Åpenbart. Fort gjort å gå i fellen å tro at inntrykkene man får er representative, mens de egentlig utgjør et helt spesielt utvalg. Når man får servert feirende folk (og stater) så er det ikke til å unngå at avskyen det utløser smitter over på grupper de tilhører eller selv hevder de representerer.

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Problemet her er jo terrorangrep som blir utført i religionens navn. Terroristene dreper på vegne av Allah. De sier at vantro skal dø. Israel skal utslettes. Alt dette i Allahs navn. Er det ikke da naturlig at andre muslimer, som også følger Allah og den samme boka (koranen) gjør det klart og tydelig at de ikke støtter dette?

Faren her er økende muslimhat. Det er det siste vi trenger. Da blir det virkelig dem og oss. Det kan føre til konfrontasjoner og terror i bibelske proporsjoner.

Jeg forventer ikke at den muslimske naboen min skal komme på døren min og unnskylde seg på vegne av hva noen fanatiske islamister har gjort.

For å sette det på spissen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...