Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Verdt å ta saken videre til retten? Parkering


Gjest aefb4...eb6

Anbefalte innlegg

Gjest aefb4...eb6
Emilsen skrev (Akkurat nå):

Si hvis du har to biler da? Bilen du feilregistrerte parkeringen på har eller hadde du jo åpenbart tilgang til. Hvis du hadde parkert den bilen der samtidig som den andre kunne du jo sagt akkurat det samme. 

Ja, da er det bare å trekke en lapp neste gang. Men det er vel ikke alle steder det er mulig. Da benytter du en annen parkeringsplass hvis det er et problem. 

De som krever boten har jo bevis. Det var ikke registrert betalt parkeringsavgift på bilen som sto parkert der. Bilde er vel tatt av bil med skilt og exif data som bygger opp under lokasjon og tid.

Men bilen er ikke registrert på meg, ikke engang i denne byen samt at de har bevis for at den eneste bilen som er registrert på meg var på plassen. Så det er ganske åpenbart at jeg ikke har dobbeltparkert å prøvd å komme unna med en betaling. Lett å sjekke er det også. Men, det var ikke engang ett spørsmål under klagen og det var også forklart i klagen at bilen som ble valgt ikke tilhørte meg ei heller er registrert i området.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest aefb4...eb6
Ros59 skrev (1 minutt siden):

Slett arbeid av disse i parkeringsselskapet. Behandle din sak annerledes fordi du «hever stemmen»? Usaklig forskjellsbehandling. 

Jepp, når en googler tilfellet jeg havnet i står det at flesteparten får avslag på klagen mens noen går igjennom. Så en må vell slå ekstra hardt på kassen for å komme noen vei.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (8 minutter siden):

De som krever boten har jo bevis. Det var ikke registrert betalt parkeringsavgift på bilen som sto parkert der. Bilde er vel tatt av bil med skilt og exif data som bygger opp under lokasjon og tid.

Nei, parkeringsselskapet har ikke bevis. Det eneste beviset de har, er at bilen har vært der. De har ikke bevis på at forklaringen er oppspinn.

I mitt tilfelle slettet de boten fordi parkeringsvakten hadde gjort en eller annen formell feil. De innrømmet ikke at jeg hadde rett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tar buss fra A til L. 

Kjøper ved en feiltagelse billett fra A til C i appen. 

Kontroll ved G.

"Jammen jeg mente å kjøpe billett til L, det er vel innlysende siden jeg fortsatt sitter på bussen"

 

Synes du kaster bort tiden til de som må behandle klagen din, når du åpenbart kun har deg selv å skylde.

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
Psykake skrev (1 minutt siden):

Tar buss fra A til L. 

Kjøper ved en feiltagelse billett fra A til C i appen. 

Kontroll ved G.

"Jammen jeg mente å kjøpe billett til L, det er vel innlysende siden jeg fortsatt sitter på bussen"

 

Synes du kaster bort tiden til de som må behandle klagen din, når du åpenbart kun har deg selv å skylde.

 

 

Men jeg har ikke valgt feil sted, jeg har valgt feil bil. Så i ditt tilfelle er det noen andre som kjøper billett til deg men du viser billetten.

Det gjør vi ofte for ungene i huset, det er ikke noe problem.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6 skrev (1 minutt siden):

Men jeg har ikke valgt feil sted, jeg har valgt feil bil. Så i ditt tilfelle er det noen andre som kjøper billett til deg men du viser billetten.

Det gjør vi ofte for ungene i huset, det er ikke noe problem.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Det var for å illustrere at det ikke er noe poeng i å klage.

Bilen som fikk bot hadde ikke gyldig parkeringsbevis. Grunnen til dette var fordi du hadde gitt feil opplysninger i appen. 

Det er bare å svelge stoltheten, betale boten og gå videre med livet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg var ute for det samme for noen år siden. Var en betalingsautomat der hvor en skulle taste inn skiltnummeret, jeg tastet 6 istedenfor 9. Attpåtil var skriveren ute av funksjon så fikk ikke skrevet ut kvittering.

Via via via kom jeg til de som hadde boten, sa at jeg kunne skrive en klage men at jeg ikke kom til å komme noen vei. Hadde tenkt å dra dette videre siden jeg selv følte jeg hadde en god sak, men da han sa dette lot jeg det ligge, og betalte boten.

