Gå til innhold

Kan jeg nødlade via vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Powertrainer said:

Dc-vern med mekanisk utkobling. At den er grovt dimensjonert og med fast tilkobling er jo en sikkerhet i selv. Jeg tviler ikke på at det også fins nødladere med både type b jordfeilvern og dc-vern men det gjelder ikke alle.

Så en 'nødlader' på maks 16A med CEE-stikk på en kurs med DC-vern og temperaturovervåkning av stikk/kontakt må da være like sikker som en veggmontert ladeboks?

Endret av trikola
lagt til om 16 A, er jo egentlig normalt for 'nødladere'
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Så en 'nødlader' med CEE-stikk på en kurs med DC-vern og temperaturovervåkning av stikk/kontakt må da være like sikker som en veggmontert ladeboks?

Ja, Men det ønsker elektro bransjen å få feid under teppet da det blir mye mindre jobb ;) Mulig det er gode intensjoner som ligger bak med at man ikke skal da benytte CEE stikk for å kunne blande hva som har forsnkoblet B vern, men lade kladdene fra bilprodusenten har vel nødvendig DC sikring innebygget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen problem whatsoever å lade med den vanlige "nødladeren" som følger med bilen. Dette er 100 % skremselspropaganda som dessverre har fått fotfeste hos enkelte. Så vidt jeg vet finnes det kun noen få tilfeller hvor det faktisk har blitt varmgang/tatt fyr under lading av elbil med vanlig stikkontakt. Det er bokstavlig talt farligere å vaske klær enn å lade elbilen med "nødladeren".

De fleste slike "nødladere" ladere tillater også å endre strømstyrken. Jeg kan f.eks. velge mellom 8A, 10A og 12A. Om du velger 8A eller 10A er du 100 % trygg. Det er ikke verre enn en vaskemaskin, varmeovn eller varmtvannstank. 12A er trolig også helt trygt.

Endret av Kajac
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har fastmontert Tesla Wall Connector som lader min model 3 med 3-fase 11kW, noe som gir 20% i timen.
Men det bruker jeg bare når det haster å fylle batteriet! Til daglig når jeg vet bilen ikke skal brukes før dagen etter bruker jeg "nødladeren" som fulgte med bilen: Den klarer 13 Ampere, altså 3kW. Men jeg skrur ned til laveste setting (5A) i bilen, for ladegrensen kommer til å bli nådd i løpet av natten uansett.
Ingen grunn til å lade fort når man ikke : Ingen risiko for varmgang, og sunnere for batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Det er ingen problem whatsoever å lade med den vanlige "nødladeren" som følger med bilen. Dette er 100 % skremselspropaganda som dessverre har fått fotfeste hos enkelte. Så vidt jeg vet finnes det kun noen få tilfeller hvor det faktisk har blitt varmgang/tatt fyr under lading av elbil med vanlig stikkontakt. Det er bokstavlig talt farligere å vaske klær enn å lade elbilen med "nødladeren".

De fleste slike "nødladere" ladere tillater også å endre strømstyrken. Jeg kan f.eks. velge mellom 8A, 10A og 12A. Om du velger 8A eller 10A er du 100 % trygg. Det er ikke verre enn en vaskemaskin, varmeovn eller varmtvannstank. 12A er trolig også helt trygt.

Det er mange tilfeller hvor utestikk er koblet via takpunkt innvendig og skjøtet med Torix for 20+ år siden. Så er kanskje dette en kurs som forsyner vaskerommet i tillegg og sikret med Uz sikring som har nesten Inx1.9 som gjør at 16A kursen samlet kan belastes med typ borti 30A+ i en time. Da lukter det fort svidd fra det takpunktet :p Har hørt om flere sånne tilfeller fra kamerater som er elektriker. Jeg synst det bør kunne skilles på en dedikert kurs med CEE stikk og slike schuko stikk som beskrevet over.  

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Powertrainer said:

CEE gjør det sikrere ihvertfall, schuko er ugunstig for langvarig belastning.

Og at temperaturen overvåkes som i Tesla UMC i

  1. stikk i veggkontakten (4 røde blink på kladden),
  2. inngang i 'nødladeren' (2 blink),
  3. 'nødladeren' selv (3 blink) og
  4. plugg i bilen (1 blink)?

Hvilken veggboks gjør egentlig pkt 1 og pkt 4?

Siste pkt er vel umulig i en veggboks med løs kabel, eller har disse kablene temperatursensor i pluggen med ledning til veggboksen?

Joda, dette gjelder kanskje bare Tesla-UMC, ikke andre nødladere.

Lenke til kommentar
trikola skrev (59 minutter siden):

Og at temperaturen overvåkes som i Tesla UMC i

  1. stikk i veggkontakten (4 røde blink på kladden),
  2. inngang i 'nødladeren' (2 blink),
  3. 'nødladeren' selv (3 blink) og
  4. plugg i bilen (1 blink)?

Hvilken veggboks gjør egentlig pkt 1 og pkt 4?

Siste pkt er vel umulig i en veggboks med løs kabel, eller har disse kablene temperatursensor i pluggen med ledning til veggboksen?

Joda, dette gjelder kanskje bare Tesla-UMC, ikke andre nødladere.

