Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Verdt å ta saken videre til retten? Parkering


Gjest aefb4...eb6

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Fordi telefonsamtalen oppklarer at kunden har betalt for det antallet biler kan har parkert, og at han derfor ikke har parkert ulovlig. Dette har jeg forklart over flere sider, men det synker ikke inn.

Det gir like mye mening som at jeg ikke har betalt for parkering, får bot og ringer å sier at jeg trodde jeg hadde betalt for parkering. 

Det er jo bare en misforståelse og det tar de noen sekunder å slette boten.

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du fikk med deg at TS har forklart dette for parkeringsselskapet, og det eneste riktige et at de beklager bryderiet og sletter boten?

Dei skal beklage at trådstarter gjorde en feil?

Avtalevilkåra inkluderer at du må oppgje rett skiltnummer, slik at dei kan utføre ein effektiv kontroll av kven som har betalt eller ikkje. Det ligg litt i ordet vilkårsparkering; parkering på vilkår. Her er eit av vilkåra at du oppgir rett skiltnummer, og betaler. Eitt av to vilkår var altså ikkje til stades.

Eg greier enkelt og greit ikkje å forstå den mentale gymnastikken du gjer når du prøver å få det her til å framstå som om parkeringstilbydar har gjort ein feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Selskapet klarer å slette boten, men later som om det er umulig.

Om saken er oppklart med en kort telefonsamtale må de ta selvkritikk for uthalingstaktikken.

Selskapet klarer å gi deg gratis parkering i ett år også uten at det betyr at de må.

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Nei, TS har jo betalt for riktig antall biler. Dette er annerledes enn om han ikke hadde betalt.

Hva om TS, eller noen andre;

  • taster riktig regnummer og riktig tid men glemmer å trykke start parkering. Skal da boten slettes? hendig uhell..
  • taster feil sone (en sone som er billigere). Skal da boten slettes? hendig uhell..
  • taster 2 timer og ikke 3 timer, som var meningen. Skal da boten slettes? hendig uhell..
  • trodde det var betaling kun til 18, som resten av byen. Skal da boten slettes? hendig uhell..

Ansvaret skal og må ligge hos den som parkerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det er et urimelig krav. Du har ikke krav på pengene mine. Hvorfor klarer du ikke å slette boten, når du blir gjort oppmerksom på at du er urimelig?

Det er jo ikkje urimelig. Det er jo lett for deg å overføre penger, tar maks tredve sekunder i Vipps? Om du vil kan eg forklare deg i detalj korleis du gjer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

barfoo skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikkje urimelig. Det er jo lett for deg å overføre penger, tar maks tredve sekunder i Vipps? Om du vil kan eg forklare deg i detalj korleis du gjer det.

Du fortsetter å ødelegge din egen kredibilitet, og styrke mitt poeng. Takk for det.

Er du parkeringsvakt av yrke, og gjør dette daglig?

Kravet er altså urimelig, noe jeg har gjort deg oppmerksom på. Hvis jeg betalte deg tusen kroner ville det koster meg penger som jeg trenger til andre ting, og som du ikke har krav på.

Det er minst like lett for deg å slette kravet, og da slipper jeg at du stjeler pengene mine. Men det er kanskje det du spekulerer i.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Kravet er altså urimelig, noe jeg har gjort deg oppmerksom på. Hvis jeg betalte deg tusen kroner ville det koster meg penger som jeg trenger til andre ting, og som du ikke har krav på.

Ah, gratulerer!

Kontroll av parkeringsvilkåra koster pengar. Antakeleg vil eg tippe det koster meir penger enn dei får inn gjennom gebyr, ettersom lønn er dyrt. Å ikkje kontrollere fører imidlertid til at folk vil slutte å betale, ergo må dei kontrollere.

Dei har eit legitimt krav på 660,- for brot på vilkåra ved vilkårsparkering. Kvifor skal dei ikkje inndrive det legitime kravet? Det har du ikkje greid å forklare med meir enn at du opplever det som urimeleg.

Kort sagt, du har ikkje gitt betre grunn enn at du misliker å betale for ting, og at handlinger ikkje skal ha konsekvenser. Det er, for å sei det forsiktig, natal oppførsel. Eg har møtt fireåringer som har meir koherent forståelse av konsekvenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer for å utvise skjønn, og trekke kravet da feil tastet regnr. er forskjellig fra å ikke ha betalt i det hele tatt. Da bør gebyret for å avklare det være mindre eller bortfalle.

Taktikken er at en bot aldri kan trekkes, så da gidder ikke folk å prøve, selv om de i noen tilfeller har en god sak.

Jeg har sett brødristere utvise mer skjønn enn parkeringsselskaper. Jeg er lei av deres firkantede oppførsel.

 

Til TS sitt spørsmål:

Neppe verdt å ta saken til retten, men vi burde ha regler på dette.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

 

Jeg har sett brødristere utvise mer skjønn enn parkeringsselskaper. Jeg er lei av deres firkantede oppførsel.

Det er mye dårlig praksis i parkeringsbransjen, og det er MYE å ta de på.

Denne saken er dog ikke en slik sak. De legger til rette for å unngå problemet ved å la brukerne registrere bilene sine og velge riktig bil av sine biler. Da reduserer man skrivefeil problemet. De inkluderer kart i appen, for å hjelpe deg til å velge rett sone. De sender push varsel når parkeringen snart er over++
 

Her har TS all skyld, og påfører i tillegg selskapet unødvendige kostnader (som gjør parkering dyrere for alle).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (På 5.10.2023 den 12:25 PM):

Men hvordan skal parkeringsselskapet vite at du ikke har parkert med en annen bil i tillegg som du har skrevet riktig registreringsnummer på?

reg.nr han skrev feil kunne like gjerne "tilhørt"en bil/reg.nr som ikke eksisterer? Hvorfor skulle han betale for en bil som ikke eksisterer med mindre det åpenbart er en glipp?

Strengt tatt har jo parkeringsselskapet fått betalt for ett stk. bil og det er ett stk. bil som har stått parkert, sånn sett burde boten slettes. Men de tar seg vel ikke tid til å undersøke denslags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...