Lenke til kommentar

Du kommer ingen vei med å klage. Det har vært flere slike saker i nyhetene de seneste årene: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/flere-hundre-botelegges-for-parkeringskroll-_-forbrukerradet-onsker-app-endring-1.14726464

Når du tok i bruk appen så godkjente du også brukervilkårene. Her kommer det tydelig frem at det er ditt (og bare ditt) ansvar å sørge for at riktig bil og riktig plass blir valgt i appen. Har selv flere biler i appen og vet hvor lett det er å trykke feil. Men det er også veldig lett å sjekke hvilken bil som er valgt. Så jeg dobbeltsjekker alltid. 

Dette er sure penger, men gjort er gjort og spist er spist. Det viktigste blir jo å ta lærdom av dette. Enten unngå appen eller alltid dobbeltsjekke at alt er riktig før man går vekk fra bilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Den som krever bot bør ha bevisbyrden. Særlig når bilisten har rett, og det er så åpenbart at parkeringsselskapet forstår det. Jeg har vært i den situasjonen, og måtte heve stemmen i telefonen.

Det er jo ikkje omtvista at han ikkje har betalt for bilen som sto parkert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må gjerne ta saken videre, men jeg tror det er ganske poengløst og du kommer til å komme tapende ut av både det, og en eventuell ankesak. Stiller meg tvilende til at det engang kommer forbi forliksrådet og så langt som til en rettsak.

Det eneste "feil" parkeringsselskapet gjør her er å ikke godta parkering du har betalt for en bil som ikke har stått der - som dem har retten på sin side til å gjøre. Moralsk burde dem kanskje godta forklaringa di, men ikke nødvendigvis juridisk.

Jeg forstår frustrasjonen og hadde antagelig vært like oppgitt sjøl.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
barfoo skrev (49 minutter siden):

Det er jo ikkje omtvista at han ikkje har betalt for bilen som sto parkert?

Ikke gjøre deg vanskelig. Han har betalt for å parkere en bil, og han har parkert en bil. Han har altså betalt for bilen som sto parkert.

Om han kan sannsynliggjøre at han bare har tastet feil registreringsnummer, er det urimelig at de ikke klarer å slette boten, eventuelt mot et administrasjonsgebyr på et par tiere for bryet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (24 minutter siden):

Ikke gjøre deg vanskelig. Han har betalt for å parkere en bil, og han har parkert en bil. Han har altså betalt for bilen som sto parkert.

Om han kan sannsynliggjøre at han bare har tastet feil registreringsnummer, er det urimelig at de ikke klarer å slette boten, eventuelt mot et administrasjonsgebyr på et par tiere for bryet.

Han har betalt for å parkere en spesifikk bil. Ja, kjedelig, men de har garantert en vanntett avtale juridisk sett. De tjener heller ikke noe på å være greie ettersom det er en hatet bransje fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ikke gjøre deg vanskelig. Han har betalt for å parkere en bil, og han har parkert en bil. Han har altså betalt for bilen som sto parkert.

Han har betalt for å parkere ein bil. Som del av den transaksjonen vart han bedt om å oppgi registreringsnummer for å kunne identifisere bilen. Han oppga eit anna registreringsnummer.

Det ser eg med all respekt å melde på som ein risiko han må bære. Han har anledning til å sjekke at det er korrekt; parkeringsselskapet har i realiteten null sjans til å sjekke at det er korrekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest aefb4...eb6 said:

Det er jo ganske lett å sjekke om jeg har tilgang på bilen, i tillegg er jo dette en påstand de må bevise i så tilfelle.

Som sagt, hadde trekt en billett så hadde ikke dette vært en sak. 

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Det er ikke lett å sjekke. Hva om du låner en bil, kjenner noen med den endre bilen, etc.

Parkeringsvakter må ha en smidig jobb i å kontrollere og administrere bøter. Gjøres det tungvint og dyrt, så må parkeringsavgiftene økes betydelig. 

4 hours ago, Mannen med ljåen said:

 

tter mye diskusjon der de foreslo geniale løsninger som å la bagasjerommet stå åpent så parkeringsvakten skjønner det med koffertene, forklarte jeg ham hvordan de kan resette systemet med Ctrl-Alt-Del, og om det fremdeles ikke fungerer kan han betale boten av egen lomme.

 

??? og det baserer du på noe du har lest i Donald? Bøter blir ikke borte ved å trykke Ctrl-Alt-Del. Ingen systemer fungerer sånn...

39 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ikke gjøre deg vanskelig. Han har betalt for å parkere en bil, og han har parkert en bil. Han har altså betalt for bilen som sto parkert.

