Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av leilighet, og krav fra utleier


frohmage

Anbefalte innlegg

Har uleier lov til å kreve kopi av lønnsslipp og kopi av arbeidskontrakt, og kan de nekte NAV-garanti som alternativ til depositum? Kan de kreve/utføre kredittsjekk (og motta hvilken informasjon). Kan de legge inn en klausul om at tenåringsdatteren deres skal få overnatte i utleieenheten ved behov?

Jeg regner med at utleiere egentlig kan gjøre akkurat som de vil, men det finnes kanskje noen grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok en del utleiere som er klok av skade og som derfor stiller slike krav for å slippe en ny runde med problemer.

En NAV-garanti er i praksis helt ubrukelig om det blir noe problemer, så de som har opplevd dette selv gjør det de kan for å slippe et slikt problem på nytt igjen.

Kredittsjekk er noe som normalt utføres av bedrifter for beskytte seg mot dårlige betalere og potensielle problemer fram i tid. Det å kreve siste lønnsslipp og kopi av arbeidskontrakt er noe som i alle fall jeg anser som et krav som er for mye å be om, men de gjør vel dette for å vite at du er i fast jobb og har inntekt.

Hvis du synes utleier er for invaderende i ditt privatliv bør du lete etter noen du finner mer akseptabel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Hvis du synes utleier er for invaderende i ditt privatliv bør du lete etter noen du finner mer akseptabel.

Ja, det er det jeg også tenker. De kan i praksis kreve akkurat hva de vil. "Ikke gravide afrikanere med klumpfot".

Såvidt jeg forstår er det regler for hvor mye husleien kan økes pr. år. Gjelder dette selv om man får ny leietaker og skriver ny kontrakt? Har man ikke lov til å kreve mer enn forrige leietaker betalte? Kan du som utleier godta et bud langt over takst selv om det innebærer en stor økning i leiekostnader (høyere enn "prosentfradraget" på 2% i Oslo)?

Lenke til kommentar
37 minutes ago, frohmage said:

Har uleier lov til å kreve kopi av lønnsslipp og kopi av arbeidskontrakt, og kan de nekte NAV-garanti som alternativ til depositum? Kan de kreve/utføre kredittsjekk (og motta hvilken informasjon). Kan de legge inn en klausul om at tenåringsdatteren deres skal få overnatte i utleieenheten ved behov?

Jeg regner med at utleiere egentlig kan gjøre akkurat som de vil, men det finnes kanskje noen grenser.

Kreve? De kan spørre om det og du kan si nei.. lite trolig at du får leie da men slik er det. 

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke lov å kredittsjekke folk om det ikke skal ytes kreditt. Leie betales normalt sett forskuddsvis - ergo ingen kreditt - ergo ikke lov. 
 

utleiere kan be om hva dem vil, fordi de kan velge og vrake blandt leietakere. En nav klient er ikke nødvendigvis en dårlig leieboer om inntekten er fast (ufør, aap eller lignende). 
 

ganske vanlig at utleiere godtar nav klienter om foreldre (med arbeid og inntekt) garanterer for betaling i kontrakt. Da blir det plutselig mye lettere for utleier å kreve inn utestående via inkasso etc om ting går til helvette. 
 

 

Har selv vært borti mye merkelige utleiere som krever cv, kontrakter, lønns slipper og konto utskrifter, samt kredittsjekk. Disse svarer jeg ikke engang, da jeg ikke er interessert i ett samarbeid med ett slikt menneske. Men at arbeidsgiver kan bekrefte at du er i fast jobb ser jeg på som ok - kontrakt synes jeg dog ikke skal fremlegges, da den inneholder personlige vilkår, lønn osv, som er irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (2 timer siden):

Er faktisk ikke lov å kredittsjekke folk om det ikke skal ytes kreditt. Leie betales normalt sett forskuddsvis - ergo ingen kreditt - ergo ikke lov. 

Kravet etter kredittopplysningsloven er at man har "saklig behov for opplysningene i forbindelse med vurdering av kredittevne". Jeg sliter veldig med å se at en utleier ikke har et slikt saklig behov. Husleie som forskuddsbetales er kanskje teknisk sett ikke kredittytelse, men oppsigelsestiden og det faktum at du overlater eiendommen til noen andre og har begrenset mulighet til å få dem ut derfra gjør at risikoen for at du havner i et (ufrivilig) kredittforhold med vedkommende er betydelig. Så jeg tror nok vilkårene kredittopplysningsloven § 14 er oppfylt ved (potensiell) utleie av bolig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
vidor skrev (16 timer siden):

Økning i husleie må følge konsumpris-indeksen normalt sett (evt flere år tilbake om du har leid i mange år), og kan ikke settes etter eget forgodtbefinnende. Det er noen andre opsjoner også, men da må du lese loven.

En del utleiere øker leien med rundt 20% ved bytte av leietaker nå i sommer, og sier grunnen er økte utgifter til inkludert strøm.

Andre har gitt beskjed til den som søker leilighet at noen andre søkere har budt 15% over den månedlige leien som er satt i annonsen.

Vil noen av disse tilfellene bryte med reglene for økning av leiepris?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, frohmage said:

En del utleiere øker leien med rundt 20% ved bytte av leietaker nå i sommer, og sier grunnen er økte utgifter til inkludert strøm.

Andre har gitt beskjed til den som søker leilighet at noen andre søkere har budt 15% over den månedlige leien som er satt i annonsen.

Vil noen av disse tilfellene bryte med reglene for økning av leiepris?

Nei, reglene gjelder kun for et pågående leieforhold. Ved inngåelse av nytt leieforhold/ny kontrakt står utleier fritt til å sette hvilken som helst pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

En del utleiere øker leien med rundt 20% ved bytte av leietaker nå i sommer, og sier grunnen er økte utgifter til inkludert strøm.

Andre har gitt beskjed til den som søker leilighet at noen andre søkere har budt 15% over den månedlige leien som er satt i annonsen.

Vil noen av disse tilfellene bryte med reglene for økning av leiepris?

De som inkluderer strøm i husleien har nok gode argumenter. Det er også lov å markedstilpasse husleien etter en tid.

Hvis du ikke har inngått kontrakt kan vel utleier gjøre hva vedkommende vil med prisen. Hør du først en avtale er det mye strengere regulert.

Lenke til kommentar

Husleieloven forbyr utleier å kreve en leie som «urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår» ved inngåelse av kontrakt. I praksis gir dette et betydelig slingringsmonn, men ikke ubegrenset. Men det står ingenting om det i artikkelen som så langt er delt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...