Gå til innhold

Muslimers reaksjoner på Hamas sitt terrorangrep mot Israel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (53 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor i alle dager muslimer generelt skal ha noe mer ansvar for å fordømme terrorangrep enn alle andre har.

At terrorangrep som det vi har sett nå fordømmes, det tar jeg for gitt, det trenger ikke nødvendigvis å ytres spesifikt. Spesielt ikke av den gjengse muslim for eksempel her i Norge, som har absolutt null med dette å gjøre og null skyld, ansvar eller tilknytning til hendelsene.

Nå mener i hvert fall ikke jeg muslimer generelt, men muslimske ledere som jeg mener bør være tydelige hvor de står i etterkant av et slikt angrep. 

Dette både ovenfor alle andre muslimer, men også for vi andre som bor her i Vesten om vi skal sameksistere. Det hadde sendt et veldig verdifullt og tydelig signal om muslimske ledere sto opp og tok avstand fra denne terroren.

Som @sedsberg linket til her:

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/london-attack-imans-no-funeral-prayers-terrorists-refuse-500-muslim-clerics-islam-isis-burial-khuram-butt-rachid-redouane-youssef-zaghba-a7776861.html

Mange andre har jo fordømt angrepet, så jeg ser i hvert fall ikke hvorfor muslimske ledere ikke skulle gjøre det samme. Særlig når vi ser nettopp mange som hyller det.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (11 minutter siden):

Jeg forventer ikke at den muslimske naboen min skal komme på døren min og unnskylde seg på vegne av hva noen fanatiske islamister har gjort.

For å sette det på spissen. 

Godt poeng. 

En annen måte å se urimeligheten i å kreve at bare man er muslim skal man avkreves offentlig å ta eksplisitt avstand fra ugjerninger begått av Hamas er at jeg er rimelig sikker på at et tilsvarende krav om at bare man er jøde skal man avkreves offentlig å ta eksplisitt avstand fra ugjerninger begått av staten Israel vil møte liten forståelse.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Takk for oppklaring og presisering.

Dette kan vi enes om.

Akkurat det skrev jeg jo i hovedinnlegget: "...men jeg finner ingen muslimske organisasjoner, trossamfunn eller stemmer som går ut og fordømmer angrepene."

Trodde det burde være opplagt at jeg ikke mente at muslimen i gaten skulle gå rundt og unnskylde seg.

Men forstår at jeg må være ekstremt presis her inne. :) 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (16 minutter siden):

Akkurat det skrev jeg jo i hovedinnlegget: "...men jeg finner ingen muslimske organisasjoner, trossamfunn eller stemmer som går ut og fordømmer angrepene."

Trodde det burde være opplagt at jeg ikke mente at muslimen i gaten skulle gå rundt og unnskylde seg.

Men forstår at jeg må være ekstremt presis her inne. :) 

Mim kommentar vedrørende presisering var i forhold til dette:

Sitat

Og hittil er det urovekkende stille fra norske muslimer så vidt jeg kan se

 

Du trenger ikke å være ekstremt presis. Det holder med å være presis og dermed unngå unødvendige misforståelser.

 

Å kanskje vurdere å droppe den passivt aggressive tonen i samme omgang. Det bidrar ikke til noe positivt eller konstruktivt.

Endret av Psykake
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (5 minutter siden):

Mim kommentar vedrørende presisering var i forhold til dette:

Du trenger ikke å være ekstremt presis. Det holder med å være presis og dermed unngå unødvendige misforståelser.

Du hengte deg også opp i at jeg sa at hele Norge fordømte ABB. At ABB har noen sympatisører i Norge vet alle. Betydningen burde du skjønne og jeg tror også du skjønte hva jeg mente. 

Sitat

 

Å kanskje vurdere å droppe den passivt aggressive tonen i samme omgang. 

 

Kanskje du også bør vurdere ditt bidrag til en eventuell tone du ikke liker.

Jeg skal i hvert fall sørge for å være ekstremt presis fremover. :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (8 minutter siden):

Du hengte deg også opp i at jeg sa at hele Norge fordømte ABB. At ABB har noen sympatisører i Norge vet alle. Betydningen burde du skjønne og jeg tror også du skjønte hva jeg mente. 

Da blir det en selvmotsigelse å lage et poeng av noen få (i forhold til totalt antall) som reagerer med Haha på en nyhet publisert på Facebook. 

Brøkdeler er kun relevant når det passer ditt standpunkt, typ. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, VifteKopp said:

En terroraksjon vil ikke plutselig endre de fleste muslimers syn på Israel/Palestina-konflikten. Det er ganske naivt å tro noe annet. 

Jaha?

