Gå til innhold

Brukt elbil opptil 100.000kr


andg

Anbefalte innlegg

Ser på å kjøpe en brukt elbil for opptil 100.000kr. Ser ut som de mest aktuelle modellene er Nissan Leaf, Renault Zoe, E-golf, BMW i3 eller Kia soul. Ut fra beste rekkevidde er det vel Nissan Leaf 30kwh eller Renault Zoe som gir mest for pengene, men lurte på om det var noen andre kjente feil eller hensyn man må ta ved valg av modell? Eller er det bare til å få prøvekjørt og se hvilken man liker best? I det daglige skal den nok bare kjøre 30-50km, og på langturer blir det bensinbil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangpunktet så er det ikke så viktig med hurtiglading, men man vet jo aldri om det er noe man vil få bruk for innimellom likevel. 

Er det noen spesielle ting i forhold til kjente feil man skal være på utkikk etter når man er ute og ser på noen av bilene? Tenker i første omgang å se på en Nissan Leaf og en Renault Zoe i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Obs på Renault Zoe dersom du har IT type strømnett i boligen din. Det krever en transformator som er fordyrende og støyende og muligens ikke vanntett. 

For noen er dette stor ulempe avhengig av hvordan du kan legge opp ladingen/om du lader flere steder

lea mer her

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-lading-av-renault-zoe-kango-e-tech-og-nissan-townstar-pa-it-nettet?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIg5uRu8HSgAMVc4hoCR09Nw1aEAAYASAAEgJ97_D_BwE

og her

https://elbilforum.no/index.php?topic=32922.0

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Gå for E-Golf eller Leaf. Begge to er veldig fine biler for 100k. Vil påstå du får mest for pengene med Leaf. Kanskje en 16' modell som har gått rundt 70k. Sjekk at bilen ikke har mistet for mange streker på batterikapasiteten og sørg for at bilen har gode bremser, dekk og så er det bare tut og kjør. 

Lenke til kommentar

Første generasjon Zoe kan hurtiglades med 43kW AC, noe man ikke finner overalt. Derimot så finner du 22kW AC-ladere overaskende mange steder og det er nesten like bra. 

Derimot så er jeg usikker på om du i det hele tatt skal bry deg om hurtiglading på en kortrekkeviddebil, uansett merke. Det er en hobby for spesielt interesserte. :p 

Jeg kjøpte kortrekkeviddebil i 2014 og det var kun unntaksvis jeg hurtigladet den. Jeg har holdt en viss oversikt og kom til at omtrent 1% av strømmen kom fra hurtiglader. Da jeg kjøpte langrekkeviddebil gikk det opp til 15%. I tilegg doblet jeg årlig kjørelende i forhold til kortrekkeviddebilen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Første generasjon Zoe kan hurtiglades med 43kW AC, noe man ikke finner overalt. Derimot så finner du 22kW AC-ladere overaskende mange steder og det er nesten like bra. 

Derimot så er jeg usikker på om du i det hele tatt skal bry deg om hurtiglading på en kortrekkeviddebil, uansett merke. Det er en hobby for spesielt interesserte. :p 

Jeg kjøpte kortrekkeviddebil i 2014 og det var kun unntaksvis jeg hurtigladet den. Jeg har holdt en viss oversikt og kom til at omtrent 1% av strømmen kom fra hurtiglader. Da jeg kjøpte langrekkeviddebil gikk det opp til 15%. I tilegg doblet jeg årlig kjørelende i forhold til kortrekkeviddebilen.

Ja det må virkelig sees på som ett prosjekt å kjøre 1 gen bilene på langtur😅 

Men, noen år til så begynner det å bli 'billige' biler som duger til langkjøring også

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (59 minutter siden):

Verdt å nevne at B-klasse ikke har hurtiglading, og rekkevidden er oppgitt i NEDC fantasitall.

Den lader ifølge produsenten med inntil 44kw - det er i område rubdt de andre bilene i tråden slik jeg så det. De går ca 19-22 mil på sommeren ifølge test hos elbilforeningen.

Slett arbeid Gavekort.

oppdater: slett arbeid av meg, det var en ikke-kilde.

Men den går ca 22 mil, og om det er slik at den skal brukes til korte turer vil jeg tro det går bra. Jeg eier elbil jeg aldri hurtiglader. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (56 minutter siden):

Den lader ifølge produsenten med inntil 44kw - det er i område rubdt de andre bilene i tråden slik jeg så det. De går ca 19-22 mil på sommeren ifølge test hos elbilforeningen.

