Gå til innhold

Kan jeg nødlade via vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Salvesen. said:

Bruksendring er når du tar en stikkontakt som ikke ble lagt opp til elbil lading i sin tid og bruker den i all hovedsak til elbillading nå. Skal ikke mer til, og da skal det oppgraderes til dagens foreskrift. 

Kursen ble lagt opp dedikert med overspenningsvern etter forskriftene for å lade en elbil hver natt. En passat GTE. 

Den har 12kwh batteri. Så da kan man lade den, men ikke en e-up med 18kwh batteri? Forstår jeg det riktig? Hvor kan jeg lese meg opp på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (56 minutter siden):

Bruksendring å lade en annen bil. Den skulle jeg likt å se. Går det på størrelsen på batteri, eller strømtrekk? Men at forsikringsselskap hadde prøvd seg tviler jeg ikke på.

Men det jeg snakket om er å gjøre den lovlige installasjonen min sikrere ved å bytte ut shuko stikket til CEE, vil det utløse at jeg må oppdatere til dagens forskrift?

Det er vagt ja helt enig, men det er faktisk ganske stor forskjell i belastning. Min Tesla 85 kunne lade i sikkert et døgn på nødlader, men hybriden er fulladet på 4timer. Da er hybriden innenfor hva schukoen tåler av belastning over tid, men teslaen er langt over. De leter med lupe når de skal prøve å komme seg unna noe.. 

All fornuft tilsier at du burde kunne gjøre den bedre uten å måtte ta den helt ut så derfor er jeg redd for at du ikke kan gjøre det :p Jeg vet ikke rett og slett.. om jeg skal synse litt så har man har lov å gjøre mindre arbeider på en kurs etter normen som var gjeldende når kursen ble installert og omfanget her risikovurderes i hvert enkelt tilfelle mener jeg. I dette tilfelle burde en risikovurdering tilsi at å montere et CEE stikk er en forbedring og at det da er ok?
 

Men skal du først leie elektriker til å montere stikk så koster det såpass at jeg hadde da kostet på meg et B-vern og type2 boks tror jeg så har du noe som er godkjent etter dagens norm og ikke blir påpekt ved senere elkontroll også. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bzzlink said:

Kursen ble lagt opp dedikert med overspenningsvern etter forskriftene for å lade en elbil hver natt. En passat GTE. 

Den har 12kwh batteri. Så da kan man lade den, men ikke en e-up med 18kwh batteri? Forstår jeg det riktig? Hvor kan jeg lese meg opp på dette?

Reglene er like for ladbare hybrider og elbiler. Ingen forskjell der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Kursen ble lagt opp dedikert med overspenningsvern etter forskriftene for å lade en elbil hver natt. En passat GTE. 

Den har 12kwh batteri. Så da kan man lade den, men ikke en e-up med 18kwh batteri? Forstår jeg det riktig? Hvor kan jeg lese meg opp på dette?

Overspenningsvern kom vell nettopp som ett krav, selv om det har vært ett krav fra forsikringene. Mener du type b jordfeilvern? 

Om kursen er lagt opp til å lade bil så bruker du den as designed :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Reglene er like for ladbare hybrider og elbiler. Ingen forskjell der.

En bruksendring er en endring som gjør at det elektriske anlegget brukes på en annen måte enn det var tiltenkt ved installasjon. Det å lade med 10A last i 4 timer (hybrid) er forskjellig fra 20timer (stor elbil) og påvirker anlegget såpass at man fort kan argumentere for at det er en bruksendring.
 

Jeg mener løsningen med dedikert stikk og CEE er kjempegreier, men disse argumentene med bruksendring kan man fort bli møtt med enten ved elkontroll eller om noe skulle skje ved lading. Jeg hadde sovet godt med en sånn løsning personlig :p 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Overspenningsvern kom vell nettopp som ett krav, selv om det har vært ett krav fra forsikringene. Mener du type b jordfeilvern? 

Om kursen er lagt opp til å lade bil så bruker du den as designed :)

Nei tror ikke det er noe jordfeilvern. Står 16AB i kursfortegnelsen på den kursen, hvor alt annet er skrevet som 10A/15A men kan ikke se noe på tavla annet enn

"Centech surge protective device" SP40-385VT

Jeg stikker i hvertfall på biltema nå og kjøper en sånn. Kjekt med litt bedre sikkerhet mot varmgang, bedre ip rating, og kanskje jeg får litt bedre ladehastighet også!

 

Screenshot 2023-08-18 at 10.04.19.png

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge lasten er tilstede spiller ingen rolle. Det er heller ikke tillatt å lade selv om man skrur ned strømmen til f.eks. 6A. Reglene er rigide. Ladbar hybrid og elbil er sidestilt.

Eks: https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2022

Som du ser, ingen egne regler for hybrid.

Klart det spiller en rolle når man skal vurdere hva som er en bruksendring eller ikke. Er det ikke en bruksendring så skal ikke normen du linkes til følges, men den som lå til grunn når stikk ble montert. Dersom elektriker skulle lagt opp en stikk som ble brukt over lang tid så skulle han i sin risikovurdering ved utførelse tilbydd kunden å montere et CEE stikk siden det er mer egnet enn schuko for den type last. Når det blir montert et schuko stikk for en last som bare er høy i 3-4 timer så trengs ikke nødvendigvis CEE stikk. 
 