Temperatursensor er vel relativt vanlig på støpsler på nødladere. En ladeboks er i praksis bare et grovt dimensjonert stikkuttak, som av den grunn minimerer faren for varmgang og med de påkrevde vern innebygd. Skulle man vurdert hva som er sikrest mellom en nødlader med cee-støpsel og en ladeboks så vil det kanskje gå mest på hvem som tåler belastning best over tid. Da vil det være naturlig å se på kontaktene, da må man teste en CEE-kontakt opp mot type 2 kontakt med belastning over tid med temperaturmålinger. Jeg vet ikke om slike studier har blitt gjennomført.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Powertrainer said:

CEE gjør det sikrere ihvertfall, schuko er ugunstig for langvarig belastning.

Min 16A kurs med shuko er satt opp etter retningslinjene for å lade en hybridbil. Forrige eier about huset mente det var 2017 eller no.

Så jeg lader da lovlig. Men hvis jeg bytter til blå CEE, så er det ikke lov lenger?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Min 16A kurs med shuko er satt opp etter retningslinjene for å lade en hybridbil. Forrige eier about huset mente det var 2017 eller no.

Så jeg lader da lovlig. Men hvis jeg bytter til blå CEE, så er det ikke lov lenger?

Forskriften har ikke tilbakevirkende kraft så sånnsett har du ryggen fri. Såvidt jeg vet så er det å sette opp dedikerte ladekurser med shuko i den faste installasjonen som ikke er lov lenger, om det også gjelder CEE er jeg usikker på. Kan godt tenkes at det kun er faste ladebokser som er lov å sette opp, men som sagt så har ikke forskriften tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (22 minutter siden):

Forskriften har ikke tilbakevirkende kraft så sånnsett har du ryggen fri. Såvidt jeg vet så er det å sette opp dedikerte ladekurser med shuko i den faste installasjonen som ikke er lov lenger, om det også gjelder CEE er jeg usikker på. Kan godt tenkes at det kun er faste ladebokser som er lov å sette opp, men som sagt så har ikke forskriften tilbakevirkende kraft.

Her er det rom for tolkning. Dersom anlegget får en bruksendring så skal man egentlig følge forskrift når bruks endringen skjer. Får man da montert en stikk for lading av hybrid så er det en endring i bruksmønster å lade ren elbil på den, men om det kan defineres som en bruksendring er litt usikkert. Tipper advokatene til fraskrivings selskapene får blod på tann i en erstatningssak. 
 

Et tydeligere eksempel er dersom man har bygget om et rom som f.eks flyttet en dusj/vask og stikket blir stående feilplassert. Da er det foretatt en bruksendring som gjør at installasjon ikke lenger er lovlig selv om den var det når den ble installert. Som eier av anlegget har man et ansvar for at det er lovlig. Man bør da kontakte elektriker for å få vurdert om bruksendringen medfører at stikk bør flyttes for å opprettholde forskriftskrav. Bruks endring er er punkt som gjerne sjekkes på el-kontroll. Sikkert noen fagfolk som kan korrigere meg her om jeg feiltolker :) 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, minim said:

Her er det rom for tolkning. Dersom anlegget får en bruksendring så skal man egentlig følge forskrift når bruks endringen skjer. Får man da montert en stikk for lading av hybrid så er det en endring i bruksmønster å lade ren elbil på den, men om det kan defineres som en bruksendring er litt usikkert. Tipper advokatene til fraskrivings selskapene får blod på tann i en erstatningssak. 
 

Et tydeligere eksempel er dersom man har bygget om et rom som f.eks flyttet en dusj/vask og stikket blir stående feilplassert. Da er det foretatt en bruksendring som gjør at installasjon ikke lenger er lovlig selv om den var det når den ble installert. Som eier av anlegget har man et ansvar for at det er lovlig. Man bør da kontakte elektriker for å få vurdert om bruksendringen medfører at stikk bør flyttes for å opprettholde forskriftskrav. Bruks endring er er punkt som gjerne sjekkes på el-kontroll. Sikkert noen fagfolk som kan korrigere meg her om jeg feiltolker :) 

Bruksendring å lade en annen bil. Den skulle jeg likt å se. Går det på størrelsen på batteri, eller strømtrekk? Men at forsikringsselskap hadde prøvd seg tviler jeg ikke på.

Men det jeg snakket om er å gjøre den lovlige installasjonen min sikrere ved å bytte ut shuko stikket til CEE, vil det utløse at jeg må oppdatere til dagens forskrift?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (44 minutter siden):

Bruksendring å lade en annen bil. Den skulle jeg likt å se. Går det på størrelsen på batteri, eller strømtrekk? Men at forsikringsselskap hadde prøvd seg tviler jeg ikke på.

Men det jeg snakket om er å gjøre den lovlige installasjonen min sikrere ved å bytte ut shuko stikket til CEE, vil det utløse at jeg må oppdatere til dagens forskrift?

Bruksendring er når du tar en stikkontakt som ikke ble lagt opp til elbil lading i sin tid og bruker den i all hovedsak til elbillading nå. Skal ikke mer til, og da skal det oppgraderes til dagens foreskrift. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...