Slett arbeid Gavekort.

oppdater: slett arbeid av meg, det var en ikke-kilde.

Men den går ca 22 mil, og om det er slik at den skal brukes til korte turer vil jeg tro det går bra. Jeg eier elbil jeg aldri hurtiglader. 

Med hurtiglading så mener jeg DC-lading som CCS eller ChaDeMo. Den kan AC-lade på 9,6 eller 11 kW, som for såvidt er brukbart når batteriet er så lite, men det blir mange ventepølser om du skal ut på langtur.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Med hurtiglading så mener jeg DC-lading som CCS eller ChaDeMo. Den kan AC-lade på 9,6 eller 11 kW, som for såvidt er brukbart når batteriet er så lite, men det blir mange ventepølser om du skal ut på langtur.

Du har helt rett, jeg misforsto noe jeg leste angående ladehastigheten.

Det nevnes at den skal kjøres 30-50 km og langturer skal gå med bensinbil i TS sitt innlegg. Å ha en elbil  som bil nummer to innebærer sjelden hurtiglading, men ser poenget ditt.

Lenke til kommentar
andg skrev (På 9.8.2023 den 19.40):

Ser på å kjøpe en brukt elbil for opptil 100.000kr. Ser ut som de mest aktuelle modellene er Nissan Leaf, Renault Zoe, E-golf, BMW i3 eller Kia soul. Ut fra beste rekkevidde er det vel Nissan Leaf 30kwh eller Renault Zoe som gir mest for pengene, men lurte på om det var noen andre kjente feil eller hensyn man må ta ved valg av modell? Eller er det bare til å få prøvekjørt og se hvilken man liker best? I det daglige skal den nok bare kjøre 30-50km, og på langturer blir det bensinbil. 

E-golf skal ha bedre kjørekomfort enn leaf sies det. De øvrige vil jeg ikke vurdert engang, muligens bmw'en til nød men det sitter langt inne. Har du ikke behov for stort bagasjerom så ville jeg også sett på focus, er litt rimeligere enn e-golf men samme kjørekomfort.

Lenke til kommentar

Prøvde en Nissan Leaf i går, og skal prøve Renault Zoe i dag. Så blir det Kia Soul i morgen og en Seat Mii i neste uke. Litt over budsjett for Mii, men virker som en OK deal for nyere bil og bedre rekkevidde, selv om den er mindre enn noen av de andre.

Leafen virket i hvert fall som en grei bil. Litt usikker på Renault Zoe siden alt med lading virker som ett styr, og man også må gå for en spesialløsning med hjemmelader om man ikke tar sjansen på å bare bruke vanlig stikkontakt. Har også lest at noen reservedeler er latterlig dyre og må spesialbestilles og kodes, så hvis noe skulle bli ødelagt så kan det bli dyre reparasjoner. 

Har også sett på E-golf at den i hvert fall på noen eldre modeller har nonen kjente problemer som fort kan dukke opp, så litt skeptisk til den på grunn av det også.

Lenke til kommentar
andg skrev (2 timer siden):

Litt usikker på Renault Zoe siden alt med lading virker som ett styr,

Det spørs veldig om du har 400V TN-nett hjemme. Har du det er det ikke noe styr. Om du har 230V IT-nett blir det litt styr ja, du må ha en omformer eller trafo.

Bortelading er egentlig greit, let etter 22kW AC. Hjemmelading borte er avhengig av de litt spesielle ladekladdene som kan følge med Zoe. De fylle samme funksjon som vanlige ladekabler bare at de er tyngre og dyrere. Spør selger om det følger med.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Salvesen. said:

Om du har TN nett hjemme så ville jeg gått for Zoe. Har hatt en selv, topp bil til billig penge. Brukt 1 gen leaf er håpløst, en kompis sin går ikke 60 km engang.

Tipper det er aller første generasjon Leaf? Med grått interiør? Burde holde seg unna dem.

De har ikke varmepumpe, og dårlige batterier. Laderne bruker vel også å dø i dem og koster like mye som bilen å erstatte..

Fra midten av 2013 og utover så kom det seg veldig på Leaf, og med budsjett på 100k er det vel ikke vits å kjøpe den aller første utgaven.

Min 2014 Leaf 24kWt påstår den klarer 150km ifølge gjettometeret, noe jeg tror er litt optimistisk. Men 100+ km burde gå fint.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...