Linken din omhandler nyinstallasjon etter normen ble gitt ut og lå ikke til grunn for nevnte installasjon i 2017. Spørsmålet er om endring av bruken på kursen medfører at man bør oppgradere den til å følge normen du linket til. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Klart det spiller en rolle når man skal vurdere hva som er en bruksendring eller ikke. Er det ikke en bruksendring så skal ikke normen du linkes til følges, men den som lå til grunn når stikk ble montert. Dersom elektriker skulle lagt opp en stikk som ble brukt over lang tid så skulle han i sin risikovurdering ved utførelse tilbydd kunden å montere et CEE stikk siden det er mer egnet enn schuko for den type last. Når det blir montert et schuko stikk for en last som bare er høy i 3-4 timer så trengs ikke nødvendigvis CEE stikk. 
 

Linken din omhandler nyinstallasjon etter normen ble gitt ut og lå ikke til grunn for nevnte installasjon i 2017. Spørsmålet er om endring av bruken på kursen medfører at man bør oppgradere den til å følge normen du linket til. 

Tja, for de aller fleste vill begge bilene lade likt. For de aller fleste folkene tømmer verken hybrid batteriet eller elbil batteriet hver dag. Så det er bare i få tilfeller ladingen vill være ulik om en kjøre lite som folk flest. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Tja, for de aller fleste vill begge bilene lade likt. For de aller fleste folkene tømmer verken hybrid batteriet eller elbil batteriet hver dag. Så det er bare i få tilfeller ladingen vill være ulik om en kjøre lite som folk flest. 

Det holder med den ene ladingen etter en langtur hvor en Tesla med 85-100 batteripakke vil lade mye lenger enn 13-14 pakken til hybriden.. poenget står fortsatt at kursen ble risikovurdert og installert med tanken på 4-5timer på 10A mot elbil lading som kan komme opp i et døgn med samme belastning. Det er å anse som en vesentlig endring i effekt uttak eller er du uenig? Schuko er vel i diverse tester angitt til å tåle denne belastningen i 6timer. Hybriden blir da innenfor, tom elbil er ganske langt over. 
 

som sagt over hadde jeg vært helt komfortabel med denne løsningen personlig (med cee stikk), men jeg ser at man lett kan argumentere for at det er en bruksendring og at ny norm bør følges. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (52 minutter siden):

Min Tesla 85 kunne lade i sikkert et døgn på nødlader, men hybriden er fulladet på 4timer. Da er hybriden innenfor hva schukoen tåler av belastning over tid, men teslaen er langt over.

Og hvor finner jeg spesifikasjonen på hva schuko tåler over tid vs. belastning?
Sjekket en gang tidligere på dette, og kunne ikke finne noen ting om dette i dokumentene for schuko.
Om det ikke er oppgitt antar jeg den tåler 16A i det uendelige, ellers antar jeg det ville være spesifisert med en derating kurve eller formel. 

Lenke til kommentar
minim skrev (17 minutter siden):

Det holder med den ene ladingen etter en langtur hvor en Tesla med 85-100 batteripakke vil lade mye lenger enn 13-14 pakken til hybriden.. poenget står fortsatt at kursen ble risikovurdert og installert med tanken på 4-5timer på 10A mot elbil lading som kan komme opp i et døgn med samme belastning. Det er å anse som en vesentlig endring i effekt uttak eller er du uenig? Schuko er vel i diverse tester angitt til å tåle denne belastningen i 6timer. Hybriden blir da innenfor, tom elbil er ganske langt over. 
 

som sagt over hadde jeg vært helt komfortabel med denne løsningen personlig (med cee stikk), men jeg ser at man lett kan argumentere for at det er en bruksendring og at ny norm bør følges. 

Om denne ene ladingen skjer veldig skjeldent så er det ikke en bruksendring. Men om det skjer ofte er det absolutt en endring av bruken. 

Det var lov å lade på schuko når denne ble installert, selv om det var elbil. Det var som nevnt samme regler for de.

Lenke til kommentar

At en hybrid bruker kortere tid og dermed har lavere belastning på anlegget har ingenting å si. Reglene er klare. Elbil = Hybrid. At det i praksis ikke er slik er en ting, men reglene er tydelige.

Så har man før ladet en hybrid og nå skal lade en elbil så er det etter reglene ingen forskjell. Det var allerede en bruksendring da du begynte å lade hybriden. Akkurat som om du skulle ha begynt å lade en elbil.

Unntaket er som Salvesen sier, hvis det var snakkom sporadisk nødlading. Men selv da er det ingen forskjell på om det er hybrid eller elbil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Her er det rom for tolkning. Dersom anlegget får en bruksendring så skal man egentlig følge forskrift når bruks endringen skjer. Får man da montert en stikk for lading av hybrid så er det en endring i bruksmønster å lade ren elbil på den, men om det kan defineres som en bruksendring er litt usikkert. Tipper advokatene til fraskrivings selskapene får blod på tann i en erstatningssak. 
 

Et tydeligere eksempel er dersom man har bygget om et rom som f.eks flyttet en dusj/vask og stikket blir stående feilplassert. Da er det foretatt en bruksendring som gjør at installasjon ikke lenger er lovlig selv om den var det når den ble installert. Som eier av anlegget har man et ansvar for at det er lovlig. Man bør da kontakte elektriker for å få vurdert om bruksendringen medfører at stikk bør flyttes for å opprettholde forskriftskrav. Bruks endring er er punkt som gjerne sjekkes på el-kontroll. Sikkert noen fagfolk som kan korrigere meg her om jeg feiltolker :) 

Du har nok rett i det, det befinner seg nok i en gråsone. Har jo sett graverende eksempler der oppholdsrom har blitt gjort om til våtrom og vanlig ip23 stikk har stått nærmest i dusjsonen, skummelt. Så når man eksempelvis bytter stikk til cee-uttak så vil det være en endring i den faste installasjonen, det er ikke dermed sagt at man får det godkjent selv om det i bunn å grunn er sikrere enn schuko.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...