I Storbritannia så støttet en majoritet av briter Palestina. Etter terrorangrepet til Hamas støtter nå majoriteten Israel.

Er det naivt å tro at folk endrer syn på konflikter etter å ha sett grufulle terroraksjoner? Er det naivt å av meg å tro at mange tyskere endret syn på ww2 etter å ha sett hva landet deres hadde gjort mot jøder, handikappede, politiske motstandere, romere, etc?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (56 minutter siden):

Jaha?

I Storbritannia så støttet en stor majoritet av briter Palestina. Etter terrorangrepet til Hamas støtter nå majoriteten Israel.

Er det naivt å tro at folk endrer syn på konflikter etter å ha sett grufulle terroraksjoner? Er det naivt å av meg å tro at mange tyskere endret syn på ww2 etter å ha sett hva landet deres hadde gjort mot jøder, handikappede, politiske motstandere, romere, etc?

Tyskland-eksempelet ditt er interessant. Det var ikke Holocaust som gjorde at tyskerne tok avstand fra nazismen, men at Tyskland tapte krigen totalt. 

Jeg tror ikke palestinere vil ta skikkelig avstand fra Hamas før de er knust på samme måte. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ikke palestinere vil ta skikkelig avstand fra Hamas før de er knust på samme måte. 

Tror du har mye rett i det. Problemet for palestinerne på Gazastripen som er mot Hamas er at det er forbudt å være imot, og heller ingen ytringsfrihet. Det har vært forsøk på noen demonstrasjoner mot før, som Hamas har slått hardt ned på.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Tror du har mye rett i det. Problemet for palestinerne på Gazastripen som er mot Hamas er at det er forbudt å være imot, og heller ingen ytringsfrihet. Det har vært forsøk på noen demonstrasjoner mot før, som Hamas har slått hardt ned på.

For å ikke snakke om den rene sosiale sensuren som eksisterer i alle samfunn, og spesielt i lukkede, rigide samfunn. 

Det har ingen sosial kostnad å fordømme Hamas i Vesten. På Gaza og Vestbredden derimot? De befinner seg i en krigslignende tilstand, og å kritisere sin egen side kan fort koste deg dyrt.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

I Storbritannia så støttet en stor majoritet av briter Palestina. Etter terrorangrepet til Hamas støtter nå majoriteten Israel.

Her er det noe i logikken som halter. At man er imot noe, betyr ikke nødvendigvis at man er for noe annet. At jeg er imot terror betyr ikke at jeg støtter Israel eller Hamas....det betyr at jeg er imot terror uansett om det er Hamas, Israel eller noen andre som begår den. Den/de som utfører terrorhandlingen bør straffes uansett hvem de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, VifteKopp said:

Tyskland-eksempelet ditt er interessant. Det var ikke Holocaust som gjorde at tyskerne tok avstand fra nazismen, men at Tyskland tapte krigen totalt. 

Jeg tror ikke palestinere vil ta skikkelig avstand fra Hamas før de er knust på samme måte. 

Hamas ble jo hovedsakelig populær pga. utrekningen fra Gaza samt politikken til Ariel Sharon, og Hezbollah fikk oppslutning pga. Libanonkrigen (ingen likte egentlig Hezbollah i Libanon før Israels sin krigføring i Libanon).

Det at Israel skal være overkant hardhendt nå er vel akkurat det Hamas satser og håper på, for å få økt oppslutning. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, SilverShaded said:

Her er det noe i logikken som halter. At man er imot noe, betyr ikke nødvendigvis at man er for noe annet. At jeg er imot terror betyr ikke at jeg støtter Israel eller Hamas....det betyr at jeg er imot terror uansett om det er Hamas, Israel eller noen andre som begår den. Den/de som utfører terrorhandlingen bør straffes uansett hvem de er.

Har jeg sagt noe annet? Hadde du foretrukket om jeg sa sympatiserer istedenfor støtter?

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (43 minutter siden):

Hamas ble jo hovedsakelig populær pga. utrekningen fra Gaza samt politikken til Ariel Sharon, og Hezbollah fikk oppslutning pga. Libanonkrigen (ingen likte egentlig Hezbollah i Libanon før Israels sin krigføring i Libanon).

Det at Israel skal være overkant hardhendt nå er vel akkurat det Hamas satser og håper på, for å få økt oppslutning. 

Dette er krig og Hamas kommer til å få økt oppslutning, uansett hva de gjør.
 

Derfor kan man ikke forvente at palestinerne vil ta avstand fra Hamas uansett hvilke grusomheter de utfører, akkurat som japanerne og tyskerne under WW2, eller russerne nå, ikke tok avstand fra sine respektive regimer. 
 

Det er først når krigen er over og det ene siden har tapt, at oppgjøret kommer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...