Om han kan sannsynliggjøre at han bare har tastet feil registreringsnummer, er det urimelig at de ikke klarer å slette boten, eventuelt mot et administrasjonsgebyr på et par tiere for bryet.

Det å behandle en klage tar tid. Samtalen tar sikkert minst 15 minutter, så det går en kvart timeslønn bare der.
Et par tiere tilsvarer 80kr i timen, inkludert arbeidsgiver avgift, feriepenger, ++

Denne klagen, med påfølgende telefon, koster flere hundre kroner for selskapet.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjedde meg for ett par uker siden også, jeg kunne da få tilbake det parkering kostet meg men måtte betale boten.

Altså var vi begge enige om at ja, jeg stod der og at jeg hadde betalt det jeg skulle for å stå der.

Hadde de trodd det var en annen bil jeg betalte for ville de ikke de ikke refundert pengene.

Jeg klagde så klart og krevde de kronene jeg hadde betalt refundert så klart, selv om jeg viste jeg ikke kom noen vei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i forliksrådet en gang pga parkeringstvist. De første 5 minuttene brukte min motpart på å småsnakke med forliksrådets leder om hyttemaling og om sønnen fikk plass på universitetet. Om jeg ikke følte meg helt komfortabel i utgangspunktet så var tonen satt.

Forliksrådet totalt ignorte mine argumenter(forvirrende skilting som "tilfeldigvis" ble ryddet opp i rett etter at jeg lagde kvalm) og mente det var et veldig bra kompromiss at jeg betalte 3 ganger så mye som boten var på, en bot jeg hadde skriftlig bestridt og mente burde vært strøket. Jeg kunne anke til tingretten, men etter det jeg ble opplyst så ser ikke tingretten med blide øyne på kverulanter som belaster rettsystemet med omtvistede regninger på 700 kroner og har en tendens til å dømme tilsvarende.

Om man ikke er Spetalen og har nok penger til å kjøre gjennom slike småting på trass, så er man i praksis rettsløs. Og det vet bandittene i parkeringsbransjen å utnytte. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Ikke gjøre deg vanskelig. Han har betalt for å parkere en bil, og han har parkert en bil. Han har altså betalt for bilen som sto parkert.

Om han kan sannsynliggjøre at han bare har tastet feil registreringsnummer, er det urimelig at de ikke klarer å slette boten, eventuelt mot et administrasjonsgebyr på et par tiere for bryet.

Jeg pleier å ta den når jeg kjøper flybillett og skal sjekke inn. Da sier jeg bare: 
Jeg hadde tenkt å kjøpe første klasse, men trykket feil og endte opp med å kjøpe økonomi,
men jeg hadde jo tenkt å kjøpe første klasse derfor burde jeg få første klasse.. Begge deler er jo bare et sete.."

Verden fungerer ikke slik... Idiotisk tankegang på grensen til at jeg tror folk troller

edit: Men for all del, kast bort tid/energi/penger på å prøve.

Endret av wampster
  • Liker 8
Lenke til kommentar

De kan høre etter når noen forklarer situasjonen, og utvise skjønn. Det koster ikke 600 kroner å trykke Delete.

Det er selvsagt gøyere å phishe etter penger man ikke har krav på.

I min sak visste ikke parkeringsvakten at jeg hadde stoppet for lasting. Når jeg forklarte det falt saken deres sammen.

De forsøkte seg likevel med at de ikke klarer å slette boten fordi systemet ikke fungerer sånn. Hvis systemet har låst seg, hjelper det mest sannsynlig å reboote maskinen. Det er ærlig talt ikke mitt ansvar at parkeringsselskapet mangler teknisk kunnskap og rutiner.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Brukerfeil, enkelt og greit. Dere kan vel ikke seriøst forvente at selskapene skal åpne for at alle kan parkere to biler på en "bilett", for dette er konsekvensen her.

Jeg har tusen millioner ting jeg kan si om parkeringsselskapene og praksisen til flere av de, men dette er veldig enkelt, man kjøper en elektronisk billett og passer på å skrive riktig reg. nr.

Når du skal ut å reise må du skrive navnet likt som i passet også. Om du skriver feil, synd for deg, for da må du ganske enkelt snu på enkelte destinasjoner, eller til og med inn i varetekt i påvente av en undersøkelse. Det hjelper jævelig lite at det bare kunne vært å fikse en bokstav. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...